dkalpakidis
Dimitrios Kalpakidis
Ανοίγω αυτό το ΘΕΜΑ ύστερα από ερώτηση που έκανα στον κ.Βασίλη Ζάχαρη
Δες παρακάτω...Ναι εντάξει συμφωνώ με τον Φουντούλη αλλά δεν έχουμε παραπομπές για το που βρίσκουμε ότι το "εις επήκοον" είναι η παλαιότερη πράξη (αυτή είναι και η δική μου άποψη). Διότι εκεί είναι και όλη η ουσία του πράγματος.
Η "φθορά" αυτή ξεκίνησε κατ' αρχήν με την παρεμβολή του διακόνου, αλλά σε συνδυασμό με την σταδιακή ανάπτυξη των μυστικών ευχών απ'τον ιερέα. Η πρώτη μαρτυρία λέει ότι απ'τον 6ο κιόλας αιώνα (επί Ιουστινιανού), έχουμε την αρχή της τάσης των μυστικών ευχών (πράγμα φυσικά καταδικαστέο την εποχή εκείνη) στη θεία λειτουργία και το βάπτισμα, οπότε νά πως τον 12ο αιώνα έχουμε λειτουργικά που καλύπτουν αυτές τις ευχές.Η ευχή της αναφοράς είναι η σπουδαιότερη ευχή της λατρείας. Είναι ποτέ δυνατόν να λέγετε μυστικώς μια ευχή που απαιτεί επιβεβαίωση από τον λαό; ("...και ποίησον τον μεν άρτο τούτο...Αμήν..." κ.τ.λ.)
Κι αν δεν είναι δυνατόν (όπως πιστεύω εγώ) πως έχουμε από τον 12ο αιώνα κιόλας αργά λειτουργικά ("Άγιος-άγιος" και "Σε υμνούμεν") για την λειτουργία του Μ.Βασιλείου, που καλύπτουν ουσιαστικά αυτή την ευχή;
Πάντως απ'ότι βλέπεις το θέμα ξεκινάει από πολύ παλιά και δεν ξέρω εάν και κατά πόσο θα ήταν ορθό να επανέλθουμε σε μία ΤΟΣΟ παλαιά τάξη... Το ότι βεβαίως έχει θεολογική και λειτουργική χρήση είναι εύκολα παραδεκτό, από κει και μετά, ας αποφανθούν οι Λειτουργιολόγοι, σε συνεργασία με όλες τις βαθμίδες του κλήρου (καλά θα έχει ΤΟ γέλιο η συνάντηση...)Είναι αρκετά τα ερωτήματα κι εγώ δεν έχω ξεκάθαρη απάντηση ακόμα...
Εάν γίνονται τα λόγια των ευχών αντιληπτά απ'το λαό πάσο, αλλά το να ακούγεται μία ακαθόριστη μουρμούρα, θεωρώ ότι δημιουργεί σύγχυση.Εγώ και στις δύο λειτουργίες λέω τα χύμα λειτουργικά και τις ευχές ο ιερεύς τις λέει "εις επήκοον" (αλλά όχι ΦΩΝΑΧΤΑ-χαμηλοφώνως).
Θα το βάλω στο πρόγραμμα, αλλά έως τότε, τρεχάτε δακτυλάκια μου...Υ.Γ.
ΠΡΕΠΕΙ να πάρεις scanner!
Η "φθορά" αυτή ξεκίνησε κατ' αρχήν με την παρεμβολή του διακόνου, αλλά σε συνδυασμό με την σταδιακή ανάπτυξη των μυστικών ευχών απ'τον ιερέα. Η πρώτη μαρτυρία λέει ότι απ'τον 6ο κιόλας αιώνα (επί Ιουστινιανού), έχουμε την αρχή της τάσης των μυστικών ευχών (πράγμα φυσικά καταδικαστέο την εποχή εκείνη) στη θεία λειτουργία και το βάπτισμα, οπότε νά πως τον 12ο αιώνα έχουμε λειτουργικά που καλύπτουν αυτές τις ευχές.
Δεν είναι όμως και μια πράξη που έχει παύσει να υφίσταται. Εξακολουθεί να εφαρμόζεται ακόμα. Δεν πάμε δηλαδή σε κάτι τόοοοσο πρωτόγνωρο.Πάντως απ'ότι βλέπεις το θέμα ξεκινάει από πολύ παλιά και δεν ξέρω εάν και κατά πόσο θα ήταν ορθό να επανέλθουμε σε μία ΤΟΣΟ παλαιά τάξη...
Είναι πολύ σημαντικό θέμα κατ' εμέ και ιδίως όσον αφορά την ευχή της αναφοράς.Το ότι βεβαίως έχει θεολογική και λειτουργική χρήση είναι εύκολα παραδεκτό, από κει και μετά, ας αποφανθούν οι Λειτουργιολόγοι, σε συνεργασία με όλες τις βαθμίδες του κλήρου (καλά θα έχει ΤΟ γέλιο η συνάντηση...)
Ναι αυτό εννοώ! Απλά ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι δεν είναι αυτό το θεατρικό "εις επήκοον"...Εάν γίνονται τα λόγια των ευχών αντιληπτά απ'το λαό πάσο, αλλά το να ακούγεται μία ακαθόριστη μουρμούρα, θεωρώ ότι δημιουργεί σύγχυση.
