Γιατί ο Στανίτσας άλλαξε αρκετά στις ερμηνείες του με τον ερχομό του στην Ελλάδα;

NKontis

Παλαιό Μέλος
#41
Το συγκεκριμένο ερώτημα που τέθηκε εδώ (το αρχικό) το έχει απαντήσει ο...ίδιος ο Στανίτσας σε ερώτηση που του είχε κάνει ο κ. Παϊκόπουλος σε μία επίσκεψή του στο σπίτι του Άρχοντος στην Αθήνα. Ο κ. Παϊκόπουλος φυσικά δεν τον ρώτησε αν άλλαξε το ύφος του ή τα διαστήματα ή κάτι άλλο, γιατί για αυτά δεν ετίθετο θέμα. Τον ρώτησε για τα μαθήματα. Δεν έχετε λοιπόν από το να απευθυνθείτε όσοι έχετε πρόσβαση στις...πηγές για να μάθετε τα γεγονότα (η πηγή στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο κ. Παϊκόπουλος). Εγώ σταματώ εδώ γιατί η παραπομπή σε λεγόμενα δασκάλων, τώρα τελευταία, αποτελεί κατακριτέο γεγονός.
 
#42
Προσωπικα πιστευω οτι οι μεγαλυτερες διαφορες στις ερμηνειες του Αρχοντα κατα την ταπεινη μου αποψη ειναι οι εξης,στο πατριαρχειο η αποδοση των ψαλομενων του ηταν γλυκια και μελωδικη και απολυτα απολαυστικη[σε σχεση με τον πριγκο μερα με την νυχτα]οι ακουστικες πηγες μου το youtube,απο τις ηχογραφησεις εντος ελλαδος:( ξερος η μελωδια χαθηκε οι λαρυγκισμοι στο οριο του νευρασθενικου[μεγαλο κουσουρι και για μας...]και η αληθεια ειναι οτι δεν μπορω να τον ακουσω για πολυ ωρα[επαναλαμβανω αυτα εν ελλαδι]...
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#43
... αποδοση των ψαλομενων του ηταν γλυκια και μελωδικη και απολυτα απολαυστικη[σε σχεση με τον πριγκο μερα με την νυχτα]...
Εκτός θέματος αλλά προσωπικά, σε αυτές τις ηχογραφήσεις προτιμούσα τον ΠΡΙΓΓΟ. Που να τον είχαμε ακούσει και όταν ήταν νεώτερος.
 

Χρήστος Τόλιας

α' ψάλτης ι.ν. Αγίου Γεωργίου Αγρινίου
#44
Εκτός θέματος αλλά προσωπικά, σε αυτές τις ηχογραφήσεις προτιμούσα τον ΠΡΙΓΓΟ. Που να τον είχαμε ακούσει και όταν ήταν νεώτερος

Κι εγώ εκτός θέματος, αλλά ο κ. Αθ. Πέττας είχε εκμυστηρευτεί σε κατ' ιδίαν συζήτησή μας για τον αείμνηστο Κ. ΠΡΙΓΓΟ:''...Ο δάσκαλος αδικείται από τις τελευταίες του ηχογραφήσεις...Δεν τον ακούσατε στην φωνητική του ακμή...'Ηταν πραγματικό ''κανόνι''...!!!''
 
Last edited by a moderator:

L.M

Μέλος
#45
Γιατι ο Στανιτσας αλλαξε τις ερμηνιες του κατα τον ερχομο του στην Ελλαδα;
Δικη μου αποψη.
Γιατι ηταν γεννημενος ψαλτης.
Γιατι ειχε(πιστευω)τρελα με το ψαλσιμο.
Γιατι ΜΠΟΡΟΥΣΕ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#46
Γιατι ο Στανιτσας αλλαξε τις ερμηνιες του κατα τον ερχομο του στην Ελλαδα;
Δικη μου αποψη.
Γιατι ηταν γεννημενος ψαλτης.
Γιατι ειχε(πιστευω)τρελα με το ψαλσιμο.
Γιατι ΜΠΟΡΟΥΣΕ.
Ετσι ακριβως ειναι! Ο Στανιτσας δεν παιζοταν...δεν παλευοταν πανω στο αναλογιο με καμμια δυναμη και απο κανεναν...ακομα και σημερα που ειναι κεκοιμημενος...!!! Τα υπολοιπα ειναι τριχες και μαλλια...!
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
#47
Ακροβατώντας στα όρια της ασέβειας για ένα θρύλο της Β. Μουσικής αλλά και της επίγνωσης της ταπεινότητάς μου περί τα μουσικά, ας μου επιτραπεί να πω και εγώ κάποιες σκέψεις περί του θέματος...

Δεν θεωρώ ότι ο Στανίτσας άλλαξε τις ερμηνείες του ερχόμενος στην Ελλάδα... Θεωρώ ότι τεχνικά (ερμηνευτικά) είναι ο ίδιος...

Αυτό που άλλαξε ήταν ως ένα σημείο τα ψαλλόμενα μαθήματα, ως προς το τι ψάλλονταν την εποχή εκείνη εντός του Πατριαρχείου... Υπάρχουν πολλές μαρτυρίες ότι όντως οι Πατριαρχικοί εκτός του Π. Ναού, έψαλλαν και άλλα μαθήματα, τα οποία παραδοσιακά δεν εψάλλοντο εντός.

Τώρα αν κατάλαβα καλά, το θέμα μας είναι γιατί ο Στανίτσας ερχόμενος στην Ελλάδα, προτίμησε περισσότερο να ψάλλει τα δεύτερα και όχι τα πρώτα...

Προσωπικά πιστεύω ότι αφενός ο Στανίστας μπορούσε άνετα να κινηθεί προς όποια μουσική κατεύθυνση επιθυμούσε, όπως λέει και ο φίλος πιο πάνω, αλλά και ως αποτέλεσμα προσωπικής επιλογής θέλησε να εξερευνήσει μουσικά και άλλους δρόμους, μην έχοντας το αυστηρό πρωτόκολλο του Π. Ναού. Επομένως, η προσωπική του επιλογή ήταν αυτή! Δεν νομίζω ότι μπορεί να κατακριθεί κάποιος για τις μουσικές του επιλογές...

Υπάρχει όμως και ένα ΑΛΛΑ στην όλη υπόθεση...
Λέγοντας ο Στανίτσας αυτά που έλεγε, συγχρόνως ήξερε απόλυτα και ποιά είναι τα de facto παραδοσιακά μαθήματα, όπως και ο παραδοσιακός τρόπος εκτέλεσης...
Δυστυχώς σήμερα, πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι ακούν κάτι απο έναν διάσημο ψάλτη και αμέσως αυτό βαφτίζεται παραδοσιακό, μόνο και μόνο επειδή το είπε ο Στανίστας, ο Πρίγγος, και δεν ξέρω ποιός άλλος ακόμη...

Συμφωνώ ότι αυτά που έγιναν και ακόμη γίνονται απο ψάλτες με οφφίκια Πατριαρχικά, συμβάλλουν στη σύγχυση μεγάλης μερίδας του ιεροψαλτικού κόσμου...

Πιστεύω ότι το Πατριαρχικό Οφφίκιο είναι μια διακονία για να χρησιμοποιήσω τη γλώσσα της Εκκλησίας και αυτό συνεπάγεται ευθύνες...

Προσωπικά θεωρώ ότι επι του αναλογίου, ένας ψάλτης τιμημένος με τέτοια αξιώματα δεν πρέπει να εκτρέπεται απο την αυστηρή Πατριαρχική Παράδοση της οποίας μάλιστα είναι και πρεσβευτής, διότι αυτό συμβάλλει στη σύγχυση και στην δημιουργία αμφιβολιών απο μεγάλη μερίδα του ιεροψαλτικού κόσμου.
 

L.M

Μέλος
#48
Θελω να πω και κατι ακομη για το τροπο ερμηνειας του Αρχοντα Στανιτσα.αν ενοχλησει αυτο που θα γραψω παρακαλω τους διαχειριστας να διαγραψουν το μηνυμα.
Θεωρω ιεροσυλια να κρινω τον τροπο ψαλσιματος του Στανιτσα.ο ανθρωπος οτι ηθελε οτι του αρεσε το εψαλλε.
Υπαρχει καλυτερος του;
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#49
Θελω να πω και κατι ακομη για το τροπο ερμηνειας του Αρχοντα Στανιτσα.αν ενοχλησει αυτο που θα γραψω παρακαλω τους διαχειριστας να διαγραψουν το μηνυμα.
Θεωρω ιεροσυλια να κρινω τον τροπο ψαλσιματος του Στανιτσα.ο ανθρωπος οτι ηθελε οτι του αρεσε το εψαλλε.
Υπαρχει καλυτερος του;
Μεχρι σημερα οχι! Δεν υπαρχει!
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#50
''....ο ανθρωπος οτι ηθελε οτι του αρεσε το εψαλλε...''

