[Ανακοίνωση] Μεγαλοβδομαδιάτικες παρατυπίες και θεατρινισμοί

Καλογιάννης Νέστορας

ᾌσω τῷ Κυρίῳ ἐν τῇ ζωῇ μου, ψαλῶ τῷ Θεῷ μου ἕως ὑπ
#21
Συγγνώμη που επαναφέρω μια κουβέντα εκτός θεματολογίας στην επιφάνεια...

Χθες είδα αυτό το "φρικτό βίντεο", και δεν ήθελα να το αναρτήσω, μιας και μπορεί κάποιος να σκανδαλιστεί. Δεν άντεξα, αφού δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα για το που οδηγεί η καταπάτηση του τυπικού προς τέρψιν του φιλοθεάμονος κοινού. Είναι πάντως ενδιαφέρον που την διάθεση για show την ονομάζουμε έθιμο.

Πρώτη Ανάσταση στην Κύπρο

π. Μάξιμε, επαφίεται στη διακριτικότητά σας το αν θα πρέπει να διαγραφεί το μήνυμά μου.
Σίγουρα είναι ιερέας αυτός που φοράει ένα μόβ μανδύα που μοιάζει με φελώνιο και με το που λέγεται το Ανάστα ο Θεός το πετάει και εμφανίζεται με τα κανονικά του άμφια ??? και τρέχει λές και δίνει κάποια παραστασή-σόου??? Γιατί υπάρχει και ένας ηλικιωμένος παπούλης που εκείνος είναι πιο ήρεμος και που βγαίνει από το Άγιο Βήμα φορώντας κόκκινη ιερατική στολή !!!
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
#23
Ορισμένα πράγματα είναι τόσο αποκρουστικά που δεν χρήζουν σχολιασμού...Γνωρίζουν άραγε τι συμβολίζουν τα βάγια;

Αλλά να σας πω την αλήθεια, δεν μου αρέσει ούτε αυτό που γίνεται το βράδυ του Μ. Σαββάτου στους ναούς μας.
Δηλαδή:
Μέχρι του ''Δεύτε λάβετε φως'' να λέμε βασανιστικά αργά τον κανόνα ''Κύματι θαλάσσης'' με επαναλήψεις σε κάποιες ωδές για να καλυφτεί ο χρόνος, ενώ στην αναστάσιμη ακολουθία να αισθανόμαστε βαρύ το μαστίγιο του ρολογιού (και του προγράμματος) που επιβάλλει να τελειώσει η αναστάσιμη ακολουθία περίπου 1: 30 με 2:40, με αποτέλεσμα να μπουρδουκλώνουμε τα λόγια μας και πολλές φορές να μη καταλαβαίνουμε τι λέμε.
Περίπου 20 χρόνια που ψάλλω ποτέ δεν ευχαριστήθηκα πραγματικά την αναστάσιμη ακολουθία, παρά μόνο μια αγχωτική βιασύνη.
Θα μου άρεσε πολύ περισσότερο να γινόταν η αναστάσιμη ακολουθία ''όρθρου βαθέως'' (όπως τα Χριστούγεννα), έτσι ώστε όλοι αυτοί που πετάνε ένα σωρό καπνογόνα και κροτίδες -που ορισμένες φορές μάλιστα είχαν τραγική κατάληξη- να μη προέβαιναν σε τέτοιες ενέργειες και από την άλλη να ευχαριστιόμασταν πραγματικά την ακολουθία της Αναστάσεως, σεβόμενοι τα ψαλλόμενα και εν γένει το Τυπικό.
Με τα άρθρο συμφωνώ πλήρως.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#24
Ορισμένα πράγματα είναι τόσο αποκρουστικά που δεν χρήζουν σχολιασμού...Γνωρίζουν άραγε τι συμβολίζουν τα βάγια;

