Εκδήλωση εκκλησιαστικής μουσικής με προεξάρχοντα τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης (Αγ. Δημήτριος, 20/04/2024)

Status
Not open for further replies.

Diogenes

Νέο μέλος
Από την ιστοσελίδα https://www.pemptousia.gr/2024/04/e...politi-thessalonikis-ag-dimitrios-20-04-2024/ .

Εκδήλωση εκκλησιαστικής μουσικής με προεξάρχοντα τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης (Αγ. Δημήτριος, 20/04/2024)
11 Απριλίου 2024​

filotheos2.jpg

Στον Ιερό Ναό του Αγ. Δημητρίου Πολιούχου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιείται πλήθος λατρευτικών δραστηριοτήτων, καθημερινά, από την Κυριακή, 14η Απριλίου έως και την Κυριακή 21η Απριλίου, με αφορμή την έλευση τεμαχίου εκ του Αρράφου Χιτώνα του Χριστού, αλλά και τεμαχίου Τιμίου Ξύλου, από την Ιερά Μονή Παντοκράτορος του Αγίου Όρους. Στο πλαίσιο αυτό το Σάββατο το απόγευμα θα λάβει χώρα εκδήλωση εκκλησιαστικής μουσικής με ύμνους της Μ. Εβδομάδος κατά την οποία ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος θα ερμηνεύσει επίκαιρους ύμνους συνοδευόμενος από χορό ιερέων της Μητροπόλεως και ισοκράτες. Η Θεσσαλονίκη ως πόλη της ψαλτικής τέχνης με ζώσα και αδιάκοπη παράδοση κρατάει τα πρωτεία της εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής και συνεχίζει αυτή την παράδοση με προεξάρχοντα τον Επίσκοπό της.

