ΠΕΤΤΑΣ ΑΘ=Κασσιανη Πλ.Αος

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#1
Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Επισυναπτω το τροπαριο της Κασσιανης , οπως τουτο εψαλλει εφετος την Μ Τριτη το βραδι 30-3-2010 , στον ιερο καθεδρικο ναο Της Αγιας Τριαδος Πειραιως , απο τον Αρχωντα Πρωτοψαλτη της Ιερας Μητροπολεως Πειραιως και Φαληρου Αθανασιο Πεττα (δικη του συνθεση) σε ηχο Πλ. του Αου .
Τα οποια σχολια , δικα σας .
 

Attachments

Last edited:
#3
είναι για σχόλια ; και τι σχόλια να κάνεις ; από που να αρχίσεις και που να τελειώσεις ;
μετά αναρρωτιέται κανείς για την κατάντια της μουσικής μας σήμερα ...
αντί αυτοί οι άνθρωποι ( που και καλά έχουν ένα όνομα στον χώρο , φέρουν ένα οφφίκιο - άλλη μεγάλη κουβέντα αυτή) , και πρέπει με τη στάση τους να παραδειγματίσουν , ψάλοντας τα της παραδόσεως όπως πρέπει αλλά και όπως οι ίδιοι περίτρανα διαλαλούν στις εισαγωγές των βιβλίων τους , " κατά το ύφος της μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας" και διατείνονται ότι μαθήτευσαν στον Πρίγγο ή στον Καραμάνη , επισυνάπτωντας καμιά φορά και ενυπόγραφες βεβαιώσεις σπουδών !!!
νισάφι πια ! κάποια στιγμή πρέπει να γράψουμε και αλήθειες εδώ μέσα , που σίγουρα σε κάποιους "οπαδούς " , τάσεων , σχολών ή και προσώπων ακόμα δεν θα αρέσουν , αλλά έως πότε να σιωπούμε και να " χαϊδεύουμε αυτιά .
εγώ είμαι ο ελάχιστος που θα κρίνω , αλλά όλοι έχουμε "αισθητήριο" και ακούμε
Υ. Γ Συγγνώμη κ. Βαγγέλη, αλλά επειδή ανέβηκε για να σχολιαστεί ..
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#4
Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Επισυναπτω το τροπαριο της Κασσιανης , οπως τουτο εψαλλει εφετος την Μ Τριτη το βραδι 30-3-2010 , στον ιερο καθεδρικο ναο Της Αγιας Τριαδος Πειραιως , απο τον Αρχωντα Πρωτοψαλτη της Ιερας Μητροπολεως Πειραιως και Φαληρου Αθανασιο Πεττα (δικη του συνθεση) σε ηχο Πλ. του Αου .
Τα οποια σχολια , δικα σας .
Το δοξαστικο προλαβα κ το ακουσα επιστρεφοντας απο την εκκλησια το βραδυ εκεινο!!! Στην αρχη εμεινα με το στομα ανοιχτο προσπαθωντας να καταλαβω τι συμβαινει....δεν αργησα κ πολυ βεβαια να συνειδητοποιησω πως προκειται για δικη του συνθεση μιας κ ο Πεττας μας εχει συνηθισει σε καινοτομες συνθεσεις!! Ηταν ιδιαιτερο κ οπωσδηποτε μας ξενιζει λιγο γιατι το εχουμε συνηθισει σε πλ δ.
Θα πρεπει ομως να εξαρουμε τη μουσικη μεγαλοφυια του, κ να δουμε το θεμα με ανοιχτο μυαλο κ οχι με μικροτητα κ στενομυαλια!!!!!!!! Εγω θα πω ενα μπραβο για τη δουλεια που εκανε -γιατι χρειαζεται κοπος για να συνθεσεις το οτιδηποτε- κ για το γεγονος οτι δεν διστασε να το παρουσιασει!!!! Γενικα θεωρω οτι ο Πεττας εχει προσφερει πολλες ωραιες συνθεσεις....το μονο παραπονο ειναι πως ειναι λιγο ακριβουτσικα τα βιβλια του...:p
 
#5
Αγαπητοι Φιλοι Χριστος Ανεστη .
Επισυναπτω το τροπαριο της Κασσιανης , οπως τουτο εψαλλει εφετος την Μ Τριτη το βραδι 30-3-2010 , στον ιερο καθεδρικο ναο Της Αγιας Τριαδος Πειραιως , απο τον Αρχωντα Πρωτοψαλτη της Ιερας Μητροπολεως Πειραιως και Φαληρου Αθανασιο Πεττα (δικη του συνθεση) σε ηχο Πλ. του Αου .
Τα οποια σχολια , δικα σας .

Δε μπορώ να κρίνω τη σύνθεση του κ. Πέττα, όμως από κάπου θυμάμαι ότι η επιλογή του ήχου σ ένα ιδιόμελο δεν είναι τυχαία΄ έχει εκτός από εννοιολογική και πνευματική σημασία. Επομένως, οιαδήποτε παρέμβαση, ενδεχομένως, να επιφέρει -εκτός του ότι ξενίζει- κι άλλες συνέπειες...
Ξέχασα ν αναφέρω, ότι προς επίρρωσιν των παραπάνω δεν είναι τυχαίο ότι στα δοξαστικά των αποστίχων κυριαρχούν ο δ΄, ο πλ.δ΄ και -σε πανηγύρεις κυρίως- ο πλ. α΄...
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#6
Τσάρας Κωνσταντίνος;70096 said:
Εὐτυχῶς ποὺ ἡ Κασσιανή, ὁ Πέτρος κ. ἄ. πρόλαβαν κι ἔφυγαν....
Να συμπληρώσω... μετά μας φταίνε οι ξένοι μουσικολόγοι για τα πικρόχωλα σχόλιά τους...
 

georgiosben

Γιώργος Μπενέτσης
#7
Με όλο το σεβασμό στον κ. Πέττα, το έργο του και την εν γένει ιεροψαλτική του πορεία, θεωρώ αυτό το ''μάθημα'' που το άκουσα και εγώ καθώς γύριζα απο την εκκλησία στο αμάξι (πως δεν τράκαρα πουθενά..:) ολίγον τι απαράδεκτο. Θα περίμενα απο τους ''μεγάλους'' ψάλτες να μας δίνουν το καλό παράδειγμα. Το κορυφαίο Δοξαστικό της ''Κασσιανής'' είναι απο αυτά που λέμε ''ευαγγέλιο'' δεν τα ακουμπάς. Ας αφήσουμε βέβαια οτι λέγετε μια φορά το χρόνο. Με την ίδια λογική να ψάλουμε και το Σε τον αναβαλλόμενον σε Τρίτο ή όποιον άλλον ήχο θέλετε και το Ιδού ο Νυμφίος σε Δεύτερο. Τέλος πάντων είναι τονίζω και πάλι μια προσωπική μου άποψη που αν είχα τη δυνατότητα θα την έλεγα καλόπροέραιτα και στον ίδιο τον κ. Πέττα.
Βέβαια θα μου πείτε όταν ο ΜΕΓΑΛΟΣ Ταλιαδώρος κάνει τρίφωνα στο συγκεκριμένο δοξαστικό είναι καλά ασφαλώς όχι αλλά υπάρχει (δυστυχώς) και αυτό το φαινόμενο ιδίως στις μεγάλες εκκλησίες να αποδίδεται όχι και τόσο παραδοσιακά αυτο το πανέμορφο δοξαστικό. Συγνώμη για την παρέμβαση. Χριστός Ανέστη σε όλους.
Υ.Γ. Καλώς επράξατε και το ανεβάσατε κ. Βαγγέλη για να καταλάβουμε τι είναι καλό και τι όχι κάποιες φορές.
 
Last edited:

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#8
Πρέπει να σχολιάσουμε δυο διαφορετικά πράγματα α) την σύνθεση και την εκτέλεσή της β) την "εκτροπή" από τον καθιερωμένο ήχο. Η σύνθεση του κ. Πέττα είναι άκρως ενδιαφέρουσα και ενδεικτική της εν γένει μουσικής του παιδείας και συνθετικής του δεινότητας. Ωστόσο με βρίσκει παντελώς αντίθετο η αλλαγή ήχων σε ύμνους των οποίων ο ήχος είναι ήδη παραδεδομένος.

Μελοποίηση του εν λόγω δοξαστικού σε ελάσσονα τρόπο (μινόρε) είχαμε από συνθέτες της Αθηναϊκής τετραφωνίας: Πολυκράτη, Χατζηαποστόλου κ.α. οι οποίοι σκεπτόμενοι ότι μια μινόρε μελωδία αποδίδει καλύτερα το "δραματικό" νόημα αυτού του ύμνου το ετόνισαν έτσι (και ίσως κατ' απομίμηση του "ογδόου" ήχου της Ρωσικής Εκκλησιαστικής μουσικής :confused:).

ΥΓ Και για να γίνω λίγο κακός και γκρινιάρης: η (σε ήχο πλ.δ΄) τρίφωνη απόδοση του ύμνου αυτού κατακρίνεται, η σε άλλο ήχο απόδοσή του γιατί πρέπει να επαινείται;
 

fisheye

Ανδρέας Ψαρομμάτης
#9
Ολόκληρο το κομμάτι μυρίζει "μινορίλα".
Τουλάχιστων να'κλεβε μερικές κλασσικές θέσεις σαν αυτά στο Σε τον αναβαλλόμενον του Ιακ. Πρωτ. ή Τον Ήλιον Κρύψαντα του Γερμανού Νέων Πατρών. Το άκουσμα είναι φορτωμένο με θεατρικό ύφος παρά εκκλησιαστικό.

Τί να πει κανείς...

Α.Ψ.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#10
Greekψαλτης;70098 said:
Ηταν ιδιαιτερο κ οπωσδηποτε μας ξενιζει λιγο γιατι το εχουμε συνηθισει σε πλ δ.
Δεν έχει να κάνει με καμία συνήθεια αγαπητέ ψάλτη. Όταν η υμνογράφος προβλέπει και αναγράφει τον ήχο ενός ύμνου, το ελάχιστο που θα μπορούσαμε να κάνουμε (ως υπηρέτες της βυζαντινής υμνογραφίας αν μη τι άλλο) είναι να ακολουθήσουμε την προτροπή της.
Θα πρεπει ομως να εξαρουμε τη μουσικη μεγαλοφυια του, κ να δουμε το θεμα με ανοιχτο μυαλο κ οχι με μικροτητα κ στενομυαλια!!!!!!!!
Θεωρείτε ότι τα παραπάνω είναι στενομυαλιά; Μάλλον θα πρέπει να υπάρξει κάποιο όριο στο πόσο ανυκτόμυαλα βλέπουμε τέτοιες συνθέσεις. Αν δει κανείς τις θρησκευτικές συνθέσεις του Μπαχ, θα δει ότι και μία τέτοια πραγματική μουσική μεγαλοφυΐα, υποκύπτει μπροστά στο θείο μεγαλείο και δεν συνθέτει με αυτοσκοπό την τέχνη αυτή καθαυτή (αυτό αφορά τις συναυλίες και όχι τη Θεία λατρεία), αλλά στοχεύει αλλού. Προσωπικά, δεν θα με χαλούσε καθόλου να ακούσω να παρουσιάζεται η σύνθεση αυτή σε κάποια αίθουσα, αλλά πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε και να διακρίνουμε τους ρόλους μας, ανάλογα με το τόπο που βρισκόμαστε. Πάντως επαληθεύονται όλοι όσοι δεν θεοποιούν ανθρώπους με τέτοια παραδείγματα.
Εγω θα πω ενα μπραβο για τη δουλεια που εκανε -γιατι χρειαζεται κοπος για να συνθεσεις το οτιδηποτε-
Σύνθεση (στην βυζαντινή μελοιποιΐα) θα πεί χτύσιμο μελωδικών φράσεων. Το μόνο που θυμίζει πλάγιο του πρώτου στη σύνθεση αυτή, είναι ο "μινορισμός" της (εάν φυσικά μπορούμε με ασφάλεια να θεωρήσουμε ότι πλάγιος του πρώτου=μινόρε). Που είναι οι θέσεις του πλαγίου του πρώτου, που οι εντελείς, και τελικές καταλήξεις του;
κ για το γεγονος οτι δεν διστασε να το παρουσιασει!!!!
Αυτό οφείλω να το αναγνωρίσω! Θέλει όντως πολύ θάρρος (αν και η ορθή λέξη είναι συνώνυμη του θάρρους) για να παρουσιάσει κανείς κάτι τέτοιο στο Ναό εν ώρα λατρείας.
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#11
Δεν έχει να κάνει με καμία συνήθεια αγαπητέ ψάλτη. Όταν η υμνογράφος προβλέπει και αναγράφει τον ύμνο ήχο ενός ύμνου, το ελάχιστο που θα μπορούσαμε να κάνουμε (ως υπηρέτες της βυζαντινής υμνογραφίας αν μη τι άλλο) είναι να ακολουθήσουμε την προτροπή της.
Θεωρείτε ότι τα παραπάνω είναι στενομυαλιά; Μάλλον θα πρέπει να υπάρξει κάποιο όριο στο πόσο ανυκτόμυαλα βλέπουμε τέτοιες συνθέσεις. Αν δει κανείς τις θρησκευτικές συνθέσεις του Μπαχ, θα δει ότι και μία τέτοια πραγματική μουσική μεγαλοφυΐα, υποκύπτει μπροστά στο θείο μεγαλείο και δεν συνθέτει με αυτοσκοπό την τέχνη αυτή καθαυτή (αυτό αφορά τις συναυλίες και όχι τη Θεία λατρεία), αλλά στοχεύει αλλού. Προσωπικά, δεν θα με χαλούσε καθόλου να ακούσω να παρουσιάζεται η σύνθεση αυτή σε κάποια αίθουσα, αλλά πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε και να διακρίνουμε τους ρόλους μας, ανάλογα με το τόπο που βρισκόμαστε. Πάντως επαληθεύονται όλοι όσοι δεν θεοποιούν ανθρώπους με τέτοια παραδείγματα.
Σύνθεση (στην βυζαντινή μελοιποιΐα) θα πεί χτύσιμο μελωδικών φράσεων. Το μόνο που θυμίζει πλάγιο του πρώτου στη σύνθεση αυτή, είναι ο "μινορισμός" της (εάν φυσικά μπορούμε με ασφάλεια να θεωρήσουμε ότι πλάγιος του πρώτου=μινόρε). Που είναι οι θέσεις του πλαγίου του πρώτου, που οι εντελείς, και τελικές καταλήξεις του;
Αυτό οφείλω να το αναγνωρίσω! Θέλει όντως πολύ θάρρος (αν και η ορθή λέξη είναι συνώνυμη του θάρρους) για να παρουσιάσει κανείς κάτι τέτοιο στο Ναό εν ώρα λατρείας.
Καλε μου φιλε δεν ειπα ποτε οτι μου αρεσει η εκτελεση αυτη!! Κ οταν λεω πως το εχουμε συνηθισει σε ηχο πλ δ αυτο ακριβως εννοω...δηλ πως εχει αρχικα μελοποιηθει σε αυτον τον ηχο κ δεν εχει πειραχτει απο κανεναν!! Οπωσδηποτε η διατηρηση καποιων πραγματων δεν ειναι θεμα συνηθειας στην Β. Μουσικη!! Αλλα οπως αναφερθηκε κ παραπανω απο συναδελφο, ο καθε υμνος γραφεται σε συγκεκριμενο ηχο προκειμενου να υπαρξει αναλογη νοηματικη αποδοση του κειμενου!! Τι γινεται ομως με συγκεκριμενους υμνους οι οποιοι αποδιδονται σε ολους τους ηχους?? Αυτη ειναι μια προ πολλου απορια που εχω!! Οσον αφορα τη στενομυαλια...ναι στενομυαλια ειναι να βλεπεις μονοπλευρα το θεμα αυτο!! Δεν συμφωνω ουτε εγω αλλα δεν θα θαψω κιολας τον Πεττα μιλωντας για παραδοση οπως εκανε καποιος αλλος παραπανω...μη προσπαθουμε να γινουμε ''βασιλικοτεροι του βασιλεως'', λες κ ανθρωποι σαν τον Πεττα ειναι ασχετοι!! Τολμαει ο ανθρωπος κ κανει καποιες καινοτομες συνθεσεις...ενταξει...αν οντως αξιζουν κ ευσταθουν θα κριθει απο την αποδοχη τους ή μη απο τον ιεροψαλτικο χωρο!!
Απλα ειναι τα πραγματα...δεν χρειαζεται να μας πιανει πανικος ή να ''δαιμονοποιουμε'' συνθεσεις οπως εκαναν παλιοτερα οι ανθρωποι για πραγματα καινουρια τα οποια δεν μπορουσαν να δικαιολογησουν κ κατανοησουν!!:cool:
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#14
εχει αρχικα μελοποιηθει σε αυτον τον ηχο κ δεν εχει πειραχτει απο κανεναν!!
Αγαπητοί μου,

Ακριβώς αυτό, ότι τόσα χρόνια, "δεν έχει πειραχτεί από κανέναν". Τόσοι και τόσοι πέρασαν από Πατριαρχικά και μη-Πατριαρχικά αναλόγια... Ο ΠΕΤΤΑΣ βρέθηκε να μας το αλλάξει; :eek: Με όλο το σεβασμό για τον κ. Πέττα, δεν μπορώ να συμφωνήσω καθόλου με το έργο του. Μπορεί η σύνθεση αυτή να είναι τεχνική και καλή από μουσικής - και ΜΟΝΟΝ μουσικής - απόψεως (δηλαδή σαν μουσικό έργο και μόνο), αλλά ο συνθέτης χάνει το δίκιο του με την αυτή ασέβειά του προς τον ύμνον αυτόν. Ο δάσκαλός του, ο Κων. Πρίγγος, θα κάνει τούμπες μες' στον τάφο του!!! Αίσχος, και πάλι αίσχος. :(:(:(

Φεύγω τώρα να πάω να τελειώσω την δικιά μου σύνθεση του "Τη υπερμάχω" στον ήχο πλ. β'........

Απόστολος
 
#15
Αγαπητοί μου,

Ακριβώς αυτό, ότι τόσα χρόνια, "δεν έχει πειραχτεί από κανέναν". Τόσοι και τόσοι πέρασαν από Πατριαρχικά και μη-Πατριαρχικά αναλόγια... Ο ΠΕΤΤΑΣ βρέθηκε να μας το αλλάξει; :eek: Με όλο το σεβασμό για τον κ. Πέττα, δεν μπορώ να συμφωνήσω καθόλου με το έργο του. Μπορεί η σύνθεση αυτή να είναι τεχνική και καλή από μουσικής - και ΜΟΝΟΝ μουσικής - απόψεως (δηλαδή σαν μουσικό έργο και μόνο), αλλά ο συνθέτης χάνει το δίκιο του με την αυτή ασέβειά του προς τον ύμνον αυτόν. Ο δάσκαλός του, ο Κων. Πρίγγος, θα κάνει τούμπες μες' στον τάφο του!!! Αίσχος, και πάλι αίσχος. :(:(:(

Φεύγω τώρα να πάω να τελειώσω την δικιά μου σύνθεση του "Τη υπερμάχω" στον ήχο πλ. β'........

Απόστολος
πέστα συνονόματε , γιατί κάποιοι μας βάπτισαν στενόμυαλους και οπισωδρομικούς ....
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#16
Ο καθένας και πολύ περισσότερο όποιος ασχολείται με την (όποια) μουσική έχει ένα μουσικό αισθητήριο, με το οποίο κρίνει αυτά που ακούει (και τα αξιολογεί) και αυτά που λέει ο ίδιος (και προσπαθεί να βελτιώνεται). Βάζω λοιπόν κι εγώ κάτω το δικό μου αισθητήριο και λέω. Αν βάλω πλάι σ' αυτή τη σύνθεση την κλασική του Πέτρου Πελοποννησίου (ασχέτως διαφοράς ήχου) η σύγκριση είναι συντριπτική υπέρ του κλασικού. Αν βάλω δίπλα στη νέα σύνθεση άλλες παρόμοιου χαρακτήρα συνθέσεις σε ήχο πλ.α΄, όπως το αριστουργηματικό «Τον Ήλιον Κρύψαντα» είτε στην κλασική σύνθεση του Γερμανού Νέων Πατρών, είτε στη νεώτερη συντόμευση από τον Μάρκο Βασιλείου, είτε άλλων όπως του Νικολάου Σμύρνης είτε του Ζαχαρία Καραλλή πάλι δεν μπορεί να σταθεί πλάι τους ούτε στο ελάχιστο. Άρα καλώς γράφτηκε, αν έτσι έκρινε ο συνθέτης, αλλά δεν έπρεπε ποτέ να ακουστεί εν εκκλησία (σε μια συναυλία ασφαλώς ναι).
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#17
Τελείως παρεπιμπτόντως και επειδή το ανέφερε ο κ. Λευκόπουλος, να σημειώσω ότι το δοξαστικό Τὸν ἥλιον κρύψαντα ήταν παλαιότερα μελοποιημένο σε ήχο πλ. β' και έτσι συναντάται σε όλα τα παλαιά χφφ. Νομίζω ότι ο Γερμανός στα μέσα του 17ου αιώνα ήταν ο πρώτος που το μελοποίησε σε ήχο πλ. α' (λίγο αταίριαστος ήχος για την ημέρα και το περιεχόμενο του ποιήματος).
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#18
Τελείως παρεπιμπτόντως και επειδή το ανέφερε ο κ. Λευκόπουλος, να σημειώσω ότι το δοξαστικό Τὸν ἥλιον κρύψαντα ήταν παλαιότερα μελοποιημένο σε ήχο πλ. β' και έτσι συναντάται σε όλα τα παλαιά χφφ. Νομίζω ότι ο Γερμανός στα μέσα του 17ου αιώνα ήταν ο πρώτος που το μελοποίησε σε ήχο πλ. α' (λίγο αταίριαστος ήχος για την ημέρα και το περιεχόμενο του ποιήματος).
Άλλα έμεινε στην ιστορία..η οποία το κράτησε ως "κλασικό" (και) για την απαράμιλλη δεινότητα της σύνθεσης! :wink:
Για το του "τολμηρού" Πέττα, η ιστορία θα δείξει...(όπως είπε παραπάνω ο ΝΓ:D)
 
#19
Δεν το ακουσα και ούτε θα το ακουσω.. ειναι σα να λέμε το "του λίθου σφραγισθέντς" σε Πλ. Β' ... Έλεος!! "Μεγάλοι" ψάλτες και......
Χριστός Ανέστη και Κύριε ελέησον!!!!!!
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#20
Στο κάτω-κάτω, βρε παιδιά, ο ήχος πλάγιος του πρώτου είναι κάπως πιο "χαρμόσυνος" ήχος, έτσι δεν είναι; Ενω ο πλάγιος του τετάρτου είναι πιο "ικετευτικός". Άρα, ο Πέτρος (ή και η Κασσία) ήξευραν πολύ καλά τι κάνανε σχετικά με την μελοποίηση του τροπαρίου. Με χαρά και αγαλλίασει ψαίλνουμε το "Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις"; Ή μήπως το ψαίλνουμε ικετευτικά, κατανυκτικά, με παρακάλι και ικεσία, όπως ακριβώς η πόρνη γυναικός μας το λέει με τα ίδια της τα λόγια στο τροπάριο;

Να μην τρελλαθούμε κιόλας, έτσι;

Απόστολος
 
Top