Γιώργος Νταλάρας «Εξέδυσάν Με», «Κύριε Εκέκραξα» (Κουγιουμτζή)

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#1
Ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύει το "Εξέδυσάν με" από τον δίσκο του "Το Ελληνικό πρόσωπο του Γιώργου Νταλάρα που εκδόθηκε το 1988
 

Attachments

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#2
Επειδή είδα ότι έγινε συζήτηση γύρω από την ηχογράφηση που ανέβασα (πράγμα το οποίο δεν περίμενα και τόσο ομολογώ), θέλω να πώ εν πρώτοις ότι η εκτέλεση αυτή δε μου αρέσει και σε καμία περίπτωση δε συγκρίνεται με την εκτέλεση κανενός από τους μεγάλους ψάλτες. Φυσικά είναι κάπως πιο αξιοπρεπής σε σύγκριση με τις εκτελέσεις (όπως το εννοεί ο καθένας) του Π. Γαϊτάνου. Το κομμάτι το ανέβασα περισσότερο επειδή μου αρέσει ο Νταλάρας σαν τραγουδιστής και ήθελα να μοιραστώ μια ηχογράφηση που είχα. Αυτό μόνο.
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#3
Κατόπιν πολλής σκέψης και έντονου προβληματισμόυ, αποφάσισα να ανεβάσω ένα κομμάτι από μια συναυλία την οποία είχε πραγματοποιήσει ο Γιώργος Νταλάρας το 1997 με εκκλησιαστικούς ύμνους διασκευασμένους από τον αείμνηστο συνθέτη Σταύρο Κουγιουμτζή ο οποίος έχει υπογράψει τις μεγαλύτερες επιτυχίες του (Πού 'ναι τα χρόνια, Νά 'τανε το '21, Μη μου θυμώνεις μάτια μου κλπ). Πραγματικά το άκουσμα είναι απαράδεκτο και εσωτερικά είχα πολλούς ενδοιασμούς να το ανεβάσω. Παρ' όλ' αυτά το ανεβάζω πιο πολύ για να δείξω ποιά είναι η προσέγγιση της εκκλ. μουσικής από πολλούς συνθέτες γνώστες της ευρωπαϊκής μουσικής όπως ο Σταύρος Κουγιουμτζής. Πραγματικά στενοχωριέμαι όταν βλέπω ένα συνθέτη όπωςο Σταύρος Κουγιουμτζής, του οποίου τα τραγούδια δείχνουν μια πηγαία ευαισθησία, να συνθέτει αυτό το αχαρακτήριστο άκουσμα. Βέβαια, δεν είναι ο μοναδικός συνθέτης ο οποίος έχει γράψει τέτοιου είδους σύνθεση. Στο μυαλό μου έρχεται ο προσφάτως αποθανών Μάριος Τόκας ο οποίος συνέθεσε ένα έργο αφιερωμένο προς την Παναγία το οποίο κινείται στο ίδιο περίπου μοτίβο. Επισημαίνω και πάλι: δέιξτε επιείκεια! Ίσως ο λογισμός του Στ. Κουγιουμτζή να ήταν καλός και να ήθελε να υμνήσει το Θεό. Έστω και με αυτόν τον τρόπο.
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#4
.. Πραγματικά στενοχωριέμαι όταν βλέπω ένα συνθέτη όπωςο Σταύρος Κουγιουμτζής, του οποίου τα τραγούδια δείχνουν μια πηγαία ευαισθησία, να συνθέτει αυτό το αχαρακτήριστο άκουσμα. .....
Φίλε Πέτρο τα κριτήριά σου είναι λάθος. Ο κουγιουμτζής είναι λαϊκός συνθέτης δεν είναι εκκλησιαστικός μελωδός. Θα σου φέρω ένα εικαστικό ανάλογο. Ο γνωστός λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος έχει αφήσει έργα τέχνης με θεματολογία πολλές φορές από την εκκλησία μας, τα οποία αν τα αξιολογήσουμε με κριτήρια εκκλησιαστικής αγιογραφίας τότε μπορεί κάποιος να τα βγάλει άχρηστα. Δεν είναι έτσι όμως, άλλο το τυπικό της εκκλησιαστικής τέχνης κι άλλο η λαϊκή έκφραση η οποία είναι πιό ελεύθερη και προσωπική. Το Άξιον εστί του Ελύτη, αυτό το αριστούργημα ποίησης, έχει στοιχεία από την παράδοση της εκκλησίας μας ,αν το κρίνουμε όμως με εκκλησιαστικά κριτήρια την βάψαμε!
Δεν σημένει λοιπόν ότι επειδή ο Κουγιουμτζής χρησιμοποίησε στίχους του Δαβίδ πρέπει ντε και καλά να ακολουθήσει το τυπικό της εκκλησιαστικής μουσικής, μην τα μπερδεύουμε!
 
#5
Αγαπητέ Πέτρο, καταρχήν γιατί τόσος ενδοιασμός αφού το θέμα εντάσσεται στην ενότητα περί εξωτερικής μουσικής;

Είναι ενδιαφέρον το θέμα αυτό και επίτρεψέ μου πια να τοποθετηθώ, γιατί σε διάφορα σημεία του φόρουμ γίνονται διάφορες ανόμοιες και άνισες συγκρίσεις με έργα ξένων μουσικών παραδόσεων. Έχω διαπιστώσει σε διάφορα μηνύματά σου μεγάλη ευθυκρισία, εδώ όμως θα συμφωνήσω απόλυτα με τον φίλο μου τον Ευάγγελο ως προς την ανάγκη να προσεγγίζουμε το κάθε είδος τέχνης ανάλογα με τους δικούς του όρους και αρχές, αλλιώς κινδυνεύομε να ζούμε μέσα σε ένα καλειδοσκόπιο που αλλοιώνει όλο τον μουσικό κόσμο γύρω μας.

Η θρησκευτική τἐχνη είναι κατηγορία ευρύτερη της εκκλησιαστικής, πολλώ δε μάλλον της βυζαντινής τέχνης. Εκφράζεται επάξια με αριστουργήματα σε όλον τον κόσμο, κυρίως στη δυτική Ευρώπη εδώ και αιώνες (κυρίως όμως από τον 16ο αιώνα και μετά). Εκεί ανήκουν (για να περιοριστώ στη μουσική) τα μοτέτα, τα ορατόρια, τα Πάθη, οι καντάτες κ.ο.κ. Εκεί ανήκει (για να επεκτείνω το ωραίο παράδειγμα του Ευάγγελου) η ωδή του Άξιον εστί που έχει ως μουσικό πρότυπο το Ανοίξω το στόμα μου (Ανοίγω το στόμα μου / κι αναγαλλιάζει το πέλαγος), αλλά που ο Θεοδωράκης, βαθύς κατά τ' άλλα μύστης της βυζαντινής μουσικής, δεν έλαβε καθόλου υπόψη του, δίνοντάς μας ωστόσο ένα αριστούργημα.

Ο Κουγιουμτζής εδώ μελοποιεί έναν ψαλμό με έντεχνο τρόπο ακολουθώντας κλασικά μουσικά πρότυπα. Το κριτήριό μας για να τον κρίνουμε πρέπει να είναι κατά πόσο καταφέρνει να ανταποκριθεί στη στοχοθεσία του εγχειρήματος, να μας εκφράσει δηλαδή μουσικά ένα θρησκευτικό βίωμα (όχι εκκλησιαστικό, έχει διαφορά). Εκεί λοιπόν νομίζω ότι πέτυχε απόλυτα. Αυτό που ήταν επικίνδυνο να γίνει (και δεν έγινε) ήταν, ενώ συνθέτει ένα έργο που έπρεπε εξ ορισμού να υιοθετεί έντεχνο ύφος και τρόπο, να έχει ωστόσο επηρεαστεί από τις λαϊκές καταβολές του (να μεταφέρει δηλαδή στον ψαλμό το ύφος του Πού 'ναι τα χρόνια, ή Μη μου θυμώνεις μάτια μου, για να χρησιμοποιήσω δικά σου παραδείγματα). Εδώ λοιπόν φαίνεται πόσο σπουδαίος συνθέτης είναι: ενώ είναι πλασμένος βασικά γι' αυτά, καταφέρνει ωστόσο να συνθέσει κάτι τελείως διαφορετικό με μεγάλη επιτυχία, κάτι που θυμίζει Μαρκόπουλο και Θεοδωράκη. Και το ακόμα σημαντικότερο, καταφέρνει να μην απομακρυνθεί, όχι βέβαια από το ύφος αλλά από το φρόνημα της πρωτοτυπικής μουσικής του Κύριε εκέκραξα, της βυζαντινής, τουλάχιστον στο ότι το συγκεκριμένο έργο του διαπνέεται από αρρενωπότητα και γενναιότητα, διανθισμένη σε ορισμένα σημεία με πολύ έντονες θριαμβικες εξάρσεις.

Προσωπικά, και κρίνοντας όχι ως ψάλτης, αλλά ως ακροατής μουσικής, θεωρώ το κομμάτι αυτό το λιγότερο εξαιρετικό.

ΥΓ Και αν μπορούσες...να ανεβάσεις κι άλλα.
Ευχαριστώ.
 

agrovas

Βασίλης Αγροκώστας
#7
Ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύει το "Εξέδυσάν με" από τον δίσκο του "Το Ελληνικό πρόσωπο του Γιώργου Νταλάρα που εκδόθηκε το 1988
Απολαύστε τον και live από τις βραδιές στο "Σείριο" του Χατζηδάκι

http://www.youtube.com/watch?v=z4-Zybv6w_g&feature=related

Για ακόμη μια φορά μιλάει η ψυχούλα του...
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#8
Φιλοι μου εδω ειναι χωρος για μουσικη περαν της Β.Μουσικης οπως αυτη η συνθεση του Κουγιουμτζη! Επομενως δεν υπαρχει λογος ανησυχιας ουτε χρειαζεται πιστευω να το κρινουμε ως ψαλτες. Επισης καλο ειναι να μην συγχεουν καποιοι τη Β.Μουσικη με την οποια προσπαθεια καποιου συνθετη να μελοποιησει εκκλησιαστικους υμνους. Αν ειναι δυνατον να μπερδευουμε και να αντιστοιχιζουμε τετοια ακουσματα με αυτο της Β.Μουσικης! Σεβαστη η οποια προσπαθεια γινεται απο οποιονδηποτε συνθετη ομως το δεδομενο ειναι ενα: Η Β.Μουσικη χρησιμοποιηθηκε και χρησιμοποιειται με αλλη μορφη για τα λαικα ασματα, το υφος ομως της ''λαικης'' μουσικης αδυνατει να αποδωσει υμνους!:wink:
 
T

Tzanakos_B

Guest
#9
Φιλοι μου εδω ειναι χωρος για μουσικη περαν της Β.Μουσικης οπως αυτη η συνθεση του Κουγιουμτζη! Επομενως δεν υπαρχει λογος ανησυχιας ουτε χρειαζεται πιστευω να το κρινουμε ως ψαλτες. Επισης καλο ειναι να μην συγχεουν καποιοι τη Β.Μουσικη με την οποια προσπαθεια καποιου συνθετη να μελοποιησει εκκλησιαστικους υμνους. Αν ειναι δυνατον να μπερδευουμε και να αντιστοιχιζουμε τετοια ακουσματα με αυτο της Β.Μουσικης! Σεβαστη η οποια προσπαθεια γινεται απο οποιονδηποτε συνθετη ομως το δεδομενο ειναι ενα: Η Β.Μουσικη χρησιμοποιηθηκε και χρησιμοποιειται με αλλη μορφη για τα λαικα ασματα, το υφος ομως της ''λαικης'' μουσικης αδυνατει να αποδωσει υμνους!:wink:
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι ακροατές. Τα διάφορα εκκλησιαστικά μελωδήματα , είναι το μέσον γιά να υμνολογήσουμε τον Κύριό μας , την Παναγία και τους Αγίους . Με την '' στενη'' έννοια του όρου Λατρεία , η ψαλμωδία πρέπει να γινεται μόνο μεσα στους Ναους και αυτό ισχύει εδώ και εκατοντάδες χρόνια γιαυτό και καθιερώθηκαν οι τακτικές και έκτακτες Ιερές Ακολουθίες , στις οποίες συμμετέχουν και εκατονταδες πιστοί !! Ποιός όμως , έχει '' το δικαίωμα '' να απαγορεύσει σε κάποιο συνθέτη και καλλιτέχνη [ τραγουδιστη η` και ψάλτη ] να ερμηνεύσουν , εκτός Ναού διάφορα μελωδήματα εκκλησιαστικά [ παραδοσιακά η` σε δική τους σύνθεση ?? Αυτό έχει γίνει με τον Νταλάρα , τον Γα ι τάνο , τον Ηλία Κλωναριδη , την Βιτάλη ίσως και άλλους ... Προσωπικά δεν συμφωνώ ,,, συναυλίες , χειροκροτήματα ...!!! και οι '' Εκτελέσεις '' συνήθως , τραγουδιστικές με τόνους και ημιτόνια .... Οσο για το '' Εξέδυσάν με.. '' Το γνήσιο , το εκκλησιαστικό ειναι το Κλασσικό του Π. Λαμπαδαρίου . Το του Πρίγγου μόνον ο ιδιος το αποδιδει εκκλησιαστικα.!! όλοι οι άλλοι , λίγο η πολύ το αλλοιώνουν.... ακόμη και ο Στανίτσας που τον άκουσα πρίν λίγο, [ μαλλον στον Αγ, Δημήτριο. ] Ακουσα και τον Λαοσυνάκτη σε εκτέλεση , προφανώς κατ` οίκον και ερμηνεύει απλα Πρίγγο..!! Η δική μου εκτέλεση πολύ παλιά [ 1985 ] ανέβηκε για λόγους συναισθηματικούς... το έγραψα . Πάντα εκτελ΄ν το κλασσικό του Πέτρου το οποίο υπάρχει στο Φόρουμ στην Ενότητά μου '' Υμνοι της Μ. Εβδομάδας. Με Αγάπη Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
#10
Ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύει το "Εξέδυσάν με" από τον δίσκο του "Το Ελληνικό πρόσωπο του Γιώργου Νταλάρα που εκδόθηκε το 1988
Βρέ παιδιά, έχω μιά απορία: όλοι αυτοί που χειροκροτούσαν τον αοιδό, είχαν καθόλου στο μυαλό τους τον Χριστό;
 
T

Tzanakos_B

Guest
#11
Βρέ παιδιά, έχω μιά απορία: όλοι αυτοί που χειροκροτούσαν τον αοιδό, είχαν καθόλου στο μυαλό τους τον Χριστό;
Αγαπητε συνονόματε Βασίλη. Την ίδια απορία έχω κι εγώ για τους χειροκροτητές των τραγουδιστών που '' ψαλλουν '' σε διάφορες συναυλίες... Όμως το ίδιο ερωτημα θα μπορούσε να τεθεί και γιά μας , τους ψάλτες... '' πολλάκις την υμνωδίαν εκτελών , ευρέθην την αμαρτίαν εκπληρών... '' . Πιστεύω ότι Παντού και Πάντα μπορούμε να υμνολογούμε τον Κύριό μας , με καθαρή καρδιά και ΑΓΑΠΗ !!! β. τζαν.
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
#12
Αγαπητε συνονόματε Βασίλη. Την ίδια απορία έχω κι εγώ για τους χειροκροτητές των τραγουδιστών που '' ψαλλουν '' σε διάφορες συναυλίες... Όμως το ίδιο ερωτημα θα μπορούσε να τεθεί και γιά μας , τους ψάλτες... '' πολλάκις την υμνωδίαν εκτελών , ευρέθην την αμαρτίαν εκπληρών... '' . Πιστεύω ότι Παντού και Πάντα μπορούμε να υμνολογούμε τον Κύριό μας , με καθαρή καρδιά και ΑΓΑΠΗ !!! β. τζαν.
Συμφωνώ με αυτά που γράφεις. Η ιδιαιτερότης όμως του συγκεκριμένου ύμνου, όπου στο κείμενο ανθρωποπαθώς μας εκφράζει τον πόνον του ο ίδιος ο Θεός για τον υφιστάμενο εξευτελισμό του, αναρωτιέμαι λοιπόν, άν πίνοντας το ποτό σου, σε χαμηλωμένα φώτα με την όποια ευχάριστη παρέα σου, μπορεί να πάη ο νούς σου στον "αίροντα τας αμαρτίας του κόσμου" που τόσο πονά και το φωνάζει! Ο χορτάτος δεν καταλαβαίνει τον πεινασμένο...'Οταν όμως ευρίσκεσαι εντός του ναού, θα ξεφύγη το μυαλό σου (δε λέω..) αλλά θα κάνης προσπάθεια να το ξαναμαζέψης.
Σαφώς μπορούμε παντού και πάντοτε να υμνολογούμε τον Κύριο με καθαρή καρδιά και αγάπη, όπως λές. Κι' εδώ ακριβώς είναι το θέμα: η καθαρή καρδιά!
Και γι' αυτό πρέπει να επικαλούμεθα την βοήθεια και την χάριν του Κυρίου!
 
Top