Εναρμόνιες Φθορές

olympics

Ντάλας Σταύρος
#1
Γιατί υπάρχει η διαρκής ύφεση και η εναρμόνια φθορά, ποιά η διαφορετική χρήση τους αφού το αποτέλεσμα είναι το ίδιο;
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#3
Εξήγηση του ημιφθόρου (ατζέμ) από τον Γ. Σύρκα. (Σχολή Κηλτζανίδη - Καμαράδου)
 

Attachments

Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#4
Πολύ ενδιαφέρον το παράδειγμα του Σύρκα Δημήτρη! Μερικά σχόλια

Αναφέρεται και σε θεωρητικά βιβλία όπως αυτό το απόσπασμα του Π. Μαυρουδή για τον Τρίτο ήχο (σ. 209) που έστειλε σε άλλο θέμα ο κ. Κιαμηλίδης αν και εκεί η πορεία είναι "εν καταβάσει" θα μπορούσε να πεί κανείς. Τί λέτε;

Φαίνεται να εξηγεί μερικά πράγματα.. π.χ. την τοποθέτηση εναρμόνιας φθοράς στο ΓΑ του Τετάρτου Στιχηραρικού ήχου για να δηλώσει το ΒΟΥ δίεση (δες ειδική σελίδα στο Αναλόγιον - στα Αγγλικά μόνο προς το παρόν αλλά έχει τα μουσικά κείμενα). Ακόμα και έτσι να είναι δεν γνωρίζω με σιγουριά γιατί τοποθετείται εκεί όμως.

Δηλαδή όταν γίνεται "εν αναβάσει" το ΖΩ με ατζέμ πάνω του δεν είναι ύφεση; Ή είναι ύφεση μαζί με το υψωμένο ΚΕ; Από το παράδειγμα δεν ακούγεται μεγάλη διαφορά στο ΖΩ στις δύο περιπτώσεις άρα υποθέτω οτι το ΖΩ είναι ύφεση και το ΚΕ δίεση εν αναβάσει όπως το λέει ο Σύρκας. Σωστά;

Ποιός το λέει ημίφθορο το ατζέμ;
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#5
Αγαπητέ Δημήτρη, πιστεύω ότι μεταξύ θεωρίας και πράξης υπάρχει κάποια διαφορά ελάχιστη. Η θεωρία είναι ο νόμος και έτσι πρέπει να είναι. Η πράξη είναι τα ήθη και τα έθιμα που στην ελληνική νομοθεσία είναι υπεράνω του νόμου.
Αν έργα των μαθητών της σχολής Κηλτζανίδη- Καμαράδου, δηλ. Σύρκα, Χατζηαθανασίου, Παλάση , Ψάχο κλπ θα δούμε ότι ταυτίζονται προς ένα νέο τρόπο συγγραφής των μαθημάτων με κάπως διαφορετική ορθογραφία και επισημάνσεις έλξεων.
Ξέφευγαν κάπως από την θεωρία.
Ο Σύρκας έλεγε ότι το ατζέμ μπαίνει στον ζω και στον βου και συνήθως βάζουμε ατζέμ στον πλ του Α.
Ομως στα λειτουργικά του του Πλ Α τον βάζει συνέχεια στον Ζω και τον Γα.
ισως για μαθησιακούς λόγους γιατί όταν ψάλλουμε εναρμόνιο μας ξεφεύγει ο γα προς τα πάνω.
Από την άλλη ο Χατζηαθανασίου είναι πιο τυπικός.
Στα λειτουργικά του σε πλ α' θα έπρεπε να βάλει ημίφθορο στον Γα. Δεν βάζει όμως πιστός στις θέσεις της σχολής του αλλά τι κάνει?
Απλά βάζει διέσεις στον βου. Τα ονομάζει 2α φυσική κλίμακα ή πυθαγορείου.
Σε άλλο μάθημα βάζει ατζεμ τον ζω και τον βου.(πλ α και τα ονομάζει "φρύγιος").
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#6
Δημήτρη, ομολογώ οτι δεν κατάλαβα τί θές να πείς στο μήνυμά σου. Πού ξέφυγαν οι δάσκαλοι που αναφέρεις από τη θεωρία; Μπορείς να διευκρινήσεις;
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#7
Δεν έγραψα "ξέφυγαν" αλλά "ξέφευγαν" (δηλ. σε μερικά σημεία όταν εκτελούσαν τα μέλη ). Δεν έγραψε ο Χρύσανθος ότι ο Ζω ημίφθορο έλκει τον Κε μόνο εν αναβάσει. Είναι όμως κάτι που το συναντάμε και στον Στανίτσα και στον Φιρφιρή. Δεν σημαίνει αυτό ότι διαφώνησαν με το Χρύσανθο αλλά μάλλον ότι συμπλήρωσαν τον νόμο με την παράδοση.
 
Top