Πώς να ψέλνονται τα Λειτουργικά και το «Άξιον Εστίν»;

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
Εκ της Οκτωήχου του Α. Βουδούρη.
Προσέξτε λίγο και την χρονική αγωγή...
Προλαβαίνει ο Ιερέας τις ευχές με αυτήν την χρονική αγωγή?...
 

Attachments

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Ε,δεν νομιζω κε Δημητρη. Ο ιερεας πρεπει να βαλει φτερα στη γλωσσα του!...:-(
Εγω παντως,δεν τα εχω ψαλλει ποτε αυτα τα Λειτουργικα,εκτος απο καποια φορα που ειχα παθει φαρυγγητιδα,δεν μπορουσα να βγαλω αχνα και εχοντας μπρος γκρεμο και πισω ρεμα(ειχαμε μαλιστα πλ. του β' τοτε,που να ψαλλεις...) εψαλα οπως οπως αυτα τα...Λειτουργικα.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Προλαβαίνει ο Ιερέας τις ευχές με αυτήν την χρονική αγωγή?...
Ε,δεν νομιζω κε Δημητρη. Ο ιερεας πρεπει να βαλει φτερα στη γλωσσα του!...:D
Η ερώτηση του Δημήτρη ήταν υποθέτω ρητορική. Φυσικά και δεν υπάρχει περίπτωση να προλάβει, εάν τα λειτουργικά αυτά χρησιμοποιηθούν ως επικαλυπτήριοι ύμνοι. Τα λειτουργικά που ψάλλουμε επικαλύπτουν τις ευχές (που αναφέρονται στα σημερινά ιερατικά ότι διαβάζονται μυστικώς), ενώ αυτά που απαγγέλουμε (όπως αυτά που ανέβασε ο Δημήτρης) όχι. Εάν ρίξεις μία ματιά στα μηνύματα που έχουν προηγηθεί στο θέμα αυτό, θα καταλάβεις τι παίζεται και κατά πόσο εξυπηρετεί τη λατρεία η σημερινή κατάσταση.

Υ.Γ. 1. Φυσικά υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι ιερείς τις ευχές αυτές τις έχουν διαβάσει πολύ νωρίτερα (την ώρα του χερουβικού ύμνου π.χ. σε συλλείτουργα δε και κατά τα αντίφωνα ή τον τρισάγιο ύμνο. Τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται ιδιαιτέρως στην επαρχία...) εντελώς εκτός τάξεως, οπότε σε αυτή την περίπτωση ούτε γάτα ούτε ζημιά. Εννοείται βέβαια ότι η τάξη και αυτό που ονομάζουμε ακολουθία έχει πάει περίπατο...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Λειτουργικά για την θεία λειτουργία του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου τα βρήκα εδώ σε ένα βιβλίο του Anton Pann από το έτος 1854. Ενδεικτικά παραθέτω 2 Άγιος Άγιος.

2 άλλα βιβλία του Pann (περιέχουν και πάλι διαφορα λειτουργικά μαζί με τους άλλους ύμνους της λειτουργίας):

http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...Pann_Liturghia_sf_vasile_si_sf_ ioan_18xx.zip

http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...Pann_Rinduiala_sfintei_liturghii_buc_1847.zip
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
Στη Σλαβονική γλώσσα πρέπει να υπάρχουν πολλά λειτουργικά από το IH' αι. (μιλάμε για την Βυζαντινή παράδοση) αν κατάλαβα σωστά αυτό που λέει η S. Kujumdzieva.
 

Attachments

Panagiotis

Γενικός συντονιστής

Υ.Γ. 1. Φυσικά υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι ιερείς τις ευχές αυτές τις έχουν διαβάσει πολύ νωρίτερα (την ώρα του χερουβικού ύμνου π.χ. σε συλλείτουργα δε και κατά τα αντίφωνα ή τον τρισάγιο ύμνο. Τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται ιδιαιτέρως στην επαρχία...) εντελώς εκτός τάξεως, οπότε σε αυτή την περίπτωση ούτε γάτα ούτε ζημιά. Εννοείται βέβαια ότι η τάξη και αυτό που ονομάζουμε ακολουθία έχει πάει περίπατο...
Στη Σερβία πολλοί ηλικιωμένοι ιερείς μόλις τελειώσουν την πρόθεση συνεχίζουν με "μυστικές" ευχές της Θ. Λειτουργίας. Επίσης πολλές φορές στη Σλαβική παράδοση "μυστικώς"= από μέσα μας. :D
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
Λειτουργικά για την θεία λειτουργία του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου τα βρήκα εδώ σε ένα βιβλίο του Anton Pann από το έτος 1854. Ενδεικτικά παραθέτω 2 Άγιος Άγιος.

2 άλλα βιβλία του Pann (περιέχουν και πάλι διαφορα λειτουργικά μαζί με τους άλλους ύμνους της λειτουργίας):

http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...Pann_Liturghia_sf_vasile_si_sf_ ioan_18xx.zip

http://graeca.mrezha.net/upload/Mon...Pann_Rinduiala_sfintei_liturghii_buc_1847.zip
Πάντως αγαπητέ Shota, πρέπει να συμφωνήσεις πως oι μελωδίες είναι εμφανώς "ανανεωτικές".
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
Πάντως αγαπητέ Shota, πρέπει να συμφωνήσεις πως oι μελωδίες είναι εμφανώς "ανανεωτικές".
Αυτό είναι το στυλ του Αντόν Παν σε συνθέσεις λειτουργίας: αρκετά αναλυτική γραφή, παύσεις κλπ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αυτό είναι το στυλ του Αντόν Παν σε συνθέσεις λειτουργίας: αρκετά αναλυτική γραφή, παύσεις κλπ.
Έχει και ένα τετράφωνο Κύριε ελέησον.
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Λειτουργικά (από το "Ἔλεον εἰρήνης" μέχρι του "Σὲ ὑμνοῦμεν") κατά την Znamenny παράδοση:

