Οκτάηχη μελοποίηση του Ν' Ψαλμού και του Τρισαγίου

Αυτός ο ήχος πως λέγετε από το cd του αγαπητού συναδέλφου και φίλου μου
Δημήτριου καλομοίρη
Είναι ν ψαλμός παθητικός σε πρώτο ήχο στο cd του πρώτου ήχου που έχει εκδώσει
Ένα παράδειγμα
Με όλο το σεβασμό και γω να πω ότι αυτό που λέει ο κ. Καλομοίρης στο cd είναι ακριβώς το μουσικό κείμενο που έχει και ο Όρθρος του Χρύσανθου. Πολλοί μεγάλοι δάσκαλοι έκαναν καινοτομίες σε πολλά μέλη. Από εκεί και πέρα είναι στην κρίση του καθενός αν θα τα ψάλει. Τώρα αν έπρεπε ο κάθε Χρύσανθος να γράψει ν ψαλμό σε διάφορους ήχους δεν ξέρω.. ας μας πουν οι ειδικοί :rolleyes:
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Με όλο το σεβασμό και γω να πω ότι αυτό που λέει ο κ. Καλομοίρης στο cd είναι ακριβώς το μουσικό κείμενο που έχει και ο Όρθρος του Χρύσανθου. Πολλοί μεγάλοι δάσκαλοι έκαναν καινοτομίες σε πολλά μέλη. Από εκεί και πέρα είναι στην κρίση του καθενός αν θα τα ψάλει. Τώρα αν έπρεπε ο κάθε Χρύσανθος να γράψει ν ψαλμό σε διάφορους ήχους δεν ξέρω.. ας μας πουν οι ειδικοί :rolleyes:

Αγαπητέ δεν αντιλέγω σε τίποτα από αυτά που διατυπώνετε εγώ απαντώ στο φίλο και συνάδελφο (Ιωάννης Καρασταμάτης) όπου παραξενεύτηκε που ψάλλαμε τον ν ψαλμό στον ήχο της ημέρας (μόνο για εκείνη την ημέρα ) από μουσικό βιβλίο μεγάλου γνωστού διδασκάλου
υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε αυτό
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Ήχος .... απαράδεκτος!:cool: (Με το συμπάθιο...:wink:)
ΥΓ. Φίλος μεν ....., φιλτάτη η αλήθεια...

Έμενα αγαπητέ δεν με πειράζει εάν είναι απαράδεκτος ήχος( τελικά τόσα χρόνια δεν μπορώ να καταλάβω ποιος λέει το σωστό)
Άρα ο καθένας κάνει ότι θέλει και ψέλνει ότι θέλει :D
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Σκέψεις περί του Ν' ψαλμού και της μελοποιίας

Προσπαθώντας να μή ναυαγήσω στην ατέλειωτη περιπλάνηση των παλαιών μηνυμάτων και όντως πολύ σημαντικών θεμάτων που αναπτύχθηκαν στο παρελθόν βρήκα ως νησίδα σκέψεως κάποιο παλαιό μήνυμα του π. Μάξιμου Ματθαίου για τον Ν' ψαλμό σε άλλο θέμα, σχετικά με το Τυπικό και παγιωμένους ήχους. Αυτή η περιπλάνηση ενισχύει - νομίζω - την άποψή μου ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένας οδηγός (ιδιαίτερα για νέα μέλη) ώστε να μή αναγκαζόμαστε να γράφουμε τα ίδια πράγματα πολλές φορές.
Ναι! η επανάληψη είναι η "μήτηρ της μαθήσεως" όπως έλεγαν οι αρχαίοι, αλλά και μια φιλότιμη προσπάθεια με μεγάλα ιδίως μηνύματα είναι κρίμα να "χαραμίζονται" και να "αναμασάμε τα ίδια και τα ίδια".
Παίρνω αφορμή από την "επανάληψη". Λοιπόν. Να γιατί η εκκλησία "επιμένει" στην επανάληψη πολλές φορές ίδιων μελωδιών. Πολλές φορές ενός εφυμνίου. Ίδιο μέλος το "Χριστός ανέστη" αμέτρητες φορές στην αναστάσιμη ακολουθία. Νομίζω αυτός είναι κι ο σκοπός της σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Δια της "επαναλήψεως" να είναι κάτι οικείο γνωστό το μέλος και το κείμενο. Αυτό βοηθά τον πιστό στην συμμετοχή του στην κοινή λατρεία και προσευχή.
Ας πάμε λίγο στο θέμα του Ν' ψαλμού και πάλι.
Ένα συνοπτικό μήνυμα που μπορεί να διαφωτίσει τα πράγματα για την μελοποιία του Ν' ψαλμού είναι το παρακάτω μήνυμα του π. Μάξιμου Ματθαίου όπως είπα και πιο πρίν στο παρακάτω σύνδεσμο: Τυπικόν και παγιωμένοι ήχοι

Ὅπως γράφεις, καί ὅπως ἀπήντησε ὁ Μανόλης, γίνεται ἀναφορά στήν πρώιμη ὑμνογραφική παραγωγή καί μάλιστα στήν μετάβαση ἀπό τό ᾀσματικό/ἐνοριακό στό μοναχικό τυπικό μέ τήν δημιουργία τροπαρίων καί μάλιστα τῶν κανόνων.
Ἐγώ θά παρέπεμπα πάλι στό· Δ. Μπαλαγεώργου Ἡ ψαλτικὴ παράδοση τῶν ἀκολουθιῶν τοῦ βυζαντινοῦ κοσμικοῦ τυπικοῦ καί στίς σσ. 255-256, ὅπου βλέπουμε ὅτι οἱ στίχοι τῶν ᾠδῶν ἐψάλλοντο στόν ἐνεστῶτα ἐνόρδινον ἦχον καί ὅταν ἔφταναν στά τροπάρια τότε ἄλλαζαν τόν ἦχο («ὑπαλλαγή» κατά κάποια ἔννοια) στόν τυχόντα ἦχο τῶν τροπαρίων.

Τό θέμα αὐτό κατ᾿ ἀκρίβειαν θά μπορούσαμε νά τό ὀνομάσουμε «...καί παγιωθέντες ἦχοι», πού θά ἔδειχνε τήν ἐξέλιξη καί μεταγενέστερη παγίωση σέ ὡρισμένα πράγματα. Αὐτό ἄλλωστε δέν συμβαίνει μέ τό Τυπικό γενικώτερα; Οἱ διατάξεις παλαιοτέρων ἤ ἀρχαιοτέρων Τυπικῶν δέν ἀναιροῦν τίς ἰσχύουσες. Καλόν καί ὠφέλιμον εἶναι νά γνωρίζουμε ὅλο καί περισσότερα καί νἀ ἀποκτοῦμε κριτική σκέψη καί νά μᾶς δίνεται καί ἡ εὐκαιρία γιά κάποιους «ἐλιγμούς», ὅταν θέλουμε.

Ἀναφορικά μέ τόν Ν΄ ψαλμό, ἐφ᾿ ὅσον ἡ ἔρευνα δείχνει ὅτι αὐτός ἐκτελεῖτο σύμφωνα μέ τόν ἦχο τοῦ (ἑνός ὑπάρχοντος) ἀκολουθοῦντος «πεντηκοσταρίου», σήμερα ἀφοῦ τό πρῶτο (καί ὄχι ἕνα) πεντηκοστάριο τροπάριο εἶναι γιά τίς Κυριακές τό «Ταῖς τῶν Ἀποστόλων, πρεσβείαις Ἐλεῆμον…» ἤ τά παρόμοια γιά τίς ἑορτές, πού τά ἔχουμε μελοποιημένα σέ β΄ ἦχο, συνεπάγεται ὅτι καί ὁ Ν΄ ψαλμός ψάλλεται σέ β΄ ἦχο. Ἀπό αὐτό τόν προβληματισμό συνειδητοποιῶ (ἄν καί ἤμουν ἀντίθετος) ὅτι τήν περίοδο τοῦ Τριῳδίου ὁ Ν΄ ψαλμός πρέπει νά ψάλλεται σέ πλ. δ΄.
Ο τονισμός κάποιων φράσεων είναι δικός μου. Στο ασματικό τυπικό έχουμε μελοποιήσεις στους οκτώ ήχος. Έχω την εντύπωση ότι αυτή η μελοποίηση θα ήταν μια "εμμελής απαγγελία" κατ' ήχον ή κάτι σύντομο και κατανυκτικό που αρμόζει με το θέμα του ψαλμού. Στο ασματικό τυπικό η αναζήτηση ποικιλίας γινόταν και στον Ν' ψαλμό και αλλού. Στην διαμόρφωση του Μοναχικού Τυπικού δεν υφίσταται τέτοια ανάγκη. Αντίθετα μάλιστα. Ο υμνογραφικός πλούτος με τα Καθίσματα, Κανόνες, Στιχηρά κ.α. είναι τεράστιος. Έτσι με πολύ σοφία στο Μοναχικό Τυπικό επικράτησαν τα συγκεκριμένα μόνο τροπάρια του Ν' ψαλμού και η αντίστοιχη μελοποίηση του ψαλμού σε ήχο β'. (πλ. β'). Το θέμα των Κυριακών του Τριωδίου με τα τροπάρια του πλ. δ' ήχου είναι ένα ζήτημα προς διερεύνηση, αν και η ψαλτική παράδοση (τουλάχιστον του πατριαρχικού ναού) ήθελε και εκείνη την περίοδο τον Ν' ψαλμό σε ήχο β'.
Οι αρχαίες ή παλαιές διατάξεις δεν (πρέπει να) εφαρμόζονται πάντα και χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός λόγος επιστροφής σε μια παλαιότερη ή αρχαιότερη πράξη.
Ἐξ αὐτῶν, λοιπόν, καί ὅσων διευκρίνησε ὁ Μανόλης, δέν ἔχουμε καμμία ἀντίθεση τῆς παλαιᾶς μέ τήν σημερινή πρακτική, μᾶλλον μέ τήν σημερινή παγιωμένη ἐξέλιξη, ἡ ὁποία πρέπει νά τηρεῖται στά πλαίσια πού ἔχει παγιωθεῖ.
 
Last edited:
Έμενα αγαπητέ δεν με πειράζει εάν είναι απαράδεκτος ήχος( τελικά τόσα χρόνια δεν μπορώ να καταλάβω ποιος λέει το σωστό)
Άρα ο καθένας κάνει ότι θέλει και ψέλνει ότι θέλει :D

Έλα βρε Αλέξη που δεν κατάλαβες τόσα χρόνια . Συμμετέχεις και στο φόρουμ . Κρίση έχεις , διαβάζεις , ακούς .
Το τελευταίο σου έμεινε από όλα αυτά που γράφτηκαν ;
Ότι ο καθένας πράττει κατά το δοκούν ;
Ή έστω έτσι , είναι υπεύθυνη στάση ; Έτσι σε αναπαύει ; Να κάνεις του κεφαλιού σου ;
Μην μπερδεύεσαι , είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα , εμείς τα κάνουμε πολύπλοκα .
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Έλα βρε Αλέξη που δεν κατάλαβες τόσα χρόνια . Συμμετέχεις και στο φόρουμ . Κρίση έχεις , διαβάζεις , ακούς .
Το τελευταίο σου έμεινε από όλα αυτά που γράφτηκαν ;
Ότι ο καθένας πράττει κατά το δοκούν ;
Ή έστω έτσι , είναι υπεύθυνη στάση ; Έτσι σε αναπαύει ; Να κάνεις του κεφαλιού σου ;
Μην μπερδεύεσαι , είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα , εμείς τα κάνουμε πολύπλοκα .

Ότι ο καθένας πράττει κατά το δοκούν ;

Μην μπερδεύεσαι , είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα , εμείς τα κάνουμε πολύπλοκα .

