...Σ'αυτό υπάρχουν αξιόλογα άρθρα Μουσικολόγων, Πρωτοψαλτών, Θεωρητικών κ.α. καθώς επίσης μουσικά κείμανα ...
§1. Είδα τα αρθρα αυτου του περιοδικου. Και εχω ερωτησεις και αποριες. Και επειδή εδώ μπηκε το περιοδικό και εδω το είδα, εδώ γράφω τις απορίες μου. Μόνο δε γραφω ονόματα, γιατι δε θελω να θίξω σεβαστά πρόσωπα.
§2. Στη σελ. 2 σημειώνει το περιοδικό οτι ο προεδρος των Υπέρμαχων ειναι πρωτοψάλτης, μουσικολόγος και συγγραφέας. Οτι είναι πρωτοψαλτης, σεβαστός μάλιστα, το γνωρίζω. Το συγγραφέας δε μου λεει τιποτα, όλοι έχουν γίνει συγγραφείς σήμερα. Αυτο το μουσικολόγος τι το θέλουν; Σε ποιο πανεπιστήμιο σπούδασε και πήρε διδακτορικό μουσικολογίας; (Ξέρω οτι ο ίδιος ο πρόεδρος είναι σεμνός άνθρωπος. Δε νομίζω ότι μόνος του πρόσθεσε εναν τετοιο τίτλο δίπλα στο όνομά του. Κάποιοι άλλοι θα τον παρέσυραν ίσως το εκαναν χωρις να προσεξουν και χωρίς να τον ρωτήσουν).
§3. Κανέναν πραγματικό μουσικολόγο έχουν να παρουσιάσουν στο σύλλογό τους; Κι εγω μπορεί να δηλώνω αστροναύτης, δεν σημαινει οτι είμαι κιόλας!
§4. Στην σ. 11 γραφει ενας ιεροψάλτης για το θεωρητικό του Καρρά
Κάτ᾿ ἀρχὴν μὲ τὴν καθαρεύουσα γλώσσα ποὺ χρησιμοποιεῖ, δυσκολεύει ἀκόμα περισσότερο τὴν κατανόηση στὶς μακρὲς καὶ πολύπλοκες προτάσεις του.
§5. Τωρα τι να πω! Ψάλτης που δεν καταλαβαίνει καθαρεύουσα, πώς καταλαβαίνει τους ύμνους σε αρχαια ελληνικη που ψέλνει; Κι αν δεν καταλαβαίνει τι ψέλνει, τότε πώς δηλώνει υπέρμαχος για κάτι που δεν το καταλαβαίνει; Εκτός κι αν είναι υπέρμαχος και της μετάφρασης των υμνων στη δημοτικη!
§6. Και πως γίνεται κάποιοι να μην καταλαβαίνουν την καθαρευουσα στα βιβλία του Καρρα, αλλα να καταλαβαίνουν την καθαρεύουσα άλλων βιβλίων, όταν αυτά στρέφονται κατά της διδασκαλίας του Καρρα; Εκτος αν δεν καταλαβαίνουν ούτε το ένα ούτε το άλλο, αλλα επιλέγουν τί θα ακολουθήσουν όχι με βαση τη λογική και τη γνώση, αλλα με βαση τον φανατισμό και τις ταμπελες, μαύρο-άσπρο, καλό-κακό. Αυτά ειναι επιστημονικες προϋποθέσεις για σωστό μουσικό διαλογο; Και μετα κατηγορούμε τους αλλους οτι ακολουθούν με φανατισμό τις διδασκαλίες του Καρρά;
§7. Στη σελ. 4 ενας πραγματικά υπέροχος οταν ψελνει πρωτοψάλτης γραφει:
Μακαριώτατε.
Στὸ πρόσωπό σας, ὅλοι ἐμεῖς οἱ ἀνυστερόβουλοι θεραπευτὲς καὶ λάτρεις τῆς πατρώας μουσικῆς μας παράδοσης, γενικά, ἀλλὰ εἰδικότερα τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς βλέπουμε αὐτὸν τὸν προστάτη
καὶ ἔχουμε βάσιμες ἐλπίδες ὅτι θὰ δικαιώσετε τὶς προσδοκίες μας, διότι:
1) Εἶστε λάτρης κάθε τί Ἑλληνικοῦ καὶ ὡραίου.
2) Τὸ ὑποσχεθήκατε στὸν ἐνθρονιστήριο λόγο σας καὶ δὲ θὰ τὸ πάρετε πίσω.
3) Ὁ Θεὸς ἐσὰς διάλεξε, νὰ τακτοποιήσετε τὸ μουσικὸ θέμα τῆς Ἐκκλησίας μας, μὲ τὴν καθαρή σας συνείδηση καὶ σκέψη.
