Περί της χρόας του ζυγού και της εκτέλεσής της

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Από ένα σεμινάριο που έκανα πρόσφατα ανεβάζω δύο παραδείγματα της εκτέλεσης της χρόας του ζυγού (μουστάαρ). Επισυνάπτω και το σχόλιο του κυρ-Αντωνίου Σύρκα σχετικά. Εάν κανείς έχει μεράκι ας κόψει και ανεβάσει και άλλα παρόμοια παραδείγματα. Θα είχε ενδιαφέρον να έχουμε και μια ηχογράφηση των Τυπικών του Χουρμουζίου με τη χρόα του ζυγού.

Φαίνεται στην πράξη η ενέργεια του ζυγού στο ΓΑ το κάνει ψηλό μόνο σε κατάβαση ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ αλλά όχι σε κίνηση ΒΟΥ-ΓΑ-ΒΟΥ. Σε κίνηση ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ δεν είμαι σίγουρος πόσο το επηρεάζει, μάλλον λιγότερο από το ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ το οποίο συχνά οι ψάλτες εκτελούν σχεδόν σαν ΔΙ-ΔΙ-ΒΟΥ.
 

Attachments

Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#2
Στὸ Κοινωνικὸ τοῦ Σταυροῦ «Ἐσημειώθη» τοῦ Ἰωάννου Πρωτοψάλτου, παρατηρεῖται ἡ εἰσαγωγὴ τῆς χρόας τοῦ ζυγοῦ στὸν Δι, ὅπως ἡ Μουσικὴ Ἐγκυκλοπαίδεια τοῦ Στεφάνου καὶ ἡ Μουσικὴ Πανδέκτη ποὺ ἐπισυνάπτω:
Μουσική Πανδέκτη.JPG
βλέπουμε ὅμως στὴν Μουσικὴ Συλλογὴ τοῦ Πρωγάκη τὴν ἀναγραφή της στὸν Βου:
Πρωγάκης.JPG
Ἂν καὶ τὸ θεωρητικὸ τῆς ἐπιτροπῆς ἀναφέρει τὴν εἰσαγωγή της μόνο στὸν Δι:
Επιτροπή.JPG
ὁ Ἀβραάμ Εὐθυμιάδης στὴν δική του θεωρητικὴ ἐργασία ἀφήνει καὶ τὸ ἐνδεχόμενο ἀναγραφῆς της στὸν Βου, ἄνευ παραχορδῆς:
Ευθυμιάδης.JPG
Ὅπως μάλιστα δείχνει στὸ παράδειγμα ποὺ ἀκολουθεῖ:
Παράδειγμα.JPG
Ποιά τὰ ἰσχύοντα γιὰ τὴν συγκεκριμένη περίπτωση; πρόκειται γιὰ τυπογραφικὸ λάθος τῆς Μουσικῆς Συλλογῆς (τὸ ὅποῖο μάλιστα δὲν ἀναφέρεται στὰ παροράματα) ; ἔχουμε παραδείγματα μὲ τὸν ζυγὸ στὸν Βου;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#3
Δεν είναι λάθος μπαίνει και στον βου άλλωστε τον βου αφορά. Η διαφορά ζυγού με κλιτόν ουσιαστικά δεν υφίσταται και είναι μια από τις πολλές πληγές της θεωρίας των τριών διδασκάλων που έκαναν τους σύγχρονους ψάλτες να σκέφτονται φιξαρισμένου μεγέθους "τουβλάκια"= μόρια αντί για το σωστό που είναι το συνολικό οικοδόμημα από γένη, συστήματα και συμφωνίες. Ο Ζυγός θέλει τον γα δίεση κολλητά στον δι στην κατάβαση, τρέπει έτσι τον βου από λέγετο σε νενανώ όσο χαμηλά κι αν είναι ο βου του λεγέτου. Στην θεωρία μου εξηγώ την πραγματικότητα για το τι εστί λέγετος, πως συμπεριφέρεται και τον καθοριστικό ρόλο στην όλη αρμονία της μουσικής μας. Αν κατανοήσεις τον λέγετο πως λειτουργεί δεν χρειάζονται καθόλου φθορές! Το κλιτόν από την άλλη κάνει το ίδιο μόνο που θέλει τον βου να είναι ψηλά. Κατά αυτόν τον τρόπο ο βου εκτός από νενανώ είναι και πλάγιος του πρώτου (για αυτό έχει και την αντίστοιχη μαρτυρία του πρώτου ήχου τότε ο βου).
 
Top