Το πρώτο μου θυμίζει την διαφήμιση
Για το δεύτερο έχεις απόλυτο δίκιο
Έξαλλου τα έχουμε ξαναπεί όταν σε επισκέφτηκα μια και είμαστε μια γειτονιά
Και σε εκτιμώ σαν άνθρωπο διότι είσαι απλός με πολύ χιούμορ
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Έμενα αγαπητέ δεν με πειράζει εάν είναι απαράδεκτος ήχος( τελικά τόσα χρόνια δεν μπορώ να καταλάβω ποιος λέει το σωστό)
Άρα ο καθένας κάνει ότι θέλει και ψέλνει ότι θέλει :D

Δηλ. να ψάλλομε τον Ν σε ήχο τρίτο ή σε βαρύ Γα ;

Αρμόζει το ήθος και ύφος των ήχων στο περιεχόμενο του κειμένου;

Αυτό είναι το πρώτο κριτήριο
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Δηλ. να ψάλλομε τον Ν σε ήχο τρίτο ή σε βαρύ Γα ;
Αρμόζει το ήθος και ύφος των ήχων στο περιεχόμενο του κειμένου;
Αυτό είναι το πρώτο κριτήριο
Μην σου φαίνεται παράξενο! Έχει ψαλεί ο Ν' σε όλους τους ήχους από ... (ονόματα δε λέω και δεν είναι ένας), και τους έχω επισημάνει το απαράδεκτον της αλλαγής του ήχου....
Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να αντικαταστήσουμε τα της παράδοσης με καινοφανείς μελοποιήσεις και να εξαντλήσουμε το συνθετικό μας τάλαντο στον 50ό ψαλμό... Οι θεμελιώσαντες τη μουσική μας ήταν βλάκες που δεν έγραψαν το "Και νυν" των αίνων της Κυριακής «Υπερευλογημένη» σε όλους του ήχους για να πηγαίνει ασορτί με το δοξαστικό, ενώ η ακολουθούσα μεγάλη δοξολογία έχει μέγα πλήθος μελοποιήσεων;
Ν
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Μην σου φαίνεται παράξενο! Έχει ψαλεί ο Ν' σε όλους τους ήχους από ... (ονόματα δε λέω και δεν είναι ένας), και τους έχω επισημάνει το απαράδεκτον της αλλαγής του ήχου....
Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να αντικαταστήσουμε τα της παράδοσης με καινοφανείς μελοποιήσεις και να εξαντλήσουμε το συνθετικό μας τάλαντο στον 50ό ψαλμό... Οι θεμελιώσαντες τη μουσική μας ήταν βλάκες που δεν έγραψαν το "Και νυν" των αίνων της Κυριακής «Υπερευλογημένη» σε όλους του ήχους για να πηγαίνει ασορτί με το δοξαστικό, ενώ η ακολουθούσα μεγάλη δοξολογία έχει μέγα πλήθος μελοποιήσεων;
Ν

Ενδιαφέρουσες απόψεις αυτές. Ισχύουν ευρύτερα; Π.χ. για τα λεγόμενα Λειτουργικά;

Υ.Γ. Στον Όρθρο της ΖΩΗΣ, αν δεν με απατά η μνήμη μου, υπάρχει το Υπερευλογημένη στους οκτώ ήχους.
 
Δηλ. να ψάλλομε τον Ν σε ήχο τρίτο ή σε βαρύ Γα ;

Αρμόζει το ήθος και ύφος των ήχων στο περιεχόμενο του κειμένου;

Γνωστή η θεωρία συνδέσεως κειμένου - ήχου.
Υπάρχουν οι κτυπητές εξαιρέσεις της Μ. Παρασκευής πχ ή και όλης της Λαμπροβδομάδας, όπου λέγονται όλα με όλα !!

Όσο για τους παληούς και τις συνήθειές τους στη μελοποιΐα ... μακάρι να ξέραμε το πνεύμα των κανόνων τους ώστε να τους εφαρμόζουμε και στο γράμμα τους. Όλη η ζωή τους ήταν απλο-ειδής και ολιγοποίκιλη
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ενδιαφέρουσες απόψεις αυτές. Ισχύουν ευρύτερα; Π.χ. για τα λεγόμενα Λειτουργικά;
Υ.Γ. Στον Όρθρο της ΖΩΗΣ, αν δεν με απατά η μνήμη μου, υπάρχει το Υπερευλογημένη στους οκτώ ήχους.