Και για να προλαβω παρερμηνειες....
Αυτο δε σημαινει,οτι εκανε, ο,τι του γουσταρε....
Πολυ απλα:
1.Εψαλε με μεγαλη πιστοτητα (υφος,διαστηματα,αναλυσεις,κλπ) τα κλασσικα μαθηματα,κοινως,τα επαιζε στα δαχτυλα,αφου τα ηξερε απ'εξω και
2.Εψαλε με μεγαλη πιστοτητα, σε υφος,διαστηματα,ευρηματικοτητα,φαντασια ( στα πλαισια των παραδοσιακων ακουσματων) αυτοσχεδια χερουβικα,κοινωνικα,Λειτουργικα με απαραμιλλη τεχνη και δεξιοτεχνια.
Τι να λεμε τωρα..... Αυτο ειναι δια βιου εκφραση!...
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#51
Γιατί ο Στανίτσας άλλαξε αρκετά τις ερμηνείες του με τον ερχομό του στην Ελλάδα
Μήπως και ξανααποκτήσει λίγη κίνηση το ψαλτολόγιο :p
 
#52
αλλά και του σαλονιού, ψαλτομάγος και ψαλτομάγγας, Πόλη και Αθήνα, η ψαλμωδία ως λαϊκή τέχνη, ελευθερία ποιητικής δημιουργίας και αυθεντικότητα πιστότητας παράδοσης, συνδυασμός των άκρων, θέρους - χειμώνα, φωτός - σκότους, προσωρινού - αιώνιου, σταύρωση και ανάσταση σε ένα αρμονικό σύνολο, μια μέρα, έναν χρόνο, μια ζωή και μια πίστη στον αόρατο Θεό που έχει περάσει μέσα από την ορατή κτίση.
 

Attachments

#53
Μεγάλη κουβέντα.
Αν επιτρέπετε, έχετε πεινάσει ποτέ;