§8. Σχόλια-Απορίες
1. Η λατρεια σε οτιδήποτε άλλο πέρα από τον τριαδικό Θεό, είτε ειναι λατρεία σε εναν αγιο, είτε στη μουσική (
λάτρεις τῆς πατρώας μουσικῆς μας), στο ελληνικό, στο ωραιο υλικο κλπ ειναι ειδωλολατρια;
2. Καταλανβαίνει άραγε ο πρωτοψάλτης (συγγραφέας κι αυτός) πως λεει οτι τα μελη αυτου του συλλογου ειναι ειδωλολάτρες και οτι καμαρώνουν γι’ αυτό;
3. Καταλαβαίνει άραγε ο πρωτοψάλτης συγγραφέας οτι αποκαλει τον τον αρχιεπισκοπο Αθηνων οτι είναι ειδωλολάτρης;
4. Καταλαβαινει άραγε οτι πρέπει άμεσα στο επόμενο τεύχος να κάνει ανάκληση αυτών των ατυχών εκφράσεών του;
5. Αν ο Αρχιεπισκοπος οι κληρικοι και οι ψαλτες δε λατρευουν το Θεό, αλλα με αυτη τη μουσική λατρεύουν κάτι άλλο, τότε για ποια ορθόδοξη εκκλησιαστικη μουσική μιλούμε;
6. Μήπως εκτός από νομικό σύμβουλο πρέπει ο συλλογος να πάρει και ενα θεολογικό σύμβουλο για τα άρθρα του περιοδικού; Μήπως κάποιος πρέπει να τους πει ότι ειναι καλύτερα να ψέλνουν παρά να γράφουν τέτοια περιοδικά, γιατί κάνουν περισσότερη ζημιά σε αυτό που υποτίθεται οτι θελουν να υπερασπιστούν;
§9. Στη σελ. 3 γραφει
... τὰ δικά μας μουσικὰ σύμβολα, ποὺ αὐτὴ ἡ θεοφώτιστη πατριαρχικὴ ἐπιτροπὴ τοῦ 1814 καθόρισε
και στη σελ. 13 ενας αλλος υπέρμαχος συγγραφέας λέει
Ἡ ὀρθόδοξη μουσική μας εἶναι Θεόσδοτη καὶ Θεοδίδακτη
§10. Απορίες:
1. Σε ποιο βιβλιο της Αγιας Γραφής καθορίζονται τα μουσικα σύμβολα της ορθόδοξης μουσικής;
2. Ποια οικουμενική σύνοδος λέει τέτοια πράγματα;
3. Η άποψη οτι οι κάθε είδους επίσημες ή ανεπίσημες πατριαρχικες και συνοδικές επιτροπές ειναι θεοφώτιστες, θεοδίδακτες, θεόπνευστες και αλάθητες, και οτι κατεχουν τη θέση του Θεου μετα το Θεό (σ’ αυτό το συμπέρασμα με οδηγούν οσα διάβασα παραπάνω), αυτη η αποψη ειναι σωστή και σύμφωνη με τη διδασκαλία και παράδοση της Εκκλησιας, για την οποια κάποιοι δηλώνουν υπέρμαχοί της; Εχουν συνείδηση οι άνθρωποι τι λένε και τι γράφουν;
4. Και τι θα γίνει, αν αρχίσει και η άλλη πλευρά να λεει π.χ. οτι ο Καρρας ήταν
θεοφώτιστος, θεοδίδακτος και οτι
ο Θεός τον διάλεξε για να τακτοποιήσει το μουσικό θέμα της Εκκλησίας μας; Αυτό θα είναι επίπεδο με σοβαρες κουβέντες και επιστημονικά επιχειρήματα ή παραληρήματα ακατάσχετης θρησκοληψίας και δεισιδαιμονίας με μπόλικη σάλτσα αγραμματοσύνης;
5. Είναι
θεοδίδακτη και
ελληνική και κυρίως είναι
εκκλησιαστική μουσική τα σεμπάχ, καρτζιγάρ, σουζινάκ, μπεστενιγκιάρ, ατζέμ, γκερδανιέ, μαχούρ, ασηράν, σεγκιάχ, τζαργκιάχ, δουγκιάχ και όλα τα αχ! και βαχ! ;
6. Είναι
θεοδίδακτη και
εκκλησιαστική μουσική το πανηγυρτζήδικο αλληλούια σε
μακάμ φεραχνάκ (δήθεν σε ήχο βαρύ από Δι σε Ζω) που έχουνε στη σελ. 17 ή τα λειτουργικά σε
μακάμ ατζέμ κιουρδί στις τελευταίες σελίδες του περιοδικού τους;
§11. Αυτή ειναι η δήθεν εκκλησιαστική παράδοση που λατρεύουνε σύμφωνα με όσα διάβασα σ αυτό το τεύχος; Κατηγορούνε (και καλά κάνουν) οσους ακολουθούν τη διδασκαλία Καρρά γιατι μιλάνε για πολλούς ήχους, τους κλαδικούς, τους μέσους, τους παραμέσους, τους παραέξω και τους παραπέρα. Οι ίδιοι οι Υπέρμαχοι ομως δεν εισάγουν πολλούς ήχους με όλα αυτα τα μακαμάτ; Δηλαδή η όλη διαφορά και διαφωνία για την οποία σκοτώνονται και αλληλοσφάζονται μεταξύ τους ειναι αν θα το πουμε με ορολογία καρραϊκή (παράμεσος, παραπλάγιος, παρακατιανός κλπ) ή αραβοπερσοτουρκική (ατζέμ κιουρδί, ατζέμ ασηράν, ατζέμ πιλάφ);
Με συγχωρείτε πολύ,
αλλά δεν θα πάρω, ουτε από τους μεν ούτε από τους δεν...