αφισα-αρραφου-χιτωνα-1.jpg
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Πολλά χρόνια είχα να γράψω στο Ψαλτολόγιο, αλλά αυτή τη φορά δεν άντεξα στον πειρασμό και δράττομαι της ευκαιρίας. Οι παλαιοί γνωρίζουν ότι δεν μασάω τα λόγια μου: αν έλεγες σε κάποιον ότι αυτό το άκουσμα: https://www.youtube.com/live/4r_QXWpc77A είναι από Θεσσαλονίκη, μάλλον θα το θεωρούσε ως ανέκδοτο... Έγραψα σχετικά και στα σχόλια του youtube. Βέβαια δικαιολογείται από το γεγονός ότι είναι χορωδία ιερέων, που, κατά τεκμήριο, είναι υποδεέστερη από ψαλτικές χορωδίες. Όμως εδώ δεν είναι αυτό το θέμα, αλλά η επίδραση της γνωστής σχολής στη Θεσσαλονίκη και η εξ αυτού του τρόπου αλλοίωση της ψαλτικής παράδοσής της. Εκ των υστέρων βέβαια κατάλαβα ότι ψάλλει... ο ίδιος ο Μητροπολίτης! Τον οποίο βέβαια σεβόμαστε, αλλά έτερον εκάτερον, το σχόλιο για τα ψαλτικά ισχύει (δεν ξέρω μάλιστα τι θα έλεγαν γι' αυτό το ψάλσιμο μορφές όπως ο Νικόδημος Βαλληνδράς ή ο Διονύσιος Ψαριανός...). Το δε αναγραφόμενο ότι "Η Θεσσαλονίκη ως πόλη της ψαλτικής τέχνης με ζώσα και αδιάκοπη παράδοση κρατάει τα πρωτεία της εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής και συνεχίζει αυτή την παράδοση με προεξάρχοντα τον Επίσκοπό της", ένα είναι βέβαιο: ότι ισχύει, ως προς το πρώτο μέρος, επ' ουδενί όμως ως προς το δεύτερο.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
.................................................. αυτό το άκουσμα: https://www.youtube.com/live/4r_QXWpc77A είναι από Θεσσαλονίκη, μάλλον θα το θεωρούσε ως ανέκδοτο... Έγραψα σχετικά και στα σχόλια του youtube. Βέβαια δικαιολογείται από το γεγονός ότι είναι χορωδία ιερέων, που, κατά τεκμήριο, είναι υποδεέστερη από ψαλτικές χορωδίες. Όμως εδώ δεν είναι αυτό το θέμα, αλλά η επίδραση της γνωστής σχολής στη Θεσσαλονίκη και η εξ αυτού του τρόπου αλλοίωση της ψαλτικής παράδοσής της. ...................................................................................................................................................................................................................
Οι περισσότεροι εκ των συγκεκριμένων ιερέων, που αποτελούν "τον εν λόγω χορό", τους οποίους γνωρίζω προσωπικά, ήταν, ως λαϊκοί, ιεροψάλτες, που είχαν δασκάλους τους μακαριστούς Άρχοντες Θεσσαλονικείς του 20ου αι., "επιγόνους των Πατριαρχικών" και καμία σχέση, δεν είχαν, με την Καραϊκή Σχολή"!
Ίσως, ο Παναγιότατος Μητροπολίτης μας, να 'χει.
Όμως, από το όλο αποτέλεσμα
της εκδήλωσης, θεωρώ, αφενός μεν, ότι "τα παρά - λέτε" και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα οι αιτιάσεις σας, αφετέρου δε, δεν διακρίνω "αλλοίωση της ψαλτικής παράδοσης της Συμβασιλεύουσας..."
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Οι περισσότεροι εκ των συγκεκριμένων ιερέων, που αποτελούν "τον εν λόγω χορό", τους οποίους γνωρίζω προσωπικά, ήταν, ως λαϊκοί, ιεροψάλτες, που είχαν δασκάλους τους μακαριστούς Άρχοντες Θεσσαλονικείς του 20ου αι., "επιγόνους των Πατριαρχικών" και καμία σχέση με την Καραϊκή Σχολή"!
Ίσως, ο Παναγιότατος Μητροπολίτης μας, να 'χει.
Δεν ξέρω αν έχουν σχέση με την γνωστή σχολή και πόσο συνεχίζουν να καλλιεργούν την ψαλτική ως ιερείς (αυτό το δέχομαι ως ελαφρυντικό), αλλά, εξ όσων άκουσα, καμία φωνή από αυτές δεν συγκρίνεται με αυτά που έχουμε ακούσει από τις παλιές χορωδίες της Θεσσαλονίκης. Νομίζω το καταλαβαίνουν και οι ίδιοι. Το "Σε τον αναβαλλόμενον" βέβαια, ας το αφήσουμε καλύτερα...
Όμως, από το όλο αποτέλεσμα της εκδήλωσης, θεωρώ, αφενός μεν, ότι "τα παρά - λέτε" και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα οι αιτιάσεις σας, αφετέρου δε, δεν διακρίνω "αλλοίωση της ψαλτικής παράδοσής της Συμβασιλεύουσας..."
Αν ισχυρίζεστε σοβαρά ότι αυτό το άκουσμα δεν διαφέρει από το άκουσμα των χορωδιών Ταλιαδώρου και Χρύσανθου και δεν αλλοιώνει την παράδοση αυτή, δεν έχω να πω κάτι άλλο.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Στο δεξί χέρι του μητροπολίτου, όπως βλέπουμε το thumbnail του παραπάνω βίντεο, είναι ο π. Πέτρος Πασχαλίδης, τον οποίο ακούσαμε σε πολλά μέλη της εκδήλωσης. Είναι γιος του αειμνήστου Ζαχαρία Πασχαλίδη, πάλαι ποτέ πρωτοψάλτου του Μητροπολιτικού Ναού. Από τους υπολοίπους, γνωρίζω ότι κάποιοι έχουν περάσει από τα χέρια του Χαριλάου Ταλιαδώρου και κάποιοι από τα χέρια του Ελευθερίου Γεωργιάδη. Ας είμαστε, συνεπώς, λίγο προσεκτικοί και επιεικείς στην κρίση μας. Σαφώς υπάρχουν κάποιοι επηρεασμένοι από άλλες σχολές, από τραγουδιστικές μέχρι μοναστηριακές. Ο καθένας έχει τις δικές του καταβολές, δεν είναι κατακριτέο αυτό, δεν είναι εκδήλωση του σωματείου ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης για να αξιώνουμε το ηχόχρωμα της ψαλτικής παράδοσης της πόλης. Επίσης, πλην ελαχίστων διέσεων και κάποιων λυγισμάτων, δεν άκουσα διαστήματα και αναλύσεις της «γνωστής σχολής». Περισσότερο στο κλίμα των Μαϊστόρων με παραπέμπει το «Σε τον αναβαλλόμενον», το οποίο νομίζω πως διακρίνεται σαφώς από τη σχολή που λες. (Όχι ότι αν απηχούσε τη σχολή εκείνη θα ήταν μεμπτό, ο καθένας ψάλλει αυτά που έμαθε - και ο μητροπολίτης μας φαίνεται ότι έχει βαθιά μουσική παιδεία).

Ας δούμε την ουσία, ότι η παρούσα εκδήλωση προβάλλει ως προσόν για τον κληρικό τη μουσική κατάρτιση, κάτι που δεν είναι στις μέρες μας καθόλου δεδομένο, με φυσικό επακόλουθο την απαξίωση της ψαλτικής τέχνης και των φορέων της από διαρκώς αυξανόμενη μερίδα του κλήρου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ὡς λαϊκός, πού ἀπό τότε τόν γνωρίζω, ἦταν μέλος τῶν Μαϊστόρων.
Περισσότερα ἔχω γράψει ἐδῶ (καί ἀπό ποιό βιβλίο ἔψαλε σέ συγκεκριμένη χοροστασία στό ναό μας).
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Αν πάντως ως "ύφος Θεσααλονίκης" εννοούμε τον ρυθμό σαν σφυρί, τη θεατρικού τύπου τοποθέτηση φωνής και τις κορώνες κάθε δεύτερη θέση, καλό είναι αυτό το ύφος σιγά σιγά να εκλείψει... Το πρόβλημα είναι αν αυτό μας οδηγήσει στις αγγελοπουλικές σούπες, ελπίζω σίγουρα να μην πάμε ούτε εκεί... :p
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Παρακαλώ μας εξηγείτε τι εννοείτε όταν λέτε «Σαφώς υπάρχουν κάποιοι επηρεασμένοι από άλλες σχολές…μέχρι μοναστηριακές». Διακρίνω αρνητισμό η μου φαίνεται;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Παρακαλώ μας εξηγείτε τι εννοείτε όταν λέτε «Σαφώς υπάρχουν κάποιοι επηρεασμένοι από άλλες σχολές…μέχρι μοναστηριακές». Διακρίνω αρνητισμό η μου φαίνεται;
Καθόλου αρνητισμό, απλά το αναφέρω εν είδει φάσματος για την ποικιλία των ψαλτικών καταβολών
 