Διευκρινίζω για τον εαυτό μου ότι εγώ ποτέ δεν έχω πεινάσει και δε ξέρω πως είναι (για αυτό και δε λέω μεγάλες κουβέντες).
Ωραία παρατήρηση..!
Ο Στανίτσας ήρθε εμπερίστατος στην Ελλάδα. Για μεγάλο χρονικό διάστημα ΔΕΝ υπήρχε θέση για αυτόν στην Αθήνα. Για αρκετούς μήνες δεν έβρισκε αναλόγιο στη ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ Αθήνα(σέβομαι απεριόριστα τον Σακελλαρίδη, τον θεωρώ εκπρόσωπο του Νεοελληνικού διαφωτισμού). Αρκετοί αρχικά θεώρησαν ότι μπορούν να τον ανταγωνιστούν -και στη Χίο. Ο αδαής απλώς θα πάει τις βάσεις στον...ουρανό. Υπάρχουν ανεκδοτολογικές μαρτυρίες αυτόχθονων ψαλτών που απεχώρησαν νευριασμένοι απ' το αναλόγιο.. Σε κάθε περίπτωση ο Στανίτσας έπρεπε να απαντήσει κάνοντας χρήση "αντιποίνων":D
ΜΗ συγχέετε τον Στανίτσα με τον σπουδαιότατο Νεοχωρίτη, ή τον αγαπημένο μου Χάρη Σ. Οι τελευταίοι είναι επιστήμονες του 21ου αιώνα. Είναι αναχρονισμός να βάζουμε τη δεκαετία του '60 να προσπαθεί να απαντήσει στους θεωρητικούς και ιδεολογικούς προβληματισμούς που έχουμε σήμερα. Ο Στανίτσας ήταν ένα μεγάλο σοκ, μια γροθιά στο στομάχι όταν ήλθε. Άργησαν να τον μάθουν και μαθεύτηκε από τον Χατζηγιακουμή και (γιατί όχι:p) από το Ψαλτολόγιο. Οι κλίκες βέβαια πάντα τον ήξεραν έχοντας προκατειλημένη θετική ή αρνητική κρίση..
Υ.Γ Είναι αξιοσημείωτη η συνέντευξη του Χατζηγιακουμή, ειδικά το σημείο που περιγράφει "τι τραλαλα έπαθε" όταν στη δεκαετία του '70:rolleyes: άκουσε τους καλοφωνικούς του Μπερεκέτη από τον Άρχοντα..(Ήταν τελείως εξωτικό το άκουσμα για αυτόν)
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#54
Ωραίο το θέμα και μπορεί να υπάρξει αρκετά ωφέλιμο. Επιτρέψτε μου να εκφράσω και εγώ την άποψή μου με τα ολίγα που γνωρίζω. Κατ'αρχας θεωρώ λάθος να πιστεύουμε (όπως διάβασα από κάποια μελή) πως ο Άρχοντας άλλαξε το ύφος του ερχόμενος στην Ελλάδα προκειμένου να βρει αναλόγιο και να συντηρηθεί, θεωρώντας συγχρόνως το γεγονός αυτό (της αλλαγής του) ως κάτι το κακό. Το πρώτο δε προσβάλλει κατ'εμέ τη μνήμη του διότι -άθελά μας- θεωρούμε πως ο αείμνηστος έκανε, τρόπον τινά, το ''κλόουν'' στον οιονδήποτε ιερέα (συνήθως άμουσο) ή εκκλησιαστικό συμβούλιο, με απώτερο σκοπό τη πρόσληψή του. Το λέω με διάθεση διάλογου φυσικά και όχι κριτικής. Στο Οικ. Πατριαρχείο από την άλλη ξέρουμε ότι τα πράγματα είναι πολύ αυστηρά και το ύφος που καλλιεργήθηκε συγκεκριμένο εδώ και αιώνες, χωρίς να σημαίνει (προσωπική μου άποψη) πως είναι το απόλυτο μέτρο σύγκρισης! Η μουσική αυτή δεν ασκούνταν μόνο στο Πατριαρχικό ναό, ευτυχώς...! Συμφωνώ λοιπόν με την άποψη κάποιων πως ο αείμνηστος ''πιέζονταν'' κατά τη θητεία του στο Φανάρι, και ο ερχομός του στη Ελλάδα είχε σαν αποτέλεσμα να αφεθεί ελεύθερο όλο αυτό το ταλέντο που είχε μέσα του να δημιουργήσει. Και πιστεύω πως το έκανε πολύ πετυχημένα χωρίς να περάσει τα όρια. Σε ένα άλλο θέμα είχα γράψει πάλι κάποια πράγματα για τον Άρχοντα παίρνοντας αφορμή από την ερμηνεία του στους αναβαθμούς του Β' ήχου που είχαν ανέβει. Σήμερα, σκεπτόμενος πάλι αυτή του την ερμηνεία κατάλαβα ακόμη περισσότερο πόσο μεράκι και αγάπη είχε για τη μουσική αυτή διότι όντας έμπειρος και έχοντας ψάλλει τα πάντα με μοναδικό τρόπο και ερμηνεία, αντιμετώπιζε εξίσου με την ίδια προσοχή και σεβασμό (από πλευράς ερμηνείας) ακόμη και αυτά τα απλά και σύντομα μέλη, χαρίζοντας μας όμορφες ερμηνείες και συγχρόνως διδάσκοντας πως η ομορφιά της μουσικής αυτής κρύβεται τόσο στους σύνθετους και περίτεχνους ύμνους όσο και στα απλά, σύντομα μέλη. Κλείνοντας (και πολλά είπα:D), ξαναλέω πως το ταλέντο αυτού του ανθρώπου ήταν σαν μια πηγή η οποία συνεχώς χαρίζει δροσερό νερό, και ο ερχομός του στην Ελλάδα (Δόξα τω Θεώ που ήρθε) απλώς και μόνο άφησε αυτή τη πηγή ''ελεύθερη''... τόσο απλά.
 
