Εργασιακά θέματα

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#61
Καλησπέρα
ανέβασα στο forum την ιεροψαλτική εγκύκλιο της Ι.Αρχιεπισκοπής όπως είπα χθες ότι θα κάνω.Καλή μελέτη!
Αγαπητε Γιαννη
Μηπως μπορεις να υπολογισεις (ή και οποιος αλλος φιλος) ποσες ωρες απασχολησης του ψαλτη , απαιτει αυτο το ατελειωτο προγραμμα παρουσιων που αναφερει η εγκυκλιος που επισυναπτεις ; Αν δε υπολογισωμαι και τις ωρες προετοιμασιες που απαιτουνται καθως και τον χρονο που απαιτειται για το πηγαινε-ελα (ο οποιος στις μεγαλες πολεις και ιδιως της Αθηνας , οπου και αναφερεται η εγκυκλιος , ειναι σημαντικος) , τοτε μιλαμε για περιπου πληρη απασχοληση .
Αυτα προς το παρων .
 
#63
Αγαπητε Γιαννη
Μηπως μπορεις να υπολογισεις (ή και οποιος αλλος φιλος) ποσες ωρες απασχολησης του ψαλτη , απαιτει αυτο το ατελειωτο προγραμμα παρουσιων που αναφερει η εγκυκλιος που επισυναπτεις ; Αν δε υπολογισωμαι και τις ωρες προετοιμασιες που απαιτουνται καθως και τον χρονο που απαιτειται για το πηγαινε-ελα (ο οποιος στις μεγαλες πολεις και ιδιως της Αθηνας , οπου και αναφερεται η εγκυκλιος , ειναι σημαντικος) , τοτε μιλαμε για περιπου πληρη απασχοληση .
Αυτα προς το παρων .
Αγαπητε Βαγγέλη καλημέρα σε σένα και σ΄όλους
Ναι,σίγουρα τίνει να γίνεται ,όπου γίνεται,΄πλήρη απασχόληση.Γι΄αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν εφαρμόζεται επακριβώς σχεδόν πουθενά.Είναι πολυτέλεια σήμερα να συμμετέχουν στις ακολουθίες και οι δυο βασικοί ψάλτες ειδικά σε εργάσιμες ημέρες.Ο ρυθμός της ζωής έχει ενταθεί.Οι ανάγκες μεγαλύτερες.Ψάλτες δεν υπάρχουν.Δεν μπορεί να εφαρμοσθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα.Άλλωστε το βασικό επάγγελμα ή μέσο βιοπορισμού για τους περισσότερους απο εμάς δεν είναι το ψαλτήρι.Εδώ και οι ίδιοι οι εφημέριοι που έχουν κύριο μέσο βιοπορισμού το λειτούργημα αυτό, σε πολλούς ναούς (ειδικά της Αθήνας που είναι πλέον των 2)δεν συμμετέχουν καθημερινά όλοι μαζί, παρα μόνο τις Κυριακές και αργίες.Όσο αφορά την εγκύκλιο,όπου αναφέρεται ένας ψάλτης συνήθως συμμετέχει ενας άλλος π.χ.τρίτος ψάλτης που έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο.Όπου αναφέρεται ότι πρέπει να παρίστανται και οι δύο,συμμετέχει ο ένας βασικός(πρωτοψάλτης ή λαμπαδάριος....συνήθως ο δεύτερος)σε καθημερινές με μεγάλες εορτές και μόνον τις αργίες και οι δύο.
Αυτά επίσης προς το παρών...
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#64
Αγαπητε Βαγγέλη καλημέρα σε σένα και σ΄όλους
Ναι,σίγουρα τίνει να γίνεται ,όπου γίνεται,΄πλήρη απασχόληση.....Αυτά επίσης προς το παρών...
Η ψαλτική απασχόληση αποτελεί εξειδικευμένη απασχόληση γι' αυτό και θεωρείται πλήρης. Η άποψη αυτή, κάποτε, είχε γίνει αποδεκτή από Διοίκηση και Εκκλησία για την αναγνώριση ψαλτικής προϋπηρεσίας στο δημόσιο (ωφελήθηκαν τότε πολλοί). Αργότερα, προστέθηκαν και άλλες προϋποθέσεις, όπως κύριο βιοποριστικό επάγγελμα, ασφάλιση, πιστοποιητικά κλπ. Σήμερα, δεν γνωρίζω αν προβλέπεται κάτι στο νέο δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#65
Πριν μερικές μέρες, παραβρέθηκα στην απονομή πτυχίων της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Σχολής του Ηρακλείου, όπου μεταξύ άλλων μίλησε και ο πρόεδρος των Θεολόγων Κρήτης κ. Νεονάκης. Στα πέντε μόλις λεπτά της ομιλίας του, ανέφερε με αγανάκτηση την αδιαφορία των εκκλησιαστικών αρχών (παρόντων αρκετών εκπροσώπων Μητροπολιτών) για την άμεση πρόσληψη νέων Θεολόγων, οι οποίοι φτάνουν σε σημείο να μην έχουν χρήματα για το γάλα των παιδιών τους... Πρόσθεσε δε, ότι η Θεολογία του Χριστού, ξεκίνησε από τα πεζοδρόμια και από φτωχούς ανθρώπους (ψαράδες κλπ.) και όχι από τα σαλόνια. Όταν η Εκκλησία μετατράπηκε σε εξουσία απομακρύνθηκε από τον κόσμο, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να την μισήσει.