Last edited:

emakris

Μέλος
Νομίζω ότι μας έχει διαφύγει η κεντρική στόχευση της εκδήλωσης, που σίγουρα δεν είναι η υποστήριξη του ενός ή του άλλου "ύφους" (ζήτημα που έχει καταντήσει σε αντιπαράθεση "περί όνου σκιάς"). Και εξηγούμαι: Όσοι κινούμαστε στον χώρο, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ούτε όλοι οι ιερείς είναι καλλίφωνοι, ούτε έχουν όλοι ψαλτικές ευαισθησίες και φιλοδοξίες. Για τον πολύ κόσμο, ωστόσο (πιστούς και μη), η εικόνα ενός ιερέα που ψάλλει είναι κάτι περισσότερο από αυτονόητη. Αρχετυπική, θα έλεγα, χωρίς καμία δόση υπερβολής. Συνεπώς μια εκδήλωση, στην οποία ψάλλουν ιερείς, προφανώς δεν έχει να περάσει κάποιο μήνυμα στο ευρύ κοινό, αφού προβάλλει απλώς το αυτονόητο. Έχει, ωστόσο, να περάσει ένα μήνυμα στην ψαλτική κοινότητα. Ποιο είναι αυτό; Εδώ ακριβώς είναι που ξεκινάει η ουσιαστική συζήτηση...
 

Grafida

Member
Σεβόμαστε και τιμούμε το Παναγιώτατο μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεο, ο οποίος άσχετα από σχολές, ύφος, ακούσματα, είναι ένας φερελπις, με κατάρτιση θεολογική, μουσική, εκκλησιολογία ,καθώς και πρύτανης της ευγένειας,με όραμα όχι μόνο για τη μητρόπολη, αλλά για την εκκλησία.
Τρέφουμε χρηστές ελπίδες.
Ας δούμε την των πραγμάτων αλήθεια συνάδελφοι.
 

Diogenes

Νέο μέλος
Σεβόμαστε και τιμούμε το Παναγιώτατο μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεο, ο οποίος άσχετα από σχολές, ύφος, ακούσματα, είναι ένας φερελπις, με κατάρτιση θεολογική, μουσική, εκκλησιολογία ,καθώς και πρύτανης της ευγένειας,με όραμα όχι μόνο για τη μητρόπολη, αλλά για την εκκλησία.
Τρέφουμε χρηστές ελπίδες.
Ας δούμε την των πραγμάτων αλήθεια συνάδελφοι.
Θα κάνει πολλά καλά. Έχει καλή καρδιά. Έχει αυταπάρνηση. Έχει ταπεινοφροσύνη όσο χρειάζεται. Έχει αγάπη για την Θεσσαλονίκη. Έχει όρεξη.
Ο Θεός να τον προστατεύει! Πανάξιος!
 

Υάκινθος B

Well-known member
Άκουσα μεγάλο μέρος από την εκδήλωση και διάβασα αρκετά από τα σχόλια των μελών . Ή εκδήλωση ήταν για γέλια και για κλάματα !
Είμαι σίγουρος ότι εκείνη τη μέρα θα έτριζαν τα κόκαλα των μεγάλων δασκάλων που έδρασαν και δημιούργησαν στη Θεσσαλονίκη.
Αυτό δεν ήταν απόδοση ύμνων , ήταν σε δουλειά να βρισκόμαστε !
Μου δημιουργήθηκε μία απορία ! Γιατί οι ιερείς δεν περιορίζονται στα καθήκοντα τους ,που είναι πολλά και σοβαρά και να αφήσουν την ψαλτική τέχνη για τους ειδικούς. Δεν μιλάω για περιπτώσεις όπως ο π. Νεκτάριος Πάρης, που είχε και έχει αρρώστια με την ψαλτική ,την γνωρίζει καλά και την αποδίδει άριστα ,όπως και κάποιες άλλες περιπτώσεις ιερέων που γνωρίζουν καλά ΒΜ και έχουν και φωνητικό χάρισμα. Τώρα οι σολίστες της εκδήλωσης φαινόταν ότι έκαναν προσπάθεια και μπράβο τους αλλά μέχρι εκεί ,για τις εκφωνήσεις τους θα είναι καλοί , αλλά δεν είναι για απόδοση απαιτητικών ύμνων σε συναυλίες ,γιατί έτσι ευτελίζεται η ψαλτική τέχνη.
Και η εικόνα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης με απογοήτευσε . Νομίζω πως ήταν άστοχη η πρωτοβουλία του και ποιος ήταν τελικά ο σκοπός του. Να δείξει ότι γνωρίζουν Β Μ και οι ιερωμένοι ; πολλοί απ τους συμμαθητές μας στις μουσικές σχολές έγιναν ρασοφόροι ,μετρημένοι στα δάχτυλα όμως ήταν οι καλοί.
Λοιπόν τι πρέπει να γίνει τώρα επειδή έγιναν ιερείς ,καλοί κακοί πρέπει να κάνουν σόλα σε συναυλίες ,να γίνουν δάσκαλοι ΒΜ και διευθυντές Ωδείων ; Νομίζω πως ο Θεσσαλονίκης γνωρίζει ΒΜ ή είναι ημιμαθής ; γιατί πως είναι δυνατόν ένας καλός γνώστης να διοργανώνει και να χοραρχεί τέτοιες μέτριες εμφανίσεις.
Αυτά αγαπητοί μου δεν είναι σοβαρά πράγματα . Χρειάζεται ταπείνωση και αυτογνωσία ,αρχής γενομένης από τους υψηλά ιστάμενους στα εκκλησιαστικά αξιώματα γιατί απ ότι βλέπω τα τελευταία χρόνια η αλαζονεία περισσεύει.
 

Grafida

Member
Άκουσα μεγάλο μέρος από την εκδήλωση και διάβασα αρκετά από τα σχόλια των μελών . Ή εκδήλωση ήταν για γέλια και για κλάματα !
Είμαι σίγουρος ότι εκείνη τη μέρα θα έτριζαν τα κόκαλα των μεγάλων δασκάλων που έδρασαν και δημιούργησαν στη Θεσσαλονίκη.
Αυτό δεν ήταν απόδοση ύμνων , ήταν σε δουλειά να βρισκόμαστε !
Μου δημιουργήθηκε μία απορία ! Γιατί οι ιερείς δεν περιορίζονται στα καθήκοντα τους ,που είναι πολλά και σοβαρά και να αφήσουν την ψαλτική τέχνη για τους ειδικούς. Δεν μιλάω για περιπτώσεις όπως ο π. Νεκτάριος Πάρης, που είχε και έχει αρρώστια με την ψαλτική ,την γνωρίζει καλά και την αποδίδει άριστα ,όπως και κάποιες άλλες περιπτώσεις ιερέων που γνωρίζουν καλά ΒΜ και έχουν και φωνητικό χάρισμα. Τώρα οι σολίστες της εκδήλωσης φαινόταν ότι έκαναν προσπάθεια και μπράβο τους αλλά μέχρι εκεί ,για τις εκφωνήσεις τους θα είναι καλοί , αλλά δεν είναι για απόδοση απαιτητικών ύμνων σε συναυλίες ,γιατί έτσι ευτελίζεται η ψαλτική τέχνη.
Και η εικόνα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης με απογοήτευσε . Νομίζω πως ήταν άστοχη η πρωτοβουλία του και ποιος ήταν τελικά ο σκοπός του. Να δείξει ότι γνωρίζουν Β Μ και οι ιερωμένοι ; πολλοί απ τους συμμαθητές μας στις μουσικές σχολές έγιναν ρασοφόροι ,μετρημένοι στα δάχτυλα όμως ήταν οι καλοί.
Λοιπόν τι πρέπει να γίνει τώρα επειδή έγιναν ιερείς ,καλοί κακοί πρέπει να κάνουν σόλα σε συναυλίες ,να γίνουν δάσκαλοι ΒΜ και διευθυντές Ωδείων ; Νομίζω πως ο Θεσσαλονίκης γνωρίζει ΒΜ ή είναι ημιμαθής ; γιατί πως είναι δυνατόν ένας καλός γνώστης να διοργανώνει και να χοραρχεί τέτοιες μέτριες εμφανίσεις.
Αυτά αγαπητοί μου δεν είναι σοβαρά πράγματα . Χρειάζεται ταπείνωση και αυτογνωσία ,αρχής γενομένης από τους υψηλά ιστάμενους στα εκκλησιαστικά αξιώματα γιατί απ ότι βλέπω τα τελευταία χρόνια η αλαζονεία περισσεύει.
Τελικά συνάδελφε, ούτε με μπροσταρη το μητροπολίτη δεν είμαστε ευχαριστημένοι, ο οποίος θεσμικά είναι ο εγγυητής της ενότητας της τοπικής εκκλησίας.
Ούτε με αυτή τη κίνηση ευαισθησίας δεν είμαστε ευχαριστημένοι.


Να είναι καλά οι ιερείς λοιπόν να μας πληρώνουν ικανοποιητικά.
Με αυτό είμαστε ευχαριστημένοι;

Περιμένουμε με αγωνία τη δική σου πρόταση και παρουσίαση, να σε χειροκροτήσουμε.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γιατί οι ιερείς δεν περιορίζονται στα καθήκοντα τους
Παρά τήν ἄλωση καί τήν παρακμή, ἔχουν διατηρηθεῖ οἱ τυπικές διατάξεις γιά τῶν «ἐκ τοῦ βήματος» ἤ ἐκτός αὐτοῦ, ψαλλομένων ὑπό τοῦ χοροῦ τῶν ἱερέων. Ἐνδεικτικά πρβλ. ἐδῶ.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
...είναι ο π. Πέτρος Πασχαλίδης, τον οποίο ακούσαμε σε πολλά μέλη της εκδήλωσης. Είναι γιος του αειμνήστου Ζαχαρία Πασχαλίδη, πάλαι ποτέ πρωτοψάλτου του Μητροπολιτικού Ναού. Από τους υπολοίπους, γνωρίζω ότι κάποιοι έχουν περάσει από τα χέρια του Χαριλάου Ταλιαδώρου και κάποιοι από τα χέρια του Ελευθερίου Γεωργιάδη. Ας είμαστε, συνεπώς, λίγο προσεκτικοί και επιεικείς στην κρίση μας.
Γιάννη, εσύ μπορεί να γνωρίζεις τους ιερείς και από διάκριση να μη θέλεις να εκφραστείς άμεσα για την ψαλτική απόδοσή τους. Εγώ, όπως ξέρεις, δεν γνωρίζω κάποιον και μπορώ να μιλήσω πιο ελεύθερα. Το ότι κάποιος έχει μαθητεύσει στον Ταλιαδώρο ή το Στανίτσα, δε λέει τίποτα. Κι όπως δε λέει και να μην έχει μαθητεύσει σε κανέναν μεγάλο δάσκαλο. Εκ του αποτελέσματος κρίνεται ο ψάλτης. Ο φίλος μου ο Αντώνης ο Παπαδόπουλος δεν έχει μαθητεύσει τυπικά σε δασκάλους από τη Θεσσαλονίκη. Ψέλνει όμως ακραιφνώς αυτό το ύφος. Το ψάλσιμο από αυτούς τους ιερείς, αν και σολιστικά διαφέρει από το σύνολο και το ύφος που ήθελε να περάσει ο μητροπολίτης ως διευθύνων (ευτυχώς, από μία πλευρά), κατ' εμέ δεν είναι αυτό που θα περίμενε κανείς ν' ακούσει σε μια ψαλτική μονωδία και, πολύ περισσότερο, εάν αυτή προέρχεται από Θεσσαλονικιό ψάλτη. Έχουν το ελαφρυντικό ότι είναι ιερείς και δεν ψέλνουν. Αλλά, όπως είπε και ο συνάδελφος, εάν κάποιος δεν καλλιεργεί συστηματικά την ψαλτική, ποιος ο λόγος να πει σόλο σε ψαλτική εκδήλωση;

Εδώ επανερχόμαστε στο ερώτημα του κ. Μακρή:
Νομίζω ότι μας έχει διαφύγει η κεντρική στόχευση της εκδήλωσης, που σίγουρα δεν είναι η υποστήριξη του ενός ή του άλλου "ύφους" [...] μια εκδήλωση, στην οποία ψάλλουν ιερείς, προφανώς δεν έχει να περάσει κάποιο μήνυμα στο ευρύ κοινό, αφού προβάλλει απλώς το αυτονόητο. Έχει, ωστόσο, να περάσει ένα μήνυμα στην ψαλτική κοινότητα. Ποιο είναι αυτό; Εδώ ακριβώς είναι που ξεκινάει η ουσιαστική συζήτηση...
Αυτό λοιπόν που λέω εγώ, αγαπητέ κ. Μακρή (καιρό είχαμε να τα πούμε και εμνήσθην ημερών αρχαίων...) είναι ότι όντως, δεν περιμένω από ιερείς που κυρίως εκφωνούν, να υποστηρίξουν ένα ύφος που καλλιεργεί άλλη τάξη, οι ψάλτες. Εκτός κι αν έχουν ασχοληθεί επισταμένα στο παρελθόν με ένα ύφος παραδοσιακό (όχι, επομένως, την εκδοχή του συνονθυλεύματος Στάθη / Αγγελόπουλου, που ακούσαμε). Όμως έχουμε ακούσει στις ηχογραφήσεις των παλαιών ψαλτών της Θεσσαλονίκης φωνές ιερέων που στέκονταν επάξια στους τότε τιτάνες του αναλογίου. Τέτοιες φωνές δεν ακούσαμε εδώ, ούτε κατά διάνοια. Οι πρώτοι όμως ποτέ δεν έκατσαν να ψάλουν σόλο σε συναυλία. Μου κάνει εντύπωση πώς έγινε αυτό από αντικειμενικά πολύ υποδεέστερους τωρινούς (είπαμε, δεν γνωρίζω κανένα και μιλάω ελεύθερα!).

Τώρα, ένα ενδεχόμενο μήνυμα μιας ψαλτικής εκδήλωσης από ιερείς προς τους ψάλτες, ίσως να είναι ότι: "Είμαστε κι εμείς εδώ, στηρίζουμε τους ψάλτες της πόλης μας και ορίστε ένα πολύ ανεπαρκές ψαλτικό δείγμα, που θα σας δείξει ότι μας αρέσει η ψαλτική και θέλουμε κι εμείς να το παλέψουμε!". Έτσι ναι, πάω πάσο. Κάτι δηλ. ανάλογο με αυτό που έγραψε ο Γιάννης:
Ας δούμε την ουσία, ότι η παρούσα εκδήλωση προβάλλει ως προσόν για τον κληρικό τη μουσική κατάρτιση, κάτι που δεν είναι στις μέρες μας καθόλου δεδομένο, με φυσικό επακόλουθο την απαξίωση της ψαλτικής τέχνης και των φορέων της από διαρκώς αυξανόμενη μερίδα του κλήρου.
Όχι όμως αυτό που γράφτηκε στο αρχικό μήνυμα, ότι η Θεσσαλονίκη "Η Θεσσαλονίκη ως πόλη της ψαλτικής τέχνης με ζώσα και αδιάκοπη παράδοση [ ...] συνεχίζει αυτή την παράδοση με προεξάρχοντα τον Επίσκοπό της". Αυτό αναφέρεται στη συνέχεια συγκεκριμένης ψαλτικής παράδοσης και ύφους, η οποία επ' ουδενί δεν υποστηρίζεται με τη συγκεκριμένη εκδήλωση.

Μάλιστα, εγώ θα έλεγα ότι και εκτός ψαλτικής κοινότητας μεταφέρει μήνυμα η εκδήλωση αυτή στη Θεσσαλονίκη του 2024: όπως μου επεσήμανε ένας φίλος, η πόλη αυτή την περίοδο έχει γίνει σύμβολο της woke κουλτούρας με διάφορες εκδηλώσεις, τις οποίες γνωρίζετε. Μια τέτοια δημόσια εκδήλωση είναι ένα σοβαρό αντίβαρο στην εικόνα αυτή. Εδώ μάλιστα, συμφωνώ! Όποιου είδους ψάλσιμο και να μεταφέρεις, ακόμα και τα σόλα του Καβαρνού που θυμίζουν νυχτερινό μαγαζί, από τη στιγμή που δεν καλλιεργούν woke πρότυπα, δίνουν κάτι διαφορετικό στην κοινωνία, σύμφωνοι. Απλώς εδώ είμαστε Ψαλτολόγιο και βλέπουμε τα πράγματα υπό συγκεκριμένη ψαλτική σκοπιά και όχι κοινωνική.

Σαφώς υπάρχουν κάποιοι επηρεασμένοι από άλλες σχολές, από τραγουδιστικές μέχρι μοναστηριακές. Ο καθένας έχει τις δικές του καταβολές, δεν είναι κατακριτέο [...]. Περισσότερο στο κλίμα των Μαϊστόρων με παραπέμπει το «Σε τον αναβαλλόμενον», το οποίο νομίζω πως διακρίνεται σαφώς από τη σχολή που λες. (Όχι ότι αν απηχούσε τη σχολή εκείνη θα ήταν μεμπτό, ο καθένας ψάλλει αυτά που έμαθε - και ο μητροπολίτης μας φαίνεται ότι έχει βαθιά μουσική παιδεία).
Γιάννη... Ξέρω τι έχεις γράψει για το ψάλσιμο της γνωστής σχολής παλαιότερα. Τώρα, επειδή γνωρίζεις τους ανθρώπους, μας λες ότι "δεν πειράζει κι αυτό το ψάλσιμο, ο καθένας κάνει αυτό που μπορεί", πράγματα δηλαδή πολύ διαφορετικά... Κοίτα, δεν διαφωνώ επί της ουσίας: βεβαίως και ο καθένας ψέλνει όπως μπορεί. Όχι όμως να ισχυρίζεται, όπως στο αρχικό μήνυμα που σχολίασα, ότι αυτό το ψάλσιμο είναι και... συνέχεια της παράδοσης της Θεσσαλονίκης! Άλλωστε το έγραψες κι εσύ, στη ρύμη του λόγου, ότι
...δεν είναι εκδήλωση του σωματείου ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης για να αξιώνουμε το ηχόχρωμα της ψαλτικής παράδοσης της πόλης.
Επομένως δέχεσαι κι εσύ ότι αυτό δεν είναι το ηχόχρωμα της παράδοσης της Θεσσαλονίκης. Δεν έγραψα κάτι διαφορετικό! Απλώς έμεινα σ' αυτό, ως μουσική κρίση και δεν προχώρησα παραπέρα, όπως έκαναν όλοι εδώ, για να μη θίξουν πρόσωπα που γνωρίζουν.

Παρακαλώ μας εξηγείτε τι εννοείτε όταν λέτε «Σαφώς υπάρχουν κάποιοι επηρεασμένοι από άλλες σχολές…μέχρι μοναστηριακές». Διακρίνω αρνητισμό η μου φαίνεται;
Όχι, δεν σου φαίνεται καθόλου! (απαντάω εγώ αντί για το Γιάννη, καθώς υιοθετώ το σχόλιο). Ούτε η τραγουδιστική ούτε η νεο-μοναστηριακή ψαλτική εκδοχή αποτελεί συνέχεια του ύφους της Θεσσαλονίκης. Κι όταν λέω συνέχεια, για να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ αυτό:
Αν πάντως ως "ύφος Θεσααλονίκης" εννοούμε τον ρυθμό σαν σφυρί, τη θεατρικού τύπου τοποθέτηση φωνής και τις κορώνες κάθε δεύτερη θέση, καλό είναι αυτό το ύφος σιγά σιγά να εκλείψει... Το πρόβλημα είναι αν αυτό μας οδηγήσει στις αγγελοπουλικές σούπες, ελπίζω σίγουρα να μην πάμε ούτε εκεί... :p
Η παλαιά Θεσσαλονίκη τείνει να εκλείψει, όλοι το καταλαβαίνουν αυτό. Υπάρχουν όμως και σήμερα ψάλτες που δεν είναι αντιγραφή του Ταλιαδώρου ή του Χρύσανθου ή του Καραμάνη, αλλά είναι ψάλτες. Όπως ο φίλος Γιάννης Λιάκος. Του οποίου το ψάλσιμο δεν έχει τα χαρακτηριστικά που περιγράφετε. Όμως αν τον άκουγε κάποιος από τους μεγάλους διδασκάλους, θα τον παραδεχόταν! Αλλά αυτό που ακούσαμε στην εκδήλωση ήταν ακριβώς "αγγελοπουλική σούπα" (έστω με σταθικό καρύκευμα, πείτε το όπως θέλετε) και ακριβώς αυτό είναι το πρόβλημα. Κι από την σούπα αυτή, προφανώς προτιμότερο είναι το αντρίκιο θεσσαλονικιώτικο ψάλσιμο των παλαιών Θεσσαλονικέων ψαλτών, νομίζω θα συμφωνήσετε!