T

Tzanakos_B

Guest
#55
Ωραίο το θέμα και μπορεί να υπάρξει αρκετά ωφέλιμο. Επιτρέψτε μου να εκφράσω και εγώ την άποψή μου με τα ολίγα που γνωρίζω. Κατ'αρχας θεωρώ λάθος να πιστεύουμε (όπως διάβασα από κάποια μελή) πως ο Άρχοντας άλλαξε το ύφος του ερχόμενος στην Ελλάδα προκειμένου να βρει αναλόγιο και να συντηρηθεί, θεωρώντας συγχρόνως το γεγονός αυτό (της αλλαγής του) ως κάτι το κακό. Το πρώτο δε προσβάλλει κατ'εμέ τη μνήμη του διότι -άθελά μας- θεωρούμε πως ο αείμνηστος έκανε, τρόπον τινά, το ''κλόουν'' στον οιονδήποτε ιερέα (συνήθως άμουσο) ή εκκλησιαστικό συμβούλιο, με απώτερο σκοπό τη πρόσληψή του. Το λέω με διάθεση διάλογου φυσικά και όχι κριτικής. Στο Οικ. Πατριαρχείο από την άλλη ξέρουμε ότι τα πράγματα είναι πολύ αυστηρά και το ύφος που καλλιεργήθηκε συγκεκριμένο εδώ και αιώνες, χωρίς να σημαίνει (προσωπική μου άποψη) πως είναι το απόλυτο μέτρο σύγκρισης! Η μουσική αυτή δεν ασκούνταν μόνο στο Πατριαρχικό ναό, ευτυχώς...! Συμφωνώ λοιπόν με την άποψη κάποιων πως ο αείμνηστος ''πιέζονταν'' κατά τη θητεία του στο Φανάρι, και ο ερχομός του στη Ελλάδα είχε σαν αποτέλεσμα να αφεθεί ελεύθερο όλο αυτό το ταλέντο που είχε μέσα του να δημιουργήσει. Και πιστεύω πως το έκανε πολύ πετυχημένα χωρίς να περάσει τα όρια. Σε ένα άλλο θέμα είχα γράψει πάλι κάποια πράγματα για τον Άρχοντα παίρνοντας αφορμή από την ερμηνεία του στους αναβαθμούς του Β' ήχου που είχαν ανέβει. Σήμερα, σκεπτόμενος πάλι αυτή του την ερμηνεία κατάλαβα ακόμη περισσότερο πόσο μεράκι και αγάπη είχε για τη μουσική αυτή διότι όντας έμπειρος και έχοντας ψάλλει τα πάντα με μοναδικό τρόπο και ερμηνεία, αντιμετώπιζε εξίσου με την ίδια προσοχή και σεβασμό (από πλευράς ερμηνείας) ακόμη και αυτά τα απλά και σύντομα μέλη, χαρίζοντας μας όμορφες ερμηνείες και συγχρόνως διδάσκοντας πως η ομορφιά της μουσικής αυτής κρύβεται τόσο στους σύνθετους και περίτεχνους ύμνους όσο και στα απλά, σύντομα μέλη. Κλείνοντας (και πολλά είπα:D), ξαναλέω πως το ταλέντο αυτού του ανθρώπου ήταν σαν μια πηγή η οποία συνεχώς χαρίζει δροσερό νερό, και ο ερχομός του στην Ελλάδα (Δόξα τω Θεώ που ήρθε) απλώς και μόνο άφησε αυτή τη πηγή ''ελεύθερη''... τόσο απλά.