Θέλοντας να προσθέσω σε αυτό το σημείο της ομιλίας του κ. Καθηγητή, παράλληλα με το προηγούμενο μήνυμα του Ευθύμη, θέτω το ερώτημα, γιατί ενώ υπάρχουν τόσοι άνεργοι Θεολόγοι, υπάρχουν ταυτόχρονα τόσοι Ιερείς διπλοθεσίτες; Και με ποια λογική το κράτος διευκολύνει τόσο την πρόσληψη των Ιερέων, φυσικά με την άδεια της Εκκλησίας;

Ένα άλλο άσχετο (;) παράδειγμα: Έμαθα από έγκυρη πηγή, ότι κάποιος Μητροπολίτης με το που ξεκίνησε την διοικητική του δράση στη Νέα του Μητρόπολη, ένα από τα πρώτα του μελήματα, ήταν το να επιβάλλει και στην τελευταία Ενορία την εισαγωγή παραθρονίου στο Ιερό, ώστε να κάθεται ο Μητροπολίτης, κατά το Τρισάγιο του Αποστόλου.

Από αυτά, γίνεται φανερό, ότι η Αρχή της Εκκλησίας όταν δεν θέλει να ζυμώσει, 5 μέρες (θα το μετέφερα χωρίς υπερβολή το νούμερο σε αιώνες) κοσκινίζει. Το θέμα των ψαλτών αδυνατεί να το δει άμεσα (πάντα), ενώ τέτοιες "Λειτουργικές λεπτομέρειες" (αν δεν γράφαμε δημόσια και κουβεντιάζαμε όλοι πρόσωπο με πρόσωπο, θα το χαρακτήριζα λίγο διαφορετικά) γίνονται άμεσα πράξη (μια και όλα τα προβλήματα της Εκκλησίας λύθηκαν και το μόνο που μένει, είναι το παραθρόνιο του Ιερού...).

Η ψαλτική όντως δεν είναι πλήρης απασχόληση, λόγω ακριβώς της "ευλογίας" που δύναται μόνο να χορηγήσει η Εκκλησία και όχι έναν αξιοπρεπή μισθό, γιαυτό και η πλειοψηφία των απασχολουμένων με αυτήν, την παίρνουν "πολύ σοβαρά" (δεν μέμφομαι, είναι φυσιολογικό). Για όποιους θεωρούν ότι ο Ιερέας πρέπει να αμείβεται, ενώ ο ψάλτης να "ευλογείται", θα δούμε τι πρόκειται να γίνει μετά τον (μάλλον βέβαιο) χωρισμό Κράτους - Εκκλησίας στο εγγύς μέλλον...

Αγαπητέ Ευθύμη, αν ήθελε η Εκκλησία και οι ψάλτες θα πλήρωνονταν από το κράτος χρόνια τώρα, αλλά είναι λίγο "βολική" η κατάσταση του να μην είναι ανεξάρτητος ο ψάλτης στο λειτούργημά του και να είναι ανά πάσα στιγμή με τις βαλίτσες στο χέρι λόγω κάποιας διαφωνίας με τον προϊστάμενο, ο οποίος ούτε καν τον μισθώνει από την τσέπη του, παρά από τον οβολό των πιστών ως διαχειρηστής του συγκεκριμένου εσόδου και αυτό που αναφέρει ο εν λόγω...

"Ἡ ἀμοιβή σας δὲν θέλουμε νὰ στηρίζεται στὸν νόμο, στὰ δικαιώματα ἢ τὶς ὑποχρεώσεις μας, ἀλλὰ στὸ φιλότιμό μας καὶ στὴν αἴσθησή σας ὅτι δὲν ἐργάζεσθε στὴν Ἐκκλησία, ἀλλὰ τὴν διακονεῖτε, ὅπως κι ἐμεῖς."

...είναι η απόδειξη.

Υ.Γ. Τα παραπάνω φαινομενικά άσχετα περιστατικά, είναι για να δείξω ότι το όλο κλίμα είναι τέτοιο από πλευράς Εκκλησιαστικής Αρχής, με φυσικά απειροελάχιστες εξαιρέσεις...
 
Last edited:

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#66
Αγαπητε Βαγγέλη καλημέρα σε σένα και σ΄όλους
Ναι,σίγουρα τίνει να γίνεται ,όπου γίνεται,΄πλήρη απασχόληση.Γι΄αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν εφαρμόζεται επακριβώς σχεδόν πουθενά.Είναι πολυτέλεια σήμερα να συμμετέχουν στις ακολουθίες και οι δυο βασικοί ψάλτες ειδικά σε εργάσιμες ημέρες.Ο ρυθμός της ζωής έχει ενταθεί.Οι ανάγκες μεγαλύτερες.Ψάλτες δεν υπάρχουν.Δεν μπορεί να εφαρμοσθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα.Άλλωστε το βασικό επάγγελμα ή μέσο βιοπορισμού για τους περισσότερους απο εμάς δεν είναι το ψαλτήρι.Εδώ και οι ίδιοι οι εφημέριοι που έχουν κύριο μέσο βιοπορισμού το λειτούργημα αυτό, σε πολλούς ναούς (ειδικά της Αθήνας που είναι πλέον των 2)δεν συμμετέχουν καθημερινά όλοι μαζί, παρα μόνο τις Κυριακές και αργίες.Όσο αφορά την εγκύκλιο,όπου αναφέρεται ένας ψάλτης συνήθως συμμετέχει ενας άλλος π.χ.τρίτος ψάλτης που έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο.Όπου αναφέρεται ότι πρέπει να παρίστανται και οι δύο,συμμετέχει ο ένας βασικός(πρωτοψάλτης ή λαμπαδάριος....συνήθως ο δεύτερος)σε καθημερινές με μεγάλες εορτές και μόνον τις αργίες και οι δύο.
Αυτά επίσης προς το παρών...
Έτσι ακριβώς συμβαίνει.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#67
Ψάχνοντας βρῆκα δύο παλαιότερες ἀποφάσεις τοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας σχετικὰ μὲ ἀναγνώριση ἤ μὴ τῆς προϋπηρεσίας ἱεροψαλτῶν. Ἴσως καὶ νὰ εἶναι γνωστὰ, ἀλλὰ τὰ ἐπισυνάπτω.
 

Attachments

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#68
Καὶ ἄλλη μία τοῦ 2002 ποὺ ἀφορᾶ τὴν κατανομὴ τῶν «τυχηρῶν»(sic) στὴν Εὐαγγελίστρια τῆς Τήνου μὲ ἀναφορὰ στὸ μερίδιο τοῦ ψάλτη στὴν παράγραφο 6.
 

Attachments

agrovas

Βασίλης Αγροκώστας
#69
Για τις αυξήσεις , ποιά η γνώμη σας; Κάθε πότε πρέπει να γίνονται και πόσο τοις εκατό;
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#71
Για τις αυξήσεις , ποιά η γνώμη σας; Κάθε πότε πρέπει να γίνονται και πόσο τοις εκατό;
Αν ο προϊστάμενος έχει τους ψάλτες του ασφαλισμένους στο ΙΚΑ, νομίζω ότι προβλέπεται κάθε χρόνο αύξηση της τάξεως του 5% (από ενημέρωση του προϊσταμένου μου). Όπως και νάχει, το σωστό είναι να παίρνει αύξηση κάθε χρόνο, όπως κάθε υπάλληλος. Το ποσοστό της αύξησης, ας είναι ανάλογο των δυνατοτήτων του Ναού, εφόσον πρόκειται για μικρή ενορία. Φύσικα για τα παραπάνω, στέκομαι στη λέξη "πρέπει" του ερωτήματος, εξ ού και η από μέρους μου υπογράμμιση...
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#72
Λάθος και δεν ισχύει στην πράξη. Ο κανόνας αυτός πρέπει να καταργηθεί και να αντικατασταθεί από νόμου ο οποίος θα κατοχυρώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα του ψάλτη τα οποία καταπατώνται από το μύθο περί "κατώτερου κληρικού".



Αυτό είναι όχι προαπαιτούμενο αλλά επιθυμητό. Εδώ κάνουμε κρα να βρούμε 5 ανθρώπους να τους μάθουμε μουσική, πρέπει κιόλας να τους αναγκάσουμε να διάγουν βίο καλογερικό για να τους αφήσουμε να ψάλλουν; Εντελώς σκοταδιστικό και μεσαιωνικό το νόημα της πρότασης του δεσπότη.



(που είναι και το θέμα του topic)

Φρονώ ότι ο δεσπότης κάνει λάθος. Δεν είναι μόνο το Κύριε ελέησον σωστό. Είναι και το σωστό. Διότι νοηματικά να το πάρουμε, επιβεβαιώνει το "σώσον ελέησον και διαφύλαξον ημάς ο Θεός τη ση χάριτι, γένοιτο". Νοηματικό λάθος δεν είναι. Παραδοσιακό λάθος δεν είναι, αφού υπάρχει παράδοση από πολλούς να συνηθίζεται. Επομένως δεν μπορούμε να το καταδικάσουμε. Αντιθέτως το "Υπεραγία θεοτόκε" που πολλοί λένε στην αντίστοιχη επόμενη αίτηση είναι λάθος, όπως και κάθε διακοπή στην εκφώνηση του ιερέα από τον ψάλτη για να πει κάτι του κεφαλιού του.



Λάθος. Ο δεσπότης προφανώς θέλει να επιδείξει ταπεινοφροσύνη αλλά άμα το πάμε έτσι ο κάθε δεσπότης θα πρέπει να έχει δικό του τυπικό. Κακώς κάνει εξαίρεση για τον εαυτό του.



Ασχολίαστο το περί αστειευμάτων και συνομιλίας.

