Μονο σε μενα φαινεται περιεργο να ψαλλεις τον ειρμο της Θ' ωδης εις το Εξαιρετως (που βεβαιως βεβαιως δεν αναγραφεται στην Δ
ιαταξη του Γεμιστου ), και να "αναθεματιζεις" την ειδικη οπισθαμβωνος ευχη; Και γιατι; Αφου υμνει και εγκωμιαζει το κοσμοσωτηριο γεγονος;
Αφου δεν υπαρχει σε καποιο εντυπο Ευχολογιο Βενετιας; Του Pinello, Zanetti η Bortoli;
Δεν "αναθεματίζω" τίποτα. Ήμουν ακριβής στις διατυπώσεις μου ανωτέρω.
Τα πάντα ποὺ πράττουμε θὰ κριθοῦν από τα ελατήρια που έχουμε. Γιατί δεν αρκούμαστε στα παραδεδομένα; Γιατὶ θέλουμε νὰ κάνουμε τὶς ἀλλαγές; Γιὰ νὰ ἰκανοποιήσουμε τὸν ἐγωϊσμό μας; Γιὰ νὰ δημοσιεύσουμε μιὰ "πρωτοπόρα" ἐργασία, ἢ νὰ βγάλουμε μιὰ καινοτόμα ἠχογράφηση, καὶ νὰ μᾶς ποῦν μπράβο;
Ὁ Ὅσιος Ἐφραῖμ ὁ Κατουνακιώτης ἔκανε Λειτουργία 40 λεπτῶν, καὶ ἔφθανε σὲ καταστάσεις θεωρίας (γιὰ ὅσους τὰ πιστεύουν αὐτά).
Αν ζούσε θα πήγαινες να του δώσεις να λέει διαφορετικές οπισθάμβωνες Ευχές;
Καὶ μὴ κολλήσετε τώρα στὰ 40' ποὺ εἶπα διάρκεια τῆς Λειτουργίας... (Του Αγίου Πορφυρίου είναι 1 και 5'). Ἂς ἀρκεστοῦμε στὰ παραδεδομένα.
Οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ.
Τί εἴμαστε, Δυτικοί, Παπικοὶ καὶ Προτεστάντες, νὰ ψάχνουμε νὰ βροῦμε τὴν χάριν στὴν ἀρχαιότητα ;
Εν κατακλείδι, αν η Ιεραρχία της Ελλάδος σύσσωμη, εγκρίνει άλλες 1000 Ευχές δεν με ενοχλεί. Να'ναι ευλογημένο. Αλλά εγώ βλέπω ένα ράβε-ξήλωνε .... (βλ. ανωτέρω).
Απλά, με τις περισσότερες Εὐχὲς οἱ ἱερεῖς θὰ ἔχουν μεγαλύτερο περισπασμὸ στὴν Θεία Λειτουργία μὲ ὅτι αὐτὸ σημαίνει.
Και αν θέλετε και κάτι άλλο που έχω γράψει για αλλού:
Κανών ϟαʹ Μεγάλου Βασιλείου
(ἐπικυρωθεὶς διὰ τοῦ βʹ Κανόνος τῆς Πενθέκτης Οἰκ. Συνόδου)
«τὰ τῆς ἐπικλήσεως ῥήματα ἐπὶ τῇ ἀναδείξει τῆς
Εὐχαριστίας καὶ τοῦ Ποτηρίου τῆς εὐλογίας, τίς τῶν Ἁγίων ἐγγράφως ἡμῖν καταλέλοιπεν; οὐ γὰρ δὴ τούτοις ἀρκούμεθα, ὧν ὁ Ἀπόστολος, ἢ τὸ Εὐαγγέλιον ἐπεμνήσθη, ἀλλὰ καὶ προλέγομεν καὶ ἐπιλέγομεν ἕτερα, ὡς μεγάλην ἔχοντα πρὸς τὸ Μυστήριον τὴν ἰσχύν, ἐκ τῆς ἀγράφου διδασκαλίας παραλαβόντες».
(καὶ τὴν σήμερον φθάσαμε, νὰ ἐκδίδουν καὶ νὰ πωλοῦν
Θείες Λειτουργίες - Ἱερατικά (14×9 ἐκ.) μὲ τὶς Μυστικὲς Εὐχές,
διὰ τοὺς -μὴ ἔχοντες ἱερωσύνην- λαϊκούς)
Μήπως οι Άγιοι, μειώσανε την ποικιλία, για να μπορεί ένας Ιερεύς να απομνημονεύσει εύκολα τις Μυστικές Ευχές;
(αυτό είναι κατορθωτό, με την σημερινή Λειτουργία)
Συγγνώμη δεν γράφω συνέχεια πολυτονικά, ή γράφω μία έτσι μία ἀλλιῶς, γιατὶ κουράζονται τὰ χέρια μου...
Υ.Γ.
Υπήρχε μια συνήθεια σε γραφείς χειρογράφων (που τους τοποθετούμε σήμερα στη σημερινή Κάτω Ιταλία) να περιλαμβάνουν σε λειτουργίες ευχές "επικαιροποιημένες" για κάθε εορταστική περίσταση, προφανώς επηρεασμένοι από την πράξη της εκεί παπικής Εκκλησίας, πολλές φορές αμφιβόλου γνησιότητος και θεολογίας. Αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις λάμβανε και διαστάσεις, που έφτανε σε σημείο να συγγράφονται και ευχές αναφοράς για εορτές όπως Θεοφάνια, Χριστούγεννα, Πάσχα.