EIRYK EMNOSHELE
Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Η ερώτηση μου είναι η εξής.
Στό Ναό μας ψάλλουμε (αλλά και σε ναούς που δεν ψάλλουν) όλες τις ωδές των κανόνων. Άρα και στην εννάτη ωδή θα ψάλλουμε και τον αναστάσιμο και της Κυριακής και της Εορτής;
Αν όχι γιατί;
Και γιατί ενώ στις α, γ ωδές ψάλλονται οι κανόνες (Αναστάσιμος, Κυριακής, εορτής) στην θ΄δεν προβλέπεται βάσει των "διπτύχων"
Πάντως πέρα από τα Δίπτυχα, που για αυτό ενδεχομένως θα σας απαντήσουν οι υπεύθυνοι καθώς δε γνωρίζω τόσο καλά το θέμα, υπάρχει και μια άλλη πρακτική δυσκολία.
Ο ψάλτης θα πρέπει αύριο να βρει τρόπο ώστε να μπορέσει να χωρέσει περισσότερο όγκο τροπαρίων χωρίς να ξεφύγει ούτε δευτερόλεπτο από την επιβαλλόμενη χρονική διάρκεια των κυριακάτικων ακολουθιών.
Έχουμε τα τροπάρια του πεντηκοστού ψαλμού "Της μετανοίας" κλπ, έχουμε τρεις κανόνες αντί για δύο που διαβάζουμε συνήθως, έχουμε την ενάτη της εορτής με τουλάχιστον διπλάσια χρονική διάρκεια από την "Τιμιωτέρα", έχουμε το και νυν των αίνων της εορτής, και ενάτη ωδή αντί άξιον εστίν.
Υπολογίζω γύρω στα 25 λεπτά παραπάνω. Όμως επειδή δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα επιμηκύνσεως των κυριακάτικων ακολουθιών, αναγκαστικά κάποια σημεία θα διαβαστούν και θα ψαλλούν με άγχος και με γρηγοράδα σα να μας κυνηγούν ή απλά θα αφαιρεθούν.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες μου προξένησε εντύπωση το μήνυμά σας που μιλά για παραπάνω υλικό, εκτός και η απορία σας έχει περισσότερο θεωρητικό, εγκυκλοπαιδικό χαρακτήρα και όχι τόσο πρακτικό. Από αυτή την άποψη όντως δείχνει κάπως ανάρμοστο να διαβάζονται όλες οι ωδές εκτός της ενάτης. Δε ξέρω τι θα σας απαντήσουν, αλλά εάν δεν υπήρχε χρονική δέσμευση και είχαμε και σχετική ευλογία, θα έψελνα τον αναστάσιμο και του τριωδίου και στο τέλος θα έλεγα και της εορτής. Αλλιώς, εάν δε μπορούσα να το κάνω αυτό και ήθελα πραγματικά να τους διαβάσω και αυτούς τους κανόνες, θα το έκανα στο απόδειπνο της προηγούμενης, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις.