Δεύτερο Παγκόσμιο Συνέδριο, "Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός" 10 έως 14 Ιουνίου 2009

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δεν ξέρω αν έχει γνωστοποιηθεί στο forum το Δεύτερο Συνέδριο της Αμερικανικής Εταιρείας Βυζαντινής Μουσικής και Υμνολογίας και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης "Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός", που θα πραγματοποιηθεί στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας στην Παιανία από 10 έως 14 Ιουνίου. Το Συνέδριο είναι τιμητικά αφιερωμένο στον Αλέξανδρο Μωραϊτίδη, αλλά οι παρουσιάσεις που θα γίνουν θα αφορούν τη βυζαντινή μουσική γενικώς. Απ' όσο ξέρω, τουλάχιστον δύο μέλη του Ψαλτολογίου θα κάνουν παρουσίαση, ενώ θα συμμετάσχει και ο κ. Μιχαλάκης, χωρίς όμως να είναι βέβαιο ότι θα είναι και παρόν. Μου εστάλησαν με mail κάποιες περιλήψεις παρουσιάσεων και σας τις κοινοποιώ (μία σε καθένα από τα παρακάτω μηνύματα). Οι δύο πρώτες υποθέτω ότι είναι του κ. Μιχαλάκη, η τρίτη νομίζω μιας ξένης μουσικολόγου.

Πληροφορίες για το Συνέδριο γενικώς εδώ.
Αίτηση συμμετοχής εδώ (κυρίως για τους εκτός Αθηνών διαμένοντας, η απλή παρακολούθηση είναι δωρεάν)
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Περίληψη παρουσίασης στο Δεύτερο Παγκόσμιο Συνέδριο, "Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός" 10 εως 14 Ιουνίου 2009

Σύγχρονος ἐπιστήμη καὶ τεχνολογία ἐν τῇ Ψαλτικῇ : Ἰάκωβος Ναυπλιώτης καὶ «μουσικολογικο-παπυρο-νουμερολογία».​

Ἡ πατριαρχικὴ ψαλτικὴ παιδαγωγικὴ τοῦ Ἰακώβου Ναυπλιώτη, ὄπως αὔτη μετεδόθη εἰς τὸν ἐκ παιδιόθεν μαθητὴν του καὶ πρωτοκανονάρχον Στυλιανόν Τσολακίδη, συνέβαλε εἰς τὴν ἀπομόνωσιν διαφόρων [ἀλληλεπιδρώντων] παραγώντων, οἱ ὁποίοι ἀποτελοῦν θεμελιῶδη συστατικὰ ὄχι μόνον τῆς ζώσης ὀρθοδόξου ψαλτικῆς, ἀλλὰ καὶ τῆς λατινικῆς «Γρηγοριανῆς» (ἐκφωνιτικῆς) μουσικῆς τέχνης. Ἡ σύγχρονος τεχνολογία ἐπιτρέπει, α') τὴν ἀνίχνευσιν καὶ ψηφιακὴν παράστασιν τῶν παραγόντων ἐξ ἠχητικῶν ἀρχείων (Sonic Audio Analysis, Melodos), ὡς καὶ τὴν ἐξ ἐκτετυπωμένων ἀλλὰ καὶ παλαιογραφικών βιβλίων καὶ χειρογράφων διαφόρων γλωσσῶν (π.χ. παπύρων), β') τὴν στατιστικὴν ἀνάλυσιν καὶ κατανόμησιν τῶν δεδομένων ἐντὸς ἀρχεῖου (database; Gamera psaltiki OCR), γ') τὴν ἀναζήτησιν ἐπὶ βάσει ὁμολόγων τύπων (formulae), παραλληλίζοντας οὔτως μεθόθους μοριακῆς βιολογίας, πρὸς χρήσιν διὰ καινὰς συνθέσεις τε καὶ προσαρμώσεις εἰς ὄλας τὰς γλώσσας τῆς οἰκουμένης, αὐξάνωντας οὔτως τὸν ἀριθμὸν τῶν δειγμάτων, καὶ κατ' ἐπέκτασιν, τὴν στατιστικὴν ἀξιοπιστίαν τῶν διαφόρων συγγρίσεων. Τέλος, θὰ διευκολυνθῇ κατὰ τὸ λίαν ἡ παιδαγωγικὴ διὰ μέσου μουσικῶν τύπων, τουτέστι μουσικῶν γραμμῶν, ἀκούγωντας παραδοσιακὰς ἐκτελέσεις αὐτῶν, ἐπαναφέροντας οὔτως εἰς τὸ προσκήνιον τὴν προφορικο-ἀκουστικὴν παράδοσιν , δηλαδὴ “τὴν κατ-ήχησιν”, ἥτις ἀποτελεῖ ἰσότιμον τμήμα μετὰ τῆς γραπτῆς παραδόσεως τῆς Ὀρθοδόξου Χριστιανικῆς Ἐκκλησίας.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Περίληψη παρουσίασης στο Δεύτερο Παγκόσμιο Συνέδριο, "Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός" 10 εως 14 Ιουνίου 2009

Ἡ πατριαρχικὴ ψαλτικὴ παιδαγωγικὴ τοῦ Ἰακώβου Ναυπλιώτη​

Ἡ πατριαρχικὴ ψαλτικὴ παιδαγωγικὴ τοῦ Ἰακώβου Ναυπλιώτη, ὄπως αὔτη μετεδόθη εἰς τὸν ἐκ παιδιόθεν μαθητὴν του καὶ πρωτοκανονάρχον Στυλιανόν Τσολακίδη, συνέβαλε εἰς τὴν ἀπομόνωσιν διαφόρων [ἀλληλεπιδρώντων] παραγώντων, οἱ ὁποίοι ἀποτελοῦν θεμελιῶδη συστατικὰ ὄχι μόνον τῆς ζώσης ὀρθοδόξου ψαλτικῆς.

Περὶ διαστημάτων: Τὰ πρῶτα πορίσματα ἐκ τῶν ἠχητικῶν δειγμάτων (π.χ. Ναυπλιώτη) δείχνουν ἐλάχιστες διαφορὲς ὡς πρὸς τὴν θεωρίαν τοῦ Χρυσάνθου, αἱ ὁποῖαι ὄμως ἀποδεικνύονται οὐσιῶδες ὡς πρὸς μεταγενέστερας θεωρίας ὄπως τῆς Ἐπιροπῆς 1881 ἀλλὰ, ίδιαιτέρως, τοῦ Καρᾶ. Ὡς παράδειγμα, ὑποβάλλωμεν τὰ διαστήματα τοῦ μείζονος τόνου καὶ τῆς πενταφωνίας εἰς διατονικοὺς ἦχους, ὄπου ἐν ἀπηχήμασῃ, ἀλλὰ καὶ ἐν ἀναβάσει τε ἢ καταβάσει, τὰ διαστήματα εἰσὶν ἀνώτερα τῶν 211 καὶ 707 cents ἀντιστοίχως, γεγονὸς τὸ ὁποῖον δικαιώνει τὴν 68 μοριακὴν κλίμακαν τοῦ Χρυσάνθου, ἐὰν αὐτή, παρ’ὅλες τὶς ἀντιῤῥήσσεις, θεωρηθῆ ὡς λογαριθμική. Κατ’ἰδίαν, ἡ 64 μοριακὴ κλίμαξ αὐτοῦ ἀποδίδη τὰ διατήματα τῆς χρυσῆς τομῆς, ἀλλὰ, ἐπακριβέστερα δὲ, τὸ τῆς διφωνίας τοῦ Χρωματικοῦ γένους (Χρύσ=356,25 vs Χρυσὴ τομὴ==354,82 cents), ἀρκετὰ πλησίον τοῦ τρόπου ψάλλειν αὐτὸ τοῦ Ἰακώβου.

Περὶ τῶν λοιπῶν παραγόντων = γίνονται ὀπτικῶς ἀντιληπτέα χάριν εἰς τὰς φασματογραφικὰς ἀναλύσεις τὰ ἐξῆς, ὡς καὶ αἱ συμαντικότεραι παθήσεις αὐτῶν :
- ὁ ῥυθμὸς χρῆσιν ἔχει εἰς τὴν γραπτὴν σύνθεσιν τῶν μελοδιῶν, καὶ κάποιαι ἐπιβεβλήσεις ἀλλὰ ἀλλοιώσεις τῆς ῥυθμικῆς ἐμφάσεως, ἔστω καὶ ἔγραφες, παραμένουν εἰς τὴν προφορικὴν παράδοσιν διὰ κάποιαν ἰδίαν μετροφωνίαν.
- ὁ χρόνος ἀφορὰ τὴν ἐκτέλεσιν, καὶ ἡ καταλλαγὴ τοῦ χρόνου ἐπιτρέπει τὴν δημιουργείαν νέων, πολυπλόκων ῥυθμῶν. Ἐπιβάλετται δὲ καὶ ἡ ὀρθὴ πρόσληψις χρόνου (ἔκκρυξις φωνηέντου, πρόσληψις συμφώνου, ἄρχουσα διαδοχικὴ ἐπιτάγχυσις καὶ ἀνάλογος ἐπιβράνδυσις ἐντὸς ἑνὸς ἢ περισσοτέρων μέτρων). Πολλοὶ καὶ διάφοροι εἰσὶν οἱ τρόποι τοῦ καταμετρᾶν τὸν χρόνον (ἁπλοῦς, διπλοῦς, συνεπτυγμένος...), καὶ δὲν ἁρμόζει νὰ ψάλλωνται ὅλα τὰ μαθήματα εἰς τὸν ὁμαλώτερον ὡς πρὸς τὴν πρόσληψιν χρόνον, τουτ᾿ ἔστι τὸν «καλλοφωνικὸν» χρόνον, ὡς εἴθισται ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας.
- λαρυγγισμοὶ ἐντὸς τοῦ χρόνου, συμπεπυκνωμένοι καὶ μετὰ ἀρχικῶν τε ἢ τελικῶν ἀλλ’οὐχὶ ἐνδιαμέσων παρεστιγμένων, ἄνευ βλάβης τῆς προσλήψεως.
- πατήματα σταθερά, ἰδιατέρως εἰς τὴν ἀρχὴν χάριν εἰς τὴν ἀνισόχρονον ἐκτέλεσιν τῶν σημαδοφώνων, ἀποκαλύπτωντας οὔτως τὴν στενογραφικὴν μετροφωνίαν.
- ἡ ἔναρξις ἐκάστης θέσεως γίνεται ὡσὰν τὴν κροῦσιν καμπάνας, ἄνευ καθυστερήσεως.
- αἱ ἔλξεις καὶ αἱ ἀναλύσεις δὲν γράφονται μὲν ἀλλὰ μετὰ μόχθου μανθάνονται.
- «ἕνα εἶναι τὸ ἴσον»... αὐτὸ καὶ τὸ ἴδιον».
- ἡ ἐξομάλυνσις ἢ καὶ ἀνισόῤῥοπος χρῆσις τῶν ὡς ἄνω γίνεται αἴτιον ἢ «ἐκθηλύνσεως» τῆς ψαλτικῆς [τὴν ὁποίαν φέρει οὕτως εἰς ὁδοὺς «ἐκδυτικισμοῦ»] ἢ «μεθυσο βορβορυγμο ὡδείας, καὶ, ἐν πᾶσι περιπτώσει, εἰς ὕφος ἀντίθετον πρὸς τὴν ὀρθόδοξον θεολογίαν, ἡ ὁποία κηρύττει θετικισμὸν διὰ μέσου τῆς καθημερινῆς ὑπενθυμίσεως τοῦ μηνύματος τῆς ἀναστάσεως.
- ἡ χορδὴ δὲν ἡδύνατε νὰ ὑποτάξει τὴν φωνὴν καὶ νὰ έπιβληθεῖ εἰς τὸ νευρολογικὸν προφορικο ἀκουστκὸν κύκλωμα (boucle audio-phonatoire) τὸ ὁποῖο καθοδηγεῖ καὶ τὴν ψυχικο-ἀκουστικὴν ἀντίληψην διαφόρων ἠχητικῶν δειγμάτων.
- ὁ τύπος διασώζει τὴν οὐσίαν… Πρέπει νὰ ψάλῃ τις ὁλόκληρον γραμμὴν ὡς μελῳδικὸν τύπον, ὅπως θὰ τὸν ἔχῃ μάθει μὲ τὰς δέκα ἢ εἴκοσι «μεταϐολὰς» παρὰ τῶν διαφόρων διδασκάλων· δέκα καλοὶ καὶ σωστοὶ διδάσκαλοι ἐπαρκοῦν διὰ τὴν διάσωσιν καὶ διάδοσιν τῆς ψαλτικῆς, διότι ἐγγυῶνται τὴν διαχρονικὴν συνέχειαν τῆς «κολυμβήθρας τῶν μελῳδικῶν τύπων»
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Περίληψη παρουσίασης στο Δεύτερο Παγκόσμιο Συνέδριο, "Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός" 10 εως 14 Ιουνίου 2009

Ανάλυση των διαφορετικών σταδίων προσαρμογής ψαλτικής στη γαλλική γλώσσα: το Κοντάκιον «Tη Υπερμάχω».​

Επί τη εξετάσει προσαρμοσμένων ύμνων στα ρουμανικά και σλαβωνικά, παρατηρείται ότι η διαδικασία αυτή υποβάλλεται σε περιορισμούς και κανόνες οι οποίοι εξασφαλίζουν τη συνέχεια μιας αυθεντικής παράδοσης: η μετάφραση του κειμένου πρέπει να ειναι πιστή και θεολογικώς ακριβής, (ασχέτως του ποιητικού μέτρου), ενώ η μελωδία θα πρέπει να θυμίζει την πρωτόγονη ελληνική πηγή.

Εις το παράδειγμά μας, χρησιμοποιείθηκε η ελεύθερη μετάφραση του Αρχιμανδρίτου πατρός Placide Desseille. Εάν σε ορισμένα σημεία υπάρχει ομοιότητα με το ελληνικό ποιητικό μέτρο, πρόκειται διά απλής σύμπτωσης.

Κατά πρώτο λόγο, πρέπει να αποφασίσει ο προσαρμόζων συνθέτης περί της μελωδικής δομής (μετροφωνίας), αποφεύγοντας, ταυτοχρόνως, πάσαν ασυμφωνίαν αναμεταξύ μελωδίας και νοήματος των λέξεων, στηριζόμενος επι της προχωρημένης ανάλυσης του Ελληνικου κειμένου και μελωδίας. Σε περίπτωση έλλειψης ή πλεονάσματος συλλαβών, μάλιστα δε και ολοκλήρων γράμμων κειμένου, εψάχθηκαν λύσεις όχι μόνο εντός ευρετηρίου μελωδικών τύπων σε μορφή γραπτή, αλλ’επίσης εντός ελληνικών, ρουμανικών, σλαβωνικών (βουλγαρική παράδοση) και αραβικών προφορικών μελωδιών. Επί παραδείγματι, η δύσκολη περίπτωση μιας υπεράριθμης γραμμής στά Γαλλικά, ελύθη χάρη στην αραβική παράδοση.

Ύστερα, δεδομένου κάποιων ιδιοτήτων της Γαλλικής γλώσσας, δεν επιτρέπεται πάντα η πιστή εφαρμογή των μελωδικών τύπων οι οποίοι υπάρχουν στις γλώσσες απ’οπου προέρχονται: χρειάστηκε να αντλήσωμεν μέσα στις γνώσεις μας περὶ σύνθεσης στη δυτική μουσική, ώστε να φέρουμε μικρές ουσιαστικές τροποποιήσεις και να φέρωμεν εις την επιφάνειαν την ενέργεια του γαλλικού κειμένου.

Τελικά, προτείνουμε δύο γραφές της ιδίας προσαρμογής: μία σε αυστηρή κλασική γραφή και άλλη περιέχουσα ενα συμπληρωματικό αριθμό ακριβειών (ρυθμό, ισοκράτημα, χρονική αγωγή, αναπνοές, παύσεις, υφεσοδιέσεις, αναλύσεις), ώστε η πρώτη να απαντά στις προσδοκίες των πεπειραμένων ψαλτών, καί η δεύτερη στίς απαιτήσεις αρχαρίων. Και στις δύο περιπτώσεις, όμως, υπάρχει ουσιαστική ανάγκη όσον αφορά στην προσαρμογή στα Γαλλικά, να περιλαμβάνονται ενδείξεις ως προς τον τονισμόν των συλλαβών, να προστίθενται παύλες αναμεταξύ συλλαβών, να μην αφαιρούνται οι τόνοι και να τοποθετούνται εντός παρενθέσεων τα αποσιωπούμενα "e".
 

tb---

τσοπάνης
όπως το διάβασα γρήγορα κάπως , νόμιζα ότι εγραφε 2ος παγκόσμιος πόλεμος.:wink::wink:... ελπίζω πάντα έτσι στραβά να διαβάζω ..:D:D
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Απ' όσο ξέρω, τουλάχιστον δύο μέλη του Ψαλτολογίου θα κάνουν παρουσίαση...

Το ένα από τα δύο μέλη που γνωρίζει ο κ. Θεοτοκάτος ότι θα κάνουν παρουσίαση ειμαι εγώ. Ορίστε και τα θέματα που θα παρουσιάσω:


  • [FONT=&quot]Η όμοια διφωνία του μαλακού χρώματος και η επιβίωσή της στην Σύγχρονη Ψαλτική Τέχνη[/FONT]

  • [FONT=&quot]Τα διαστήματα του Χρυσάνθου στην πράξη - κατατομή κανόνος[/FONT]

  • [FONT=&quot]Περί του ήχου και των εκτελέσεων του μαθήματος "Τον Δεσπότην και Αρχιερέα..."[/FONT]

  • [FONT=&quot]Ο επέβδομος "μεγάλος" μείζων (κατ’ άλλους υπερμείζων) τόνος (8/7) και οι σύγχρονες χρήσεις του στην Ψαλτική Τέχνη[/FONT]

  • [FONT=&quot]Το μαλακό και το σκληρό χρώμα του Χρυσάνθου και της Επιτροπής. Μια ψυχοακουστική προσέγγιση.[/FONT]

Σε όλα σχεδόν τα θέματα, θα υπάρχει και η προσέγγιση επιστημονικής πράξης ήτοι:


  • Με τα φασματογραφικά εργαλεία Sonic Visualizer και Antares Autotune, θα γίνεται παρουσίαση παραδειγμάτων από εκτελέσεις από παραδοσιακούς ψάλτες μελών και διαστημάτων στα οποία αναφέρεται το κάθε θέμα, με τα οποία θα καταγράφονται τα διαστήματα που αυτοί εκτελούν.
  • Με το πρόγραμμα γραφής και εκτέλεσης βυζαντινής μουσικής «Χρυσός Μελωδός», θα γίνεται παρουσίαση μελών και διαστημάτων στα οποία αναφέρεται το κάθε θέμα, προς εξαγωγή συμπερασμάτων.
Δεν ανεβάζω από τώρα τις περιλήψεις των εισηγήσεών μου (καθώς και οι τοποθετήσεις μου έχουν γίνει λίγο-πολύ στα αντίστοιχα θέματα του "Ψαλτολογίου" μας), αλλά θα ανεβάσω αμέσως μετά το πέρας του Συνεδρίου, τις πλήρεις εισηγήσεις μου στα Ελληνικά και στα Αγγλικά (στο αγγλοφωνο κομμάτι του φόρουμ).

όπως το διάβασα γρήγορα κάπως , νόμιζα ότι εγραφε 2ος παγκόσμιος πόλεμος.:wink::wink:... ελπίζω πάντα έτσι στραβά να διαβάζω ..:D:D

Χμμ, :wink: μάλλον καλά διάβασες! :D:D ίσως όμως και να είναι ο 3ος! :D:p:D

Χαραλάμπης
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἀμὰν, ρὲ παιδιὰ, καιρὸς ἦταν!


Καὶ γαῖα πυρὶ μιχθήτω ...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Δεν ανεβάζω από τώρα τις περιλήψεις των εισηγήσεών μου (καθώς και οι τοποθετήσεις μου έχουν γίνει λίγο-πολύ στα αντίστοιχα θέματα του "Ψαλτολογίου" μας), αλλά θα ανεβάσω αμέσως μετά το πέρας του Συνεδρίου, τις πλήρεις εισηγήσεις μου στα Ελληνικά και στα Αγγλικά (στο αγγλοφωνο κομμάτι του φόρουμ).

Χαραλάμπης

Χαρη
Συγχαρητηρια εκ των προτερων για τις εισηγησεις σου και τις περιμενουμε μετα το τελος του συνεδριου .
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Οι εισηγήσεις θ' αρχίσουν από την Πέμπτη 11 Ιουνίου, θα διαρκούν 9 π.μ. - 3 μ.μ. και θα είναι από 20 λεπτά η κάθε μία. Παρακάτω σας έχω μερικές που μου φάνηκαν ενδιαφέρουσες. Συμμετέχουν και 5 γνωστά μέλη του Ψαλτολογίου. Το πλήρες πρόγραμμα του συνεδρίου με όλες τις εισηγήσεις μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ (κάντε δεξί κλικ=> Αποθήκευση συνδέσμου ως). Υπενθυμίζω ότι η παρακολούθηση είναι φυσικά δωρεάν.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Το Σάββατο 9.40 π.μ. - 2.00 μ.μ. θα είναι γεμάτο αποκλειστικά από εισηγήσεις 4 μελών του Ψαλτολογίου! Νομίζω ότι θα είναι πρέπον να τους τιμήσουμε με την παρουσία μας.

ΠΕΜΠΤΗ 11 ΙΟΥΝΙΟΥ 2009
1:40-2:00
Emmanuel S. Giannopoulos
Τα μουσικά χειρόγραφα του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών στη Θεσσαλονίκη
The Musical manuscripts of the Patriarchal Institute of Patristic Studies in Thessaloniki.
2:00-2:20
Andreas Giakoumakis
Μια άγνωστη συλλογή χειρογράφων του Αποστόλου Κώνστα του Χίου. Παρουσίαση και επισημάνσεις.
An undiscovered collection of manuscripts of Apostolos Konstas of Chios. Presentation and observations.
2:20-2:40
Dr. Panagiotis Bakalis
Βυζαντινή μουσική και Νέες Τεχνολογίες : Βυζαντινή Κάλαμος ένα πρόγραμμα λογισμικού για τη βυζαντινή μουσική
Byzantine Music and New Technologies: Byzantini Kalamos a software programme for Byzantine Music
2:40-3:00
OPEN DISCUSSION
Συζήτηση επι των εισηγήσεων/θεμάτων

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12 ΙΟΥΝΙΟΥ 2009
1:00 P.M. - 1:20 P.M.
Maria Alexandru
Στοχασμοί για το μάθημα "Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσική"
Reflections and thoughts on the course "Introduction to Byzantine Music"
1:20-1:40
Georgios Farantos, DPhil.
Μεγάλου Βασιλείου: Το "Συνάδoν και Ανάρμοστον" για τη Βυζαντινή Μουσική
St. Basil: The "Appropriate and Inappropriate" for Byzantine Music
1:40 - 2:00 P.M.
Rev. Archimandrite Athanasios Siamakis
Ιωάννης Δαμασκηνός Οκτωηχία, υμνολογία, παρασήμανση
John of Damascus Octoechia, hymnology and script
2:00 - 2:20 P.M.
Dimitrios Lekkas
Why eight? Why four plus four?
Γιατί οκτώ; Γιατί τέσσερα συν τέσσερα;
2:20-3:00
OPEN DISCUSSION PERIOD
Συζήτηση επι των εισηγήσεων/θεμάτων

ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΙΟΥΝΙΟΥ 2009
9:40 - 10:00
Evangelos Soldatos
Το δια τριών σύστημα και η Χρυσή τομή του Πυθαγόρα
The system of three and the Golden Ratio of Pythagoras
10:00 - 10:20
Haralambos Symeonidis
Τα διαστήματα του Χρυσάνθου στην πράξη - κατατομή κανόνος
The tonal intervals of Chrysanthos in practice: Rule division
10:20-10:40
Dimitrios Andriotis
Βέλτιστος συγκερασμός του οκταχόρδου με επιστημονική μέθοδο, για κάθε κλίμακα.
Improved scientific and methodical temperament of the octachord for each scale
10:40 - 11:00
Haralambos Symeonidis
Η όμοια διφωνία του μαλακού χρώματος και η επιβίωσή της στην Σύγχρονη Ψαλτική Τέχνη
Identical diphony of the soft chroma and its survival in modern psaltic practice
11:00-11:20
Georgios K. Michalakis
Διάφοροι παράγοντες τοῦ Πατριαρχικοῦ ὕφους κατὰ τὴν παιδαγώγησιν τοῦ Ἰακώβου Ναυπλιώτη
Various parameters of the Patriarchal Style ("hyphos") as transmitted by Iakovos Nafpliotis' psaltic paedagogy
11:20 - 11:40
Haralambos Symeonidis
Περί του ήχου και των εκτελέσεων του μαθήματος "Τον Δεσπότην και Αρχιερέα"
On the tone and the performance of "Ton Despotin kai Archierea"
11:40-12:00
REFRESHMENT/ΑΝΑΨΥΧΗ
12:00 - 12:20 P.M.
Savvas Papadopoulos
Μια παρουσίαση ενός συγχρόνου προγράμματος γραφής αλλά και εκτέλεσης της Βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής
από τον υπολογιστή
A modern computer program of Byzantine and traditional music notation as well as performance
12:20-12:40
Dimitrios Andriotis
Κατατομή κανόνος (με 6 διαφόρους τρόπους) και παραγωγή της 1ης σκληρής Πυθαγορείου κλίμακος. Συγκερασμός αυτής
σε 53 κόμματα
Division of rule (by 6 different ways) and derivation of the 1st hard Pythagorean scale: Temperament into 53 units.
12:40-1:00
Haralambos Symeonidis
Ο επέβδομος μεγάλος μείζων (κατ’ άλλους υπερμείζων) τόνος (8/7) και οι σύγχρονες χρήσεις του στην Ψαλτική Τέχνη
The hypermajor tonal interval (8/7) and its modern use in psaltic chant
1:00-1:20 P.M.
Haralambos Symeonidis
Το μαλακό και το σκληρό χρώμα του Χρυσάνθου και της Επιτροπής. Μια ψυχοακουστική προσέγγιση
The soft and hard chroma of Chrysanthos and the Patriarchal Committee: A psychoacoustic approach
1:20-1:40
Georgios K. Michalakis
Σύγχρονος ἐπιστήμη καὶ τεχνολογία ἐν τῇ Ψαλτικῇ : Ἰάκωβος Ναυπλιώτης καὶ «μουσικολογικο-παπυρο-νουμερολογία»
Modern science and technology in chant: Iakovos Naypliotis and "musicologic papyro-numerology"
1:40-2:00
Conference organisers/Οργάνωση του Συνεδρίου
Summary of Conference Presentations: Observations and Conclusions
Σύνοψη των παρουσιάσεων του Συνεδρίου: Παρατηρήσεις και επισημάνσεις.
2:00-3:00
OPEN DISCUSSION PERIOD
Συζήτηση επι των εισηγήσεων/θεμάτων

Όσοι πιστοί προσέλθετε! Νομίζω θα είναι μια καλή ευκαιρία συνάντησης των μελών του Ψαλτολογίου το Σάββατο!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὅπως ἔχει πεῖ κι ὁ π. Μάξιμος ἐδῶ «Ἱστορικές στιγμές γιά τό Ψαλτολόγιον!»
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Οι εισηγήσεις θ' αρχίσουν από την Πέμπτη 11 Ιουνίου, ......................................................................

ΠΡΟΣΟΧΗ: Το Σάββατο 9.40 π.μ. - 2.00 μ.μ. θα είναι γεμάτο αποκλειστικά από εισηγήσεις 4 μελών του Ψαλτολογίου! Νομίζω ότι θα είναι πρέπον να τους τιμήσουμε με την παρουσία μας.
.........................................................................................
ΠΕΜΠΤΗ 11 ΙΟΥΝΙΟΥ 2009
1:40-2:00
Emmanuel S. Giannopoulos
Τα μουσικά χειρόγραφα του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών στη
...........................................................................................
Όσοι πιστοί προσέλθετε! Νομίζω θα είναι μια καλή ευκαιρία συνάντησης των μελών του Ψαλτολογίου το Σάββατο!!

Οι εισηγησεις ξεκινουν την Πεμτη με την εισηγηση του εκλεκτου μελος του ''Ψαλτολογιον'' καθηγητου κ. Μανωλη Γιαννοπουλου .
Πολλες Ευχες για καλη επιτυχια σε ολους τους εισηγητες , μελη του ''Ψαλτολογιον'' .
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
είδα στο πρόγραμμα ότι η Κυριακάτικη Θ. Λειτουργία ξεκινά στις 9πμ...
Πρόκειται για τυπογραφικό λάθος ή είναι όντως έτσι?
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Οι εισηγησεις ξεκινουν την Πεμτη με την εισηγηση του εκλεκτου μελος του ''Ψαλτολογιον'' καθηγητου κ. Μανωλη Γιαννοπουλου .
Βεβαίως! Γι΄αυτό και είπα ότι συμμετέχουν συνολικά 5 γνωστά μέλη του Ψαλτολογίου, εκ των οποίων τα 4 το Σάββατο. Δίνοντας βάρος στο Σάββατο δεν ήθελα να υποτιμήσω τις υπόλοιπες εισηγήσεις, απλώς μου έκανε εντύπωση πως όλη η ημέρα απαρτιζόταν αποκλειστικά από εισηγήσεις μελών του forum. Φυσικά και θα είμαι ο πρώτος που θα παρακολουθήσω την Πέμπτη την πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση του φίλτατου Μανώλη Γιαννόπουλου για τα χειρόγραφα του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών!

Να επισημάνουμε και τις εισηγήσεις του κ. Γιακουμάκη για το χειρόγραφο του Αποστόλου Κώνστα την Πέμπτη καθώς και των π. Αθανασίου Σιαμάκη και του Δ. Λέκκα την Παρασκευή σχετικά με την οκτωηχία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως, πολὺ Συμεωνίδης στὸ πρόγραμμα, βρὲ παιδιά. Χαρὰ στὸ κουράγιο του καὶ στὴν ὄρεξή του μὲ πέντε (5)!!! άνακοινώσεις.


Καλὴ ἐπιτυχία Χάρη, καὶ βέβαια σὲ ὅλους τοὺς ὑπολοίπους συμφορουμίστες.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Αγαπητοί φίλοι
Οι εισηγήσεις του Συνεδρίου ξεκινούν αύριο το πρωϊ με πολύ ενδιαφέροντα θέματα όπως παρατηρείτε και στο Πρόγραμμα. Εκλεκτοί ομιλητές-επιστήμονες με πρωτότυπα και απαιτητικά θέματα προηγούνται της δικής μου εισηγήσεως και σας προτρέπω να τους παρακολουθήσετε. Άλλωστε κι εγώ περιμένω να τις ακούσω και να ωφεληθώ πολλαπλώς.
Ε.Γ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συγχαρητήρια σε όλους τους συμμετέχοντες. Περιμένουμε με ενδιαφέρον τις εισηγήσεις κατόπιν εορτής εάν γίνεται, για όλους που είμαστε μακριά. Ευχαριστώ.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Φυσικά και θα είμαι ο πρώτος που θα παρακολουθήσω την Πέμπτη την πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση του φίλτατου Μανώλη Γιαννόπουλου για τα χειρόγραφα του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα μικρό καλάθι... Τελικά δεν μπόρεσα να παρευρεθώ στην εισήγηση του φίλου Μανώλη. Ελπίζω, πρώτα ο Θεός, να μπορέσω την Παρασκευή και το Σάββατο.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Κατά πώς φαίνεται, ούτε σήμερα Παρασκευή θα πάω... Φουλ λοιπόν για 9-3 αύριο πρωί!! Κι επειδή η σελίδα για το συνέδριο είναι πολύ κακοφτιαγμένη και δεν έχει τις πρώτες πληροφορίες που θα έπρεπε να είχε (ότι η παρακολούθηση είναι ελεύθερη καθώς και το πώς μπορείτε να πάτε εκεί), επισυνάπτω διάγραμμα από τη σελίδα του Νάκα, ώστε να πάτε απροβλημάτιστα. Γιατί η σελίδα λέει ότι οι εγκαταστάσεις είναι στο "19ο χιλιόμετρο της Λεωφόρου Λαυρίου", περιμένεις λοιπόν να δεις ένα μεγάλο κτίριο στη Λεωφόρο Λαυρίου, αλλά δεν βλέπεις τίποτα, γιατί δεν είναι επί της λεωφόρου Λαυρίου, αλλά σε μία κάθετο αυτής, την οδό... Ρωμανού Μελωδού!! (δεν κάνω πλάκα, έτσι λέγεται όντως!)

Ρίξτε μια ματιά στην εικόνα, είναι πολύ εύκολο να πάτε ΑΝ ΞΕΡΕΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:
α. Μεσογείων φουλ και στο τέρμα της, δηλ. στη γέφυρα του Σταυρού, κάνετε δεξιά στη Λαυρίου
β. Φουλ Λαυρίου και στην διχάλα με τα φανάρια που συναντάτε πάτε αριστερά (δηλ. στη συνέχεια της Λαυρίου, όχι δεξιά για Παιανία)
γ. Ξαναφούλ Λαυρίου και στη διχάλα που συναντάτε (πάει αριστερά για Μαρκόπουλο και δεξιά για Κορωπί) πιάνετε αριστερή λωρίδα, αλλά ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΕΤΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΔΡΟΜΟΥΣ, παρά το τελευταίο στενό αριστερά πριν τη διχάλα είναι η Ρωμανού Μελωδού.
 

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...
Σήμερα δεν μπόρεσα να πάω ούτε εγώ.

Χτες πάντως που παρακολούθησα υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον στα θέματα των εισηγήσεων.

Αύριο φυσικά αναμένω τους 2 ''μεγάλους'' :) του φόρουμ, Χάρη Συμεωνίδη και Ευάγγελο Σολδάτο.

Νίκο πολύ κατατοπιστικός ο χάρτης σου. Πρέπει να τον συμβουλευθούν εκείνοι οι οποίοι θα πάνε αύριο στο Συνέδριο διότι είναι λίγο παράξενα εκεί με τους δρόμους.

Καλή συνέχεια ...!!!
 
Top