Κατ’ αρχάς σας ευχαριστώ για τα σχόλια. Είναι τιμή μου που ασχοληθήκατε με τη προσπάθειά μου, πόσο μάλλον να πείτε τις εντυπώσεις-προτάσεις-κριτική σας. Ακολουθούν κάποιες επεξηγήσεις.
Χρησιμότητα:
Ο στόχος μου ήταν να “αναστηθούν”, έστω τμηματικά, τα λεγόμενα “Κλασικά” Χερουβικά, τα οποία όμως έχουν καταντήσει “ξεχασμένα” γιατί δεν υπάρχει συνήθως χρόνος να ψαλλούν (λέγοντας κλασικά, χονδρικά ότι υπάρχει στη Πανδέκτη του Στεφάνου). Ο δεξιός που επιμένει “κλασικά” τι να πει, Φωκαέα, Πέτρο...αυτά. Μετά πάμε σε Χερουβικά σύγχρονων πρωτοψαλτών, τα οποία καλά είναι αλλά είπαμε, αν επιμένεις κλασικά....δε σου κάνουν. Οπότε, όπως λέει και ο Αθανάσιος, μπορείς να “χώσεις μέσα” τμήματα έστω αργών, “κλασικών” χερουβικών, γιατί κατά τα άλλα έχουν πέσει σε πλήρη αχρηστία. Ο προβληματισμός του Χρήστου Τσακίρογλου δεν με είχε απασχολήσει, ωστόσο τον βρίσκω πραγματικά εύστοχο, είναι η λεγόμενη εποικοδομητική κριτική. Έστω όμως, πιστεύω ένας μουσικός που θα αποφασίσει να το χρησιμοποιήσει, θα μπορεί να φτάσει σε ωραίες συνθέσεις, ακόμα και η κωδικοποίηση θα είναι εφικτή. Επιπλέον, δεν θα εξαντλήσει ποτέ (κυριολεκτικά) το βιβλίο, καθώς σύμφωνα με τα μαθηματικά, επιτρέπει (διορθώστε με) 10^22 συνδυασμούς για κάθε ήχο, που να πεις ότι θα ψάλλεις και οκτάηχο χερουβικό, οπότε το νούμερο γίνεται αστρονομικό. Εντάξει, κάποιοι συνδιασμοί θα είναι τελείως άκυροι, ή θα μοιάζουν μεταξύ τους τόσο ώστε να είναι το ίδιο αποτέλεσμα.
Πρακτικότητα:
Συμφωνώ απόλυτα....αυτό με προβληματίζει και εμένα....κατά πόσο θα είναι πρακτικό στο αναλόγιο. Για μελέτη καλό θα είναι αλλά για αναλόγιο.....άσε που, όπως καλά λέει ο Παπαδημητρίου Ιωάννης, ίσως δεν είναι ωραία εικόνα την ώρα του Χερουβικού ΧΛΑΤΣΑ ΧΛΟΥΤΣΑ να γυρίζουμε τις σελίδες σα τρελοί. Για να βοηθήσω στη χρηστικότητα, οι θέσεις πρόκειται να είναι αριθμημένες σωστά στο τελικό και ο χοράρχης θα μπορεί να “σφυρίζει” το νούμερο της θέσης που πρόκειται να ψαλλεί.(Και τη Ζωοποιώ το #4......Τριάδι το #12......τον Τρισάγιον το #2 κτλ), επίσης θα αναγράφω φωνητικό εύρος όταν φεύγει πάνω από άνω Πα ή κάτω από Ζω. Το δίστηλο στο οποίο αναφέρεστε π. Γεράσιμε, χρόνια πολλά για τη γιορτή σας με την ευκαιρεία (νέο ημερολόγιο) είναι μια ιδέα συναδέλφου, όχι δική μου. Με επηρέασε και νομίζω είχε δίκιο, για να μπορεί να προσπελαστεί μεγάλη ποσότητα “μουσικού υλικού” με κάθε γύρισμα σελίδας. Είχα γράψει ήδη τους 3 πρώτους ήχους με μονή στήλη όταν “το γύρισα” σε δίστηλο, και τα ξανα-έγραψα από την αρχή. Με μονή στήλη, ακόμα και μια μέτριου μεγέθους θέση (κανονικά δε πρόκειται για θέση αλλά για τμήμα μάλλον του ύμνου) έπαιρνε σχεδόν μια σελίδα, και είχα φτάσει ήδη στις 300 σελίδες μόνο με τους ήχους α, β, γ. Επιπλέον, με μονή στήλη ήθελα περίπου 15 σελίδες προσπέλαση για να πάω στο επόμενο τμήμα ενώ με δίστηλο, δε θέλει πάνω από 5 σελίδες γύρισμα . Όσον αφορά το μέγεθος, αν εκτυπωθεί σε μεγάλο μέγεθος (Μηναία Αποστολικής Διακονίας) νομίζω φαίνεται μια χαρά από χορό ιεροψαλτών. Ακόμα και Α4 μέγεθος κουτσοφαίνεται....
Εντάξει. Θα ήθελα να γίνει ΕΞΤΡΑ μεγάλο, δε ξέρω όμως αν και το κόστος θα είναι ΕΞΤΡΑ μεγάλο...
Εσείς όμως λέτε καλύτερα να ήταν μονόστηλο. Λέτε;;;; Προβληματίστηκα και ελπίζω να μην χρειαστεί να το ξαναγράψω από την αρχή....(δεν υποστηρίζει βλέπεις ο Μελωδός δίστηλο και το έγραψα με ΜΚ).
Περιεχόμενο:
Δε σκοπεύω να ετοιμάσω δεύτερη εκδοχή του βιβλίου με αυτή την αισθητική, που να περιέχει ωστόσο ολόκληρα κλασικά Χερουβικά. Πρώτον διότι τέτοιες συλλογές υπάρχουν ελεύθερα στο διαδίκτυο (βλέπε συλλογή κ. Νεοκλή Λευκόπουλου) και δε πιστεύω να πληρώσει κάποιος απλώς για να χαρεί την (σιγά την) αισθητική μου. Επιπλέον.....έρχεται η Ενωμένη Ρωμιοσύνη με το Χερουβικάριόν της (το οποίο θα αγοράσω οπωσδήποτε!). Δε θα ήθελα να κυκλοφορήσουν ταυτόχρονα δύο νέες εκδόσεις με το αυτό (σχεδόν) περιεχόμενο, δηλαδή ¨Χερουβικάριο της Ε.ΡΩ και του Μαμάη”. Έχει γίνει στο πρόσφατο παρελθόν σε άλλον....ο νοών νοείτω....δε θέλω να μου συμβεί και εμένα. Γιώργο Γουδή.....συγνώμη αλλά.....Ως τον Βασιλέα και Ταις Αγγελικαίς σκοπεύω να το αφήσω ως έχει....δηλαδή μόνο μια επιλογή (του Φωκαέως). Ο λόγος είναι να γλυτώσουμε καμμια σελίδα, κυρίως όμως γιατί σήμερα το Χερουβικό λήγει στο “Αποθώμεθα Μέριμναν”, κακά τα ψέμματα. Δυστυχώς το “Ως τον Βασιλέα”, συνήθως λέγεται χύμα, για δε το “Ταις Αγγελικαίς”. δεν είναι μεγάλο κομμάτι ώστε να δικαιολογεί τον κατακερματισμό του σε τμήματα και την παράθεσή τους ώστε να μπορείς να φτιάξεις “υβριδικό” Ταις Αγγελικαίς. Επιπλέον, δεν έχω βάλει μέσα συνθέσεις Καραμάνη και συναφών γιατί......πνευματικά δικαιώματα.....Πάντως η ιδέα να βάλω Μπερεκέτη μου αρέσει, θα το σκεφτώ σοβαρά και σε ευχαριστώ.
Δομέστιχε, εργάζομαι μόνος μου πάνω σε αυτό το βιβλίο. Οι γνώσεις μου δεν φτάνουν με τίποτα για σπουδαίες μουσικολογικές παρατηρήσεις, κοινώς δεν είμαι το κατάλληλο άτομο να βγάλει βιβλίο όπως το περιγράφεις. Αυτό μπορώ να κάνω, να φτιάξω ένα εργαλείο που να (ελπίζω) εξυπηρετεί τους σκοπούς που γράφω στην αρχή αυτού του μηνύματος.
Διάθεση
Θα ήθελα να αποφύγω τη λύση των συνδρομητών κ, Alex Sofroni διότι θα πάθω ψυχολογικά προβλήματα. Κάθε φορά που θα εντοπίζεται λάθος θα λέω “προ-πληρώσανε, δηλαδή με εμπιστεύτηκαν για να τους έρθει ένα βιβλίο με λάθη....ΖΟΝΚ!”. Αφήστε που δεν τα πάω καλά με τη διαφήμιση και το κυνήγι πελατών. Για αυτό....θα το εκδώσω μόνος μου (δωρεές δεκτές), όποιος θέλει ας το αγοράσει, το κεφάλι μου ήσυχο και εννοείται (Δομέστιχε) δεν θα βγάλω κέρδος, θα εύχομαι να πάρω τα λεφτά μου πίσω.
Δεν απάντησα ως "αντιπαράθεση". Κάποια από αυτά που παρατηρήσατε με είχαν ήδη προβληματίσει και είχα καταλήξει τι θα κάνω, κάποια άλλα δεν τα είχα σκεφτεί (και τα σκέφτομαι τώρα). Ευχαριστώ για τα σχόλια μέχρι στιγμής!