Όχι μόνο δεν θα πρέπει να ισχύουν καθολικά τα παραπάνω, αλλά τα περισσότερα είναι λανθασμένα και δυστυχώς δείγμα του πόσοι αρχιερείς κάνουν του κεφαλιού τους. Επίσης να θυμίσω κάτι που
είπε ο μέγας Καραμάνης
σε μια συνεδρίαση ιεροψαλτών: Είδαμε τον καινούργιο αρχιεπίσκοπο (το Χριστόδουλο τότε) που ήρθε με τις εγκυκλίους του, και αντί να εξασφαλίσει τον ψάλτη και να τον αποζημιώσει όπως του πρέπει, του έβαλε περισσότερους κανονισμούς και απαγορεύσεις.

Πραγματικά κύριοι εκπλήσσομαι που είστε συνάδελφοι και συμφωνείτε με τέτοια πράματα. Καλή η υπακοή και η ταπείνωση αλλά και λίγη αυτοεκτίμηση δε βλάπτει.
Για την πρωτη (παραθεση) τοποθετηθηκα με επιχειρηματα !

Για τη δευτερη (παραθεση) εχω να πω τουτο : Ολοι μας γνωριζουμε οτι ο Αρχων υπηρξε......... φιλοχρηματος . Αποδειξη τα πανακριβα ιεροψαλτικα του ρασα και οι πολυτελεις λιμουζινες που τον μετεφεραν εναλλαξ στον ναο της Θεσσαλονικης που εψαλλε .......:rolleyes::rolleyes::rolleyes:.

Υ.Γ Εννοειτε οτι τα τεραστια εισοδηματα που του επετρεπαν να ζει μεσα στη .....χλιδη , προερχονταν απο την ιεροψαλτικη του απασχοληση ! Κατωτερος κληρος βλεπετε ........
 
Last edited:
#73
Το μήνυμα αυτό είναι εκτός θέματος, παρακαλώ μην το διαβάσετε αν ήρθατε εδώ για το ερώτημα του θέματος -- ζητώ συγγνώμη αλλά πρέπει να απαντήσω για να μη δημιουργούνται εντυπώσεις.

Ο ψάλτης είναι το κατεξοχήν αδικημένο επάγγελμα με σχεδόν μηδενική νομική κατοχύρωση και προστασία και είναι έρμαιο κυριολεκτικά των νεύρων του οικείου παπά και δεσπότη. Κακοπληρωμένος, του συμπεριφέρονται με έλλειψη σεβασμού, γενικώς το "κατώτερος" είναι πολύ τονισμένο στην έκφραση "κατώτερος κλήρος". Πρέπει να προστατευτεί επαγγελματικά.

Ο γράφων που γράφει με απογοήτευση έχει υπάρξει ΑΣΤΕΓΟΣ για 40 μέρες μετά από αδικαιολόγητη κρίση νεύρων του παπά του ναού ο οποίος του έκλεινε το μικρόφωνο και ανέβαζε το δικό του. Όταν ο γράφων αγανάκτησε, ο παπάς τον απέλυσε και επειδή ήταν κυρίαρχος της βίζας του στη χώρα που έμενε, αναγκάστηκε να βγει ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ επειδή έπρεπε να φύγει απ' τη χώρα αυτή και δεν είχε πού να πάει. Σε άλλη εκκλησία της ημεδαπής, και περί του 1999, ο γράφων υπήρξε θύμα συνωμοσίας του αρχιμανδρίτη προϊσταμένου που εξαφάνισε το μικρόφωνο του ψαλτηριού και άφησε να εννοηθεί ότι το έκλεψα εγώ. Δεν είχα κανένα να με υποστηρίξει. Αηδιασμένος και απογοητευμένος έκανα πέντε χρόνια να ξαναπατήσω στην εκκλησία.

Είμαι ψάλτης από παιδί. Και είμαι από τους καλούς ψάλτες. ΟΥΔΕΠΟΤΕ προσελήφθην σε εκκλησία με βάση τις ικανότητές μου. ΚΑΝΕΙΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΜΕ ΠΗΡΕ επειδή ηξερα ή επειδή έψελνα καλά. Αντιθέτως ο λόγος που με πήραν ήταν:

- Είτε επειδή δεν έβρισκαν άλλο
- Είτε επειδή χρησιμοποίησα μέσον

Λοιπόν όχι, δεν είναι καθόλου διακόνημα όταν σε θέλουν με το μπαμ της καμπάνας, σε μαλώνουν, σε κακοπληρώνουν και σου βγάζουν και βρώμες. Απαραιτήτως πρέπει να υπάρχει νομική κάλυψη και προστασία στον ψάλτη έτσι που και να θέλει ο δεσπότης ή ο παπάς να τον διώξει, να μην μπορεί, παρά μόνο με ατράνταχτα επιχειρήματα. Επίσης να θυμίσω 'οτι ο ψάλτης δεν διορίζεται από το δεσπότη, αλλά από το μητροπολιτικό συμβούλιο (του οποίου προεδρεύει ο δεσπότης) και κατόπιν πρότασης της ενορίας.

Σας παρακαλώ κρατήστε το μήνυμα αυτό, ξέρω ότι το γράψιμό μου σας ενοχλεί αλλά καλό είναι ορισμένα πράγματα να λέγονται και να μην κρύβονται.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
#74
Γνωρίζοντας ότι το θέμα ξέφυγε, αλλά παραμένει ενδιαφέρον ως προς τα ψαλτικά:

α) Εννοείται ότι η τοποθέτησή μου δεν έχει τίποτε το προσωπικό. Λυπούμαι για τις προσωπικές άσχημες εμπειρίες του μέλους Agrippas, αλλά αυτές σε τίποτε δε μεταβάλλουν τις θέσεις μου.

