Ιάκωβος Ναυπλιώτης ο Μεγαλοπρεπής (1864 - 1942)

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
#41
Σύμφωνα με μαρτυρίες, στο Πατριαρχείο έψαλλαν τα Κοινωνικά του Ιωάννου τις Κυριακές...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#42
Αυτά σύμφωνα με τον Α. Βουδούρη.
Η μαρτυρια του Βουδουρη για το κοινωνικο του πλ. δ᾽ ειναι πολυ συγκεκριμενη (αναφερει τα ονοματα του Καλογηρου και του Ραιδεστηνου). Αυτο φαινεται να ειναι αξιοπιστο. Για τα αλλα κοινωνικα που τον μνημονευει τον Πετρο ο Βουδουρης;

Απ'την άλλη, το «Αινείτε» του Ιωάννου (και όχι του Πέτρου) σε Α΄ ήχο που ο Ναυπλιώτης επέλεξε να ηχογραφήσει το εκτελεί με χαρακτηριστική άνεση και μαεστρία...
Εδω μπορουν να υπαρχουν διαφορες εξηγησεις :) Π.χ. πως ηταν το κοινωνικο που το ηξερε ο συμψαλλων Πριγγος :) Η πως εκαναν ηχογραφηση του ενος περισσοτερα διαδεδομενου μελους... για τους εμπορικους σκοπους :D

Τελος παντων, υπαρχει μια πατριαρχικη εγκυκλιος του ετ. 1901 (δηλαδη πολυ κοντινη της εποχης της λαμπαδαριας του Ναυπλιωτη). Εκει φαινεται παλι ποια ηταν... η πρωτη επιλογη για τα "Αινειτε" :D

Το θέμα έχει ξανασυζητηθεί. Βλ. εδώ και εδώ.
Και τι ηταν το αποτελεσμα της συζητησεως; :D
 

Attachments

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#43
Η μαρτυρια του Βουδουρη για το κοινωνικο του πλ. δ᾽ ειναι πολυ συγκεκριμενη (αναφερει τα ονοματα του Καλογηρου και του Ραιδεστηνου). Αυτο φαινεται να ειναι αξιοπιστο.
Το πιθανότερο είναι να ισχύει, για εκείνη την Κυριακή. Αυτό όμως δεν δηλώνει γενικά τις προτιμήσεις του.

Εδω μπορουν να υπαρχουν διαφορες εξηγησεις :) Π.χ. πως ηταν το κοινωνικο που το ηξερε ο συμψαλλων Πριγγος :) Η πως εκαναν ηχογραφηση του ενος περισσοτερα διαδεδομενου μελους... για τους εμπορικους σκοπους :D
Μα το ψάλλει μόνος του... Κι αν ήταν τόσο διαδεδομένο (που ήταν), σημαίνει πως το έψαλλαν (και) στον Πατριαρχικό Ναό..

Τελος παντων, υπαρχει μια πατριαρχικη εγκυκλιος του ετ. 1901 (δηλαδη πολυ κοντινη της εποχης της λαμπαδαριας του Ναυπλιωτη). Εκει φαινεται παλι ποια ηταν... η πρωτη επιλογη για τα "Αινειτε" :D
Χμμ.. Ο Βουδούρης τα «Αινείτε» του Ιωάννη αναπαράγει στην Οκτώηχό του (βλ. εδώ). Και αυτό επαληθεύεται από μεταγενέστερη Πατριαρχική Εγκύκλιο η οποία δημοσιεύθηκε το 1922 (βλ. παράθεση).

Και τι ηταν το αποτελεσμα της συζητησεως; :D
Prudence!
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#45
Το πιθανότερο είναι να ισχύει, για εκείνη την Κυριακή. Αυτό όμως δεν δηλώνει γενικά τις προτιμήσεις του.
Μα εγω δεν ειπα πως μονο αυτο δηλωνει τις προτιμησεις του :) Εκανα παραθεση και μιας αλλης μαρτυριας :)

Αλλα εαν τα κοινωνικα του Ιωαννου ηδη κατα την εποχη της λαμπαραδειας του Ναυπλιωτη οντως ηταν αναλλοιωτη παραδοση του Πατριαρχειου, σου φαινεται λογικο πως ο νεος λαμπαραδιος την αλλαξε ηδη κατα τη διαρκεια της πρωτης λειτουργιας και αντι του κοινωνικου του Ιωαννη εψαλλε το του Πετρου; :) Λεβεντης ηταν ο ανθρωπος! :D

Πιο γενικα ομως, γιατι αυτο το κοινωνικο Αινειτε του Πετρου σε πλ. δ᾽ που το εψαλλαν ο Ραιδεστηνος και ο Ναυπλιωτης δεν ψαλλεται πλεον απο τους πατριαρχικους; :)

Μα το ψάλλει μόνος του...
Η ηχογραφηση της Kalan κοβει το γνωστο "Υπο του Πρωτοψαλτου της ΜΧΕ Ιακωβου Ναυπλιωτου και Κωνσταντινου Πριγγου" που υπαρχει εδω. Διακρινονται σαφως 2 φωνες.

Κι αν ήταν τόσο διαδεδομένο (που ήταν), σημαίνει πως το έψαλλαν (και) στον Πατριαρχικό Ναό..
Ουδεμια αντιρρηση :) Αλλα αυτο δεν σημαινει πως ο Ναυπλιωτης δεν προτιμουσε τα του Πετρου :)

Χμμ.. Ο Βουδούρης τα «Αινείτε» του Ιωάννη αναπαράγει στην Οκτώηχό του (βλ. εδώ).
Η Οκτωηχος του Βουδουρη ολοκληρωθηκε το 1940 επι τη λαμπαδαρεια του Στανιτσα :) Αυτο δε μας λεει κατι για τον Ναυπλιωτη της εποχης του 1905 :)

Και αυτό επαληθεύεται από μεταγενέστερη Πατριαρχική Εγκύκλιο η οποία δημοσιεύθηκε το 1922 (βλ. παράθεση).
Ακριβως, μεταγενεστερη, γραμμενη επι τη λαμπαδαρεια του Βιγγοπουλου :)

Prudence!
Of course!
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#46
...
Η ηχογραφηση της Kalan κοβει το γνωστο "Υπο του Πρωτοψαλτου της ΜΧΕ Ιακωβου Ναυπλιωτου και Κωνσταντινου Πριγγου" που υπαρχει εδω. Διακρινονται σαφως 2 φωνες.
...
Ναι, ο μεν Ναυπλιώτης ψάλλει, ο δε Πρίγγος ενίοτε παίρνει καταλήξεις και ενίοτε ισοκρατεί. Η μονωδιακή εκτέλεση του Κοινωνικού (σε αντίθεση με το Χερουβικό) είναι που επιτρέπει στον Ναυπλιώτη όλες αυτές τις αναλύσεις (στις οποίες δεν ακολουθεί ο Πρίγγος).

Στα υπόλοιπα, συμφωνούμε ότι διαφωνούμε. :)
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#47
Συνεχιζω με τα αλλα "ψεματα" απο τον Βουδουρη :D Εδω μας λεει πως το 1934 ο Βιγγοπουλος αντι του "Επαινει Ιερουσαλημ" του Πετρου εψαλλε το του Αντωνιου Λαμπαδαριου σε ηχο α᾽ (που τον ειχε στην προσωπικη βιβλιοθηκη του ο Ναυπλιωτης). Αρα ειτε η επιλογη των Κοινωνικων δεν ηταν τοτε τοσο standard, ειτε "κατεστρεψαν" το πατριαρχικο υφος ο Πρωτοψαλτης και ο Λαμπαδαριος της ΜΧΕ; :D
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#48
Μια παλια πληροφορια απο τον ενα εκλεκτο μελος του φορουμ :)

Στο Πατριαρχείο λέγαν και του Πέτρου και του Ιωάννου. Απλά του Πέτρου τα λέγαν περισσότερες φορές, ειδικά τις απλές Κυριακές.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#49
Απο το αρθρο του π. Σεραφειμ Φαρασογλου. Φαινεται πως ο Ναυπλιωτης ειχε πολυ συγκεκριμενες προτημισεις στο θεμα των κοινωνικων :D :wink: :rolleyes:
Οπως μου το εδειξε ενας φιλος (τον οποιο και ευχαριστω), η πηγη του π. Φαρασογλου ειναι τα γραφομενα του Βουδουρη. Ο Βουδουρης λεει μαλιστα πως ο προκατοχος του Ναυπλιωτη ο Αριστειδης Νικολαιδις συνηθως εψαλλε τα Κοινωνικα του Ιωαννου.
 

Attachments

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#50
Οπως μου το εδειξε ενας φιλος (τον οποιο και ευχαριστω), η πηγη του π. Φαρασογλου ειναι τα γραφομενα του Βουδουρη. Ο Βουδουρης λεει μαλιστα πως ο προκατοχος του Ναυπλιωτη ο Αριστειδης Νικολαιδις συνηθως εψαλλε τα Κοινωνικα του Ιωαννου.
Μα γι'αυτό είπα:
Αυτά σύμφωνα με τον Α. Βουδούρη.
Σημειωτέον, επίσης, ότι επί λαμπαδαρίας Ναυπλιώτου, ο Γ. Πρωγάκης τα «Αινείτε» του Ιωάννου (και όχι του Πέτρου) τύπωσε ως πρώτα και κύρια Κοινωνικά των Κυριακών.

Προς κ.κ. συντονιστές: Η (υπο)συζήτηση από το #38 κεξ. αφορά στο υπάρχον θέμα Χερουβικά και Κοινωνικά στην εποχή του Ναυπλιώτου, όπου συμπίπτει να αναπτύσσεται άλλη υποσυζήτηση (από το #17 κεξ.) με θέμα την ψαλμώδηση του Πολυελέου στον Πατριαρχικό Ναό και γενικότερα στην Κων/πολη.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#51
Σημειωτέον, επίσης, ότι επί λαμπαδαρίας Ναυπλιώτου, ο Γ. Πρωγάκης τα «Αινείτε» του Ιωάννου (και όχι του Πέτρου) τύπωσε ως πρώτα και κύρια Κοινωνικά των Κυριακών.

Και δεν τύπωσε καθόλου τα του Πέτρου (λες και ήταν χάλια) και έχει ως δεύτερη σειρά τα του Φωκαεως :)

Είναι τόσο δύσκολο να παραδεχτεί κανείς πως κάθε λαμπαδαριος μπορεί να έχει δικές του προτιμήσεις; :)
 
Top