Σεβόμαστε και τιμούμε το Παναγιώτατο μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεο, ο οποίος άσχετα από σχολές, ύφος, ακούσματα, είναι ένας φερελπις, με κατάρτιση θεολογική, μουσική, εκκλησιολογία ,καθώς και πρύτανης της ευγένειας,με όραμα όχι μόνο για τη μητρόπολη, αλλά για την εκκλησία.
Τρέφουμε χρηστές ελπίδες.
Ας δούμε την των πραγμάτων αλήθεια συνάδελφοι.
Εγώ όμως δεν έγραψα για το ήθος και την απλότητα του Μητροπολίτη, τον οποίο βεβαίως και τιμούμε και ασπαζόμαστε την δεξιά του. Έτερον εκάτερον. Αλλά αυτό δεν θα μας απαγορεύσει να μην πούμε, ως μουσικοί, ότι ο τρόπος διεύθυνσης της χορωδίας, ο ρυθμός και το ύφος που καλλιέργησε ή η μονωδία του στο Σε τον αναβαλλόμενον δεν έχουν καμία σχέση με την ψαλτική παράδοση της πόλης που ποιμαίνει. Από κει και πέρα, είναι Μητροπολίτης ο ίδιος και γνωρίζει πολύ καλύτερα από εμάς τους σκοπούς και το μήνυμα που θα ήθελε να περαστεί μέσα από μία εκδήλωση με συμμετοχή ιερέων της Μητρόπολής του. Αλλά αυτό, ως κρίση στο Ψαλτολόγιο, δεν μπορεί να είναι η "συνέχεια της παράδοσης", όπως γράφτηκε στο αρχικό μήνυμα. Αυτό λέμε. Ως προς τα υπόλοιπα, ο Θεός να του δίνει δύναμη, γιατί έχει πάρα πολύ δύσκολο έργο εκεί πάνω!
 

Grafida

Member
Όποιος παρακολούθησε το βίντεο προσεκτικά και δεν το πάτησε απλά με το μάτι, ο άνθρωπος λέει πως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης με τον αντιδήμαρχο στην αρχή, έπειτα ο Πρωτοψάλτης του Αγίου Δημητρίου και έπειτα οι ιερείς το τρίτον τον έπεισαν να συμμετάσχει με αυτό το τρόπο στην αναβίωση θρησκευτικού δρωμενου της πόλης μετά από 14 χρόνια.

Καφενείο συζήτηση μεγαλοβδομαδιατικα.

Ένα κλείδωμα νομίζω θα μας σώσει από τη κατάκριση και το κουτσομπολιό.
 

benediktos

Βενέδικτος Γαρουφαλής
Δε γράφω συνήθως, αλλά κάνω κι εξαιρέσεις.
Κατάλαβα ότι δεν πρέπει οι ιερείς να ψάλλουν και να περιοριστούν στα ιερατικά καθήκοντά τους, τα οποία είναι και πιο σημαντικά.
Κάποιος προσπάθησε να πει ότι και οι ιερείς ήταν λαϊκοί κάποτε και μάλιστα και Ιεροψάλτες, οπότε τους έμεινε το ψαλτικό μεράκι, αλλά ούτε αυτό ηρέμησε τους αντιφρονούντες.
Ξεκινώ λοιπόν με κάποιες ερωτήσεις:
1) Στο σπίτι τους επιτρέπεται να ψάλλουν;
2) Επιτρέπεται να γράφουν μουσική;
3) Αν βοηθήσουν τον ψάλτη που παλεύει μόνος του σε μια ακολουθία (συνήθως στον Όρθρο), κάνουν κακό;
4) Αν πουν στον ψάλτη τους "μην έρθεις στον εσπερινό, θα ψάλω εγώ στη θέση σου, κάτσε να ξεκουραστείς", εμείς επιμένουμε και πάμε και ψάλλουμε τελικά τον εσπερινό;
5) Να διδάσκουν βυζαντινή μουσική ή παραδοσιακά όργανα μπορούν;
6) Αν μαζευτούν σε ένα παγκάκι σε μια πλατεία 2-3 ιερείς και αρχίσουν να ψάλλουν, επιτρέπεται;
7) Όταν χειροτονούνται ιερείς, μήπως να χτυπάνε το κεφάλι τους στον τοίχο για να προκαλέσουν αμνησία στον εαυτό τους και ξεχάσουν τα σημαδόφωνα;
8) Οι λαϊκοί εκπαιδευτικοί επιτρέπεται να ψάλλουν; Οι λογιστές; Οι πωλητές; Οι δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι εν γένει;