β) Θα προτιμούσα να εκκλησιάζομαι σε ναό χωρίς ψάλτη, με κακόφωνους παππούδες ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο (πολλάκις έχω εκκλησιαστεί σε τέτοιους) παρά σε ναό με τέτοιου τύπου επαγγελματία ψάλτη. Μου έχει συμβεί να φύγω από ακολουθία γι' αυτό το λόγο (όχι ότι αυτό είναι το καλύτερο). Ψάλτες και ιερείς μου έδωσαν την αίσθηση ότι βρισκόμουν σε θέατρο και από πίστη 0. Φυσικά μπορεί εγώ να έκανα λάθος, αλλά από επαγγελματίες στο χώρο μας έχουμε χορτάσει.

Αν κάπου δεν με θέλουν(θεωρώ πως την ευθύνη την έχει κυρίως ο πνευματικός πατέρας της ενορίας, ο ιερέας) να ψέλνω τότε δε θα πάω. Τώρα αν κάποιος θέλει να βιοπορίζεται από την Εκκλησία, δε σημαίνει ότι η Εκκλησία θα πρέπει να ακολουθήσει σε αυτή τη λογική. Καλύτερα να μην έχει ψάλτες.
Αυτά που λέω τα έχω ακούσει πολλές φορές από αγανακτισμένους πιστούς μη ψάλτες, όταν έχουν συναντήσει αυτή τη νοοτροπία.

Και σίγουρα δεν πρέπει μοναδικό κριτήριο για ένα ψάλτη να είναι το αν ψέλνει καλά (το τι είναι καλό ψάλσιμο είναι και αυτό μια τεράστια συζήτηση, αλλά δεν αναφέρομαι σε αυτό)
Σωτήρης
 
#76
Για τρεις χαρακτήρες βάλε τρεις τελίτσες και στο αιτία επεξεργασίας γράψε για ποιο λόγο διαγράφεις το μήνυμα!
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#77
Το μήνυμα αυτό είναι εκτός θέματος, παρακαλώ μην το διαβάσετε αν ήρθατε εδώ για το ερώτημα του θέματος -- ζητώ συγγνώμη αλλά πρέπει να απαντήσω για να μη δημιουργούνται εντυπώσεις.

Ο ψάλτης είναι το κατεξοχήν αδικημένο επάγγελμα με σχεδόν μηδενική νομική κατοχύρωση και προστασία και είναι έρμαιο κυριολεκτικά των νεύρων του οικείου παπά και δεσπότη. Κακοπληρωμένος, του συμπεριφέρονται με έλλειψη σεβασμού, γενικώς το "κατώτερος" είναι πολύ τονισμένο στην έκφραση "κατώτερος κλήρος". Πρέπει να προστατευτεί επαγγελματικά.

Ο γράφων που γράφει με απογοήτευση έχει υπάρξει ΑΣΤΕΓΟΣ για 40 μέρες μετά από αδικαιολόγητη κρίση νεύρων του παπά του ναού ο οποίος του έκλεινε το μικρόφωνο και ανέβαζε το δικό του. Όταν ο γράφων αγανάκτησε, ο παπάς τον απέλυσε και επειδή ήταν κυρίαρχος της βίζας του στη χώρα που έμενε, αναγκάστηκε να βγει ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ επειδή έπρεπε να φύγει απ' τη χώρα αυτή και δεν είχε πού να πάει. Σε άλλη εκκλησία της ημεδαπής, και περί του 1999, ο γράφων υπήρξε θύμα συνωμοσίας του αρχιμανδρίτη προϊσταμένου που εξαφάνισε το μικρόφωνο του ψαλτηριού και άφησε να εννοηθεί ότι το έκλεψα εγώ. Δεν είχα κανένα να με υποστηρίξει. Αηδιασμένος και απογοητευμένος έκανα πέντε χρόνια να ξαναπατήσω στην εκκλησία.

Είμαι ψάλτης από παιδί. Και είμαι από τους καλούς ψάλτες. ΟΥΔΕΠΟΤΕ προσελήφθην σε εκκλησία με βάση τις ικανότητές μου. ΚΑΝΕΙΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΜΕ ΠΗΡΕ επειδή ηξερα ή επειδή έψελνα καλά. Αντιθέτως ο λόγος που με πήραν ήταν:

- Είτε επειδή δεν έβρισκαν άλλο
- Είτε επειδή χρησιμοποίησα μέσον

Λοιπόν όχι, δεν είναι καθόλου διακόνημα όταν σε θέλουν με το μπαμ της καμπάνας, σε μαλώνουν, σε κακοπληρώνουν και σου βγάζουν και βρώμες. Απαραιτήτως πρέπει να υπάρχει νομική κάλυψη και προστασία στον ψάλτη έτσι που και να θέλει ο δεσπότης ή ο παπάς να τον διώξει, να μην μπορεί, παρά μόνο με ατράνταχτα επιχειρήματα. Επίσης να θυμίσω 'οτι ο ψάλτης δεν διορίζεται από το δεσπότη, αλλά από το μητροπολιτικό συμβούλιο (του οποίου προεδρεύει ο δεσπότης) και κατόπιν πρότασης της ενορίας.

