MTheodorakis
Παλαιό Μέλος
Ὁ κανὼν παρατίθεται στὰ παραπάνω πεντηκοστάρια.
Πιθανὸν νὰ ἔχει ἐκδοθεῖ στὸ Σ. Εὐστρατιάδου Θεοφάνης ὁ Γραπτὸς στὸ Νέα Σιὼν τ. 31 (1936) - 33 (1938).
Πολὺ πιθανὸ ἀντιγραφικὸ σφάλμα α' ἀντὶ β' (παρόμοια σύμβολα τῆς μικρογράμματης γραφῆς).
...και μια ερώτηση μιας και πιάσαμε τα περι Διπλών Καταβασιών: Προβλέπονται από κάποιο τυπικό -κι αν ναι ποιό- Διπλές Καταβασίες ("Πεποικιλμένη" και ¨Ανοίξω τω στόμα μου" ) στην Κοίμηση της Θεοτόκου??? έτσι έχω ακούσει από κάποιους....
Αὐτό σαφέστατα ὁρίζεται στό Μηναῖο σέ διάταξη πρό τῶν κανόνων (Πρβλ. Δίπτυχα 2008 σελ. 210).
Ὅσο ἀφορᾶ σέ Τυπικά, αὐτό ὁρίζεται στά: Τυπικόν Μονῆς Ἁγίου Παύλου (ΤΠ) σελ. 246, Τυπικόν Μονῆς Διονυσίου (ΤΔ) σελ. 394, Τυπικόν Μονῆς Ξενοφῶντος (ΤΞ) σελ. 353, Τυπικόν Ἱερέως Γ. Ρήγα (ΤΓΡ) σελ. 719 (πρβλ. Πρωτοπρ. Κ. Παπαγιάννη, Σύστημα Τυπικοῦ (ΣΤ), Ἔκδοσις Ἀ.Δ., σελ. 575, ὑποσ.1077).
Επιτρέψατέ μου ένα μικρό σχόλιο:
Όσοι επηρεασμένοι από τα Αθωνιτικά Τυπικά κυρίως, συγκινούμενοι ίσως και από την τιμή και μνήμη της Υπεραγίας Θεοτόκου και την πνευματική τους σχέση με το Άγιον Όρος, τηρούν την τάξη των διπλών Καταβασιών καλώς πράττουν, αν φυσικά εφαρμόζονται οι διατάξεις καλώς, με διάκριση και συνεργασία μετά των συναδέλφων και των κληρικών. Αλλά καλώς πράττουν και οι τηρούντες το ΤΜΕ που προβλέπει τις Καταβασίες "Πεποικιλμένη τη θεία δόξη...", του οποίου οι διατάξεις δεν υπολείπονται πολλές φορές σε "ορθότητα" και "αρχαϊκότητα", όπως μου έχει πεί γνωστός μου ερευνητής του εκκλησιαστικού τυπικού. Κρισιμότερο θέμα είναι, κατά την άποψή μου, η ψαλμωδία (αν είναι εφικτό) όλων των ωδών των δύο Κανόνων της εορτής (όπως άλλωστε ορίζει το ΤΜΕ) κι όχι τόσο η επανάληψή των ειρμών ως καταβασία. Θαυμαστά ποιητικά κείμενα των Αγίων Κοσμά του Μελωδού (ήχος α') και Ιωάννου του Δαμασκηνού (ήχος δ').
Ναί.Και έχουν αυτά τα χειρόγραφα γνωστούς ειρμούς, που χρησιμοποιούνται και σήμερα;