Το θέμα των λειτουργικών και των γενικότερων προβλημάτων με την αργή απόδοση αυτών έχει συζητηθεί διεξοδικά εδώ και εδώ.
Πάντως προσπαθώντας να ερμηνεύσω τον καθηγητή κ. Εμμανουήλ Γιαννόπουλο, κάνει κάποιο ερώτημα του τύπου - κι ας με διορθώσει αν ερμηνεύω λάθος -
"η παράδοση είναι τηρητέα για τον Ν' ψαλμό και δεν είναι τηρητέα για τα λειτουργικά;"
Πάντως διαφωνώ με τις σκέψεις ντόμινο... δηλ.
Επειδή έχουμε "αλλάξει τα φώτα" στην πολυηχία των Λειτουργικών (για τον α' ή β' λόγο- δικαίως ή αδίκως) άρα πρέπει ή δικαιούμαστε να κάνουμε το ίδιο σε όλα τα άλλα. Δεν πάει έτσι...
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Ενδιαφέρουσες απόψεις αυτές. Ισχύουν ευρύτερα; Π.χ. για τα λεγόμενα Λειτουργικά;
Υ.Γ. Στον Όρθρο της ΖΩΗΣ, αν δεν με απατά η μνήμη μου, υπάρχει το Υπερευλογημένη στους οκτώ ήχους.
Φίλε μου,
Εάν έχεις ιδεί, έχω γράψει λειτουργικά με τις λιγοστές δυνατότητές μου... Η Πανδέκτη του 1851 έχει Άξιόν εστιν σε όλους τους ήχους, και σωστά κατά την ταπεινή μου γνώμη επεξετάθη η μελοποίηση στα λειτουργικά να αποτελέσουν όλα μαζί κοστουμάκια:wink:... Αλλά πχ. Ευλογητάρια, (ναί, μην απορείς) 50ό ψαλμό ή "Είδομεν το φως" σε μινοράκι, σε γ' ήχο, σε λέγετο, σε πλ. του Β' κ.δ.σ.(=και δεν συμμαζεύεται:D) τα θεωρώ και είναι εκτός παραδόσεως.....
Ν
ΥΓ. Δεν είμαι μουσικολόγος, απλά, προσπαθώ να είμαι συνεπής σε όσα έμαθα απ' τους δασκάλους μου....
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Φίλε μου,
Η Πανδέκτη του 1851 έχει Άξιόν εστιν σε όλους τους ήχους, και σωστά κατά την ταπεινή μου γνώμη επεξετάθη η μελοποίηση στα λειτουργικά να αποτελέσουν όλα μαζί κοστουμάκια:wink:...

Και εγώ έχω καθήσει να ασχοληθώ με την μελοποίηση "λειτουργικών" αν και τα περισσότερα πλέον τα έχω απορρίψει. Και τις περισσότερες φορές τα λέω εκφωνητικά- παρακαταλογάδην στην βάση του ήχου ή σε κλιτόν κι άλλοτε, πολύ πιο σπάνια, ψάλλω (μετά του χορού ιδίως) σύντομα, δικά μου, ιδίως σε α' "ειρμολογικά" και σε πλ. δ'. Το ερώτημα που "γεννιέται" είναι αν όλοι αυτοί οι μεγάλοι συνθέτες και ψάλτες του παρελθόντος (που καταγράφονται στην Πανδέκτη του 1851) δεν μπορούσαν (;), δεν ήθελαν (;), δεν γνώριζαν (;), δεν έπρεπε (;) να μελοποιήσουν τα λειτουργικά...
το θέμα ξεφεύγει από "την μελοποίηση του Ν' ψαλμού και του Τρισαγίου" (αλήθεια το τρισάγιο το ξεχάσατε κ. Γιάννου μέσα στην κουβέντα :D ) και καλό είναι να συζητηθεί στο οικείο θέμα. Έχει όμως και προεκτάσεις λειτουργικού ενδιαφέροντος που -δεν ξέρω εάν είναι ή εάν- δεν είναι αντικείμενο ενός ψαλτικού διαδικτυακού διαλόγου.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δηλ. να ψάλλομε τον Ν σε ήχο τρίτο ή σε βαρύ Γα ;
Αρμόζει το ήθος και ύφος των ήχων στο περιεχόμενο του κειμένου;
Αυτό είναι το πρώτο κριτήριο
Νομίζω, κύριε Θεόδωρε, ότι το επιχείρημα της παραδόσεως είναι το ισχυρό, και όχι το αν αρμόζει το ήθος του ήχου σε ορισμένο κείμενο. Αυτή η συζήτηση θα μας πήγαινε πολύ μακριά.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Φίλε μου,
Εάν έχεις ιδεί, έχω γράψει λειτουργικά με τις λιγοστές δυνατότητές μου... Η Πανδέκτη του 1851 έχει Άξιόν εστιν σε όλους τους ήχους, και σωστά κατά την ταπεινή μου γνώμη επεξετάθη η μελοποίηση στα λειτουργικά να αποτελέσουν όλα μαζί κοστουμάκια:wink:... Αλλά πχ. Ευλογητάρια, (ναί, μην απορείς) 50ό ψαλμό ή "Είδομεν το φως" σε μινοράκι, σε γ' ήχο, σε λέγετο, σε πλ. του Β' κ.δ.σ.(=και δεν συμμαζεύεται:D) τα θεωρώ και είναι εκτός παραδόσεως.....
Ν
ΥΓ. Δεν είμαι μουσικολόγος, απλά, προσπαθώ να είμαι συνεπής σε όσα έμαθα απ' τους δασκάλους μου....