Σας παρακαλώ κρατήστε το μήνυμα αυτό, ξέρω ότι το γράψιμό μου σας ενοχλεί αλλά καλό είναι ορισμένα πράγματα να λέγονται και να μην κρύβονται.
(Για το τελευταιο που αναφερατε) Ουκ ολιγες περιπτωσεις εχουμε δει,να τοποθετει Μητροπολιτης αυθαιρετα ψαλτες-αριστερους ή δεξιους-ακομα και στις ιδιες τις Μητροπολεις,οχι μονο σε μικρες ενοριες,χωρις καν διαγωνισμο!....:eek: Ντροπη!!...:(
Ομως νομιζω,πως εχουμε ξεφυγει λιγο!....:wink:
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#78
Γνωρίζοντας ότι το θέμα ξέφυγε, αλλά παραμένει ενδιαφέρον ως προς τα ψαλτικά:

α) Εννοείται ότι η τοποθέτησή μου δεν έχει τίποτε το προσωπικό. Λυπούμαι για τις προσωπικές άσχημες εμπειρίες του μέλους Agrippas, αλλά αυτές σε τίποτε δε μεταβάλλουν τις θέσεις μου.

β) Θα προτιμούσα να εκκλησιάζομαι σε ναό χωρίς ψάλτη, με κακόφωνους παππούδες ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο (πολλάκις έχω εκκλησιαστεί σε τέτοιους) παρά σε ναό με τέτοιου τύπου επαγγελματία ψάλτη. Μου έχει συμβεί να φύγω από ακολουθία γι' αυτό το λόγο (όχι ότι αυτό είναι το καλύτερο). Ψάλτες και ιερείς μου έδωσαν την αίσθηση ότι βρισκόμουν σε θέατρο και από πίστη 0. Φυσικά μπορεί εγώ να έκανα λάθος, αλλά από επαγγελματίες στο χώρο μας έχουμε χορτάσει.

Αν κάπου δεν με θέλουν(θεωρώ πως την ευθύνη την έχει κυρίως ο πνευματικός πατέρας της ενορίας, ο ιερέας) να ψέλνω τότε δε θα πάω. Τώρα αν κάποιος θέλει να
βιοπορίζεται
από την Εκκλησία, δε σημαίνει ότι η Εκκλησία θα πρέπει να ακολουθήσει σε αυτή τη λογική. Καλύτερα να μην έχει ψάλτες.
Αυτά που λέω τα έχω ακούσει πολλές φορές από αγανακτισμένους πιστούς μη ψάλτες, όταν έχουν συναντήσει αυτή τη νοοτροπία.

Και σίγουρα δεν πρέπει μοναδικό κριτήριο για ένα ψάλτη να είναι το αν ψέλνει καλά (το τι είναι καλό ψάλσιμο είναι και αυτό μια τεράστια συζήτηση, αλλά δεν αναφέρομαι σε αυτό)
Σωτήρης
Το να βιοποριζεται καποιος ψαλτης απο την εκκλησια ειναι απαραδεκτο και εξωφρενικο ! Το να ....λιμουζινιζεται (sic) ομως καποιος αλλος (οχι απαραιτητα ψαλτης ) :) απο την εκκλησια , ειναι θεμιτο .......
 
#79
- Πώς κρίνετε τη σημερινή εργασιακή κατάσταση;
- Ανοργάνωτη και χαοτική.

- Πρέπει οι ψάλτες να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι;
- Όχι. Εκτός κι αν θέλουμε να τους δούμε με εφημερίδα και καφέ. Και ποιος θα τους διορίζει; Οι βυσματίες του υπουργείου; Πρέπει να είναι ιδιωτικός υπάλληλος με συγκεκριμένα δικαιώματα και υποχρεώσεις.

- Ποιά εργασιακά δικαιώματα έχει ένας ψάλτης σήμερα;
- Τίποτα. Μόνο υποχρεώσεις και παρατηρήσεις.

- Πώς μπορεί ένας ψάλτης να διεκδικήσει τα δικαιώματά του;
- Μοναδικό του όπλο σήμερα είναι η απειλή να αποχωρήσει, δυστυχώς. Οι ομοσπονδίες δεν τον καλύπτουν σε ουσιώδη θέματα.

- Πώς καθορίζει σήμερα ένας ψάλτης το "πόσα θα ζητήσει";
- Συνήθως πάει ανάποδα, δέχεται το ποσό που η ενορία θα του προσφέρει, με μικρές διαπραγματεύσεις.

- Ένας διεθνούς φήμης πρωτοψάλτης και ένας όχι και τόσο καλλίφωνος ψάλτης τοπικής ενορίας με το ίδιο χαρτί ΒΜ και ίδια χρόνια προϋπηρεσίας και τις ίδιες υποχρεώσεις πρέπει να είναι ίσοι μισθολογικά;
- Σε καμιά δουλειά δεν είναι ίσοι σε παρόμοιες περιπτώσεις.