Αλλά να σας πω την αλήθεια, δεν μου αρέσει ούτε αυτό που γίνεται το βράδυ του Μ. Σαββάτου στους ναούς μας.
Δηλαδή:
Μέχρι του ''Δεύτε λάβετε φως'' να λέμε βασανιστικά αργά τον κανόνα ''Κύματι θαλάσσης'' με επαναλήψεις σε κάποιες ωδές για να καλυφτεί ο χρόνος, ενώ στην αναστάσιμη ακολουθία να αισθανόμαστε βαρύ το μαστίγιο του ρολογιού (και του προγράμματος) που επιβάλλει να τελειώσει η αναστάσιμη ακολουθία περίπου 1: 30 με 2:40, με αποτέλεσμα να μπουρδουκλώνουμε τα λόγια μας και πολλές φορές να μη καταλαβαίνουμε τι λέμε.
Περίπου 20 χρόνια που ψάλλω ποτέ δεν ευχαριστήθηκα πραγματικά την αναστάσιμη ακολουθία, παρά μόνο μια αγχωτική βιασύνη.
Θα μου άρεσε πολύ περισσότερο να γινόταν η αναστάσιμη ακολουθία ''όρθρου βαθέως'' (όπως τα Χριστούγεννα), έτσι ώστε όλοι αυτοί που πετάνε ένα σωρό καπνογόνα και κροτίδες -που ορισμένες φορές μάλιστα είχαν τραγική κατάληξη- να μη προέβαιναν σε τέτοιες ενέργειες και από την άλλη να ευχαριστιόμασταν πραγματικά την ακολουθία της Αναστάσεως, σεβόμενοι τα ψαλλόμενα και εν γένει το Τυπικό.
Με τα άρθρο συμφωνώ πλήρως.
Καθε χρόνο τελειώνουμε 1:40.

Αν επιτρέπεται,τί ώρα ξεκινάτε; Στις 11:00;
 

Triccaeus

Νέο μέλος
#26
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

Υπάρχουν και πολύ χειρότερα από την αγχώδη και βιαστική διεκπεραίωση του όρθρου του Πάσχα. Η πλήρης παράλειψή του, όπως την εμπνεύστηκε νέος επίσκοπος που εφήρμοσε αυτό το «τυπικό», ευτυχώς, μόνο στο ναό που λειτούργησε. Ελπίζω να μην του μπουν σκέψεις για γενίκευσή του. Βέβαια, το έχει καθιερώσει από την εποχή που προΐστατο ενορίας σε μεγάλη πόλη. Έτσι, εφέτος κάποιοι έκαναν Πάσχα χωρίς να ακούσουν κατά την κυριώνυμο ημέρα τον κανόνα της εορτής, το συναξάρι της ημέρας και όλα αυτά που προβλέπει η ακολουθία του όρθρου καθώς μετά την τελετή της Αναστάσεως και τα ειρηνικά ακούστηκε το «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία...». Στη διάρκεια της Θ.Κοινωνίας αντί κοινωνικού οι ψάλτες έψαλλαν ένα μέρος του κανόνα... Είχε προηγηθεί κατά τη Μ.Τεσσαρακοστή η καθιέρωση τέλεσης Θ.Λειτουργίας σε συνάφεια με το Απόδειπνο των Χαιρετισμών κάθε Παρασκευή βράδυ. Πάντως, αν μου το έλεγαν άλλοι ότι επίσκοπος σκέφτηκε για την οικονομία του χρόνου να παραλειφθεί ο όρθρος του Πάσχα θα δυσκολευόμουν να το πιστέψω. Από ό,τι φαίνεται, ὀμως, η καταστρατήγηση του τυπικού μας επιφυλάσσει πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις. Στο τέλος, θα καταντήσουμε να εορτάζουμε με περισσότερη επισημότητα τα ονομαστήρια των αρχιερέων παρά την «ἑορτὴ τῶν ἑορτῶν».
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#27
1:40 ήθελα να γράψω, από λάθος έγραψα 2:40.
Ναι, στις 23:00 ξεκινάμε.
Δεν ξέρω αν σας βοηθήσει αυτό,αλλά, γιατι δεν ξεκινάτε 11:15-11:20,να τελειώνετε στην ώρα σας των όρθρο για να μην αγωνιάτε και αγχώνεστε;...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#29
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

