Εάν δεν έχει απαντηθεί αλλού θα ήθελα να ρωτήσω εάν η εκτέλεση σε Βαρύ διατονικό έχει σχέση με την καταγραφή του μέλους αυτού από το ΒΟΥ ή αν αποτελεί εντελώς ξεχωριστή παράδοση (όπως π.χ η μελοποίηση του Χουρμουζίου σε Μουστάαρ). Εάν έχει απαντηθεί απλά παραπέμψτε με. Ευχαριστώ.
Η εκτέλεση των αγιορειτών, θα έλεγα πως είναι μάλλον σε Λέγετο, με χαμηλή βάση (πράγμα που συνηθίζουν στο Όρος). Το έχω δει και σε καταγραφή ως Λέγετο, ενώ δικαιολογείται έτσι και το μεγάλο ΔΙ-ΚΕ (που στο Βαρύ ως ΠΑ-ΒΟΥ έπρεπε να είναι μικρότερο).
Αν έχουμε εκτελέσεις σε Λέγετο και σε Δεύτερο με βάση τον ΒΟΥ (αν και δεν έχει σημασία η βάση στον Β' ως Ομοιοδιφωνούντα), έχουμε την περίπτωση του Διατονικού και Χρωματικού Β' ήχου από ΒΟΥ στο ίδιο μέλος (λ.χ. καταγραφές Γρηγορίου και Χουρμουζίου στο "Χαίρε" του "Θεοτόκε Παρθένε" του Μπερεκέτη).
Είναι οι Όμοιες (Χρωματικός Β') και Αντεστραμμένες (Διατονικός Β', λέγετος) Διφωνίες του Β' ήχου, γνωστό φαινόμενο, που δημιουργεί τελικά 2 διαφορετικές παραδόσεις που είναι και οι 2 απόλυτα σωστές και ερμηνεύσιμες θεωρητικά.
Χαραλάμπης