Αγαπητε συναδελφε. Συμφωνω με αυτα που γραφεις για τον μεγαλο ερμηνευτη. Ο ερχομος του στην Ελλαδα, μπορει να ηταν επωδυνος γι αυτον , πιστευω οτι επηρεασε και την φωνη του, αλλα για μας ηταν ''ΕΥΛΟΓΙΑ'' γιατι μας χαρισε ανεπαναληπτες εκτελεσεις και του δοθηκε η ευκαιρια να γραψει και να ψαλλει μελωδηματα διαφορετικα απο αυτα που εψαλλε στον Πατριαρχικο ναο. Αυτα τα συντομα μελη που εψαλλε στον Ορθρο , πιστευω οτι ηταν τα καλυτερα του !!!!! Και μακαρι να τα ειχαμε ολοι μας , γιατι πιστευω οτι αρκετοι που βρισκονταν συνεχως κοντα του, τα εχουν, γραμμενα και ηχογραφημενα. πιστευω οτι και στο ΦΑΝΑΡΙ ,ετσι θα ψαλλονταν. Β.ΤΖΑΝ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
#56
θεωρω παραλογο να ζηταμε απο τον κυριο Γιαννου να μας απαντησει στο γιατι "αλλαξε" τροπο ψαλσιματος ο στανιτσας.Αυτο ειναι κατι στο οποιο θα ηταν καλυτερο να μας απαντουσε ο μακαριστος,αλλα αυτο προφανως δε γινεται.
Επισης θεωρω απαραιτητο οταν συζηταμε 100 ανθρωποι αγνωστοι μεταξυ μας,να οριζουμε τις βασικες εννοιες.εσεις τι ακριβως εννοειτε οταν λετε "αλλαξε τροπο"???
εγω επι παραδειγματι,εντοπιζω σαφεις διαφορες στα περιτεχνα χερουβικα και ειδικα στα "τριαδι" και στα δοξαστικα.(οχι σε ολα και οχι παντα).
Αν ακουσετε ομως κανονες,αναβαθμους,ευλογηταρια,κλασικα μελη της Μ.Εβδομαδας κ.α δεν νομιζω οτι θα εντοπιστετε πολλες διαφορες....
(αν θελετε την προσωπικη μου αποψη ο στανιτσας "αλλαξε τροπο" για να αναγκασει τους ελλαδικους ψαλτες να υποκλιθουν στην σε πολλα επιπεδα υπεροχη του.Φυσικα παλευε και αυτος με τον εγωισμο του οπως ολοι οι χριστιανοι.Δεν εχει νοημα να απαιτουμε απο ενα μουσικο τερας να εχει και την ταπεινωση του Μ.Αντωνιου....:D)
Πιστευω ομως οτι ακομα κι αν τηρουσε απαρεγκλιτα τον προηγουμενο τροπο ψαλσιματος του,παλι θα ηταν εκτος συναγωνισμου.Προσωπικα θα τον προτιμουσα ετσι μιας και δεν με πολυαναπαυουν τα ¨τριαδι" και τα ¨δυναμις"...
ευτυχως ομως οσοι αναπαυομαστε στην εκκλησιαστικη δωρικοτητα των εντος του Πατριαρχειου εκτελεσεων του,εχουμε απειρο υλικο για να πινουμε......
Αγαπητε συναδελφε. Συμφωνα με τα ακουσματα που εχουμε απο τις ερμηνειες του Αειμνηστου ΣΤΑΝΙΤΣΑ, θα συμφωνησω μαζι σου οτι αλλαγες παρατηρουμε σε αργα μαθηματα, οπως χερουβικα, κοινωνικα, σε Δοξαστικα. Και σε αυτα ομως , θα ελεγα οτι μοιαζει πολυ στον ΠΡΙΓΓΟ, απο τον οποιο ηταν πολυ επηρεασμενος !!! Στα αλλα , ολα σχεδον τα του Ορθρου, ψαλλει ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΑ. Αν ηθελε, πιστευω θα μπορουσε να μιμηθει απολυτα τον ΠΡΙΓΓΟ , αλλα θα ηταν περισσοτερο μιμητης και οχι Ο ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ !!!!!
 
T

Tzanakos_B

Guest
#57
Κατ’ αρχήν, μη με προσφωνείτε έτσι! Με κατατάσσετε στην χορεία των οφφικιάλων που δεν ανήκω, η οποία εσχάτως επεκτάθηκε … επικίνδυνα με αποτέλεσμα να γεμίσει ο ψαλτικός κόσμος καλπάκια και όσοι τα φορούν να καμαρώνουν ως αθιγγανοποίητα ξυλουργικά εργαλεία παραποιώντας τον τίτλο τους σε «Άρχων του οικουμενικού θρόνου».
Υπάρχουν βέβαια οι εξαιρέσεις των επαξίως τιμηθέντων οφφικιάλων.
Στο επίμαχο θέμα τώρα, απαντώ ρωτώντας: «Όταν οι Πατριαρχικοί ψάλτες καλούνταν να ψάλλουν σε πανηγυρίζοντα Ναό έψαλαν μόνο τα εκφωνητικά λειτουργικά και το Άξιόν εστιν του Γρηγορίου;
Γιατί ο Πρίγγος έγραψε σε όλους τους ήχους λειτουργικά; Για να … μην τα ψάλλει;
Ο Στανίτσας έλεγε: «Όλοι οι δάσκαλοι, πατριαρχικοί και μη, έγραψαν τα δικά τους Χερουβικά, κοινωνικά, άξιόν εστιν, αλλά και λειτουργικά, και όχι μόνον!!! Γιατί να μην γράψει και ο Στανίτσας».
Ας σταματήσει λοιπόν η διΰλισις του κώνωπος και η κατάποσις της καμήλου με υποβολιμαίες τέτοιες ερωτήσεις «γιατί άλλαξε ο Στανίτσας» ή «γιατί παραλείπει …. μια απλή στο ‘’Άγιος άγιος’’ του Μεγ. Βασιλείου»….
Η ταπεινότητά μου σας λέει ότι ο Στανίτσας δεν άλλαξε! Και γιατί να αλλάξει! Υπήρχε λόγος; Τί να αλλάξει; Διαστήματα; (Αυτά τα περιποιήθηκε … τυχαίως ο Καράς!) Τα μαθήματα του εσπερινού, του όρθρου;
Απλά ο άνθρωπος εκτός Πατριαρχείου εμπλούτησε τις μουσικές του επιλογές με μαθήματα ήδη γραμμένα, αφού τα χειρόγραφα από τα οποία ψάλαμε ήταν κιτρινισμένα από το χρόνο, φθαρμένα από τη χρήση και χιλιοειπωμένα στην Πόλη. Η μόνη του αλλαγή ήταν το ότι δεν φορούσε το καλπάκι του, αν και δεν του αφαιρέθηκε το οφφίκιο του Άρχοντος πρωτοψάλτου της Μεγ. του Χριστού Εκκλησίας.
Γράφοντας το βιβλίο Ζωοδ. Πηγή του Χατζηαθανασίου ήρθε η στιγμή να στοιχειοθετηθούν τα λειτουργικά που ονομάζει «Φρύγιος» και μου λέει ο Νικόλαος Απτόσογλου, γαμβρός του Χατζηαθανασίου: «Αυτά είναι τα ΔΙΑΣΗΜΑ!!!» Ναι! του απάντησα, αλλά ποιός τα έκανε διάσημα!!!
Αν κάτι δεν αρέσει στους παρωπιδοφόρους να μην το ακούν….
Αν προτιμούν αυτό, προερχόμενο από τις φαντασιώσεις και τις τυχαίες χειρονομίες, και που ταιριάζει απόλυτα με αυτό δικαίωμά τους.
Αλλά πρέπει κάποτε (ποτέ δεν είν’ αργά) να αποτινάξουν τα δεσμά της καρα-πλάνης τους και να ενστερνιστούν τα διαυγή διαστήματα της τεχνοτροπίας των πατριαρχικών δασκάλων ανεξάρτητα αν ψάλλουν εντός ή εκτός του Πανσέπτου Πατριαρχικού Ναού.

