ATHANASSIOS
Αθανάσιος Χατζής
Αγαπητοί αδελφοί,
όλη η τέχνη που εφαρμόζει ο καθένας μας στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, ανάλογα με την μουσική του παιδεία και το ήθος που έχει, αποτελεί το ντύσιμο της εκκλησιαστικής μας υμνολογίας. Ο χρόνος-ρυθμός δεν αποτελεί εξαίρεση μάλιστα θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για τη ραφή του κουστουμιού.
Διακρίνω τουλάχιστον τρεις λανθασμένους τρόπους εκτέλεσης :
Υπάρχουν οι τελείως άρυθμες εκτελέσεις που δεν καταλαβαίνεις τίποτα από αυτά που ψέλνει. Συνηθέστατο φαινόμενο στους αρχαρίους και στους πρακτικούς ψάλτες.
Αυτές με πολύ αργή ρυθμική αγωγή που χασμουριέσαι και κοντεύεις να κοιμηθείς ή εκνευρίζεσαι και θέλεις να σηκωθείς να φύγεις. Πάλι οι περισσότεροι δεν κατανοούν τα ψαλλόμενα. Συνηθέστατο φαινόμενο στις ψαλτικές βεντέτες και σταρ του εκκλησιαστικού ρεπερτορίου όπου με αποκορύφωμα ένα τερι ρεμ, τερι, τερι, ριρι ρεμ σε έχουν φέρει να νομίσεις ότι ακούς τούρκικο αμανέ σε συναυλία.
Τέλος υπάρχουν και αυτές οι εκτελέσεις που είναι ρυθμικότατες και μελωδικότατες θα έλεγα, ανεξάρτητα του πόσο γρήγορα ή αργά εκτελεί, αλλά δεν υπάρχει δέσιμο στις φράσεις που αποτελούν ολοκληρωμένα εκκλησιαστικά νοήματα. Αποτέλεσμα είναι ο πιστός να οδηγηθεί σε τέρψη των αυτιών του και όχι της καρδίας του. Εξαιρετικά δύσκολο, να αποφύγει κανείς την παγίδα να αποδώσει ΜΟΝΟ μουσική και όχι νοήματα, είναι η περίπτωση εκτέλεσης των αργών μελών χερουβικά, κλπ...
Συμπερασματικά έχω την εντύπωση, ότι όλο το βάρος της τέχνης μας έχει πέσει στην μουσική ως τέχνη και όχι ως ντύμα του νοήματος που προσπαθεί να αποδώσει. Ίσως γιατί για να κάνεις το δεύτερο πρέπει να διαβάσεις και να κατανοήσεις τι λέει το κείμενο, σας εξομολογούμαι δημοσίως ότι ελάχιστα το κάνω ή τουλάχιστον αυτό έχω αρχίσει να προσπαθώ. Επίσης είναι δύσκολο να αποδώσεις έτσι γιατί παύεις να τραγουδάς και αρχίζεις να προσεύχεσαι. Πάρτε ένα απλό Κύριε Ελέησον και πες τε μου αν εννοούμε ότι λέμε Κύριε Ελέησον.
Αυτά και συγνώμη αν σας κούρασα, περιμένω και τις δικές σας απόψεις για το πως μπορεί ο ρυθμός-χρόνος να συμβάλει στην κατανόηση του νοήματος των ψαλλομένων. Τα όσα κατέθεσα είναι κυρίως εμπειρικά και όχι επιστημονικά.
Καλές εορτές και καλά Χριστούγεννα στο καθένα προσωπικά....
Αθανάσιος
όλη η τέχνη που εφαρμόζει ο καθένας μας στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, ανάλογα με την μουσική του παιδεία και το ήθος που έχει, αποτελεί το ντύσιμο της εκκλησιαστικής μας υμνολογίας. Ο χρόνος-ρυθμός δεν αποτελεί εξαίρεση μάλιστα θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για τη ραφή του κουστουμιού.
Διακρίνω τουλάχιστον τρεις λανθασμένους τρόπους εκτέλεσης :
Υπάρχουν οι τελείως άρυθμες εκτελέσεις που δεν καταλαβαίνεις τίποτα από αυτά που ψέλνει. Συνηθέστατο φαινόμενο στους αρχαρίους και στους πρακτικούς ψάλτες.
Αυτές με πολύ αργή ρυθμική αγωγή που χασμουριέσαι και κοντεύεις να κοιμηθείς ή εκνευρίζεσαι και θέλεις να σηκωθείς να φύγεις. Πάλι οι περισσότεροι δεν κατανοούν τα ψαλλόμενα. Συνηθέστατο φαινόμενο στις ψαλτικές βεντέτες και σταρ του εκκλησιαστικού ρεπερτορίου όπου με αποκορύφωμα ένα τερι ρεμ, τερι, τερι, ριρι ρεμ σε έχουν φέρει να νομίσεις ότι ακούς τούρκικο αμανέ σε συναυλία.
Τέλος υπάρχουν και αυτές οι εκτελέσεις που είναι ρυθμικότατες και μελωδικότατες θα έλεγα, ανεξάρτητα του πόσο γρήγορα ή αργά εκτελεί, αλλά δεν υπάρχει δέσιμο στις φράσεις που αποτελούν ολοκληρωμένα εκκλησιαστικά νοήματα. Αποτέλεσμα είναι ο πιστός να οδηγηθεί σε τέρψη των αυτιών του και όχι της καρδίας του. Εξαιρετικά δύσκολο, να αποφύγει κανείς την παγίδα να αποδώσει ΜΟΝΟ μουσική και όχι νοήματα, είναι η περίπτωση εκτέλεσης των αργών μελών χερουβικά, κλπ...
Συμπερασματικά έχω την εντύπωση, ότι όλο το βάρος της τέχνης μας έχει πέσει στην μουσική ως τέχνη και όχι ως ντύμα του νοήματος που προσπαθεί να αποδώσει. Ίσως γιατί για να κάνεις το δεύτερο πρέπει να διαβάσεις και να κατανοήσεις τι λέει το κείμενο, σας εξομολογούμαι δημοσίως ότι ελάχιστα το κάνω ή τουλάχιστον αυτό έχω αρχίσει να προσπαθώ. Επίσης είναι δύσκολο να αποδώσεις έτσι γιατί παύεις να τραγουδάς και αρχίζεις να προσεύχεσαι. Πάρτε ένα απλό Κύριε Ελέησον και πες τε μου αν εννοούμε ότι λέμε Κύριε Ελέησον.
Αυτά και συγνώμη αν σας κούρασα, περιμένω και τις δικές σας απόψεις για το πως μπορεί ο ρυθμός-χρόνος να συμβάλει στην κατανόηση του νοήματος των ψαλλομένων. Τα όσα κατέθεσα είναι κυρίως εμπειρικά και όχι επιστημονικά.
Καλές εορτές και καλά Χριστούγεννα στο καθένα προσωπικά....
Αθανάσιος
Last edited: