Εργασιακά θέματα

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Με αφορμή άλλες συζητήσεις σε αυτή την υποενότητα ανοίγω νέο θέμα συζήτησης στο οποίο καλώ όλους να προβληματιστούν και να υποβάλλουν τις απόψεις/προτάσεις τους για συγκριμένα εργασιακά θέματα των ψαλτών. Ιδού μερικά ερωτήματα, αν νομίζετε ανοίξτε ξεχωριστά θέματα για αυτά που σας ενδιαφέρουν ή απαντήστε εδώ.

- Πώς κρίνετε τη σημερινή εργασιακή κατάσταση;
- Πρέπει οι ψάλτες να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι;
- Ποιά εργασιακά δικαιώματα έχει ένας ψάλτης σήμερα;
- Πώς μπορεί ένας ψάλτης να διεκδικήσει τα δικαιώματά του;
- Πώς καθορίζει σήμερα ένας ψάλτης το "πόσα θα ζητήσει";
- Ένας διεθνούς φήμης πρωτοψάλτης και ένας όχι και τόσο καλλίφωνος ψάλτης τοπικής ενορίας με το ίδιο χαρτί ΒΜ και ίδια χρόνια προϋπηρεσίας και τις ίδιες υποχρεώσεις πρέπει να είναι ίσοι μισθολογικά;
- Όταν υπάρχει χορός (χορωδία) στο ναό, ποιά η εργασιακή κατάσταση της χορωδίας;
- Πρέπει ο δεξιός ψάλτης να πληρώνεται περισσότερο από τον αριστερό;
- Πώς καλύπτονται εργασιακά οι ψάλτες της ομογένειας;
- Ένας ψάλτης που ψάλλει αφιλοκερδώς για να βοηθήσει οικονομικά τη (φτωχή) ενορία του, "χαλάει την πιάτσα";
- Ένας ψάλτης που προτιμά να παίρνει λιγότερα χρήματα προκειμένου να ψάλλει στην ενορία που τον αναπαύει (πνευματικά, κοινωνικά, απόσταση από το σπίτι κτλ) "χαλάει την πιάτσα";
- Πολλοί ηλικιωμένοι ψάλλουν δωρεάν για "το κέφι τους" και επειδή δεν επιζητούν καμία δέσμευση. Αυτοί "χαλάνε την πιάτσα";
- Όταν ένας ψάλτης αντικαθιστά κάποιον άλλο προσωρινά επειδή π.χ. αρρώστησε ο άλλος πρέπει να πάρει ακριβώς το μισθό του άλλου ή ανάλογα με τη δική του "αξία";
- Συνήθως όταν ένας ψάλτης ζητάει αρκετά ή πολλά χρήματα για να ψάλλει θεωρείται από πολλούς "φιλοχρήματος". Υπάρχουν όντως και φιλοχρήματοι ψάλτες, αλλά από ποιό σημείο και μετά χαρακτηρίζεται κάποιος "φιλοχρήματος" και πότε όχι;
- Ένας ψάλτης που εμφανίζεται μόνο τις Κυριακές και πολύ μεγάλες γιορτές πρέπει να πληρώνεται λιγότερο από εάν έκανε και καθημερινές; Θα έπρεπε δηλαδή να πληρώνεται ο ψάλτης "με την ώρα";
- Συμφωνείτε με τις υπέρογκες μερικές φορές οικονομικές απαιτήσεις "μεγάλων ονομάτων" για να ψάλλουν σε πανηγύρεις ενοριών;
- Πρέπει/θέλουν οι ψάλτες να δηλώνουν το ψαλτικό τους εισόδημα (και τα τυχερά!) και να φορολογείται αυτό ανάλογα;
- Επιτρέπεται να έχει κανείς δεύτερη επίσημη εργασία εκεί που μένετε όταν έχει μόνιμη απασχόληση (full time) σε πρώτη δουλειά; Στην Αυστραλία απ'ότι ξέρω δεν επιτρέπεται.
- Όταν ένας ψάλτης αναλάβει μία ενορία και μετά τον καλέσει μία άλλη με περισσότερο μισθό, τί πρέπει να κάνει;
- Πρέπει οι ψάλτες να υπογράφουν συμβόλαιο με την ενορία τους (που θα δεσμεύει αμφοτέρους να μήν φύγουν/μην διώξουν);
- Πρέπει να υπάρχουν "τυχερά" για τους ψάλτες και εάν ναί, πρέπει/μπορούν να υπάρχουν κανόνες που να καθορίζουν τις "ταρίφες" για κάθε μυστήριο;
- Όταν ένας ψάλτης απολυθεί άδικα και είναι γνωστό αυτό, πρέπει οι άλλοι ψάλτες να "μποϊκοτάρουν" τη θέση αυτή και να μήν προσέλθουν ακόμα και εάν θέλουν τη θέση ή πώς αλλιώς μπορούν να διαμαρτυρηθούν;
- Τί ρόλο παίζει ο Επίσκοπος της περιοχής στα εργασιακά θέματα των ψαλτών;
- Εάν ένας ψάλτης δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του (π.χ. έρχεται στις καταβασίες) πρέπει να μειώνεται ο μισθός του;
- Θα εκλείψει ποτέ το "μέσον" στις προσλήψεις ιεροψαλτών; Π.χ. εάν ένας ψάλτης αρέσει στον ιερέα και το συμβούλιο αισθητικά (ή για άλλους λόγος) περισσότερο από κάποιον με περισσότερες γνώσεις/πτυχία κτλ. υπάρχει ποτέ περίπτωση να απορρίψουν τον πρώτο και να πάρουν το δεύτερο;
- Όταν ένας ψάλτης πάει διακοπές πρέπει να πληρώνεται (και να πληρώνεται και ο αντικαταστάτης του);
- Οι πλούσιες ενορίες πρέπει να πληρώνουν περισσότερο από τις μικρές;
- Όταν δεν υπάρχει άλλη ενορία στο χωριό και είσαι ο μοναδικός (αυτοσχέδιος πολλές φορές) ψάλτης, τί εργασιακές επιλογές έχεις;
- Ένας ηλικιωμένος πρακτικός που εξυπηρετεί τις καθημερινές πρέπει να πληρώνεται όσο και ένας κανονικός ψάλτης εάν έψαλλε εκείνος τις ίδιες ημέρες;
- Σε ενορίες με ένα και μοναδικό ψάλτη, πρέπει αυτός να πληρώνεται διπλό μισθό εφόσον εκτελεί χρέη δύο ψαλτών;
- Μία γυναίκα που εκτελεί χρέη ψάλτη πρέπει να πληρώνεται όσο και ένας άντρας στη θέση της;
- Ένας κοσμικός ψάλτης που εξυπηρετεί ένα μοναστήρι έχει άλλα δικαιώματα/υποχρεώσεις από ένα ενοριακό ψάλτη;
- Επηρρεάζουν τα εργασιακά θέματα την πνευματική προσφορά/κατάσταση του ψάλτη;

και έχω πολλές ακόμα περιπτώσεις/ερωτήσεις αλλά δεν έχω χρόνο και σταματώ εδώ... ελπίζω με τον καιρό να απαντηθούν ή τουλάχιστον να συζητηθούν για να ακουστούν οι διάφορες απόψεις. Ευχαριστώ όλους.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#2
Με αφορμή άλλες συζητήσεις σε αυτή την υποενότητα ανοίγω νέο θέμα συζήτησης στο οποίο καλώ όλους να προβληματιστούν και να υποβάλλουν τις απόψεις/προτάσεις τους για συγκριμένα εργασιακά θέματα των ψαλτών. Ιδού μερικά ερωτήματα, αν νομίζετε ανοίξτε ξεχωριστά θέματα για αυτά που σας ενδιαφέρουν ή απαντήστε εδώ.
και έχω πολλές ακόμα περιπτώσεις/ερωτήσεις αλλά δεν έχω χρόνο και σταματώ εδώ... ελπίζω με τον καιρό να απαντηθούν ή τουλάχιστον να συζητηθούν για να ακουστούν οι διάφορες απόψεις. Ευχαριστώ όλους.
Δημητρη καλα εκαμες και ανοιξες αυτο το θεμα . Εβαλλες βεβαια εν ειδη ερωτησεων πολλα θεματα και επονται (οπως γραφεις) και αλλα . Ας ελπισωμε
να υπαρξει ανταποκριση και να εχεις τις αναλογες απαντησεις .
Προς το παρων απαντω μονο στο : ''Θα έπρεπε δηλαδή να πληρώνεται ο ψάλτης "με την ώρα" ;
Το ενδεχομενο αυτο το ειχα συζητησει παλαιωτερα με διαφορους . Να πληρωνεται δηλαδη ο ψαλτης με την ωρα ή με ενα μικτο συστημα οπου να υπαρχει μισθος για τις Κυριακες (πρωϊ) μονο και για ολα τα αλλα ωριαια αποζημιωση . Τοτε να δουμε ποσες φορες οι ιερεις θα λενε ''ελα και του αγιου Ονουφριου , ελα και στα αποδειπνα , ελα και στα ... '' .
Τωρα τι χρηματικο ποσο θα ειναι η ωρα ειναι ενα θεμα . Ας πουμε 40 ευρω μινιμουμ και απο κει και περα για περισσοτερα ας το συζητουν τα ενδιαφερωμενα μερη . Θα τα ξαναπουμε .
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#3
- Πώς κρίνετε τη σημερινή εργασιακή κατάσταση; ΚΑΙ ΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ!
- Πρέπει οι ψάλτες να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι; ΝΑΙ!
- Ποιά εργασιακά δικαιώματα έχει ένας ψάλτης σήμερα;
- Ένας ψάλτης που ψάλλει αφιλοκερδώς για να βοηθήσει οικονομικά τη (φτωχή) ενορία του, "χαλάει την πιάτσα"; ΝΑΙ!
- Ένας ψάλτης που προτιμά να παίρνει λιγότερα χρήματα προκειμένου να ψάλλει στην ενορία που τον αναπαύει (πνευματικά, κοινωνικά, απόσταση από το σπίτι κτλ) "χαλάει την πιάτσα"; ΝΑΙ!
- Πολλοί ηλικιωμένοι ψάλλουν δωρεάν για "το κέφι τους" και επειδή δεν επιζητούν καμία δέσμευση. Αυτοί "χαλάνε την πιάτσα"; ΝΑΙ!!!
- Όταν ένας ψάλτης αντικαθιστά κάποιον άλλο προσωρινά επειδή π.χ. αρρώστησε ο άλλος πρέπει να πάρει ακριβώς το μισθό του άλλου ή ανάλογα με τη δική του "αξία";
- Συνήθως όταν ένας ψάλτης ζητάει αρκετά ή πολλά χρήματα για να ψάλλει θεωρείται από πολλούς "φιλοχρήματος". Υπάρχουν όντως και φιλοχρήματοι ψάλτες, αλλά από ποιό σημείο και μετά χαρακτηρίζεται κάποιος "φιλοχρήματος" και πότε όχι; ΚΙ ΕΓΩ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΩ ΑΥΤΟ!!!
- Ένας ψάλτης που εμφανίζεται μόνο τις Κυριακές και πολύ μεγάλες γιορτές πρέπει να πληρώνεται λιγότερο από εάν έκανε και καθημερινές; Θα έπρεπε δηλαδή να πληρώνεται ο ψάλτης "με την ώρα"; ΚΑΛΗ ΙΔΕΑ!
- Συμφωνείτε με τις υπέρογκες μερικές φορές οικονομικές απαιτήσεις "μεγάλων ονομάτων" για να ψάλλουν σε πανηγύρεις ενοριών; ΚΑΛΑ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ! ΣΕ ΜΙΑ ΕΝΟΡΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΙ ΕΙΧΑΝ ΨΙΘΥΡΙΣΕΙ ΟΙ ΕΠΙΤΡΟΠΟΙ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΦΙΡΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΚΟΨΑ ΤΟΝ ΒΗΧΑ!
- Όταν ένας ψάλτης αναλάβει μία ενορία και μετά τον καλέσει μία άλλη με περισσότερο μισθό, τί πρέπει να κάνει; ΥΠΟΜΟΝΗ! :rolleyes:
- Πρέπει οι ψάλτες να υπογράφουν συμβόλαιο με την ενορία τους (που θα δεσμεύει αμφοτέρους να μήν φύγουν/μην διώξουν); ΝΑΙ!
- Πρέπει να υπάρχουν "τυχερά" για τους ψάλτες και εάν ναί, πρέπει/μπορούν να υπάρχουν κανόνες που να καθορίζουν τις "ταρίφες" για κάθε μυστήριο; ΝΑΙ!!!
- Όταν ένας ψάλτης απολυθεί άδικα και είναι γνωστό αυτό, πρέπει οι άλλοι ψάλτες να "μποϊκοτάρουν" τη θέση αυτή και να μήν προσέλθουν ακόμα και εάν θέλουν τη θέση ή πώς αλλιώς μπορούν να διαμαρτυρηθούν; ΝΑΙ!!!
- Τί ρόλο παίζει ο Επίσκοπος της περιοχής στα εργασιακά θέματα των ψαλτών; ΑΣ ΜΗ ΜΙΛΗΣΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ!:mad:
- Εάν ένας ψάλτης δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του (π.χ. έρχεται στις καταβασίες) πρέπει να μειώνεται ο μισθός του; ΝΑΙ!
- Οι πλούσιες ενορίες πρέπει να πληρώνουν περισσότερο από τις μικρές; ΒΕΒΑΙΑ! :D
- Επηρρεάζουν τα εργασιακά θέματα την πνευματική προσφορά/κατάσταση του ψάλτη; ΦΥΣΙΚΑ! ΑΝ ΨΑΛΛΕΙΣ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΙ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΠΟΤΕ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙΣ, ΠΟΤΕ ΘΑ ΠΑΣ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ, ΕΧΕΙΣ ΒΑΛΕΙ ΜΕΝ ΤΟ ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΚΙΝΗΤΟ ΣΤΟ ΑΘΟΡΥΒΟ ΑΛΛΑ ΒΛΕΠΕΙΣ ΤΙΣ ΚΛΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΔΡΑΜΑ!
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#4
Καταπέλτης ερωτήσεων ο Δημήτρης... Πολύ ωραίο νέο θέμα όμως και σε ευχαριστούμε!
Άντε βέβαια τώρα να απαντήσεις εν ολίγοις σε τόσα πολλά μαζί, ώστε να γίνεις αντιληπτός άνευ παρεξηγήσεων αλλά και χωρίς να πλατειάσεις... :) Ας δοκιμάσουμε...


- Πώς κρίνετε τη σημερινή εργασιακή κατάσταση;
Χωρίς σαφές θεσμικό πλέγμα που να κατοχυρώνει τον Ψάλτη, αλλά ούτε και την Εκκλησία εν πολλοίς. Και οι δυο εναπόκεινται στην καλή διάθεση του άλλου μέρους, με την Εκκλησία ωστόσο να έχει το "πάνω χέρι"...

- Πρέπει οι ψάλτες να γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι;
Φυσικά και θα έπρεπε, κάτω φυσικά από ορισμένες προϋποθέσεις. Τυπικά, η παρούσα πρόταση στέκει, μια που ένας διπλωματούχος Βυζ. Μουσικής έχει ενδεχομένως περισσότερα χρόνια φοιτήσεως από ένα ιερέα (πολλοί ιερείς είναι Γ, Δ κατηγορίας...) και έχει εξίσου ώρες υπηρεσίας στον Ιερό Ναό εξυπηρετώντας τις λατρευτικές ανάγκες. Η αιτίαση κάποιων ότι αυτό το τελευταίο δεν στέκει μια που η υπηρεσία του ιερέως στο ναό συνεχίζεται διοικητικά κλπ. μετά τα λατρευτικά καθήκοντα είναι νομίζω συζητήσιμη έως και αβάσιμη, αφού μεγάλο μέρος των ιερέων (ιδίως στην επαρχία) δεν έχουν τέτοια υπηρεσία. Κοινώς ανοιγοκλείνουν τον ναό. Αν αυτοί, τότε γιατί όχι και εμείς...;
Όσο φυσικά αφορά στις προϋποθέσεις που ανέφερα πιο πάνω, δεν χρειάζεται νομίζω να επεκταθώ πέρα από μια λέξη: Αξιοκρατία ... Θα μου πείτε "αξιοκρατία εν Ελλάδι;" ... ΟΚ, αυτό το συζητάμε σε δεύτερη φάση...

- Ποιά εργασιακά δικαιώματα έχει ένας ψάλτης σήμερα;
Δεν νομίζω να έχει, με την ευρεία και πλήρη έννοια του όρου, όπως την αντιλαμβάνονται και την απολαμβάνουν οι υπόλοιποι εργαζόμενοι... Ακόμα και εάν έχει προσληφθεί μέσω ΙΚΑ κλπ, και πάλι υπάρχουν περιθώρια να καταστρατηγηθούν βασικά δικαιώματά του, όπως και κατά καιρούς έχει γίνει.

- Πώς μπορεί ένας ψάλτης να διεκδικήσει τα δικαιώματά του;
Με τον κλασσικό τρόπο, όπως και άλλοι εργαζόμενοι, μόνο που ποτέ δεν θα βρει το δίκιο του, αλλά ούτε και αναλόγιο ξανά ποτέ του, όπως έχει δείξει η εμπειρία σε πάμπολλες ανάλογες περιπτώσεις...

- Πώς καθορίζει σήμερα ένας ψάλτης το "πόσα θα ζητήσει";
Εδώ είναι σκούρα τα πράγματα... Τα κριτήρια ποικίλουν... Άλλοι ζητούν όσα νομίζουν ότι θα έπρεπε να πάρουν λόγω αξίας (ακόμα και αν αυτή είναι στη φαντασία τους). Άλλοι όσα τους παίρνει να ζητήσουν, ώστε να μην "φάνε πόρτα", ακόμα και αν οι απαιτήσεις αυτές είναι λογικές. Άλλοι ανάλογα με τις υποχρεώσεις που καλούνται να αναλάβουν. ... Τι να πρωτοπείς, εδώ το ζήτημα δεν μπορεί να απαντηθεί με λίγες γραμμές, είναι πολύπλευρο και η απάντηση υποκειμενική από κάθε άποψη...

- Ένας διεθνούς φήμης πρωτοψάλτης και ένας όχι και τόσο καλλίφωνος ψάλτης τοπικής ενορίας με το ίδιο χαρτί ΒΜ και ίδια χρόνια προϋπηρεσίας και τις ίδιες υποχρεώσεις πρέπει να είναι ίσοι μισθολογικά;
Δεν νομίζω πως εδώ θα πρέπει να είναι η ίση αμοιβή το ζητούμενο, αλλά η δίκαιη. Δηλαδή, και ο μεν να αμοίβεται ανάλογα προς την αξία του, αλλά και ο δε ανάλογα προς την έως τώρα και νυν προσφορά του...

- Όταν υπάρχει χορός (χορωδία) στο ναό, ποιά η εργασιακή κατάσταση της χορωδίας;
Άβυσσος η ψυχή του Εκκλ. Συμβουλίου...

- Πρέπει ο δεξιός ψάλτης να πληρώνεται περισσότερο από τον αριστερό;
Φυσικά, αφού έχει την ευθύνη του να είναι ο Α' Ψάλτης... Εκτός φυσικά και αν ο Β' Ψάλτης έχει αναλάβει περισσότερες υποχρεώσεις οπότε πρέπει να αμοίβεται ανάλογα...

- Πώς καλύπτονται εργασιακά οι ψάλτες της ομογένειας;
Παρά την διαμονή μου στο εξωτερικό δεν είχα ασχοληθεί πολύ με το ζήτημα. Εκείνο που γνωρίζω είναι ότι οι αποδοχές είναι αρκετά καλές σε σχέση με την Ελλάδα στις περισσότερες περιπτώσεις, τουλάχιστον στο χώρο που κινήθηκα προσωπικά...

- Ένας ψάλτης που ψάλλει αφιλοκερδώς για να βοηθήσει οικονομικά τη (φτωχή) ενορία του, "χαλάει την πιάτσα";
ΝΑΙ! Καμία Ενορία δεν είναι τόσο φτωχή, ας μην γελιόμαστε... Αλλά ακόμα και σε μια τέτοια περίπτωση η κρατούσα Εκκλησία θα μπορούσε να έχει δώσει λύση με πολλούς τρόπους. Με το να βοηθούν λοιπόν κάποια καλοπροαίρετα έστω, ενισχύουν την τακτική του "να τη βγάλουμε όπως-όπως" που δυστυχώς έχει επικρατήσει, παρέχοντας εύκολη και εκμεταλλεύσιμη λύση, η οποία (δυστυχώς...) δεν εκτιμάται κιόλας κάποιες φορές...

- Ένας ψάλτης που προτιμά να παίρνει λιγότερα χρήματα προκειμένου να ψάλλει στην ενορία που τον αναπαύει (πνευματικά, κοινωνικά, απόσταση από το σπίτι κτλ) "χαλάει την πιάτσα";
Δεν μπορεί κανείς να υποχρεώσει κάποιον να ψάλλει με ΤΟΣΑ χρήματα και ΕΚΕΙ... Είναι θέμα που θα πρέπει να τεθεί εντός θεσμικού πλέγματος, και στο οποίο θα πειθαρχήσουμε όλοι μας. Σε μια τέτοια περίπτωση, ναι, θα "χαλούσε την πιάτσα"... Τώρα, δεν υπάρχει καν "πιάτσα", με την απόλυτη έννοια του "όρου"... (Προσωπικά θα προτιμούσα τον όρο "αγορά εργασίας":wink: )

- Πολλοί ηλικιωμένοι ψάλλουν δωρεάν για "το κέφι τους" και επειδή δεν επιζητούν καμία δέσμευση. Αυτοί "χαλάνε την πιάτσα";
Σας παραπέμπω στις παραπάνω δυο απαντήσεις μου, που νομίζω καλύπτουν και την παρούσα ερώτηση, προσθέτοντας ότι και οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να κατανοήσουν την ανάγκη και την προσπάθεια των νεωτέρων για αλλαγή του καθεστώτος και να σταθούν ανάλογα.

- Όταν ένας ψάλτης αντικαθιστά κάποιον άλλο προσωρινά επειδή π.χ. αρρώστησε ο άλλος πρέπει να πάρει ακριβώς το μισθό του άλλου ή ανάλογα με τη δική του "αξία";
Εδώ να πούμε ότι ο ασθενών πρέπει να λαμβάνει το μισθό του κανονικά όπως ορίζει ο νόμος σε περίπτωση ασθενείας, εφ' όσον έχει προσληφθεί με ΙΚΑ ή η Ψαλτική είναι η αποκλειστική του εργασία. Από εκεί και πέρα αν έχουνε ξεκαθαριστεί αυτά τα θέματα, το θέμα της αμοιβής του αντικαταστάτη του μπορεί να διευθετηθεί ανάλογα.
Αν πάντως μιλάμε μια απλή περίπτωση αντικατάστασης χωρίς τα παραπάνω, τότε ναι, ο αντικαταστάτης πρέπει να λαμβάνει το ίδιο ποσό. Δεν έχει σημασία η αξία (εξάλλου για να τον επιλέξουν ως αντικαταστάτη σημαίνει ότι αποδέχονται καλώς ή κακώς την αξία του όποια και αν είναι αυτή...) αλλά το γεγονός ότι καλείται να καλύψει ορισμένη θέση με ορισμένες υποχρεώσεις...

- Συνήθως όταν ένας ψάλτης ζητάει αρκετά ή πολλά χρήματα για να ψάλλει θεωρείται από πολλούς "φιλοχρήματος". Υπάρχουν όντως και φιλοχρήματοι ψάλτες, αλλά από ποιό σημείο και μετά χαρακτηρίζεται κάποιος "φιλοχρήματος" και πότε όχι;
Φαντάζομαι ότι εδώ ισχύει ό,τι ισχύει και στην εν γένει ζωή μας...

- Ένας ψάλτης που εμφανίζεται μόνο τις Κυριακές και πολύ μεγάλες γιορτές πρέπει να πληρώνεται λιγότερο από εάν έκανε και καθημερινές; Θα έπρεπε δηλαδή να πληρώνεται ο ψάλτης "με την ώρα";
Μεγάλο θέμα... Πιστεύω πως εδώ θα πρέπει μεν οι "βασικοί" ψάλτες να αμοίβονται επαρκώς μια που αυτοί έχουν την ευθύνη των αναλογίων. Οι δε "τρίτοι" ή "καθημερινοί" να αμοίβονται δικαίως ως προς την υπηρεσία τους... Και εν πολλοίς θα συμφωνήσω με τον κ. Λιναρδάκλη στα όσα προέγραψε σχετικά...

- Συμφωνείτε με τις υπέρογκες μερικές φορές οικονομικές απαιτήσεις "μεγάλων ονομάτων" για να ψάλλουν σε πανηγύρεις ενοριών;
Δεν νομίζω ότι μας αφορά εν πολλοίς εμάς τους "μικρούς" :) Μας αφορά όμως και μας παρα-φορά αν η Ενορία που υπηρετούμε μας λέει το κλασσικό "δεν βγαίνουμε, δεν βγαίνουμε..." όλο το χρόνο που σκοτωνόμαστε να υπηρετούμε υποαμοιβόμενοι, και ξαφνικά "βγαίνει και παραβγαίνει" για μία μόνο ημέρα!!!

- Πρέπει/θέλουν οι ψάλτες να δηλώνουν το ψαλτικό τους εισόδημα (και τα τυχερά!) και να φορολογείται αυτό ανάλογα;
Φυσικά! Αν το συγκεκριμένο εισόδημα είναι μικρό, ουδέν πρόβλημα, είναι αφορολόγητο. Αν είναι μεγάλο, ε, ΟΚ, γιατί να μην φορολογηθεί...;

- Επιτρέπεται να έχει κανείς δεύτερη επίσημη εργασία εκεί που μένετε όταν έχει μόνιμη απασχόληση (full time) σε πρώτη δουλειά; Στην Αυστραλία απ'ότι ξέρω δεν επιτρέπεται.
Κάπου είχα διαβάσει ότι μπορείς να έχεις πολλαπλές επαγγ. δραστηριότητες φτάνει να μην προκύπτει ασυμβίβαστο (π.χ. Δ.Υ. και ελεύθερος επαγγελματίας ταυτόχρονα) Επιφυλλάσσομαι και επαφίεμαι στις απαντήσεις όσων είναι γνώστες του θέματος.

- Όταν ένας ψάλτης αναλάβει μία ενορία και μετά τον καλέσει μία άλλη με περισσότερο μισθό, τί πρέπει να κάνει;
Επειδή μου έχει συμβεί τέτοια περίπτωση, με δελεαστική πρόταση από το πουθενά σε άσχετη στιγμή, προσωπική μου γνώμη είναι πως ο Ψάλτης αν είναι κάποιο μικρό διάστημα εκεί, δεν είναι σωστό για την εικόνα του να αποχωρήσει, ιδίως αν η αποχώρησή του συμπίπτει με μια κρίσιμη λειτουργικά εποχή (π.χ. περίοδο Πάσχα) Σε κάθε περίπτωση πάντως η αποχώρησή του θα πρέπει να είναι αξιοπρεπής, δηλαδή να μην αφήνει "ξεκρέμαστη" την Ενορία που υπηρετεί, ή να προσπαθεί να "παγιδεύσει" κάποιο συνάδελφο ώστε να σηκωθεί να φύγει "μπαμ και κάτω". Έχουν συμβεί διάφορα κατά καιρούς...
Είχα συναντήσει περίπτωση όπου κάποιος ψάλτης είχε μείνει μόνος δεξιά και αναζητούσε αριστερό με την προοπτική να σηκωθεί να φύγει με το που βρει κάποιον να μπει αριστερά, γιατί είχε ήδη κανονίσει να πάει αλλού, αποκρύπτοντας μάλιστα και αυτό, αλλά και τη γενικότερη κατάσταση του κλίματος που επικρατούσε στο ναό... Όταν βρήκε, σηκώθηκε και έφυγε μετά από δύο εβδομάδες αφήνοντας κενή τη δεξιά θέση και τον αριστερό να τρέχει και να μη φτάνει από όλες τις πιθανές απόψεις.... Τα σχόλια περιττά...

- Πρέπει οι ψάλτες να υπογράφουν συμβόλαιο με την ενορία τους (που θα δεσμεύει αμφοτέρους να μήν φύγουν/μην διώξουν);
ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ!

- Πρέπει να υπάρχουν "τυχερά" για τους ψάλτες και εάν ναί, πρέπει/μπορούν να υπάρχουν κανόνες που να καθορίζουν τις "ταρίφες" για κάθε μυστήριο;
Τα "τυχερά" αμοίβουν την επιπλέον υπηρεσία μας στον ναό, σε μυστήρια κλπ. Άρα είναι απόλυτα λόγική η ύπαρξή τους. Κανόνες για "ταρίφες" δεν μπορούν και δεν πρέπει να επιβληθούν, θα μας φάει ο κόσμος!!! Από την άλλη μεριά όμως δεν μπορεί και ένας ψάλτης να ψάλλει για 5 και για 10 ευρώ, ιδίως αν έχει και κάποια Α υπόσταση ή και κάποοια έξοδα κινήσεως κλπ... Μια σύσταση του Προϊσταμένου προς τους πιστούς για επαρκή αμοιβή του Ψάλτη αλλά και του Νεωκόρου, όταν τα ποσοστά που του αναλογούν στα χρήματα που άφησαν είναι μικρά, πιστεύω πως είναι χρήσιμη. Αν οι πιστοί δεν αναταποκριθούν τότε πιστεύω πως η συμπλήρωση του ποσού δια μερικών ευρώ εκ μέρους του Εκκλ. Συμβουλίου δεν είναι μεγάλη δαπάνη...

- Όταν ένας ψάλτης απολυθεί άδικα και είναι γνωστό αυτό, πρέπει οι άλλοι ψάλτες να "μποϊκοτάρουν" τη θέση αυτή και να μήν προσέλθουν ακόμα και εάν θέλουν τη θέση ή πώς αλλιώς μπορούν να διαμαρτυρηθούν;
Θεμιτό και σωστό, αλλά ταυτόχρονα και "όνειρο θερινής νυκτός..."

- Τί ρόλο παίζει ο Επίσκοπος της περιοχής στα εργασιακά θέματα των ψαλτών;
Ανάλογα τη σκηνοθεσία, το σενάριο και το "casting"... :D :rolleyes:

- Εάν ένας ψάλτης δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του (π.χ. έρχεται στις καταβασίες) πρέπει να μειώνεται ο μισθός του;
Εφ'όσον έχουμε απαιτήσεις πρέπει να είμαστε και σωστοί στις υποχρεώσεις μας, αλλιώς αυτοστιγματιζόμαστε αλλά στιγματίζουμε και τον Κλαδο μας... Σε μια τέτοια περίπτωση πιστεύω πως ο ψάλτης καλύτερα να πηγαίνει σπίτι του, εκτός και αν είναι η συμφωνία αυτή που έχει με το ναό. "Άμα θέλει η νύφη και ο γαμπρός, τύφλα να'χει ο πεθερός", δεν μας πέφτει λόγος... (Συγγνώμη αν στενοχωρώ κάποιους...)

- Θα εκλείψει ποτέ το "μέσον" στις προσλήψεις ιεροψαλτών; Π.χ. εάν ένας ψάλτης αρέσει στον ιερέα και το συμβούλιο αισθητικά (ή για άλλους λόγος) περισσότερο από κάποιον με περισσότερες γνώσεις/πτυχία κτλ. υπάρχει ποτέ περίπτωση να απορρίψουν τον πρώτο και να πάρουν το δεύτερο;
Θα ανατείλει άραγε ποτέ ο ήλιος από τη δύση....; :D :rolleyes: :D

- Όταν ένας ψάλτης πάει διακοπές πρέπει να πληρώνεται (και να πληρώνεται και ο αντικαταστάτης του);
Εδώ έχουμε πέσει σε μια πλάνη... Εφ' όσον σαν άνθρωπος και σαν εργαζόμενος ο ψάλτης έχει ΚΑΝΟΝΙΚΗ άδεια, ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ πληρωθεί, και ΓΙΑΤΙ τίθεται θέμα αντικαταστάτη, τον οποίο μάλιστα καλείται να βρει ο ίδιος, ή και να πληρώσει ο ίδιος σε κάποιες περιπτώσεις; Τότε για τι είδους "άδεια" και τι είδους "επίδομα αδείας" συζητάμε; Δεν το καταλαβαίνω... Είναι απλό το ζήτημα: Ο ψάλτης έχει άδεια ._ Αν αυτή η άδεια είναι έκτακτη, ΟΚ, τότε ΝΑΙ, ο ψάλτης αυτός πρέπει να βρει αντικαταστάτη, εφ' όσον του ζητηθεί, και να τον πληρώσει κιόλας!!!

- Οι πλούσιες ενορίες πρέπει να πληρώνουν περισσότερο από τις μικρές;
"Κατά το μπόι και τ' άρματα" λένε στο χωριό μου...

- Όταν δεν υπάρχει άλλη ενορία στο χωριό και είσαι ο μοναδικός (αυτοσχέδιος πολλές φορές) ψάλτης, τί εργασιακές επιλογές έχεις;
Όσες και η Ενορία.... :rolleyes:
- Ένας ηλικιωμένος πρακτικός που εξυπηρετεί τις καθημερινές πρέπει να πληρώνεται όσο και ένας κανονικός ψάλτης εάν έψαλλε εκείνος τις ίδιες ημέρες;
Νομίζω πως εν πολλοίς εμπίπτει στα όσα είπαμε παραπάνω για ανάλογα ερωτήματα.

- Σε ενορίες με ένα και μοναδικό ψάλτη, πρέπει αυτός να πληρώνεται διπλό μισθό εφόσον εκτελεί χρέη δύο ψαλτών;
Δίκαιο είναι, εφ'όσον κουράζεται επιπλέον, και πρέπει να είναι και πάντα "stand by" ...

- Μία γυναίκα που εκτελεί χρέη ψάλτη πρέπει να πληρώνεται όσο και ένας άντρας στη θέση της;
Εννοείς να είναι διορισμένη ψάλτρια; Δεν νομίζω να έχει γίνει αυτό πουθενά. Αν αυτό ποτέ γινόταν (αν και νομίζω πως έχουμε κανονικό (ή εθιμικό) ζήτημα εδώ ζήτημα εδώ...) φυσικά και πρέπει να αμοίβεται όπως και όλοι.
Αν όμως εννοείς ότι απλά καλύπτει την κατάσταση, όπως σε κάποια άλλα ερωτήματα παραπάνω, τοτε ένα έχω να πώ: ΑΥΤΑ και αν "χαλάνε την πιάτσα"...

- Ένας κοσμικός ψάλτης που εξυπηρετεί ένα μοναστήρι έχει άλλα δικαιώματα/υποχρεώσεις από ένα ενοριακό ψάλτη;
Νομίζω πως τα δικαιώματα είναι ανάλογα των υποχρεώσεων και αντίστροφα. Δεν ισχύει κάτι διαφορετικό κατά την άποψή μου.

- Επηρρεάζουν τα εργασιακά θέματα την πνευματική προσφορά/κατάσταση του ψάλτη;
Φυσικά. Εύστοχο το παράδειγμα του Παναγιώτη Σόμαλη πιο πάνω...


--------------
Ευχαριστώ για την υπομονή και το χρόνο σας να διαβάσετε όλα τα παραπάνω...
 
Last edited:

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#5
Κύριε Μανιάτη συμφωνώ με τις τοποθετήσεις σου, και σε ευχαριστώ, διότι ο Ιεροψάλτης είναι και εργαζόμενος, και επιστήμονας, και καλλιτέχνης καθώς και πιστός Χριστιανός, κλπ κλπ, και θα διαπραγματεύεται συνεχώς ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες των εκκλησιαστικών συμβουλίων, τις προτάσεις των εκκλησιαζομένων, κλπ κλπ. Ζούμε σε ελεύθερη αγορά εργασίας, με τα καλά της και μη.

Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια.
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#6
Αγαπητοί φίλοι,
Επιτρέψτε μου να βοηθήσω τη συζήτηση λόγω ενασχόλησης μου με θέματα διοίκησης (και εργασιακά) αρκετές δεαετίες.

Βασικές μορφές εξαρτημένης εργασίας:

Ι. Δημοσίου δικαίου (μονιμότητα)
Πρέπει να υπάρχει νομοθετημένη θέση. Επίσης νόμος ορίζει τον τρόπο και τους όρους πρόσληψης, την μισθολογική εξέλιξη κλπ.

ΙΙ. Ιδιωτικού δικαίου.
1. Αορίστου χρόνου (Πλήρους απασχόλησης).
Διαδικασία, περίπου όπως στην περίπτωση (Ι).
2. Ορισμένου χρόνου
Α. Πλήρους απασχόλησης.
Β. Μερικής απασχόλησης.
Απλούστερη διαδικασία.

ΙΙΙ. Διερεύνηση της δυνατότητας σύναψης συμβάσεων μίσθωσης έργου (μη εξαρτημένη εργασία), ή ακόμα και η δυνατότητα περιστασιακής απασχόλησης, χωρίς θεωρημένα παραστατικά, μέσα στα όρια που εκάστοτε ισχύουν( σήμερα 5000 ευρώ ο χρόνος).

Τώρα για τους ψάλτες. Τα πράγματα είναι και απλά και σύνθετα (ανάλογα, με το αν υπάρχει πραγματική θέληση για επίλυση ή όχι). Νομοθεσία της Πολιτείας υπάρχει. Για να φέρω ένα παράδειγμα : αν ένας μεγάλος ναός με μεγάλη διαχείριση, θελήσει να προσλάβει ένα οικονομολόγο (σαν μισθωτό ή σαν ελεύθερο επαγγελματία) για τα διαχειριστικά του,ποιός τον εμποδίζει, τι τον εμποδίζει να το πράξει; Στο δια ταύτα λοιπόν.Για να είμαστε ρεαλιστές, για τους ψάλτες πρέπει να επιδιωχθεί το εφικτό και όχι το ιδεώδες. π.χ. όταν όλοι οι ψάλτες προσληφθούν ως δημόσιοι υπάλληλοι, δεν θα μπορεί να ασκούν κανένα άλλο επάγγελμα. Ποιος θα τους πληρώνει; Το κράτος; Αποκλείεται. Η Εκκλησία; Θέλει; Τι θα γίνει με μικρές ενορίες, μικρά χωριά κλπ.;
Φρονώ λοιπόν, ότι πρέπει να υπάρξει η δυνατότητα προσλήψεων με μικτό σύστημα (όλες οι παραπάνω κατηγορίες). Έτσι μπορούν να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις προσλήψεως ψαλτών αλλά και βοηθών σε ενορίες (μεγάλες, μεσαίες, μικρές ή πολύ μικρές), σε μοναστήρια, σε προσκυνήματα.
Για το ασφαλιστικό καθεστώς των ψαλτών δεν υπάρχει θέμα. Υπάρχει νομοθεσία (και πριν τον κανονισμό) που καλύπτει κάθε περίπτωση.
Επίσης για ψάλτες που είναι και δημόσιοι υπάλληλοι, υπάρχει δυνατότητα να εξαιρεθούν από τις διατάξεις του υπαλληλικού κώδικα (διπλοθεσία), σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 104 του Συντάγματος, όπως είχε γίνει πριν από χρόνια.
Τέλος για ψάλτες που είναι συνταξιούχοι από άλλη αιτία, τυχόν οικονομικές επιπτώσεις από την ψαλτική τους απασχόλησή, εξαρτώνται από τη νομοθεσία που διέπει τον συνταξιοδοτικό τους φορέα.
ΔΥΣΚΟΛΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ; ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΤΟ ΘΕΛΟΥΜΕ (οι ψάλτες) ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΛΗΣΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ (εννοώ την Εκκλησία, γιατί η Πολιτεία δεν πρέπει να έχει πρόβλημα αφού θα αποκτήσει έσοδα, που τώρα δεν τα έχει).
 
#7
Χαλκέντερε Διαχειριστά, σε συγχαίρω για την ομοβροντία των ζητημάτων, ιδιαίτερα κ ρ ί σ ι μ ω ν για τη συγκρότηση της σύγχρονης ιεροψαλτικής ταυτότητας. Αλλά επέτρεψέ μου να δηλώσω ότι το σφυροκόπημα με θέματα που άπτονται των επαγγελματικών αλλά και όλο και πιο συχνά τελευταία(ευτυχώς..:wink:)πνευματικών/αξιακών θεμελίων με έχει κυριολεκτικά κάνει να "σηκώσω ψηλά τα χέρια". Γιατί κάθε ανοιχτή διερώτηση που πέφτει στο τραπέζι του φόρουμ,(ας πούμε: "Τί είναι/σημαίνει παράδοση;")με αφήνει "ενεό", στα πρόθυρα της εγκεφαλικής συμφόρησης. ΔΕΝ είναι ερωτήσεις από αυτές που τίθενται στην Ελλάδα! Εδώ υπάρχουν ιερά και όσια! Υπάρχουν θέσμια! Και βεβαίως όταν ανοίγουν οι ασκοί του Αιόλου, πρέπει πάσει θυσία, να κλείσουν, έστω και εμβαλωματικά, όπως με το διάτρητο ιεροψαλτικό νομοσχέδιο..
Με ρέγουλο λοιπόν..Κάθε τρίμηνο και ένα μεγα-θέμα. Αν και σε βλέπω, μέγιστε Κουμπαρούλη να ανθυπομειδιάς κάτω απ' τους βαρύτονους μύστακες, αφού η επεξεργασία θεμάτων-ταμπού για τους Ελλαδίτες("παράδοση", "θρησκευτική τέχνη ΣΗΜΕΡΑ", "τί σημαίνει κλασσικό στο ψάλλειν"κ.τ.λ,) είναι κοινός τόπος για τους λόγιους της ελληνικής διασποράς εντός μιας ανοιχτής κοινωνίας που α ν α σ τ ο χ ά ζ ε τ α ι για το παρελθόν αλλά ΚΥΡΙΩΣ για το μέλλον, ένα μέλλον που δε θα βρίσκει την εκκλησία εσωστρεφή και τους ναούς αδειανούς από κόσμο. ΤΟΤΕ θα μπορεί να πληρώνει και αξιοπρεπώς εμάς, τους τελευταίους τροχούς της αμάξης. Μια "no mans Land" θα μας κάνει φτωχότερους, και τους ψάλτες αλλά και την κοινωνία.
Θα απαντήσω επιλεκτικά. Με ενδιαφέρουν όσα ερωτήματα είναι εμβληματικά, "σημαίνουν"(make sense) για ένα 40αρη ψάλτη αγροτικής ενορίας, με Δεσπότη που ΔΕΝ θεωρείται ψαλτομάχος, το αντίθετο..
- Πρέπει ο δεξιός ψάλτης να πληρώνεται περισσότερο από τον αριστερό; Όχι! Αν και δεν υπήρξα δυστυχώς αριστερός, ΟΧΙ! Όλο το ζόρι το τραβούν οι αριστεροί! Που συχνά έχουν καλύτερες σπουδές και φωνή και εμπειρογνωμοσύνη από μας! Συχνά έχουν και περισσότερα χρόνια προυπηρεσίας. Ο αριστερός μου ήταν επαγγελματίας ψάλτης πριν γεννηθώ. Ίδιος μισθός για ίδια δουλειά!
- Ένας ψάλτης που εμφανίζεται μόνο τις Κυριακές και πολύ μεγάλες γιορτές πρέπει να πληρώνεται λιγότερο από εάν έκανε και καθημερινές; Θα έπρεπε δηλαδή να πληρώνεται ο ψάλτης "με την ώρα"; ΝΑΙ! Μια πρόταση απ' τον Βαγγέλη Λιναρδάκη που με βρίσκει να συμφωνώ απόλυτα. Θα μου επιτρέψετε να σας εκμυστηρευτώ ότι αν δεν ήμουν ψάλτης, υπήρχε/υπάρχει μεγάλη δυνατότητα να βγάζω αρκετά λεφτά ασκώντας άλλα επαγγελματικά πεδία που είμαι εμπειρογνώμων.Οι περισσότεροι απ' το συνάφι μας κάνουν αντίστοιχες θυσίες, ένα δώρο στην τοπική κοινωνία, μια ευεργεσία στους ενορίτες μας που νιώθουμε να συρικνώνονται λόγω βιολογικής φθοράς και να μην αντικαθίστανται εξαιτίας της τρομερής αστυφιλίας. Όμως, "δικαιοσύνην μάθετε οι ενοικούντες επί της γης" και μάλιστα οι σεβαστοί προϊστάμενοι: Eίναι άδικο να βάζει το χέρι βαθιά στη τσέπη(για βενζίνες..) ο ψάλτης προκειμένου να έρχεται ΚΑΘΕ μέρα στα μεγάλα απόδειπνα και από την άλλη στο πανηγύρι να δίνουν 1000 ευρώ στη..φίρμα.. Πώς μπορεί κανείς να αντιδράσει;Αλλοίμονο, η εκδίκηση είναι ένα φαγητό που τρώγεται κρύο. Και θα πρόσθετα:με αρκετά πικρή γεύση. Μόνο ένας ψάλτης που έχει καθήσει δεκαετίες στο αναλόγιο του ΙΔΙΟΥ ιερού, μετράει το χρόνο σε..ολυμπιάδες και κρατάει "πάντ'ανοιχτά, πάντ' άγρυπνα" τα μάτια του βλέποντας την λειψανδρία και ερήμωση των επαρχιακών ενοριών ΔΕΝ επιτρέπει στον εαυτό του να δώσει τη χαριστική βολή σε ακόμη μια ενορία. Αλλά αυτό ΔΕΝ είναι αδυναμία αλλά μεγαλοψυχία. Και στο τέλος τι μας περιμένει συνάδελφοι; Να σας πω εδώ το όνειρό μου: Όταν με εγκαταλείψει η φωνή μου, να υπάρχει κάποιος να με αντικαταστήσει που να ξέρει έστω ένα προσόμοιο. Και να έχει και 5 ανθρώπους ο ναός. Κι αυτό έχω την εντύπωση εξαρτάται σε κάποιο βαθμό από τα στελέχη του ναού: Οι παπάδες δεν πρέπει να βάζουν τα φράγκα ως ύψιστη αξία, οι δε ψάλτες να μην είμεθα ημιπαράφρονες: Nα ντρεπόμαστε να ανέβουμε στο ψαλτήρι στα 80, μεθυσμένοι, μη γνωρίζοντας ούτε το "άγιος ο θεός",με διάθεση μείωσης του αριστερού κ.τ.λ(είναι ατελείωτος ο κατάλογος των συμπτωμάτων που χρήζουν ψυχιατρικής μέριμνας)
Τι ρόλο παίζει ο Δεσπότης; Πολύ μικρό! Τον μεγαλύτερο τον παίζει η εκκλησιαστική επιτροπή και ο προϊστάμενος, σε συνδυασμό με την τοπική παράδοση που έχει δημιουργηθεί από αδιατάρακτη διαδοχή σ ο β α ρ ώ ν ψαλτών. Για αυτό, να πάρει η ευχή:mad:να πάρει, είναι σημαντική η ευθύνη μας. Αλλά κυρίως των προϊσταμένων που εν τη αμαθεία, συχνά συμφεροντολογική, βουλιάζουν μακροπρόθεσμα τις ενορίες. Και μετά οι σύλλογοι των παπάδων ζητάνε ψάλτες:D
Αυτά τα ολίγα για αρχή...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#8
Ζητώ συγνώμη από τον αγαπητό "Ψάλτη εν Χίω" και από όλους για το σφυροκόπημα ερωτήσεων και συμμετέχω στην αμηχανία του. Ξεκινάω να ανοίξω ένα θέμα με μία ερώτηση και .. το ένα φέρνει το άλλο και καταλήγω με καμιά διακοσαριά ερωτήσεις στο μυαλό μου από τις οποίες στέλνω όσες προφταίνω για να μην τις ξεχάσω :eek:

Νομίζω πάντως είναι σημαντικό να υπάρχουν τα ανοιχτά θέματα για να φαίνεται πόσα πράγματα εκκρεμούν την Ψαλτική σήμερα και πόσα πράγματα "παλεύουν" οι ψάλτες ατομικά ή/και συλλογικά, προσφέροντας ο καθένας τις αντιλήψεις, γνώσεις και εμπειρία τους όταν και όποτε μπορέσουν. Πολλές φορές μία ερώτηση αρκεί για να κάνει κάποιον να ψάξει, να διαβάσει και να συμμετάσχει σε ένα θέμα "εν καιρώ ευθέτω".
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#9
Ούτε εδώ φαίνεται μεγάλη "προσέλευση" για κατάθεση απόψεων... Μήπως τελικά έχει δίκιο ο κ. Λιναρδάκης όταν λέει ότι μεριμνούμε και τυρβάζουμε περί πολλά, αλλά για συνδικαλιστικά θέματα τίποτα...;;; :(
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#10
Ούτε εδώ φαίνεται μεγάλη "προσέλευση" για κατάθεση απόψεων... Μήπως τελικά έχει δίκιο ο κ. Λιναρδάκης όταν λέει ότι μεριμνούμε και τυρβάζουμε περί πολλά, αλλά για συνδικαλιστικά θέματα τίποτα...;;; :(
.....και πολλά να είναι τα έτη σας!!!! ....αλλά μετά τη πέμπτη ερώτηση, παρέδωσα όπλα..... στο προηγούμενο θέμα επειδή ήταν ανοικτό είχα πει τις απόψεις μου 1-2 φορες.... αλλά σε αυτό το θέμα με τοσες ερωτήσεις χρειάζεται να κάνω διατριβή.... συμπαθάτε με αλλά στις πολλές στροφές τα αυτοκίνητα κουράζονται... ενώ στην ευθεία και το παλιό αμάξάκι (εγώ δηλάδη) θα τσουλίσει....

με αγάπη.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#11
Bασίλης;9219 said:
.....και πολλά να είναι τα έτη σας!!!! ....αλλά μετά τη πέμπτη ερώτηση, παρέδωσα όπλα..... στο προηγούμενο θέμα επειδή ήταν ανοικτό είχα πει τις απόψεις μου 1-2 φορες.... αλλά σε αυτό το θέμα με τοσες ερωτήσεις χρειάζεται να κάνω διατριβή.... συμπαθάτε με αλλά στις πολλές στροφές τα αυτοκίνητα κουράζονται... ενώ στην ευθεία και το παλιό αμάξάκι (εγώ δηλάδη) θα τσουλίσει....

με αγάπη.
Καλό, καλό! Τον αγαπητό Βασίλη δε μπορείς παρά να τον συμπαθήσεις μόνο και μόνο από τον ευχάριστο, χιουμοριστικό τρόπο που γράφει σε κάθε σχεδόν μήνυμά του!!! :wink: :D
 
Last edited:
#12
Φίλε Δημήτρη πολλοί και σωστοί οι προβληματισμοί σου. Οι περισσότεροι από αυτούς προϋποθέτουν νομοθετικό πλαίσιο για να εφαμοστούν, πράγμα που στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμα και δεν βλέπω ορατό τετοιο ενδεχόμενο στο άμεσο ή τουλάχιστον στο βραχυπρόθεσμο μέλλον. Σαν μια γενική τοποθέτηση θα ήθελα να πω πως "η αγορά" είναι ελέυθερη και τα πράγματα διαφορφώνονται μετά από ατομικές διαπραγματεύσεις του κάθε ενός ψάλτη με το εκκλησιαστικό συμβούλιο του εκάστοτε ναού. Λέγοντας πραγματα εννοώ κυρίως το μισθό και τις συνθήκες - υποχρεώσεις. Αν υπήρχε ενιαίο μισθολόγιο με θεσμοθετημένες θέσεις εργασίας (δημοσίου ή ιδιωτικού δικάιου), τότε θα μπορούσαμε να μιλάμε για το "τι είναι σωστό...." και "πόσο πρέπει...." κλπ. Κατόπιν τούτων λοιπόν δεν θα ήταν απίθανο να παρατηρούμε για παράδειγμα το φαινόμενο να αμοίβεται περισσότερο ο λαμπαδάριος από τον πρωτοψάλτη ή να μην αμοίβεται καθόλου κάποιος ή να αμοίβεται πολύ λίγο σε σχέση με αυτά που προσφέρει κ.ο.κ. Συμπερασματικά, για να μη σας κουράσω άλλο (αν και θα επανέλθω με αυτό το θέμα) νομίζω πως ο καθένας είναι ελέυθερος να καθορίζει την αξία του, το αν και πόσο θα αμοιφθεί το πόσες φορές το μήνα θα υποχρεούται να πάει στο ναό, το αν και πότε θα αλλάξει συνθήκες εργασίας ή ναό, χωρίς να κινδυνεύουν οι μεν να χαρακτηριστούν φιλοχρήματοι, οι δε ανήθικοι - αντισυναδελφικοί, οι δε μη ιεροπρεπείς κλπ.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#13
νομίζω πως ο καθένας είναι ελέυθερος να καθορίζει την αξία του
Καλημέρα Αλέξανδρε!
Συμφωνώ μαζί σου περί "ελεύθερης αγοράς" και επαυξάνω: Η Βυζαντινή Μουσική είναι σε κάποιο βαθμό και καλλιτεχνικής φύσης ασχολία. Δεν είναι δυνατό ο μισθός να καθοριστεί από το τι πτυχίο έχει ο καθένας, καθώς αυτό μπορεί να είναι εντελώς αντίθετο από την απόδοσή του στο ψαλτήρι. Νομίζω πως ο καθένας κρίνεται και καταλήγει εκεί που ταιριάζει (εκεί που θέλει και τον θέλουν να ψέλνει). Υπάρχουν ιερείς που βολεύονται με έναν άμουσο εθελοντή, υπάρχουν ιερείς που θέλουν "πρώτα ονόματα". Ας αφήσουμε την "ελεύθερη αγορά" να κινηθεί!

Ίσως δεν ταιριάζει απόλυτα ο παραλληλισμός, αλλά φανταστείτε να προσπαθούσαν να κάνουν κατηγοριοποίηση για τους τραγουδιστές. Έστω ότι η Βίσση έχει πτυχίο τραγουδιού και πάει στην Α' κατηγορία. Αν π.χ. ο Νταλάρας δεν έχει πτυχίο, θα τον βάλουν στη Β κατηγορία; Στην πράξη όμως παίρνει παρόμοιες αμοιβές. Και αν ως κριτήριο επιτυχίας θεωρήσεις το πόσο παίρνει ή το πόσο κόσμο μαζεύει ο καθένας στο μαγαζί, τότε τους καλλιτέχνες της λυρικής σκηνής θα τους θεωρήσεις αποτυχημένους; Σε ποιο σημείο βάζεις το όριο της κατηγοριοποίησης και ποιος θέτει τα όρια;

στεφανος
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#14
------Πολλοί ηλικιωμένοι ψάλλουν δωρεάν για "το κέφι τους" και επειδή δεν επιζητούν καμία δέσμευση. Αυτοί "χαλάνε την πιάτσα";----
Η ανωτέρω φράση ήταν ερώτηση κάποιου κυρίου.
Απαντώ: Ψάλλουν κανονικά σε ενορία; ψάλλουν τις καθημερινές εξυπηρετώντας τον ψάλτη του ναού; ΓΙ' ΑΥΤΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ!!! Έτσι ώστε να μη μπορεί ο κάθε ιερέας να παίρνει όποιον θέλει για ψάλτη του ναού, παρα μόνον ψάλτη που είναι γραμμένος στα μητρώα του σωματείου ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ με τη σύμφωνη γνώμη του σωματείου.(αυτό προϋποθέτει συνεργασία σωματείων με τις Ι.Μ).
Το ίδιο ισχύει και για τις κυρίες που ψάλλουν.
Οι (περισσότεροι) ιερείς βολεύονται να έχουν 3-4 κυρίες που από θείο ζήλο (πραγματικά) ψάλλουν σε διάφορα μυστήρια και ακολουθίες ΤΖΑΜΠΑ. "γιατί σου λένε να πληρώσω ψάλτη, αφού κ τζάμπα κάνω τη δουλειά μου;"
Εδώ τα σωματεία πρέπει να τρέξουν και να πούνε στον οικείο Μητροπολίτη τί πρέπει να γίνει. Αλλά χρειάζεται να γίνουμε όλοι μέλη των σωματείων, για να μπορέσουν τα σωματεία να συζητήσουν με τις Ι.Μ. επί ίσοις όροις.
Κ για να επανέλθω στο παραπάνω θέμα, θα πρέπει το εκάστοτε σωματείο να κινηθεί εναντίον του δωρεάν ψάλτου ή του ψάλτου που πάει να εξυπηρετήσει ενορία, επειδή έχουν απολύσει τον κανονικό ψάλτη επειδή ήταν τάχα ακριβός...

Αυτά για τώρα
γίνετε μέλη και το συζητάμε πάλι...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#15
--------------------------------------------------
ΓΙ' ΑΥΤΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ!!! Έτσι ώστε να μη μπορεί ο κάθε ιερέας να παίρνει όποιον θέλει για ψάλτη του ναού, παρα μόνον ψάλτη που είναι γραμμένος στα μητρώα του σωματείου ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ με τη σύμφωνη γνώμη του σωματείου.(αυτό προϋποθέτει συνεργασία σωματείων με τις Ι.Μ).
---------------------------------------------------------------------
Εδώ τα σωματεία πρέπει να τρέξουν και να πούνε στον οικείο Μητροπολίτη τί πρέπει να γίνει. Αλλά χρειάζεται να γίνουμε όλοι μέλη των σωματείων, για να μπορέσουν τα σωματεία να συζητήσουν με τις Ι.Μ. επί ίσοις όροις.
Κ για να επανέλθω στο παραπάνω θέμα, θα πρέπει το εκάστοτε σωματείο να κινηθεί εναντίον του δωρεάν ψάλτου ή του ψάλτου που πάει να εξυπηρετήσει ενορία, επειδή έχουν απολύσει τον κανονικό ψάλτη επειδή ήταν τάχα ακριβός...- ----.
Εχεις απολυτο δικιο . Ετσι πρεπει να γινει .
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#16
------Πολλοί ηλικιωμένοι ψάλλουν δωρεάν για "το κέφι τους" και επειδή δεν επιζητούν καμία δέσμευση. Αυτοί "χαλάνε την πιάτσα";----
Η ανωτέρω φράση ήταν ερώτηση κάποιου κυρίου.
Απαντώ: Ψάλλουν κανονικά σε ενορία; ψάλλουν τις καθημερινές εξυπηρετώντας τον ψάλτη του ναού; ΓΙ' ΑΥΤΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ!!! Έτσι ώστε να μη μπορεί ο κάθε ιερέας να παίρνει όποιον θέλει για ψάλτη του ναού, παρα μόνον ψάλτη που είναι γραμμένος στα μητρώα του σωματείου ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ με τη σύμφωνη γνώμη του σωματείου.(αυτό προϋποθέτει συνεργασία σωματείων με τις Ι.Μ).
Το ίδιο ισχύει και για τις κυρίες που ψάλλουν.
Οι (περισσότεροι) ιερείς βολεύονται να έχουν 3-4 κυρίες που από θείο ζήλο (πραγματικά) ψάλλουν σε διάφορα μυστήρια και ακολουθίες ΤΖΑΜΠΑ. "γιατί σου λένε να πληρώσω ψάλτη, αφού κ τζάμπα κάνω τη δουλειά μου;"
Εδώ τα σωματεία πρέπει να τρέξουν και να πούνε στον οικείο Μητροπολίτη τί πρέπει να γίνει. Αλλά χρειάζεται να γίνουμε όλοι μέλη των σωματείων, για να μπορέσουν τα σωματεία να συζητήσουν με τις Ι.Μ. επί ίσοις όροις.
Κ για να επανέλθω στο παραπάνω θέμα, θα πρέπει το εκάστοτε σωματείο να κινηθεί εναντίον του δωρεάν ψάλτου ή του ψάλτου που πάει να εξυπηρετήσει ενορία, επειδή έχουν απολύσει τον κανονικό ψάλτη επειδή ήταν τάχα ακριβός...

Αυτά για τώρα
γίνετε μέλη και το συζητάμε πάλι...

Πολύ σωστή και αυτή η τοποθέτηση, αλλά εξαρτάται εδώ και για ποιο σωματείο μιλάμε...
Υπάρχουν π.χ. σωματεία που ως κύρια θέματά τους έχουν τον Αποκριάτικο Χορό μας (ΓΟΥΑΟΥ) και στην επόμενη συνεδρίασή τους (μετά από πολλούς μήνες) τον Απολογισμό του Αποκριάτικου Χορού μας (ΓΟΥΑΟΥ εις το τετράγωνο) καθώς και τον προγραμματισμό του μεγάλου Ετησίου Χορού μας (ΓΟΥΑΟΥ εις την νιοστή)... Προσωπικά έπαψα να ασχολούμαι με τέτοια σωματεία αφού έλαβα μερικές ενημερώσεις τέτοιου τύπου...
Εδώ θα σας θυμήσω π.χ. μια αναφορά του κ. Λιναρδάκη όπου μας έλεγε πως όταν κάποτε είχε ζητήσει κάποια στοιχεία από κάποιον πρόεδρο σωματείου μας προκειμένου να προχωρήσει σε κάποια έρευνα για τα εργασιακά, αυτός έλεγε άλλα ντ' άλλα ασχολούμενος με άλλα...
Με λίγα λόγια υπάρχουν σωματεία και σωματεία, και κατά παράδοξο τρόπο τα ενεργά και δραστήρια σωματεία δεν λαμβάνονται και τόσο υπ' όψιν, η κρατούσα Εκκλησία προτιμά να συνδιαλέγεται και να θεωρεί ως βαρύνοντα και άξια να μας εκπροσωπούν, σωματεία πιο.... βολικά, και προέδρους σωματείων πιο.... ηπίων τόνων... :rolleyes: καθιστώντας τους μάλιστα ες αεί εκπροσώπους και συνεργάτες πολλές φορές... :cool:
Πολλοί λοιπόν από τους συναδέλφους μας, που είναι και ενεργοί συνδικαλιστικά δεν ανήκουν σε κάποιο από αυτά τα "σωματεία" και προτιμούν άλλα που δυστυχώς όμως είναι έξω του Νυμφώνος Χριστού, ή και σε κανένα, απογοητευμένοι από το μάταιο της υπόθεσης...
Κάποτε σε μια συνεδρίαση της ΟΜΣΙΕ (από τις τελευταίες ποου παρέστη έχοντας ελπίδες ότι κάτι ποάει να γίνει...) ο Δάσκαλός μου είχε αναφέρει ότι πρώτα πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε κίνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε την κατάσταση από μέσα, να βγάλουμε ό,τι δεν χρειάζεται και ό,τι κάνει κακό και μετά να προχωρήσουμε. Δυστυχώς οι περισσότερες τρύπες στο ιεροψαλτικό σκάφος ανοίγονται από μέσα...
Αλήθεια, πόσα σωματεία κάνουν κάτι παραπάνω από καλλιτεχνικές εκδηλώσεις (καλές κι αυτές, αναμφίβολα, αλλά υπάρχουν και άλλα ζητήματα που χρήζουν αντιλήψεως) , κοινωνικές συνεστιάσεις, κλπ; Πόσα αναζητούν ένα συνδικαλιστικό θεσμικό ρόλο παρά τω Μητροπολίτη, και παρά τη Συνόδω εν τέλει όσο πάμε προς τα πάνω...
Επικαλούμαι τις μαρτυρίες παλαιοτέρων μελών που έχουν καταθέσει τις προσωπικές τους απόψεις, και ρωτάω (ρητορικά) "ποια σωματεία...." ;;;
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#17
Αυτές είναι δύο απ' τις προτάσεις που κατέθεσα πριν 3 μήνες στο Σωματείο που ανήκω:
1. Σε περίπτωση χηρείας θέσης Ιεροψάλτου, η ενορία θα υποχρεούται να ενημερώσει την Ι.Μ. και το σωματείο Ιεροψαλτών προκειμένου να αναπληρωθεί το κενό. Η ενορία θα πρέπει να προσλαμβάνει Ιεροψάλτη που είναι ενεργό μέλος του σωματείου. Σε αντίθετη περίπτωση, να ακυρώνεται η πρόσληψη από την Ι.Μ. Όταν θα παρουσιάζονται δύο υποψήφιοι για τη θέση και δεν υπάρχει διάθεση υποχώρησης από κανέναν, να επεμβαίνει το σωματείο και να γίνεται η πρόσληψη ή μέσω κλήρωσης, ή μέσω της επιτροπής ακρόασης της Ι.Μ.
2. Όλοι οι Ιεροψάλτες κάθε ενορίας του νομού, να εγγράφονται υποχρεωτικά στο σωματείο Ιεροψαλτών. Σε αντίθετη περίπτωση, να γίνεται υπόδειξη-συμβουλή από τον προϊστάμενο του ναού και σε 2ο βαθμό από την οικεία Μητρόπολη.(ο λόγος προφανής και οικονομικός και για μεγαλύτερη δύναμη[άλλο να έχεις 20 μέλη απ'τα οποία ενεργα θα είναι τα 10, και άλλο να έχεις 100 και να είναι ενεργά τα 60-70)

Τα περισσότερα σωματεία χαλάνε για το ποιός θα χοραρχεί τη χορωδία του σωματείου!!! είναι όλοι πρωτοψάλτες:mad: και δάσκαλοι:confused:, ρολίστας κανένας......
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#18
Κ για να επανέλθω στο παραπάνω θέμα, θα πρέπει το εκάστοτε σωματείο να κινηθεί εναντίον του δωρεάν ψάλτου ή του ψάλτου που πάει να εξυπηρετήσει ενορία...
Εδώ διαφωνώ! Ο καθένας είναι ελεύθερος να προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του όπου θέλει. Μήπως θα πρέπει και η Ένωση Μαγείρων Αττικής να καταγγείλει τις γιαγιάδες που μαγειρεύουν δωρεάν για τους απόρους της ενορίας; Αν κάποιος θέλει να προσφέρει, δικαίωμά του. Και αν οι ιερείς του ναού είναι ευχαριστημένοι με τον εθελοντή ψάλτη, με γεια τους με χαρά τους. Υπάρχουν και αλλού ενορίες...

Αυτό που βλέπω είναι ότι οι ψάλτες συνεχώς μειώνονται και ταυτόχρονα μειώνεται και το ποσοστό των "εθελοντών". "Μείωση της προσφοράς συνεπάγεται άνοδο των τιμών" λένε οι οικονομολόγοι. Το πράγμα θα κινηθεί από μόνο του...


Όταν θα παρουσιάζονται δύο υποψήφιοι για τη θέση και δεν υπάρχει διάθεση υποχώρησης από κανέναν, να επεμβαίνει το σωματείο και να γίνεται η πρόσληψη ή μέσω κλήρωσης, ή μέσω της επιτροπής ακρόασης της Ι.Μ.
Και εδώ διαφωνώ! Μου θυμίζει τις προσλήψεις στο δημόσιο προ δεκαετίας που γίνονταν με "παρέμβαση" υπουργού. Αν ήμουν ιερέας θα ήθελα να επιλέξω μόνος μου τον ψάλτη με τον οποίο θα συνεργάζομαι καθημερινά και δε θα δεχόμουν να μου φέρουν κάποιον χωρίς να με ρωτήσουν. Άλλοι ιερείς προτιμούν ψάλτες φωνάρες και ας είναι και δύσκολοι χαρακτήρες, άλλοι προτιμούν ψάλτες ψυχούλες και ας μην έχουν και καλή φωνή. Ας τους αφήσουμε να επιλέξουν αυτόν που τους ταιριάζει...
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#19
Αυτό που βλέπω είναι ότι οι ψάλτες συνεχώς μειώνονται και ταυτόχρονα μειώνεται και το ποσοστό των "εθελοντών". "Μείωση της προσφοράς συνεπάγεται άνοδο των τιμών" λένε οι οικονομολόγοι. Το πράγμα θα κινηθεί από μόνο του...

Η διάθεση και η νοοτροπία του " να μην ξοδευτούμε " όμως, μένει πάντα η ίδια... :D
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#20
Εδώ διαφωνώ! Ο καθένας είναι ελεύθερος να προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του όπου θέλει. Μήπως θα πρέπει και η Ένωση Μαγείρων Αττικής να καταγγείλει τις γιαγιάδες που μαγειρεύουν δωρεάν για τους απόρους της ενορίας; Αν κάποιος θέλει να προσφέρει, δικαίωμά του. Και αν οι ιερείς του ναού είναι ευχαριστημένοι με τον εθελοντή ψάλτη, με γεια τους με χαρά τους. Υπάρχουν και αλλού ενορίες...

Αυτό που βλέπω είναι ότι οι ψάλτες συνεχώς μειώνονται και ταυτόχρονα μειώνεται και το ποσοστό των "εθελοντών". "Μείωση της προσφοράς συνεπάγεται άνοδο των τιμών" λένε οι οικονομολόγοι. Το πράγμα θα κινηθεί από μόνο του...




Και εδώ διαφωνώ! Μου θυμίζει τις προσλήψεις στο δημόσιο προ δεκαετίας που γίνονταν με "παρέμβαση" υπουργού. Αν ήμουν ιερέας θα ήθελα να επιλέξω μόνος μου τον ψάλτη με τον οποίο θα συνεργάζομαι καθημερινά και δε θα δεχόμουν να μου φέρουν κάποιον χωρίς να με ρωτήσουν. Άλλοι ιερείς προτιμούν ψάλτες φωνάρες και ας είναι και δύσκολοι χαρακτήρες, άλλοι προτιμούν ψάλτες ψυχούλες και ας μην έχουν και καλή φωνή. Ας τους αφήσουμε να επιλέξουν αυτόν που τους ταιριάζει...
Δεν κατάλαβα γιατί ο ιερέας πρέπει να επιλέξει τον ψάλτη που θα συνεργασθεί,δηλαδή στο Δημόσιο όταν προσλαμβάνεται ένας υπάλληλος ρωτάνε τον προιστάμενο αν τον θέλει και αν όχι δεν τον προσλαμβάνουνή αφού περάσει στο διαγωνισμό-εξετάσεις τελος πάντων τον πάνε εκεί στη θέση του και δεν τον ρωτάνε.
Εδώ και πάλι το θέμα της προσληψης ψαλτών, εφ'όσον δεν ισχύει κανένας κανονισμός και κανένας νόμος γιατί δεν υπάρχουν ή αυτοί που υπάρχουν είναι ατελείς και ελλειπείς,θα διαιωνίζεται το "τουρλουμπούκι" καιθα διαιωνίζεται η θολούρα θα επικρατεί και τίποτε άλλο.
Αυτά για να μην επεκταθώ,επι του παρόντος.
Γ.Η.Π.
 
Top