Οπισθάμβωνος ευχή στη λειτουργία του Μ. Βασιλείου

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Μαλιστα. Επισης περισσοτερα απο τα συγγραματα των Πατερων. Αφου ηταν αδημοσιευτα. Και οσα εχουν δημοσιευθει, ειναι συνηθως απλη μετατυποση καποιας Δυτικης εκδοσης (π.χ. του Migne). Φανερη παπικη πλανη, δηλαδη :mad: Εγω για να μενω Ορθοδοξος μονο τον πασχαλινο λογο του Χρυσοστομου παραδεχομαι o_O:censored:(y)
Οι πατέρες παραδέχονται ως προδρόμους του Χριστού και τους αρχαίους φιλοσόφους Σοκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη κλπ.
Δεν έχουμε όμως αναγνώσματα από την πολιτεία του Πλάτωνα στις ακολουθίες.
Δεν έχουμε επίσης κι άλλα αναγνώσματα της κανονικής Παλαιάς διαθήκης όπως το Άσμα Ασμάτων.
Λόγοι σοφοί των πατέρων όπως περί Ψυχής και Αναστάσεως του Αγ. Γρηγορίου Νύσσης επίσης δεν είναι στις ακολουθίες
Να τα βάλουμε κι αυτά για ποικιλία...;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Μαλιστα, να ψαλλεις 100 διαφορα χερουβικα και Αξιον εστι ανα χρονο δεν ειναι για την ποικιλια, αλλα να πεις μια ευχη ασφαλως και ειναι o_O
Αγαπητέ δεν είναι "100 διαφορα χερουβικα και Αξιον εστι ", ένα χερουβικό είναι και ένα Άξιον εστίν σε διάφορους ήχους και τονισμούς τους οποίους τους μαθαίνεις από το σπίτι ώστε να ψάλλεις κατά το παραδεδομένο ύφος, ο διαφορετικός ήχος του χερουβικού ανά ημέρα και ανά περίσταση , εορτή, καθημερινή, αρχιερατική κλπ είναι κι αυτό μέρος του τυπικού, όπως και το μέγεθος και η ποιότητα- δεν είναι άλλο χερουβικό. Επίσης στην Εκκλησία κανονικά πρέπει να τα ξέρεις τα μουσικά και να τα πεις απ' έξω κι όχι από το μουσικό βιβλίο όπως κάνουμε σήμερα σχεδόν όλοι μας.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ δεν είναι "100 διαφορα χερουβικα και Αξιον εστι ", ένα χερουβικό είναι και ένα Άξιον εστίν σε διάφορους ήχους και τονισμούς τους οποίους τους μαθαίνεις από το σπίτι ώστε να ψάλλεις κατά το παραδεδομένο ύφος, ο διαφορετικός ήχος του χερουβικού ανά ημέρα και ανά περίσταση , εορτή, καθημερινή, αρχιερατική κλπ είναι κι αυτό μέρος του τυπικού, όπως και το μέγεθος και η ποιότητα- δεν είναι άλλο χερουβικό. Επίσης στην Εκκλησία κανονικά πρέπει να τα ξέρεις τα μουσικά και να τα πεις απ' έξω κι όχι από το μουσικό βιβλίο όπως κάνουμε σήμερα σχεδόν όλοι μας.

Δεν το λεω απαξιοτικα, ομως ειναι προφανως πως δεν εχεις επαρκη γνωση για το θεμα μας, αλλα συνεχιζεις να γραφεις. Ελπιζω πως τρολλαρεις, γιατι αλλιως υπαρχει προβλημα :)

υ.γ. Εαν μιλαμε μονο για το κειμενο, τοτε ειναι τεσσερα τα χερουβικα. Και παλι 4 =/= 1 :)

Οἱ τὰ Χερουβεὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες, καὶ τῇ ζωοποιῷ Τριάδι τὸν τρισάγιον ὕμνον προσᾴδοντες, πᾶσαν τὴν βιοτικὴν ἀποθώμεθα μέριμναν. Ὡς τὸν βασιλεία τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι, ταῖς ἀγγελικαῖς ἀοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν. Ἀλληλούϊα.

Τοῦ Δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ, σήμερον, Υἱὲ Θεοῦ, κοινωνόν με παράλαβε· οὐ μὴ γὰρ τοῖς ἐχθροῖς σου τὸ Μυστήριον εἴπω· οὐ φίλημά σοι δώσω,καθάπερ ὁ Ἰούδας· ἀλλ’ ὡς ὁ Λῃστὴς ὁμολογῶ σοι· Μνήσθητί μου, Κύριε, ἐν τῇ βασιλείᾳ σου.

Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτεία, καὶ στήτω μετὰ φόβου καὶ τρόμου, καὶ μηδὲν γήϊνον ἐν ἑαυτῇ λογιζέσθω· ὁ γὰρ Βασιλευς τῶν βασιλευόντων, καὶ Κύριος τῶν κυριευόντων, προσέρχεται σφαγιασθῆναι, καὶ δοθῆναι εἰς βρῶσιν τοῖς πιστοῖς· προηγοῦνται δὲ τούτου, οἱ χοροὶ τῶν Ἀγγέλων, μετὰ πάσης ἀρχῆς καὶ ἐξουσίας, τὰ πολυόμματα Χερουβίμ, καὶ τὰ ἑξαπτέρυγα Σεραφίμ, τὰς ὄψεις καλύπτοντα, καὶ βοῶντα τὸν ὕμνον· Ἀλληλούϊα.

Νῦν αἱ Δυνάμεις τῶν οὐρανῶν σὺν ἡμῖν ἀοράτως λατρεύουσιν. Ἰδοὺ γὰρ εἰσπορεύεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης. Ἰδοὺ θυσία μυστική, τετελειωμένη, δορυφορεῖται. Πίστει καὶ πόθῳ προσέλθωμεν, ἵνα μέτοχοι ζωῆς αἰωνίου γενώμεθα. Ἀλληλούϊα.

Και υπηρχαν πολυ περισσοτερα απο αυτα, αλλα χαθηκαν, οπως χαθηκε και ο λειτουργικος τυπος του ναου Αναστασεως.
 

Shota

Παλαιό Μέλος

Μια λιστα των οπισθαμβωνων ευχων, με αναφορα των χφφ και εκδοσεων.

https://www.academia.edu/16633202/Répertoire_des_prières_de_lambon

Εδω ειναι συνολικα 181. Αλλα ειναι σχεδον σιγουρο πως δεν ειναι πληρης η λιστα.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Δεν το λεω απαξιοτικα, ομως ειναι προφανως πως δεν εχεις επαρκη γνωση για το θεμα μας, αλλα συνεχιζεις να γραφεις. Ελπιζω πως τρολλαρεις, γιατι αλλιως υπαρχει προβλημα :)

υ.γ. Εαν μιλαμε μονο για το κειμενο, τοτε ειναι τεσσερα τα χερουβικα. Και παλι 4 =/= 1 :)

Οἱ τὰ Χερουβεὶμ μυστικῶς εἰκονίζοντες, καὶ τῇ ζωοποιῷ Τριάδι τὸν τρισάγιον ὕμνον προσᾴδοντες, πᾶσαν τὴν βιοτικὴν ἀποθώμεθα μέριμναν. Ὡς τὸν βασιλεία τῶν ὅλων ὑποδεξόμενοι, ταῖς ἀγγελικαῖς ἀοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν. Ἀλληλούϊα.

Τοῦ Δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ, σήμερον, Υἱὲ Θεοῦ, κοινωνόν με παράλαβε· οὐ μὴ γὰρ τοῖς ἐχθροῖς σου τὸ Μυστήριον εἴπω· οὐ φίλημά σοι δώσω,καθάπερ ὁ Ἰούδας· ἀλλ’ ὡς ὁ Λῃστὴς ὁμολογῶ σοι· Μνήσθητί μου, Κύριε, ἐν τῇ βασιλείᾳ σου.

Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτεία, καὶ στήτω μετὰ φόβου καὶ τρόμου, καὶ μηδὲν γήϊνον ἐν ἑαυτῇ λογιζέσθω· ὁ γὰρ Βασιλευς τῶν βασιλευόντων, καὶ Κύριος τῶν κυριευόντων, προσέρχεται σφαγιασθῆναι, καὶ δοθῆναι εἰς βρῶσιν τοῖς πιστοῖς· προηγοῦνται δὲ τούτου, οἱ χοροὶ τῶν Ἀγγέλων, μετὰ πάσης ἀρχῆς καὶ ἐξουσίας, τὰ πολυόμματα Χερουβίμ, καὶ τὰ ἑξαπτέρυγα Σεραφίμ, τὰς ὄψεις καλύπτοντα, καὶ βοῶντα τὸν ὕμνον· Ἀλληλούϊα.

Νῦν αἱ Δυνάμεις τῶν οὐρανῶν σὺν ἡμῖν ἀοράτως λατρεύουσιν. Ἰδοὺ γὰρ εἰσπορεύεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης. Ἰδοὺ θυσία μυστική, τετελειωμένη, δορυφορεῖται. Πίστει καὶ πόθῳ προσέλθωμεν, ἵνα μέτοχοι ζωῆς αἰωνίου γενώμεθα. Ἀλληλούϊα.

Και υπηρχαν πολυ περισσοτερα απο αυτα, αλλα χαθηκαν, οπως χαθηκε και ο λειτουργικος τυπος του ναου Αναστασεως.
Είπα να το γράψω αλλά με πρόλαβες.
Φυσικά και είναι τα χερουβικά αυτά που είπες.
Να ψάλλουμε Σιγησάτω δηλαδή επειδή είναι αρχαιότερο;
Εάν βρεθούν τα χειρόγραφα να τα επαναφέρουμε αυθαιρέτως;
Όλα αυτά πρέπει να γίνει σύνοδος και να αποφασιστεί αν είναι δογματικά μέσα. Ξεχάστηκαν χάθηκαν, δεν είναι πια παράδοση, η επαναφορά τους θα είναι ρετρό κι όχι παράδοση.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Επειδή πολλοί δεν καταλαβαίνετε την διαφορά παραδοσιακού με ρετρό- απαρχαιωμένο,
διαβάστε εδώ την εισαγωγή της ποιητικής συλλογής "Καφέ Ρετρό", "Τα Καφενεία – Του Δημήτρη Σολδάτου" μπας και μπείτε στο νόημα.
Ό, τι γίνεται με τα καφενεία που το παίζουν παραδοσιακά χωρίς να είναι κάνουμε και με τα εκκλησιαστικά, τα μουσικά και τα τυπικά.
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Να προσθέσω μια παράμετρο στην συζήτηση που δεν είδα να αναφέρεται (ίσως να μη πρόσεξα καλά, και ζητώ συγγνώμη αν μου διέφυγε).
Η ευχή "Ὁ εὐλογῶν τοὺς εὐλογοῦντάς σε, Κύριε..." απευθύνεται προς τον Θεό Πατέρα ("ἐκ σοῦ τοῦ Πατρὸς τῶν φώτων"), ενώ η ευχή "Ὁ θυσίαν αἰνέσεως..." απευθύνεται προς τον Υιό, και αυτό σε λειτουργικό επίπεδο έχει την σημασία του (και η ευχή της αναφοράς απευθύνεται προς τον Θεό Πατέρα).
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Να προσθέσω μια παράμετρο στην συζήτηση που δεν είδα να αναφέρεται (ίσως να μη πρόσεξα καλά, και ζητώ συγγνώμη αν μου διέφυγε).
Η ευχή "Ὁ εὐλογῶν τοὺς εὐλογοῦντάς σε, Κύριε..." απευθύνεται προς τον Θεό Πατέρα ("ἐκ σοῦ τοῦ Πατρὸς τῶν φώτων"), ενώ η ευχή "Ὁ θυσίαν αἰνέσεως..." απευθύνεται προς τον Υιό, και αυτό σε λειτουργικό επίπεδο έχει την σημασία του (και η ευχή της αναφοράς απευθύνεται προς τον Θεό Πατέρα).