Όλα αυτά είναι καλά, αλλά είναι υποκειμενικά.
Και γιατί να μην γίνουν "κουστουμάκι" τα Ευλογητάρια με τα προψαλλέντα καθίσματα; Ωραίο θα ήταν... Και λογικό ακούγεται...
Σε κάποιες εκδόσεις τα μεγαλυνάρια του Μεσονυκτικού είναι μελοποιημένα στον εκάστοτε ήχο της Κυριακής.
Ομοίως και τα δύο πρώτα αντίφωνα της Θ. Λειτουργίας να γίνουν "κουστουμάκι" με το επακολουθούν τρίτο, ο ήχος του οποίου βέβαια εξαρτάται από το εκάστοτε Απολυτίκιο.
Κ.λπ., κ.λπ.
Με κριτήρια μουσικά δεν υπάρχει τέλος. Αλλά σε κάποια πράγματα πρέπει, νομίζω, να υπάρχουν κριτήρια πρωτίστως λειτουργικά, πνευματικά, κατά το δυνατόν αντικειμενικά.
Πεδίο μελοποιίας λαμπρόν υπάρχει σε πολλούς τομείς. Με την Θεία Λειτουργία πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί. Άποψή μου βέβαια...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Φίλε μου,
Εάν έχεις ιδεί, έχω γράψει λειτουργικά με τις λιγοστές δυνατότητές μου... Η Πανδέκτη του 1851 έχει Άξιόν εστιν σε όλους τους ήχους, και σωστά κατά την ταπεινή μου γνώμη επεξετάθη η μελοποίηση στα λειτουργικά να αποτελέσουν όλα μαζί κοστουμάκια:wink:... Αλλά πχ. Ευλογητάρια, (ναί, μην απορείς) 50ό ψαλμό ή "Είδομεν το φως" σε μινοράκι, σε γ' ήχο, σε λέγετο, σε πλ. του Β' κ.δ.σ.(=και δεν συμμαζεύεται:D) τα θεωρώ και είναι εκτός παραδόσεως.....
Ν
ΥΓ. Δεν είμαι μουσικολόγος, απλά, προσπαθώ να είμαι συνεπής σε όσα έμαθα απ' τους δασκάλους μου....

Γιατὶ κουστουμάκι;

Μιὰ χαρὰ λέγεται αὐτόνομα τὸ Ἄξιον Ἐστίν, χωρὶς ἐξάρτηση ἀπὸ λειτουργικά.
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Νομίζω, κύριε Θεόδωρε, ότι το επιχείρημα της παραδόσεως είναι το ισχυρό, και όχι το αν αρμόζει το ήθος του ήχου σε ορισμένο κείμενο. Αυτή η συζήτηση θα μας πήγαινε πολύ μακριά.

Νομίζετε οτι η Παράδοση αφίσταται απο το κριτήριο που έθεσα ;

Ευχαρίστως να φέρετε παραδείγματα,

(2&3 Νοεμβρίου Πανυγηρίζει ο Ναός μας )
 
Top