Προσπαθώ να καταλάβω δηλαδή τίνος δικαίωμα είναι το ψάλλειν γιατί κάποιους τους έπιασε πολλή πρεμούρα που έψαλαν ιερείς σε συναυλία, μάλιστα διευθύνοντας τη χορωδία ένας Ιεράρχης!
Και μάλιστα κρίνουν (=λοιδορούν) κάποιους ιερείς που δεν ψέλνουν καλά στη συναυλία.
Θα ήθελα να ακούσω τους εν λόγω συναδέλφους μου να λένε ένα "Λησταίς περιπεσών" ή το "Θαυμαστή" που είναι και πρόσφατο για να δούμε πόσα απίδια πιάνει ο δικός τους σάκος.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Παρά τήν ἄλωση καί τήν παρακμή, ἔχουν διατηρηθεῖ οἱ τυπικές διατάξεις γιά τῶν «ἐκ τοῦ βήματος» ἤ ἐκτός αὐτοῦ, ψαλλομένων ὑπό τοῦ χοροῦ τῶν ἱερέων. Ἐνδεικτικά πρβλ. ἐδῶ.
π. Μάξιμε είναι διαφορετικό να ψάλει ο ιερέας τα απλά μέλη που του έχει αναθέσει το τυπικό και διαφορετικό ,όντας ημιμαθής να εμφανίζεται ως σολίστας σε χορωδίες ή ακόμα χειρότερα, ως δάσκαλος Βυζαντινής Μουσικής. Εδώ πρόκειται περί ελλείψεως αυτογνωσίας και αυτοσεβασμού .
Τελικά συνάδελφε, ούτε με μπροσταρη το μητροπολίτη δεν είμαστε ευχαριστημένοι, ο οποίος θεσμικά είναι ο εγγυητής της ενότητας της τοπικής εκκλησίας.
Ούτε με αυτή τη κίνηση ευαισθησίας δεν είμαστε ευχαριστημένοι.
Είναι ευχής έργον ο μητροπολίτης ή ο ιερέας να είναι γνώστες της μουσικής και μορφωμένοι γενικότερα ,αλλά να υπάρχει και στοιχειώδης αυτογνωσία και διάκριση. Η ενασχόληση με το αντικείμενο να φέρνει καρπούς . Αν η ζημιά είναι μεγαλύτερη από το όφελος να λείπει. Δεν αμφισβήτησα το θεσμικό βαθμό της αρχιεροσύνης , αλλά το αποτέλεσμα μιας αμφιλεγόμενης εκδήλωσης που κατά την άποψη μου ήταν κωμικοτραγική και δεν βλέπω το λόγο της πραγματοποίησης της ενώ υπάρχουν καλοί ψάλτες στη Θεσσαλονίκη.
Να είναι καλά οι ιερείς λοιπόν να μας πληρώνουν ικανοποιητικά.
Με αυτό είμαστε ευχαριστημένοι;
Αγαπητέ φίλε και συνάδελφε κάνεις ένα μεγάλο λάθος ! δεν μας πληρώνουν οι ιερείς αλλά ο λαός . Τα χρήματα δεν είναι του παπά ούτε ο ναός το μαγαζί τους . Δυστυχώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιερέων ξεχνάει ότι και αυτοί είναι υπηρέτες του θυσιαστηρίου και διάκονοι του λαού.
Δεν μας πληρώνουν από τα έσοδα της επιχείρησης τους.
Περιμένουμε με αγωνία τη δική σου πρόταση και παρουσίαση, να σε χειροκροτήσουμε.
Η ψαλτική δεν είναι για να μας χειροκροτούν και προσωπικά είμαι αντίθετος με την πραγματοποίηση συναυλιών οποιασδήποτε μορφής , εντός των ναών ,αλλά ανάγκα και θεοί πείθονται. Ένα πράγμα όμως θα σου πω ,επειδή ψάλλω σε κάποια μητρόπολη όπου ο Δεσπότης είναι εχθρός της Μουσικής , Βυζαντινής και παραδοσιακής, έχουν ξεθαρρέψει και όλοι οι αμαθείς ιερωμένοι που δυστυχώς είναι οι περισσότεροι -γιατί ένας άμουσος και αμόρφωτος επίσκοπος δεν μπορεί να μαζέψει κοντά του καλλιεργημένους ιερωμένους- και εμένα ,ακριβώς επειδή είμαι από τους δύο ή τρείς ψάλτες της μητρόπολης ( μεγάλη μητρόπολη) που ξέρουν μουσική μ έχουν στο περιθώριο και έτσι δεν μου δίνεται η δυνατότητα να οργανώσω και πολλά πράγματα . Τα πολύ λίγα που έχω οργανώσει έχουν στεφθεί με επιτυχία και πολλά απ αυτά που έχω προσπαθήσει να κάνω μου τα σαμποτάρουν κάποιοι ημιμαθείς ιερείς και οι παρατρεχάμενοι τους . Με ευχαριστεί όμως το γεγονός ότι εγώ δουλεύω με τη μουσική μόνος μου και ουσιαστικά και συνεχώς δέχομαι ευχαριστίες από τους ανθρώπους που έρχονται στο ναό όπου ψάλλω. Ας με συγχωρέσετε που τα όλα έτσι ωμά ,αλλά έτσι είναι.

 
Status
Not open for further replies.
Top