Πολυ καλη παρατηρηση, πατερ. Αλλα η ευχη της υψωσεως προς ποιον απευθυνεται;

Πρόσχες, Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἐξ ἁγίου κατοικητηρίου σου, καὶ ἀπὸ θρόνου δόξης τῆς Βασιλείας σου, καὶ ἐλθὲ εἰς τὸ ἁγιάσαι ἡμᾶς, ὁ ἄνω τῷ Πατρὶ συγκαθήμενος καὶ ὧδε ἡμῖν ἀοράτως συνών. Καὶ καταξίωσον τῇ κραταιᾷ σου χειρὶ μεταδοῦναι ἡμῖν τοῦ ἀχράντου Σώματός σου καί τοῦ τιμίου Αἵματος καὶ δι' ἡμῶν παντὶ τῷ λαῷ.
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Πολυ καλη παρατηρηση, πατερ. Αλλα η ευχη της υψωσεως προς ποιον απευθυνεται;

Πρόσχες, Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἐξ ἁγίου κατοικητηρίου σου, καὶ ἀπὸ θρόνου δόξης τῆς Βασιλείας σου, καὶ ἐλθὲ εἰς τὸ ἁγιάσαι ἡμᾶς, ὁ ἄνω τῷ Πατρὶ συγκαθήμενος καὶ ὧδε ἡμῖν ἀοράτως συνών. Καὶ καταξίωσον τῇ κραταιᾷ σου χειρὶ μεταδοῦναι ἡμῖν τοῦ ἀχράντου Σώματός σου καί τοῦ τιμίου Αἵματος καὶ δι' ἡμῶν παντὶ τῷ λαῷ.
Η οπισθάμβωνος είναι ευχή συγκεφαλαιωτική όλης της λειτουργίας. Άλλη η χρήση και η συνάφεια της ευχής που αναφέρετε, η οποία είναι μετά τον καθαγιασμό και πρό της μεταλήψεως.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πάντα ἔχω τήν ἀπορία, ἀπό ποῦ καί ὡς ποῦ ἡ ὀπισθάμβωνος «Ὁ εὐλογῶν τοὺς εὐλογοῦντάς σε ...» εἶναι συγκεφαλεωτική τοῦ Μυστηρίου τῆς Θ. Εὐχαριστίας o_O

Καλά, δέν μέ ἀπασχολεῖ καί πολύ, καθόσον αὐτά εἶναι μεταγενέστερα συμπληρώματα...

Ἀλλά, ἐδῶ πού τά λέμε... ἡ «Ὁ θυσίαν αἰνέσεως καὶ λατρείαν εὐάρεστον, τὴν λογικὴν ταύτην καὶ ἀναίμακτον θυσίαν προσδεχόμενος ... ὁ εἰς ἀνάμνησιν τοῦ ἑκουσίου Πάθους σου, καὶ τῆς ζωοποιοῦ τριημέρου Ἐγέρσεώς σου, κοινωνοὺς ἡμᾶς ἀναδείξας τῶν ἀρρήτων καὶ ἐπουρανίων καὶ φρικτῶν σου Μυστηρίων, τοῦ ἁγίου σου Σώματος καὶ τοῦ τιμίου σου Αἵματος ...» κάποια σχέση ἔχει μέ τό Μυστήριον... :cool:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Καί σέ συμπλήρωση τοῦ προηγουμένου μηνύματός μου:

Πάντα ἔχω τήν ἀπορία, ἀπό ποῦ καί ὡς ποῦ ἡ ὀπισθάμβωνος «Ὁ εὐλογῶν τοὺς εὐλογοῦντάς σε ...» εἶναι συγκεφαλεωτική τοῦ Μυστηρίου τῆς Θ. Εὐχαριστίας; o_O
Καλά, δέν μέ ἀπασχολεῖ καί πολύ, καθόσον αὐτά εἶναι μεταγενέστερα συμπληρώματα...
Ἀλλά, ἐδῶ πού τά λέμε... ἡ «Ὁ θυσίαν αἰνέσεως καὶ λατρείαν εὐάρεστον, τὴν λογικὴν ταύτην καὶ ἀναίμακτον θυσίαν προσδεχόμενος ... ὁ εἰς ἀνάμνησιν τοῦ ἑκουσίου Πάθους σου, καὶ τῆς ζωοποιοῦ τριημέρου Ἐγέρσεώς σου, κοινωνοὺς ἡμᾶς ἀναδείξας τῶν ἀρρήτων καὶ ἐπουρανίων καὶ φρικτῶν σου Μυστηρίων, τοῦ ἁγίου σου Σώματος καὶ τοῦ τιμίου σου Αἵματος ...» κάποια σχέση ἔχει μέ τό Μυστήριον... :cool:

Γιατί τό Ἱερατικό λέει ἡ ὀπισθάμβωνος «Ὁ εὐλογῶν τοὺς εὐλογοῦντάς σε ...» νά διαβάζεται ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος Χριστοῦ;
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Γιατί τό Ἱερατικό λέει ἡ ὀπισθάμβωνος «Ὁ εὐλογῶν τοὺς εὐλογοῦντάς σε ...» νά διαβάζεται ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος Χριστοῦ;
Αυτό θεολογικά δεν είναι πρόβλημα. "ὁ ἑωρακὼς ἐμὲ ἑώρακε τὸν πατέρα·"
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αυτό θεολογικά δεν είναι πρόβλημα. "ὁ ἑωρακὼς ἐμὲ ἑώρακε τὸν πατέρα·"
Ἄ ἔτσι τώρα;;;;;;;;
Καλά δέν εἴμαστε γιά συζήτηση... (γνωστό αὐτό καί ἀνώφελο...)

Ἐπί τῆς συγκεφαλαιώσεως;;;;

Συμπληρώνω, ὅτι ἡ φερομένη του Χρυσοστόμου "Ποῖον αἶνον...", ἐπίσης ἔχει σχέση μέ τό Μυστήριον...

Καί ΥΓ. Νά μοῦ λέγατε ὅτι ἡ διάταξη «νά διαβάζεται ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος Χριστοῦ» εἶναι ἐσφαλμένη, θά συμφωνοῦσα. Προσωπικῶς τό ἀποφεύγω καί βλέπω καί τούς Ρώσους... πῶς...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Η οπισθάμβωνος είναι ευχή συγκεφαλαιωτική όλης της λειτουργίας. Άλλη η χρήση και η συνάφεια της ευχής που αναφέρετε, η οποία είναι μετά τον καθαγιασμό και πρό της μεταλήψεως.

Πατερ, η οπισθαμβωνος ευχη ειναι σαφως μεταγενεστερη προσθηκη. Το να αποκαλουμε την συγκεφαλαιωτικη ειναι σαν να πουμε καποτε η λειτουργια ηταν κολοβη. Το τελος της λειτουργιας ειχε παντα αυτη τη ταση προς αυξηση.

υ.γ. Αυτα ομως γιατι απευθυνονται προς τον Χριστο;

(Ὁ ἀναστὰς ἐκ νεκρῶν) Χριστὸς ὁ ἀληθινὸς Θεὸς ἡμῶν, ταῖς πρεσβείαις τῆς παναχράντου καὶ παναμώμου ἁγίας αὐτοῦ μητρός... ἐλεήσαι καὶ σώσαι ἡμᾶς, ὡς ἀγαθὸς καὶ φιλάνθρωπος καὶ ἐλεήμων Θεός.

Δι' εὐχῶν τῶν ἁγίων Πατέρων ἡμῶν, Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἐλέησον (καὶ σῶσον) ἡμᾶς. Ἀμήν.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Καί ΥΓ. Νά μοῦ λέγατε ὅτι ἡ διάταξη «νά διαβάζεται ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος Χριστοῦ» εἶναι ἐσφαλμένη, θά συμφωνοῦσα. Προσωπικῶς τό ἀποφεύγω καί βλέπω καί τούς Ρώσους... πῶς...

Και γιατί μόνο τους Ρώσους...