- Όταν υπάρχει χορός (χορωδία) στο ναό, ποιά η εργασιακή κατάσταση της χορωδίας;
- Πρέπει να είναι απασχολούμενοι από τον ναό με αφεντικό τους τον ψάλτη.

- Πρέπει ο δεξιός ψάλτης να πληρώνεται περισσότερο από τον αριστερό;
- Αναλόγως του φόρτου εργασίας.

- Πώς καλύπτονται εργασιακά οι ψάλτες της ομογένειας;
- Άστα να πάνε ρε φίλε.

- Ένας ψάλτης που ψάλλει αφιλοκερδώς για να βοηθήσει οικονομικά τη (φτωχή) ενορία του, "χαλάει την πιάτσα";
- Και την πιάτσα χαλάει και την πάρτη του χαλάει. Διότι δυστυχώς το τζάμπα κανείς δεν το εκτιμά.

- Ένας ψάλτης που προτιμά να παίρνει λιγότερα χρήματα προκειμένου να ψάλλει στην ενορία που τον αναπαύει (πνευματικά, κοινωνικά, απόσταση από το σπίτι κτλ) "χαλάει την πιάτσα";
- Αναλόγως του χαρακτήρα του. Αν καπακώνει τη θέση κάποιου που την άξιζε περισσότερο από αυτόν, τότε χαλάει και την πιάτσα και την πάρτη του και τη δουλειά του άλλου.

- Πολλοί ηλικιωμένοι ψάλλουν δωρεάν για "το κέφι τους" και επειδή δεν επιζητούν καμία δέσμευση. Αυτοί "χαλάνε την πιάτσα";
- Παραδόξως όχι. Αυτοί χαλάνε μόνο την πάρτη τους όντας ρεζέρβες, δηλαδή όταν έρχεται ο "καλός" μισθοφόρος αυτοί συνήθως παραμερίζονται. Αν κάποιος αντέχει τέτοια γυμνάσια στον εγωισμό του λίγο πριν το θάνατο, μπορεί και να του κάνει καλό στην ψυχή. Ίσως βέβαια και το αντίθετο...

- Όταν ένας ψάλτης αντικαθιστά κάποιον άλλο προσωρινά επειδή π.χ. αρρώστησε ο άλλος πρέπει να πάρει ακριβώς το μισθό του άλλου ή ανάλογα με τη δική του "αξία";
- Ίσως και περισσότερα, όπως σε όλες τις εργασίες όπου φωνάζεται εξωτερικός να αντικαταστήσει τον εσωτερικό.

- Συνήθως όταν ένας ψάλτης ζητάει αρκετά ή πολλά χρήματα για να ψάλλει θεωρείται από πολλούς "φιλοχρήματος". Υπάρχουν όντως και φιλοχρήματοι ψάλτες, αλλά από ποιό σημείο και μετά χαρακτηρίζεται κάποιος "φιλοχρήματος" και πότε όχι;
- Από την εμπειρία μου, όσο πιο πολύ κατηγορείται ένας ψάλτης ως φιλοχρήματος, τόσο πιο φιλοχρήματοι είναι αυτοί (συνήθως ιερείς) που τον κατηγορούν. Επομένως το μέτρο της φιλοχρηματίας του ψάλτη είναι μη αντικειμενικό κριτήριο. Στο φινάλε ως μη κληρικός και καλλιτέχνης, δικαιούται μια άλφα επαγγελματική συμπεριφορά για να ταΐσει την οικογένειά του.

- Ένας ψάλτης που εμφανίζεται μόνο τις Κυριακές και πολύ μεγάλες γιορτές πρέπει να πληρώνεται λιγότερο από εάν έκανε και καθημερινές; Θα έπρεπε δηλαδή να πληρώνεται ο ψάλτης "με την ώρα";
- Όχι.

- Συμφωνείτε με τις υπέρογκες μερικές φορές οικονομικές απαιτήσεις "μεγάλων ονομάτων" για να ψάλλουν σε πανηγύρεις ενοριών;
- Αυτό είναι πρόβλημα αυτών που δίνουν αυτά τα ποσά. Αφού τα δίνουν στα χωριά, κορόιδο είναι ο άλλος να μην τα πάρει;

- Πρέπει/θέλουν οι ψάλτες να δηλώνουν το ψαλτικό τους εισόδημα (και τα τυχερά!) και να φορολογείται αυτό ανάλογα;
- Πρέπει. Δεν έχει θέλουν και δε θέλουν, πρέπει να φορολογείται κανονικά όπως σε όλες τις δουλειές.

- Επιτρέπεται να έχει κανείς δεύτερη επίσημη εργασία εκεί που μένετε όταν έχει μόνιμη απασχόληση (full time) σε πρώτη δουλειά; Στην Αυστραλία απ'ότι ξέρω δεν επιτρέπεται.
- Όχι. Διότι μετά πας να γυρίσεις σπίτι σου ξεκατινιασμένος στην κούραση και παίρνεις τη στροφή άγαρμπα με το αμάξι και εκεί που μισοκλείνει το μάτι σου από τη νύστα πατάς ένα παιδί και το σκοτώνεις και μετά τρέχα γύρευε.