Υπάρχουν και πολύ χειρότερα από την αγχώδη και βιαστική διεκπεραίωση του όρθρου του Πάσχα. Η πλήρης παράλειψή του, όπως την εμπνεύστηκε νέος επίσκοπος που εφήρμοσε αυτό το «τυπικό», ευτυχώς, μόνο στο ναό που λειτούργησε. Ελπίζω να μην του μπουν σκέψεις για γενίκευσή του. Βέβαια, το έχει καθιερώσει από την εποχή που προΐστατο ενορίας σε μεγάλη πόλη. Έτσι, εφέτος κάποιοι έκαναν Πάσχα χωρίς να ακούσουν κατά την κυριώνυμο ημέρα τον κανόνα της εορτής, το συναξάρι της ημέρας και όλα αυτά που προβλέπει η ακολουθία του όρθρου καθώς μετά την τελετή της Αναστάσεως και τα ειρηνικά ακούστηκε το «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία...». Στη διάρκεια της Θ.Κοινωνίας αντί κοινωνικού οι ψάλτες έψαλλαν ένα μέρος του κανόνα... Είχε προηγηθεί κατά τη Μ.Τεσσαρακοστή η καθιέρωση τέλεσης Θ.Λειτουργίας σε συνάφεια με το Απόδειπνο των Χαιρετισμών κάθε Παρασκευή βράδυ. Πάντως, αν μου το έλεγαν άλλοι ότι επίσκοπος σκέφτηκε για την οικονομία του χρόνου να παραλειφθεί ο όρθρος του Πάσχα θα δυσκολευόμουν να το πιστέψω. Από ό,τι φαίνεται, ὀμως, η καταστρατήγηση του τυπικού μας επιφυλάσσει πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις. Στο τέλος, θα καταντήσουμε να εορτάζουμε με περισσότερη επισημότητα τα ονομαστήρια των αρχιερέων παρά την «ἑορτὴ τῶν ἑορτῶν».
Ὑπηρετοῦσε στὴν Θεσσαλονίκη ὁ ἐν λόγω ;
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#30
Αλλά να σας πω την αλήθεια, δεν μου αρέσει ούτε αυτό που γίνεται το βράδυ του Μ. Σαββάτου στους ναούς μας.
Δηλαδή:
Μέχρι του ''Δεύτε λάβετε φως'' να λέμε βασανιστικά αργά τον κανόνα ''Κύματι θαλάσσης'' με επαναλήψεις σε κάποιες ωδές για να καλυφτεί ο χρόνος, ενώ στην αναστάσιμη ακολουθία να αισθανόμαστε βαρύ το μαστίγιο του ρολογιού (και του προγράμματος) που επιβάλλει να τελειώσει η αναστάσιμη ακολουθία περίπου 1: 30 με 2:40, με αποτέλεσμα να μπουρδουκλώνουμε τα λόγια μας και πολλές φορές να μη καταλαβαίνουμε τι λέμε.
Μεγαλη κουβεντα ανοιγεις συναδελφε κ' η αληθεια ειναι πικρη για ολους μας, Ιερεις κ' Ιεροψάλτες! Εδω φαινεται η υποκρισια κ' ο Φαρισαισμός μας οπου η Αναστασιμη ακολουθια, η λαμπροτέρα όλου του έτους δυστυχώς στους περισσοτερους ναούς πετσοκοβεται κυριολεκτικώς, ενω κατα τις προηγούμενες ημέρες της Μ.Εβδομάδος βγάζουμε φλογερά κηρύγματα για τα Πάθη του Κυρίου μας κ' πάει λέγοντας... λόγια κ' μόνο λόγια! Θα πρέπει κ' εμεις ως Ιεροψάλτες ν'ανοιγουμε το στοματάκι μας οταν πρέπει κ' να διαφωνούμε εκεί που πρέπει, πολύ περισσότερο δε οταν πρόκειται για τέτοια ζητήματα κ' ιδίως για το συγκεκριμένο όπου πραγματικά είναι κόλαφος αυτό το οποίο συμβαίνει! Κινδυνεύει να μετατραπεί η Μ.Εβδομάδα σε Εβδομάδα, όχι Παθών του Κυρίου μας, αλλά θεατρικών παραστάσεων άνευ ουσίας!
Στο ναό μου πάντως τελειώνουμε 2:20 με 3:00 κ' αρχίζουμε στις 23:00 όπως προβλέπεται.
 
Last edited:

Καλογιάννης Νέστορας

ᾌσω τῷ Κυρίῳ ἐν τῇ ζωῇ μου, ψαλῶ τῷ Θεῷ μου ἕως ὑπ
#31
Εγώ πάντως από την μικρή μου ιεροψαλτική πείρα και με τα όσα έχω διαβάσει εδώ στο forum και για το συγκεκριμένο θέμα , θα ήθελα να προβληματιστώ και να το μοιραστώ και μαζί με τα αγαπητά μέλη του forum μήπως είναι καιρός να αναθεωρήσουμε κάποια πράγματα για την συγκεκριμένη ημέρα και την τελετή , μήπως θα έπρεπε να μεταφερθεί το πρωί της Κυριακή η όλη ακολουθία , να μην "τρέχουν" οι ιερείς , να μην συντομεύουν την ακολουθία ? Ή πάλι να ξεκινάει το σούρωπο προς το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου με την μορφή αγρυπνίας? και να ολοκληρώνεται στις 12 με 1 τα μεσάνυχτα της Κυριακής του Πάσχα?
 

Triccaeus

Νέο μέλος
#32
«Ὑπηρετοῦσε στὴν Θεσσαλονίκη ὁ ἐν λόγω ;»

Ναι, ναι. Στην «πολύκλαυστο» Θεσσαλονίκη, όπως για αδιευκρίνιστο λόγο την ονομάζει.
 
Last edited:

Δημήτρης 7

Μέγας Φάλτσος
#33
Είναι όντως οξύμωρο όλη τη Μ. Τεσσαρακοστή και αυτή τη Μ. Εβδομάδα να γίνεται όλη αυτή η προετοιμασία (νηστεία, ακολουθίες...) για την λαμπροφόρο ημέρα της Αναστάσεως και όταν φθάνει αυτή η ημέρα να ''χύνεται η καρδάρα με το γάλα'' πετσοκόβοντας και αλλοιώνοντας τον Όρθρο. Εμείς πάντως ξεκινάμε 23:00 και τελειώνουμε κάθε χρόνο 02:45 με 03:00 με το ναό γεμάτο κόσμο....
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#34
«Ὑπηρετοῦσε στὴν Θεσσαλονίκη ὁ ἐν λόγω ;»

Ναι, ναι. Στην «πολύκλαυστο» Θεσσαλονίκη, όπως για αδιευκρίνιστο λόγο την ονομάζει.
Γιὰ νὰ ξέρεις τὶ σᾶς περιμένει ἐκεῖ κάτω καὶ τὶ ἀκόμη ἔχετε νὰ τραβήξετε γιὰ πολλὰ χρόνια, διάβασε τὸ σχόλιο τοῦ πρώτου μνμ

Τὰ συλληπητήριά μου στὴν μητρόπολή σας, ἔχετε πολλὰ ἀκόμη νὰ δεῖτε ...

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=20982&highlight=%D4%EF%FD%EC%F0%E1%F2
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#35


Γιὰ νὰ ξέρεις τὶ σᾶς περιμένει ἐκεῖ κάτω καὶ τὶ ἀκόμη ἔχετε νὰ τραβήξετε γιὰ πολλὰ χρόνια, διάβασε τὸ σχόλιο τοῦ πρώτου μνμ

Τὰ συλληπητήριά μου στὴν μητρόπολή σας, ἔχετε πολλὰ ἀκόμη νὰ δεῖτε ...

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=20982&highlight=%D4%EF%FD%EC%F0%E1%F2

Παρά την γνώσιν....του ανδρός...αυτό κι αν είναι οξύμωρο!
 

Fraristos ioannis

Παλαιό Μέλος
#37
Θα αναφέρω κάτι , ίσως περίεργο σε πολλούς. Στην μικρή πόλη που κατοικώ συχνά ψάλλω σε ναό παλιοημερολογητών. Η ακολουθία ξεκινά στις 12 το βράδυ (παλιά ώρα- διότι δεν δέχονται την καινοτομία της νέας ώρας, αφού όπως ισχυρίζονται, η νέα ώρα οδηγεί στο να " βγαίνει" η Ανάσταση το Μ. Σάββατο !
Η Ανάσταση σ αυτούς λοιπόν βγαίνει ώρα 1 (νέα ώρα) το πρωί (12 παλιά - χειμερινή ώρα). Ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία γίνονται ΚΑΝΟΝΙΚΑ, με κανονικό ρυθμό, μελωδικά, με μεγαλοπρέπεια κλπ. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα η Θ. Λειτουργία να τελειώνει 4:30 το πρωί. Πρωτάκουστα πράγματα θα μου πείτε !
Το εκκλησίασμα, πλην μωρών και μικρών παιδιών, ήταν ΟΛΟ στην εκκλησία μέχρι τέλους. ΟΛΟΙ. Δεν έφυγε κανείς για μαγειρίτσα κλπ.
Δεν είμαι παλαιοημερολογήτις, ούτε τους θεοποιώ ή τους θεωρώ πιο ευσεβείς από τους υπόλοιπους Ορθοδόξους Χριστιανούς. Μακριά από μένα αυτές οι θρησκοληψίες.....
Απλώς στέκομαι ότι η Εορτή των Εορτών μπορεί να γιορταστεί ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΑ με τον Ορθόδοξο τρόπο που αρμόζει χωρίς πετσοκόμματα και παραλείψεις και μάλιστα χωρίς να δυσαρεστηθεί κανείς.

Χριστός Ανέστη κ. συνάδελφοι σε όλους μας !

Υ. Γ ; Θα ήταν ενδιαφέρον κάποιος Ιερέας να πει στο εκκλησίασμα του την Μ. Εβδομάδα ότι η Ανάσταση θα γίνει κανονικά και μελωδικά και η Εκκλησία θα τελειώσει ΚΑΝΟΝΙΚΑ όπως πρέπει. Είμαι περιέργος για την προσέλευση των πιστών.... (όχι αρνητικά όμως περιέργος) :eek:
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#39
Η δική μου εμπειρία όσον αφορά την συντόμευση ακολουθιών (π.χ. Πάσχα κ.α.) ή άλλων πειραματισμών και νεοτερισμών σε άλλες ακολουθίες δεν μου έχει δείξει κάποια αποτελέσματα όσον αφορά λ.χ. την προσέλευση περισσοτέρων πιστών στην Θ. Λειτουργία του Πάσχα.

Αντίθετα έχω παρατηρήσει ότι ενορίες που προσπαθούν επί το παραδοσιακότερο μαζεύουν περισσότερο κόσμο. Αγαπητοί κακά τα ψέματα. Όσοι είναι μείνουν μετά την ανάσταση θα παραμείνουν. Ακόμη και μικρά παιδιά!!

Και μάλλον η προσαρμογή των ακολουθιών πρέπει από την σύντμηση των ακολουθιών να στραφεί προς άλλες κατευθύνσεις.
 

Triccaeus

Νέο μέλος
#40


Γιὰ νὰ ξέρεις τὶ σᾶς περιμένει ἐκεῖ κάτω καὶ τὶ ἀκόμη ἔχετε νὰ τραβήξετε γιὰ πολλὰ χρόνια, διάβασε τὸ σχόλιο τοῦ πρώτου μνμ

Τὰ συλληπητήριά μου στὴν μητρόπολή σας, ἔχετε πολλὰ ἀκόμη νὰ δεῖτε ...

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=20982&highlight=%D4%EF%FD%EC%F0%E1%F2
Έχουμε ήδη κορεστεί από καινοφανή θεάματα τα οποία, ωστόσο, ο ευσεβής λαός επικροτεί με ενθουσιασμό. Και το τυπικό στο οποίο μας παραπέμψατε είδαμε τα Θεοφάνεια, και αψίδες από κλάδους φοινίκων την Κυριακή των Βαΐων και ιεροσολυμίτικο τυπικό κατά την αυτή ημέρα, και αυτοσχέδιες γλυκανάλατες ευχές σε σόλοικα νέα ελληνικά μπροστά στον Εσταυρωμένο και σεντόνι πολλών πολλών μέτρων για την Αποκαθήλωση και πρόθεση για δημιουργία στο μέλλον χορωδιών ειδικά για τα Εγκώμια και είσοδο αρχιερέως μεσούντος του εσπερινού και μεσούσης της ενάτης ωδής στον όρθρο λόγω πιεστικού (sic) προγράμματος έχουμε δει με διακοπή των ύμνων για να ψαλλεί το «Εἰς πολλά ἔτη...» και περιττή οχλαγωγία κατά τους εσπερινούς της διακαινησίμου με τον αρχιερέα να θυμιά τον λαό και να δίνει αγελαίες προτροπές μετά χαριεντισμού για όλο και πιο δυνατή αντιφώνηση από τον λαό στα συνεχή «Χριστός Ἀνέστη» με αποτέλεσμα να καθίσταται παντελώς αδύνατη η ακρόαση των στιχηρών του εσπερινού και μεγάλο ενθουσιασμό από όλους για αυτή την υπερπαραγωγή λατρευτικού θεάματος βλέπουμε και επίκληση της άποψης «τὸ σάββατον διὰ τὸν ἄνθρωπον ἐγένετο, οὐχ ὁ ἄνθρωπος διὰ τὸ σάββατον» από τους θιασώτες αυτής της ιδιότυπης «λειτουργικής αναγέννησης» με το υφιστάμενο τυπικό να αντιμετωπίζεται ως δυνάμενο ελαστικοποίησης κατά την αρχιερατική έμπνευση. Και γενικά μπορόυμε να πούμε «τοιοῦτοι ἡμῖν ἔπρεπον ἀρχιερεῖς».
 
Top