http://www.102i3fm.ru/arc/duhovnaya...nskii_skit/Liturgiya/Disk_2/05Milost_mira.mp3
Ὡραῖα! Ἐκτός ἀπό τήν προσθήκη στό «Ἄξιον καὶ δίκαιον» τοῦ «ἐστι, προσκυνεῖν Πατέρα, Υἱὸν καὶ Ἅγιον Πνεῦμα, Τριάδα ὁμοούσιον καὶ ἀχώριστον» («ἱερά παράδοσις»!). Στή λειτουργία τοῦ Βασιλείου τί προσθέτουν; Τό Σύμβολον τῆς Πίστεως πάλι; Ἀλλά ξέχασα... Τίθεται καί προανάγνωσις...


 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ὡραῖα! Ἐκτός ἀπό τήν προσθήκη στό «Ἄξιον καὶ δίκαιον» τοῦ «ἐστι, προσκυνεῖν Πατέρα, Υἱὸν καὶ Ἅγιον Πνεῦμα, Τριάδα ὁμοούσιον καὶ ἀχώριστον» («ἱερά παράδοσις»!). Στή λειτουργία τοῦ Βασιλείου τί προσθέτουν; Τό Σύμβολον τῆς Πίστεως πάλι; Ἀλλά ξέχασα... Τίθεται καί προανάγνωσις...


Πατέρα, Υἱὸν:

http://www.102i3fm.ru/arc/duhovnaya...nskii_skit/Liturgiya/Disk_2/03Ottsa_iSyna.mp3

Σύμβολον της Πίστεως:

http://www.102i3fm.ru/arc/duhovnaya...nskii_skit/Liturgiya/Disk_2/04Simvol_very.mp3

Ηχογραφήσεις από την λειτουργία του Αγίου Βασιλειου εγώ δεν τα έχω.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
Έχει και ένα τετράφωνο Κύριε ελέησον.
O Anton Pann είχε εξαιρετικές γνώσεις ευρωπαϊκής μουσικής, διετέλεσε μάλιστα και καθηγητής σε ένα γυμνάσιο θηλέων όπου τον ερωτεύτηκε μαθήτριά του την οποία παντρεύτηκε αργότερα κλπ. κλπ. :D

Είναι ενδιαφέρον πως ο Παν, ο Σακελλαρίδης, ίσως ο Ντίνεφ και ενδεχομένως και άλλοι συνθέτες έγραψαν πολυφωνικές συνθέσεις με βυζαντινή σημειογραφία. Θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον εάν γνωρίζαμε α) ποιος ήταν πρώτος και β) πόσο εγνώριζε ο ένας το έργο του άλλου.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
Ὡραῖα! Ἐκτός ἀπό τήν προσθήκη στό «Ἄξιον καὶ δίκαιον» τοῦ «ἐστι, προσκυνεῖν Πατέρα, Υἱὸν καὶ Ἅγιον Πνεῦμα, Τριάδα ὁμοούσιον καὶ ἀχώριστον» («ἱερά παράδοσις»!). Στή λειτουργία τοῦ Βασιλείου τί προσθέτουν; Τό Σύμβολον τῆς Πίστεως πάλι; Ἀλλά ξέχασα... Τίθεται καί προανάγνωσις...


Και προανάγνωσις και από μέσα μας! :D
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Για την πληρότητα παραθέτω 2 εκδοχές του Σε υμνούμεν κατά την Γεωργιανή πολυφωνική παράδοση. Κατά ποσο παλαιά είναι εγώ δεν μπορώ να ξέρω (πρόκειται για καταγραφές σε πεντάγραμμο του ΙΘ αι.). Όμως υπάρχει μαρτυρια του Ρώσου πρεσβευτή Ievlev (IZ' αι.) ότι τα λειτουργικά τα έλεγαν χύμα με την χαμηλή φωνή και στη Γεωργία (κάνει περιγραφή λειτουργίας της εορτής των Αγίων Πέτρου και Παύλου που ιερούργησε ο καθολικός της Δυτικής Γεωργίας Μάξιμος). Σχετικό σημείο στα ρωσικά:

херувимскую песню, и достойно есть, и кенаники пели власти на одном крылосе. А милость мир жертва, и свят, и поем тя, и после достойна ничего не пели; говорили в алтаре дьяконы говорком, тихим гласом.
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
Σημειωτέον ότι η παλαιά Γεωργιανή μετάφραση της λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλειου από τον κώδικα Kekelidze H 531 (IA' αι.) έχει ένδειξη ότι το Άγιος Άγιος λέγεται μετά μελους και αργά μέχρι συμπληρώνει ο ιερεύς την ευχή.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει ηχογράφηση Πρίγγου με τα αρχαία λειτουργικά (χύμα) που έκανε ο Νεραντζης.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis / Δημήτριος Καλπακίδης
Μια παλιά και ενδιαφέρουσα συζήτηση υπάρχει - στα Αγγλικά- στο παρακάτω link μαζί με ενδιαφέρουσες ηχογραφήσεις και κείμενα των κατά την παράδοση λειτουργικών:

Στην συζήτηση είναι ο π. Κωνσταντίνος Τερζόπουλος κι ο Ι. Αρβανίτης
http://analogion.com/LeitourgikaPatriarchal.html
 
Top