- Όταν ένας ψάλτης αναλάβει μία ενορία και μετά τον καλέσει μία άλλη με περισσότερο μισθό, τί πρέπει να κάνει;
- (Με δεδομένο ότι οι συνθήκες είναι καλές) Να πάει στην άλλη, όπως θα έκανε σε κάθε δουλειά αν του πρότειναν καλύτερα αμοιβόμενη θέση.

- Πρέπει οι ψάλτες να υπογράφουν συμβόλαιο με την ενορία τους (που θα δεσμεύει αμφοτέρους να μήν φύγουν/μην διώξουν);
- Ναι.

- Πρέπει να υπάρχουν "τυχερά" για τους ψάλτες και εάν ναί, πρέπει/μπορούν να υπάρχουν κανόνες που να καθορίζουν τις "ταρίφες" για κάθε μυστήριο;
- Ναι, όπως ακριβώς τις κανονίζουν και οι παπάδες. Ο χρόνος του καθενός σήμερα κοστίζει και αυτό πρέπει να αναγνωρίζεται.

- Όταν ένας ψάλτης απολυθεί άδικα και είναι γνωστό αυτό, πρέπει οι άλλοι ψάλτες να "μποϊκοτάρουν" τη θέση αυτή και να μήν προσέλθουν ακόμα και εάν θέλουν τη θέση ή πώς αλλιώς μπορούν να διαμαρτυρηθούν;
- Σήμερα με την πείνα που πέφτει για δόξα και χρήμα, και να πούμε ότι πρέπει να γίνει αυτό, απλούστατα δε γίνεται.

- Τί ρόλο παίζει ο Επίσκοπος της περιοχής στα εργασιακά θέματα των ψαλτών;
- Υπογράφει τα διοριστήρια.

- Εάν ένας ψάλτης δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του (π.χ. έρχεται στις καταβασίες) πρέπει να μειώνεται ο μισθός του;
- Όχι. Πρέπει να ακολουθείται πειθαρχική διαδικασία (2 προεισοποιήσεις) και μετά απόλυση.

- Θα εκλείψει ποτέ το "μέσον" στις προσλήψεις ιεροψαλτών; Π.χ. εάν ένας ψάλτης αρέσει στον ιερέα και το συμβούλιο αισθητικά (ή για άλλους λόγος) περισσότερο από κάποιον με περισσότερες γνώσεις/πτυχία κτλ. υπάρχει ποτέ περίπτωση να απορρίψουν τον πρώτο και να πάρουν το δεύτερο;
- Δεν το βλέπω να εκλείπει. Τα πάντα στη ζωή είναι θέμα γοητείας και έρωτα. Οι γνώσεις συνήθως έρχονται δεύτερες, σε όποια δουλειά κι αν το εξετάσουμε. Είναι το ζωώδες ένστικτο επιβίωσης (προτιμούμε αυτό που μας γεμίζει το μάτι και μας κάνει για ικανότερο, παρά αυτό που ουσιαστικά είναι ικανότερο). Θέλει μεγάλη σοφία για να παραμερίσει κάποιος αυτό το πράμα και δυστυχώς η σοφία δεν είναι κάτι που βασιλεύει σήμερα στους περισσότερους εργασιακούς χώρους.

- Όταν ένας ψάλτης πάει διακοπές πρέπει να πληρώνεται (και να πληρώνεται και ο αντικαταστάτης του);
- Ναι όπως σε όλες τις δουλειές.

- Οι πλούσιες ενορίες πρέπει να πληρώνουν περισσότερο από τις μικρές;
- Ναι.

- Όταν δεν υπάρχει άλλη ενορία στο χωριό και είσαι ο μοναδικός (αυτοσχέδιος πολλές φορές) ψάλτης, τί εργασιακές επιλογές έχεις;
- Μοναχός σου χόρευε κι όσο θέλεις πήδα.

- Ένας ηλικιωμένος πρακτικός που εξυπηρετεί τις καθημερινές πρέπει να πληρώνεται όσο και ένας κανονικός ψάλτης εάν έψαλλε εκείνος τις ίδιες ημέρες;
- Όχι.

- Σε ενορίες με ένα και μοναδικό ψάλτη, πρέπει αυτός να πληρώνεται διπλό μισθό εφόσον εκτελεί χρέη δύο ψαλτών;
- Όχι. Αν και πλάκα θα είχε να γινόταν!

- Μία γυναίκα που εκτελεί χρέη ψάλτη πρέπει να πληρώνεται όσο και ένας άντρας στη θέση της;
- Όχι βέβαια, οι γυναίκες είναι κατώτερες του άντρα (φυσικά και κάνω πλάκα, φυσικά και ναι)

- Ένας κοσμικός ψάλτης που εξυπηρετεί ένα μοναστήρι έχει άλλα δικαιώματα/υποχρεώσεις από ένα ενοριακό ψάλτη;
- Δεν ξέρω.

- Επηρρεάζουν τα εργασιακά θέματα την πνευματική προσφορά/κατάσταση του ψάλτη;
- Μου έχει τύχει να μπλέξω με ένα νευρικό και καυγατζή παπά και μετά από 2 μήνες μαζί του έγινα κι εγώ σαν τα μούτρα του.
 
Last edited:
Top