[Ερώτηση] Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου και Απόδοσις Υπαπαντής

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#21
Η ερώτηση μου είναι η εξής.

Στό Ναό μας ψάλλουμε (αλλά και σε ναούς που δεν ψάλλουν) όλες τις ωδές των κανόνων. Άρα και στην εννάτη ωδή θα ψάλλουμε και τον αναστάσιμο και της Κυριακής και της Εορτής;

Αν όχι γιατί;

Και γιατί ενώ στις α, γ ωδές ψάλλονται οι κανόνες (Αναστάσιμος, Κυριακής, εορτής) στην θ΄δεν προβλέπεται βάσει των "διπτύχων"
Πάντως πέρα από τα Δίπτυχα, που για αυτό ενδεχομένως θα σας απαντήσουν οι υπεύθυνοι καθώς δε γνωρίζω τόσο καλά το θέμα, υπάρχει και μια άλλη πρακτική δυσκολία.
Ο ψάλτης θα πρέπει αύριο να βρει τρόπο ώστε να μπορέσει να χωρέσει περισσότερο όγκο τροπαρίων χωρίς να ξεφύγει ούτε δευτερόλεπτο από την επιβαλλόμενη χρονική διάρκεια των κυριακάτικων ακολουθιών.
Έχουμε τα τροπάρια του πεντηκοστού ψαλμού "Της μετανοίας" κλπ, έχουμε τρεις κανόνες αντί για δύο που διαβάζουμε συνήθως, έχουμε την ενάτη της εορτής με τουλάχιστον διπλάσια χρονική διάρκεια από την "Τιμιωτέρα", έχουμε το και νυν των αίνων της εορτής, και ενάτη ωδή αντί άξιον εστίν.
Υπολογίζω γύρω στα 25 λεπτά παραπάνω. Όμως επειδή δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα επιμηκύνσεως των κυριακάτικων ακολουθιών, αναγκαστικά κάποια σημεία θα διαβαστούν και θα ψαλλούν με άγχος και με γρηγοράδα σα να μας κυνηγούν ή απλά θα αφαιρεθούν.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες μου προξένησε εντύπωση το μήνυμά σας που μιλά για παραπάνω υλικό, εκτός και η απορία σας έχει περισσότερο θεωρητικό, εγκυκλοπαιδικό χαρακτήρα και όχι τόσο πρακτικό. Από αυτή την άποψη όντως δείχνει κάπως ανάρμοστο να διαβάζονται όλες οι ωδές εκτός της ενάτης. Δε ξέρω τι θα σας απαντήσουν, αλλά εάν δεν υπήρχε χρονική δέσμευση και είχαμε και σχετική ευλογία, θα έψελνα τον αναστάσιμο και του τριωδίου και στο τέλος θα έλεγα και της εορτής. Αλλιώς, εάν δε μπορούσα να το κάνω αυτό και ήθελα πραγματικά να τους διαβάσω και αυτούς τους κανόνες, θα το έκανα στο απόδειπνο της προηγούμενης, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#22
Η ερώτηση μου είναι η εξής.

Στό Ναό μας ψάλλουμε (αλλά και σε ναούς που δεν ψάλλουν) όλες τις ωδές των κανόνων. Άρα και στην εννάτη ωδή θα ψάλλουμε και τον αναστάσιμο και της Κυριακής και της Εορτής;

Αν όχι γιατί;

Και γιατί ενώ στις α, γ ωδές ψάλλονται οι κανόνες (Αναστάσιμος, Κυριακής, εορτής) στην θ΄δεν προβλέπεται βάσει των "διπτύχων"
Ἡ θ΄ ἀντί Τιμιωτέρας, πάλιν καί πολλάκις ἔχει γραφεῖ, ὅτι δέν ἔχει σχέση μέ τήν διάταξη τῶν κανόνων. Εἶναι κάτι ξεχωριστό. Καί εἶναι θέμα τοῦ ΤΜΕ καί ὄχι τῶν Διπτύχων (πρβλ. ἐδῶ).
Ἄν τηρηθεῖ ἡ διάταξη τοῦ ἀρχαίου τυπικοῦ, ἡ θ΄ ἀκολουθεῖ τήν διάταξη τῶν κανόνων ὅπως στίς ἄλλες ᾠδές καί μέ τήν στιχολογία τῆς Τιμιωτέρας. Σ᾿ αὐτή τήν περίπτωση ὅμως δέν ψάλλονται ὅλα τά μεγαλυνάρια, ἀλλά ὅσα ἀπαιτοῦνται ὡς προΰμνια τῶν προβλεπομένων τροπαρίων τοῦ κανόνος τῆς ἑορτῆς (μέ τά Δόξα... Καὶ νῦν... ἐννοεῖται).


