Πέτρος Πελοποννήσιος και Δερβίσηδες

#41
Σε τόσα post αναφέρουμε τις υποθέσεις και τις ανακρίβειες που γράφει ο κ. Πλεμένος και που οι περισσότεροι συμφωνούμε ότι δεν έχουν καμία επιστημονική τεκμηρίωση, είναι απλά υποθέσεις.

Το αυτό ισχύει και για τον κ. Ερευνίδη, όπου με υποθέσεις συμπεραίνει ότι ο Πετράκης, συνθέτης εξωτερικής μουσικής του 18 αι. ταυτίζεται με τον Λαμπαδάριο της Μ.τ.Χ.Ε. Πέτρο εκ Πελοποννήσου.

Η ιστορία με το προσωνύμιο "μέγας" και αν το "μ" είναι κεφαλαίο ή μικρό, μου φαίνεται άκρως ανυπόστατη έως γελοία.

Κατά την ταπεινή μουσική μου γνώμη, δεν είναι δυνατόν να γράφει ένας άνθρωπος (Ο Πέτρος στην προκειμένη), λόγια μουσική αλλά και εκκλησιαστική, χωρίς να επηρεάζει το ένα ύφος το άλλο, όπως έγινε με τόσους άλλους ψάλτες και διδασκάλους της εποχής εκείνης, αλλά και της τωρινής.

Τρανό παράδειγμα ο Δανιήλ ο Πρωτοψάλτης και ο φίλος του Ζαχαρίας ο Χανεντές, ο Χριστόδουλος Γεωργιάδης ο Κεσσανιεύς, ο Νικόλαος Γεωργίου και ο Μισαήλ Μισαηλίδης Πρωτοψάλτες Σμύρνης, ο Μελέτιος Σισανίου, ο Πέτρος Φιλανθίδης, ο Χαράλαμπος Παπανικολάου, ο Άνθιμος ιερομόναχος εκ Μεσσολογγίου, ακόμα και ο Μέγιστος (εδώ το "μ" είναι κεφαλαίο, λέτε να παίζει κανένα ρόλο;:D) Πρίγγος, δεν μπόρεσε να απαλλάξει τα μέλη του από στοιχεία εξ. μουσικής.
Ο κατάλογος είναι μεγάλος, διότι από τον 17 με 18 αι. περίπου, άρχισαν να εισβάλλουν στοιχεία λόγιας μουσικής στην εκκλησιαστική μας μουσική. Οι ψάλτες και οι μουσικοσυνθέτες, είτε γιατί πίστευαν ότι η μουσική χρειάζεται μια ανανέωση κάποιων μελωδικών γραμμών ή στοιχείων ύφους, είτε γιατί νόμιζαν ότι με το να λένε για παράδειγμα, τον πλ. Β΄ Ήχο, ως Μακάμ Χιτζάζ ή Ουζάλ ή Χουμαγιούμ ή Σεχνάζ, είναι καλύτεροι απ' τους άλλους (η κατάρα του ψαλτικού κόσμου που κάνει θραύση στις μέρες μας).
Αυτό δεν γίνεται και σήμερα; Πόσα βιβλία κυκλοφορούν (έχω υπ' όψιν μου δύο αδελφικά βιβλία λειτουργίας) και οι ήχοι αναφέρονται με Τούρκικα, Περσικά ή Αραβικά ονόματα, λες και είναι η Πανδώρα ;

Ας μην λαμβάνουμε κάθε πληροφορία χωρίς κρίση.
Αν παρατηρήσουμε τα μουσικά κείμενα του Πετράκη θα καταλάβουμε ότι πρόκειται σίγουρα, για άλλο Πέτρο.
 