ΥΓ. Είναι από εδώ

http://medusa.libver.gr/jspui/handle/123456789/6691
 

Attachments

  • C7795D32-4512-4E1B-A313-9DC61A901575.jpeg
    C7795D32-4512-4E1B-A313-9DC61A901575.jpeg
    533.8 KB · Views: 31

Deacon

Παλαιό Μέλος
Πατερ, η οπισθαμβωνος ευχη ειναι σαφως μεταγενεστερη προσθηκη. Το να αποκαλουμε την συγκεφαλαιωτικη ειναι σαν να πουμε καποτε η λειτουργια ηταν κολοβη. Το τελος της λειτουργιας ειχε παντα αυτη τη ταση προς αυξηση.
Εγώ απλώς ανέφερα μια παράμετρο που δεν είδα να αναφέρεται στο θέμα, ότι η συγκεκριμένη ευχή απευθύνεται προς τον Θεό Πατέρα σε αντίθεση με άλλες ευχές, και κυρίως την "Ο θυσίαν αινέσεως...". Θεωρώ πως έχει την σημασία του αυτό, από την στιγμή που η συγκεκριμένη ευχή καθιερώθηκε συνολικά ως οπισθάμβωνος στην συνήθη λειτουργία. Πώς αναλύεται θεολογικά βαθύτερα αυτό ή πόσο μεγάλη σημασία έχει, δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω απόλυτα, απλά διαβάζω και ακούω κατά καιρούς θεολογικές θέσεις που μου δημιουργούν και εμένα ερωτήματα. Προβληματίζομαι, λοιπόν, και το μοιράστηκα. Τόσο απλά.
Ως "ανακεφαλαίωση" των ευχών την αναφέρει ο Άγιος Γερμανός Κων/πόλεως, από όσο θυμάμαι. Και αυτό βέβαια αμφισβητείται, το αν δηλαδή είναι δική του θέση ή μεταγενέστερη προσθήκη στο έργο του, αλλά είναι μια θέση παλιά, οπωσδήποτε, και έχει μια λογική αν συσχετισθεί η ευχή με το τέλος της λειτουργίας και το σημείο από το οποίο εκφωνείται. Δεν συμφωνώ με την φράση σας ότι το να χαρακτηριστεί "συγκεφαλαιωτική" η ευχή "είναι σαν να πουμε καποτε η λειτουργία ήταν κολοβή". Πολλά στην λειτουργία είναι μεταγενέστερες προσθήκες, αλλά κανένα από αυτά δεν υπονοεί ότι πριν η λειτουργία ήταν ελλιπής ή κολοβή. Συμφωνώ, όμως, και εγώ ότι ταιριάζει περισσότερο η απαγγελία της στο κέντρο του ναού (το κάνω και εγώ κατόπιν ευλογίας) λόγω του χαρακτήρος της και λόγω συνδέσεως με το όνομά της (όπισθεν του άμβωνος), αλλά δεν βρίσκω και πρόβλημα να λέγεται έμπροσθεν της εικόνος του Χριστού. Δεν υποστηρίζω κάτι απόλυτα, τέλος πάντων, απλά μοιράστηκα ένα προβληματισμό για το θέμα.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Δεν ειναι αρχαιοτερο, αλλα το πιο νεοτερο απο ολα.

Το πρώτο μέρος του «Σιγησάτω» είναι επηρεασμένο από την αναφορά της λειτουργίας του Αγ. Ιακώβου. Το δεύτερο μέρος συμπίπτει σχεδόν απολύτως με το “χερουβικό” της ιεροσολυμιτικής Αναστάσιμης ακολουθίας του Γ´ η πλ. Γ´ ήχου. Μόνο που αντί του αναμενόμενου Τρισαγίου έχει το Αλληλούια.
 

Attachments

  • 70DF1FFB-2FFE-4BC3-8F33-9D22459EB02A.jpeg
    70DF1FFB-2FFE-4BC3-8F33-9D22459EB02A.jpeg
    294 KB · Views: 21
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ἁπὸ τὸ ἄρθρο ποὺ σχολίασα παραπάνω, ἁπὸ αὑτὰ ποὺ παρέθεσε ὁ κος Shota, ἁνακύπτει τὸ ἑρώτημα ἄν αὑτὲς οἱ εὑχὲς ἔκλειναν κάποτε τὸ ἁπὸ τοῦ ἄμβωνος κήρυγμα.
 
Top