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#23
Πάντως πέρα από τα Δίπτυχα, που για αυτό ενδεχομένως θα σας απαντήσουν οι υπεύθυνοι καθώς δε γνωρίζω τόσο καλά το θέμα, υπάρχει και μια άλλη πρακτική δυσκολία.
Ο ψάλτης θα πρέπει αύριο να βρει τρόπο ώστε να μπορέσει να χωρέσει περισσότερο όγκο τροπαρίων χωρίς να ξεφύγει ούτε δευτερόλεπτο από την επιβαλλόμενη χρονική διάρκεια των κυριακάτικων ακολουθιών.
Έχουμε τα τροπάρια του πεντηκοστού ψαλμού "Της μετανοίας" κλπ, έχουμε τρεις κανόνες αντί για δύο που διαβάζουμε συνήθως, έχουμε την ενάτη της εορτής με τουλάχιστον διπλάσια χρονική διάρκεια από την "Τιμιωτέρα", έχουμε το και νυν των αίνων της εορτής, και ενάτη ωδή αντί άξιον εστίν.
Υπολογίζω γύρω στα 25 λεπτά παραπάνω. Όμως επειδή δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα επιμηκύνσεως των κυριακάτικων ακολουθιών, αναγκαστικά κάποια σημεία θα διαβαστούν και θα ψαλλούν με άγχος και με γρηγοράδα σα να μας κυνηγούν ή απλά θα αφαιρεθούν.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες μου προξένησε εντύπωση το μήνυμά σας που μιλά για παραπάνω υλικό, εκτός και η απορία σας έχει περισσότερο θεωρητικό, εγκυκλοπαιδικό χαρακτήρα και όχι τόσο πρακτικό. Από αυτή την άποψη όντως δείχνει κάπως ανάρμοστο να διαβάζονται όλες οι ωδές εκτός της ενάτης. Δε ξέρω τι θα σας απαντήσουν, αλλά εάν δεν υπήρχε χρονική δέσμευση και είχαμε και σχετική ευλογία, θα έψελνα τον αναστάσιμο και του τριωδίου και στο τέλος θα έλεγα και της εορτής. Αλλιώς, εάν δε μπορούσα να το κάνω αυτό και ήθελα πραγματικά να τους διαβάσω και αυτούς τους κανόνες, θα το έκανα στο απόδειπνο της προηγούμενης, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις.
Πολύ καλός ὁ προβληματισμός σου. Ἔτσι εἶναι. Ἡ δυσαναλογία σέ περιορισμένο χρόνο γιά τίς ἐνορίες δημιουργεῖ πρόβλημα.
Τά πατριαρχικά τυπικά ὀπωσδήποτε ἔχουν μιά τάση προσαρμογῆς στά ἐνοριακά δεδομένα. Ὄχι ὅμως γιά τήν θ΄, γιά τήν ὁποία ὑπάρχει μιά ἄλλη «φιλοσοφία», ὅπως μπορεῖ νά διαβάζει κάποιος στίς παραπομπές μου. Τά πατριαρχικά τυπικά (ΤΚΠ & ΤΜΕ) γιά τήν ἀκρίβεια προϋποθέτουν τήν ἀνάγνωση ὅλων τῶν ᾠδῶν καί τῆς θ΄ τοῦ ἀναστασίμου κανόνος καί τοῦ Τριῳδίου στήν η΄ καί πρό τῶν Καταβασιῶν. Περικόπτουν τήν Τιμιωτέρα βέβαια ἐπειδή εἶναι πολλά τά μεγαλυνάρια.

Πάντως κάποιοι μοῦ εἶπαν, ὅτι «ἐμεῖς τίποτε δέν θά ψάλλουμε ἀπό τήν Ὑπαπαντή· θά ποῦμε ὅτι προβλέπεται σέ σκέτη Κυριακή Τελώνου καί Φαρισαίου».


 
#24
Συγνώμη δηλαδή αύριο θα πούμε ότι θέλει ο καθένας μας ή τί προβλέπει το τυπικό και το ότι γίνεται απόδοση της εορτής της Υπαπαντής?Νομίζω λόγο αποδόσεως της εορτής λέμε τα της εορτής πλην ορισμένων λόγο Κυριακής.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#25
Πάντως πέρα από τα Δίπτυχα, που για αυτό ενδεχομένως θα σας απαντήσουν οι υπεύθυνοι καθώς δε γνωρίζω τόσο καλά το θέμα, υπάρχει και μια άλλη πρακτική δυσκολία.
Ο ψάλτης θα πρέπει αύριο να βρει τρόπο ώστε να μπορέσει να χωρέσει περισσότερο όγκο τροπαρίων χωρίς να ξεφύγει ούτε δευτερόλεπτο από την επιβαλλόμενη χρονική διάρκεια των κυριακάτικων ακολουθιών.
Έχουμε τα τροπάρια του πεντηκοστού ψαλμού "Της μετανοίας" κλπ, έχουμε τρεις κανόνες αντί για δύο που διαβάζουμε συνήθως, έχουμε την ενάτη της εορτής με τουλάχιστον διπλάσια χρονική διάρκεια από την "Τιμιωτέρα", έχουμε το και νυν των αίνων της εορτής, και ενάτη ωδή αντί άξιον εστίν.
Υπολογίζω γύρω στα 25 λεπτά παραπάνω. Όμως επειδή δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα επιμηκύνσεως των κυριακάτικων ακολουθιών, αναγκαστικά κάποια σημεία θα διαβαστούν και θα ψαλλούν με άγχος και με γρηγοράδα σα να μας κυνηγούν ή απλά θα αφαιρεθούν.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες μου προξένησε εντύπωση το μήνυμά σας που μιλά για παραπάνω υλικό, εκτός και η απορία σας έχει περισσότερο θεωρητικό, εγκυκλοπαιδικό χαρακτήρα και όχι τόσο πρακτικό. Από αυτή την άποψη όντως δείχνει κάπως ανάρμοστο να διαβάζονται όλες οι ωδές εκτός της ενάτης. Δε ξέρω τι θα σας απαντήσουν, αλλά εάν δεν υπήρχε χρονική δέσμευση και είχαμε και σχετική ευλογία, θα έψελνα τον αναστάσιμο και του τριωδίου και στο τέλος θα έλεγα και της εορτής. Αλλιώς, εάν δε μπορούσα να το κάνω αυτό και ήθελα πραγματικά να τους διαβάσω και αυτούς τους κανόνες, θα το έκανα στο απόδειπνο της προηγούμενης, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις.
Αγαπητέ
Θα ήθελα να επισημάνω και τα εξής. Όλα αυτά που λέτε σχετικά με τον χρόνο είναι δεκτά φυσικά όμως όχι και απόλυτα διότι π.χ. ίσως σε κάποιον ναό έχοντας υπ' όψιν αυτή την παραπάνω ώρα που είπατε μπορεί σήμερα να ξεκίνησε η ακολουθία νωρίτερα. Γι αυτό και η απορία μου δεν έχει «θεωρητικό η εγκυκλοπαιδικό χαρακτήρα» αλλά όσο και αν αυτό ξαφνιάζει κάποιους υπάρχουν κάποιες ενορίες που πάνω στο θέμα αυτό προσπαθούν όχι σήμερα αλλά πάντα. Έστω όμως και «θεωρητικά» το ερώτημα μου παραμένει. (θεωρητικά βέβαια γιατί ήδη έχω διαβάσει την απάντηση του π. Μαξίμου και με καλύπτει η αναφορά του στα αρχαία τυπικά).
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#26
Συγνώμη δηλαδή αύριο θα πούμε ότι θέλει ο καθένας μας ή τί προβλέπει το τυπικό και το ότι γίνεται απόδοση της εορτής της Υπαπαντής?Νομίζω λόγο αποδόσεως της εορτής λέμε τα της εορτής πλην ορισμένων λόγο Κυριακής.
Εξάρτάται πιο "Τυπικό" ακολουθεί η ενορία σου... όπως είναι γνωστό σε όλους μας δεν τηρούνται πάντου τα ίδια όπου επικράτησε λ.χ. το Τυπικό Βιολάκη λένε του Βιολάκη, όπου του Γ.Ρ. λένε του αυτού και ούτω καθεξής (φυσικά υπάρχει και το μέγιστο τυπικό όλων που λέγεται κόψε - ράψε):confused:
 
#27
Nα διορθώσω και ένα λάθος μου(Συγνώμη αλλά δεν είχα δεί το τυπικό όταν το έγραψα).Ετσι λοιπόν στο Και Νύν....λέμε όχι το ''Υπερευλογημένη'' αλλά της Εορτής.Αυτό γράφει και το τυπικό της Αποστολικής Διακονίας που έχει η Εκκλησία.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#28
...
Υπολογίζω γύρω στα 25 λεπτά παραπάνω. ...
Αν και το μόνο που παραλείψαμε, σε σχέση με το τι λέμε συνήθως, ήταν η στιχολογία στο "Πάσα πνοή", η ώρα που τελειώσαμε ήταν ή ίδια όπως κάθε φορά. Καμμιά διαφορά.
 
Top