#42
Όπως θα έχουν συνειδητοποιήσει ότι άλλο πράγμα είναι η ευρωπαϊκή μουσική, έτσι σύντομα θα συνειδητοποιήσουν ότι άλλο πράγμα είναι η ενόργανη ελληνική (δημοτική) μουσική και άλλο η οκτώηχος λατρευτική μουσική ή βυζαντινή εκκλησιαστική λεγομένη. Αδελφές μεν στην προέλευσή τους, αλλά ξένες στην υπηρεσία τους. Η μεν μία υπηρετεί το Θεό οι δε άλλες τον κόσμο και την αίρεσι. Οι ρόλοι είναι ασύμβατοι ως υπαγόμενοι στην κυριακή ρήτρα∙ "ουδείς δύναται δυσί κυρίοις δουλεύειν∙ ή γαρ τον ένα μισήσει και τον έτερον αγαπήσει, ή ενός ανθέξεται και του ετέρου καταφρονήσει. ου [δύνανται] Θεώ δουλεύειν και μαμωνά» (Μθ 6,24).

Αρχιμανδρίτου Αθανασίου Γ. Σιαμάκη
ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΤΟΥ ΠΑΛΑΤΙΟΥ, κεφ.10 §5, εκδ. "Κάλαμος", Αθήνα 2009​

Άλλο Πέτρος κι άλλο Πετράκης !


Υ.Γ.: Βλέπε και εδώ
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#43
Παραθέτω (αν έχει ανέβει και αλλού παρακαλώ ενημερώστε με) ένα φυλλάδιο που εξέδωσε το Ωδείο Γιάννη Μπουχαλάκη στα Χανιά το 1996 με αφορμή μία σειρά ηχογραφήσεων του Ιδρύματος Βυζ. Μουσικολογίας. Μέσα σε αυτό υπάρχουν άρθρα επιφανών ιεροψαλτών και διδασκάλων της τέχνης για τη ζωή και το έργο αυτής της μουσικής ιδιοφυΐας, κυρίως μέσω μεταφρασμένων αποσπασμάτων από τα βιβλία του Γ. Παπαδόπουλου "Συμβολαί εις την ιστορίαν της παρ' ημίν ἐκκλ. μουσικής" και "Ιστορική Επισκόπησις της Βυζ. Εκκλ. Μουσικής".
 

Attachments

ΝΙΚΟΣ Π.

Παλαιό Μέλος
#45
Σε τόσα post αναφέρουμε τις υποθέσεις και τις ανακρίβειες που γράφει ο κ. Πλεμένος και που οι περισσότεροι συμφωνούμε ότι δεν έχουν καμία επιστημονική τεκμηρίωση, είναι απλά υποθέσεις.

Το αυτό ισχύει και για τον κ. Ερευνίδη, όπου με υποθέσεις συμπεραίνει ότι ο Πετράκης, συνθέτης εξωτερικής μουσικής του 18 αι. ταυτίζεται με τον Λαμπαδάριο της Μ.τ.Χ.Ε. Πέτρο εκ Πελοποννήσου.

Η ιστορία με το προσωνύμιο "μέγας" και αν το "μ" είναι κεφαλαίο ή μικρό, μου φαίνεται άκρως ανυπόστατη έως γελοία.

Κατά την ταπεινή μουσική μου γνώμη, δεν είναι δυνατόν να γράφει ένας άνθρωπος (Ο Πέτρος στην προκειμένη), λόγια μουσική αλλά και εκκλησιαστική, χωρίς να επηρεάζει το ένα ύφος το άλλο, όπως έγινε με τόσους άλλους ψάλτες και διδασκάλους της εποχής εκείνης, αλλά και της τωρινής.