Αυτό το αναφέρει ο ίδιος ο Φουντούλης στην απάντησή του στην ίδια ερώτηση (410). Εάν έχεις το βιβλίο, σελ.28 του Δ΄ τόμου. Παρακάτω δε αναφέρει, ότι στις λειτουργίες του Χρυσοστόμου και του Μ. Βασιλείου βλέπουμε για πρώτη φορά αυτη την τάση στο Βαρβερινό Ευχολόγιο 336. Εντούτοις, δεν αναφέρεται ξεκάθαρα στο σημείο της αναφοράς, αλλά εφόσον μιλάμε για γενικότερο διαχωρισμό ευχών και εκφωνήσεων...Από πού αντλείς πληροφορίες; Έχεις κάποια παραπομπή; Με ενδιαφέρει.
Βάση της λογικότητας της λατρείας υσχύει και με το παραπάνω μάλιστα.Δεν είναι όμως και μια πράξη που έχει παύσει να υφίσταται. Εξακολουθεί να εφαρμόζεται ακόμα. Δεν πάμε δηλαδή σε κάτι τόοοοσο πρωτόγνωρο.
Θα κάτσω να το διαβάσω. Ευχαριστώ για την υπόδειξη Χρήστο!Αυτό το αναφέρει ο ίδιος ο Φουντούλης στην απάντησή του στην ίδια ερώτηση (410). Εάν έχεις το βιβλίο, σελ.28 του Δ΄ τόμου. Παρακάτω δε αναφέρει, ότι στις λειτουργίες του Χρυσοστόμου και του Μ. Βασιλείου βλέπουμε για πρώτη φορά αυτη την τάση στο Βαρβερινό Ευχολόγιο 336. Εντούτοις, δεν αναφέρεται ξεκάθαρα στο σημείο της αναφοράς, αλλά εφόσον μιλάμε για γενικότερο διαχωρισμό ευχών και εκφωνήσεων...
...δεν κατάλαβα τι εννοείς...Βάση της λογικότητας της λατρείας υσχύει και με το παραπάνω μάλιστα.
Γιαυτό είναι 300 και όχι ένας στη βουλή (λέμε τώρα...)Θα κάτσω να το διαβάσω. Ευχαριστώ για την υπόδειξη Χρήστο!
Εννοώ την εις επήκοον του λαού ανάγνωση των ευχών και όχι μόνο λόγω σημαντικότητας όπως η αναφορά, αλλά και για γενικότερα πιο ουσιαστική συμμετοχή των πιστών στην λατρεία....δεν κατάλαβα τι εννοείς...
Γιαυτό είναι 300 και όχι ένας στη βουλή (λέμε τώρα...)
ΟΚ!Εννοώ την εις επήκοον του λαού ανάγνωση των ευχών και όχι μόνο λόγω σημαντικότητας όπως η αναφορά, αλλά και για γενικότερα πιο ουσιαστική συμμετοχή των πιστών στην λατρεία.
Ναι εντάξει συμφωνώ με τον Φουντούλη αλλά δεν έχουμε παραπομπές για το που βρίσκουμε ότι το "εις επήκοον" είναι η παλαιότερη πράξη (αυτή είναι και η δική μου άποψη). Διότι εκεί είναι και όλη η ουσία του πράγματος.
Η ευχή της αναφοράς είναι η σπουδαιότερη ευχή της λατρείας. Είναι ποτέ δυνατόν να λέγετε μυστικώς μια ευχή που απαιτεί επιβεβαίωση από τον λαό; ("...και ποίησον τον μεν άρτο τούτο...Αμήν..." κ.τ.λ.)
Κι αν δεν είναι δυνατόν (όπως πιστεύω εγώ) πως έχουμε από τον 12ο αιώνα κιόλας αργά λειτουργικά ("Άγιος-άγιος" και "Σε υμνούμεν") για την λειτουργία του Μ.Βασιλείου, που καλύπτουν ουσιαστικά αυτή την ευχή;
Είναι αρκετά τα ερωτήματα κι εγώ δεν έχω ξεκάθαρη απάντηση ακόμα...
Εγώ και στις δύο λειτουργίες λέω τα χύμα λειτουργικά και τις ευχές ο ιερεύς τις λέει "εις επήκοον" (αλλά όχι ΦΩΝΑΧΤΑ-χαμηλοφώνως).
Υ.Γ.
ΠΡΕΠΕΙ να πάρεις scanner!
πάντως επί του θέματος , αν θυμάσαι Δημήτρη πριν να φύγω από τη Βέροια , με υποχρέωσαν ( άσχετα με το πια είναι η δικη μου γνώμη ) να μη ψάλω λειτουργικά στη λειτουργία Μ. Βασιλείου , για να ακούγωνται οι ευχές . ως δόξ τω προεστώτι ... ( χύμα .... και ξεκούραστα )
εγώ πάλι, θ' εμπιστευθώ τους προ- προ- προ- και τωρινούς παραδοσιακούς "μεγάλους" ψάλτες - αγιορείτες και μη- που, αιώνες τώρα, ψάλλουν τα λειτουργικά αργά, καλύπτοντας τις ευχές του ιερέα...