Τρανό παράδειγμα ο Δανιήλ ο Πρωτοψάλτης και ο φίλος του Ζαχαρίας ο Χανεντές, ο Χριστόδουλος Γεωργιάδης ο Κεσσανιεύς, ο Νικόλαος Γεωργίου και ο Μισαήλ Μισαηλίδης Πρωτοψάλτες Σμύρνης, ο Μελέτιος Σισανίου, ο Πέτρος Φιλανθίδης, ο Χαράλαμπος Παπανικολάου, ο Άνθιμος ιερομόναχος εκ Μεσσολογγίου, ακόμα και ο Μέγιστος (εδώ το "μ" είναι κεφαλαίο, λέτε να παίζει κανένα ρόλο;:D) Πρίγγος, δεν μπόρεσε να απαλλάξει τα μέλη του από στοιχεία εξ. μουσικής.
Ο κατάλογος είναι μεγάλος, διότι από τον 17 με 18 αι. περίπου, άρχισαν να εισβάλλουν στοιχεία λόγιας μουσικής στην εκκλησιαστική μας μουσική. Οι ψάλτες και οι μουσικοσυνθέτες, είτε γιατί πίστευαν ότι η μουσική χρειάζεται μια ανανέωση κάποιων μελωδικών γραμμών ή στοιχείων ύφους, είτε γιατί νόμιζαν ότι με το να λένε για παράδειγμα, τον πλ. Β΄ Ήχο, ως Μακάμ Χιτζάζ ή Ουζάλ ή Χουμαγιούμ ή Σεχνάζ, είναι καλύτεροι απ' τους άλλους (η κατάρα του ψαλτικού κόσμου που κάνει θραύση στις μέρες μας).
Αυτό δεν γίνεται και σήμερα; Πόσα βιβλία κυκλοφορούν (έχω υπ' όψιν μου δύο αδελφικά βιβλία λειτουργίας) και οι ήχοι αναφέρονται με Τούρκικα, Περσικά ή Αραβικά ονόματα, λες και είναι η Πανδώρα ;

Ας μην λαμβάνουμε κάθε πληροφορία χωρίς κρίση.
Αν παρατηρήσουμε τα μουσικά κείμενα του Πετράκη θα καταλάβουμε ότι πρόκειται σίγουρα, για άλλο Πέτρο.
Δεν μου φαίνεται απίθανο ο Πέτρος(ο Λαμπαδάριος) να ταυτίζεται και να είναι ο Πετράκης της εξωτερικής μουσικής.Διότι η εξωτερική μουσική με την Βυζαντινή εκκλησιαστική συνδέονται άμεσα σαν αντίληψη.Επίσης ένας άνθρωπος που ζει σε μια τέτοια κοινωνία σαν και αυτή της Πόλης η οποία υπήρξε μουσικό κέντρο εκείνους τους αιώνες δεν είναι απίθανο να ασχολείται και με τις δύο αυτές μουσικές.Υπάρχουν όμως διαφορές,η Εκκλησιαστική έχει κάποια όρια διότι η χρήση και ο σκοπός της είναι καθαρά Θρησκευτικοί ενώ η εξωτερική είναι κατά την γνώμη μου είναι μια μουσική χωρίς ιδιαίτερα όρια.Όσο για τα κομμάτια δεν καταλαβαίνω πως με μία ματιά βγάζεται συμπέρασμα ότι δεν είναι του Πέτρου και ότι είναι αδιανόητο να είναι συνθέσεις του Πέτρου. Θέλω να πω ας μην αποκλείουμε τίποτα.
Συγνώμη για την ενόχληση!:)
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#46
Εἶναι ἄξιον ἀπορίας γιατί τίμησαν μόνο τόν Πέτρο οἱ δερβίσηδες καί ὄχι τόν Δανιήλ ἤ τόν Ιάκωβο.
Ὅλοι δίδασκαν σέ σχολές καί δέ νομίζω νά ἀπέκλειαν τούς Τούρκους.
Οἱ δερβίσηδες δέν ἀνήκαν ποτέ στό μουσουλμανικό ἱερατεῖο, μή θεωρήσουμε δηλαδή ὅτι ἐνδιαφέρθηκαν γιά τόν Πέτρο οἱ μουσουλμάνοι οἱ ὁποῖοι ἐκδήλωναν πάντα μιά ἔχθρα πρός τίς ἄλλες θρησκεῖες καί εἰδικά τῶν ὀρθοδόξων καί κατέσφαξαν πολλούς ἐξ ἡμῶν πού τούς τιμοῦμε σάν ἱερομάρτυρες.
Στό βιβλίο «Οἱ δάσκαλοι τοῦ Γκουρζίεφ» ἀφηγεῖται ὁ ἴδιος, Ρῶσος ὀρθόδοξος πού δέν ἔγινε ποτέ μουσουλμάνος, ὅτι γιά νά φτάσει στό τέλος τῆς ἀνθρώπινης γνῶσης μέσω σουφισμοῦ (καί ὄχι θεικῆς πού εἶναι φυσικά ἡ τελειότητα πού μάς δίδαξαν οἱ πατέρες μας καί πιστεύουμε) ἔπρεπε νά περάσει ἀπό 12 δασκάλους. Ἔπρεπε νά περάσει ὁ άναζητητής φιλοσοφίας καί ὄχι θεολογίας ἀπό διαφόρους δασκάλους, μέ ἐπίπονες ἀσκήσεις χρόνων γιά νά βρεῖ τόν ἐπόμενο δάσκαλο, διάφορους βαθμούς.

Ἕνας δάσκαλος ἀπαραίτητος , ήταν ο μουσικός.
Θά πρέπει νά εἶναι ἀπ τούς τελευταίους βαθμούς γιατί ἔχει σχέση μέ τήν αὐτοσυγκέντωση στό χορό τῶν δερβίσηδων
 
Last edited:
#48
Ναι, το είδα. Φαίνεται ότι είναι αντιγραμμένο (και συντετμημένο) από το έργο του Γ. Παπαδόπουλου. Αλλά εννοούσα το συγκεκριμένο μνήμα του σ΄αυτο το νεκροταφείο.
Εχω κανει προσωπικη ερευνα για τον ταφο του Πετρου.Αν θελετε να σας πω περισσοτερα,επικοινωνηστε μαζι μου με προσωπικο μηνυμα.
Ευχαριστω.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#49
Εχω κανει προσωπικη ερευνα για τον ταφο του Πετρου.Αν θελετε να σας πω περισσοτερα,επικοινωνηστε μαζι μου με προσωπικο μηνυμα.
Ευχαριστω.

Συγχωρέστε μου την παρέμβαση, αλλά στα μέχρι τώρα αναφερόμενα στο θέμα του Πέτρου, κυρίως εικασίες γίνονται, πολλές δε εξ αυτών αγγίζουν και τα όρια του θρύλου, ακόμη κι αν έχουν κάπου δημοσιευτεί. Εάν υπάρχουν κάποια δεδομένα που θα βοηθούσαν στο να απομυθοποιηθεί μία προσωπικότητα στην οποία αντικειμενικά στηρίζεται ο κορμός της σημερινής ψαλτικής εκπαίδευσης και όχι μόνο (Αναστασιματάριο, Ειρμολόγιο, Δοξαστάριο), θα σας παρακαλούσα να τα παρουσιάσετε δημόσια, εφόσον δεν συντρέχει κάποιος οικονομικός λόγος (βλέπετε σήμερα είναι η μόνη σοβαρή δικαιολογία για τα πάντα...) για να γίνουμε όλοι κοινωνοί των στοιχείων της έρευνάς σας.


Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#50
Εχω κανει προσωπικη ερευνα για τον ταφο του Πετρου.Αν θελετε να σας πω περισσοτερα,επικοινωνηστε μαζι μου με προσωπικο μηνυμα.
Ευχαριστω.
Χωρὶς νὰ μπεῖτε σὲ λεπτομέρειες, τὰ στοιχεία σας προέρχονται ἀπὸ ἔρευνα σὲ ἀγνωστα μέχρι τώρα ἀρχεία ἤ σὲ ἀξιολόγηση ὑπαρχόντων καὶ γνωστῶν πηγῶν;
 
Top