Υπενθυμίζονται … καταποθέντες .. κάμηλοι.. μαργαριτάρια οθνείου έργου περί ών έχουν αποφανθεί άλλοι, να μειδιάσει και το ποικιλόχρωμον ερίφιον...
Χωρίς λόγια….
Διαβαζοντας τα οσα γραφει σο σχολιο του ο φιλος Νικος Γιαννου, θελω να τον ευχαριστησω γιατι τον εχω παρακαλεσει σε προηγουμενο μηνυμα μου να μας γραψει για τον Στανιτσα, γιατι τον θεωρω '' Μικρο Στανιτσα''' , ειναι πολυ βαθυς γνωστης της εκκλ. μουσικης μας, ΑΡΙΣΤΟΣ εκτελεστης, πολυ καλος συνθετης και τον διακρινει ειλικρινης σεμνοτητα !!! Ο ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ, για μενα ηταν ο τελευταιος των ΜΕΓΑΛΩΝ ,του ΟΙΚ. ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ. [Αυτο το ειχε δηλωσει και ο ΠΡΙΓΓΟΣ ] Οπως εγραψε ο ΠΡΙΓΓΟΣ, οχι μονο τα ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ, οπως ελεγε , αλλα παρα πολλα μελωδηματα, τα οποια ολοι μας χρησιμοποιουμε , Ο ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ εγραψε ΤΟ ΤΡΙΩΔΙΟΝ, το οποιο πιστευω οτι ειναι πολυ κοντα στον ΠΡΙΓΓΟ σε πολλα ΜΕΛΗ, κυριως δοξαστικα. ΘΑ ηθελα να παρακαλεσω θερμα τον ΝΙΚΟ ΓΙΑΝΝΟΥ, να μας κανει κοινωνους των Μαθηματων που ψαλλει ο αειμνηστος στον ΟΡΘΡΟ , απο το Θεος Κυριος.... μεχρι Δοξολογιες. Εχω ακουσει μερικα και με συναρπαζουν σε χρονο, τονισμο, υφος... Μυριζουν ''ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ'' !!!!! Ειναι δυσκολο,αλλα για χαρη της ψαλτικης και του Δασκαλου του ,ας προσπαθησει,,!!! Πολλα μαθηματα του αειμνηστου ανεβαζει στο Φ/ΜΠ. ο συναδελφος Δ. ΧΟΥΠΑΣ , οπως το ''ΑΓΙΟΣ, ΑΓΙΟΣ... και ΤΗΝ ΓΑΡ ΣΗΝ ΜΗΤΡΑΝ...'' Φανταστικη εκτελεσις, σε χρονο και διαστηματα..'' !!!!!
 
T

Tzanakos_B

Guest
#58
αλλά και του σαλονιού, ψαλτομάγος και ψαλτομάγγας, Πόλη και Αθήνα, η ψαλμωδία ως λαϊκή τέχνη, ελευθερία ποιητικής δημιουργίας και αυθεντικότητα πιστότητας παράδοσης, συνδυασμός των άκρων, θέρους - χειμώνα, φωτός - σκότους, προσωρινού - αιώνιου, σταύρωση και ανάσταση σε ένα αρμονικό σύνολο, μια μέρα, έναν χρόνο, μια ζωή και μια πίστη στον αόρατο Θεό που έχει περάσει μέσα από την ορατή κτίση.
Αγαπητε Οδυσσεα, [ το ονομα σου εκτος απο ιστορικο , προσωπικα με συγκινει γιατι εχω ενα χαριτωμενο εγγονακι απο την κορη μου η οποια ειναι μουσικος στη Σπαρτη και το ονομασε ΟΔΥΣΣΕΑ!! ] Οσα γραφεις για τον αειμνηστο αρχοντα πιστευω οτι του ταιριαζουν. προσωπικα τον εχω δει '' ζωντανα '' τρεις φορες. Την πρωτη στον αγιο Δημητριο σε ακολουθια χαιρετισμων , αγορασα και το Τριωδιο του. Την δευτερη ηρθε στο σπιτι μου στη Σπαρτη με τον Δασκαλο μου Νικο Κυριακοπουλο και τον Βασ. Καλογεροπουλο απο τον ΠΥΡΓΟ Ηλειας. [ ισως γνωριζεις την συγκινητικη ιστορια , που τους φερει αδελφια απο τον ιδιο πατερα ]. Την τελευταια φορα τον ειδα και τον ακουσα στο γαμο του αδελφου μου Παναγιωτη στην Αγια Φωτεινη Ν. Σμυρνης το 1986 αν θυμαμαι καλα.. Βεβαια ημουν και στην κηδεια του και τον κλαψαμε ολοι μας γιατι τον θεωρουσαμε ''Δικο μας ανθρωπο '' !!!! Ο ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ ηταν ενας πολυ εμφανισιμος αντρας, παντα καλοντυμενος Μερακλης , ειχε ωραιο χιουμορ και ηταν και κουβαρντας.!! Απεναντι στον ΠΡΙΓΓΟ , σταθηκε επαξια και τον αντιμετωπιζε με θαρρος !!!!! πολλα απο την προσωπικη του ζωη γνωριζουν οι δυο '' κολλητοι του '' ο αδελφος μου Παναγιωτης και ο ο καλυτερος μαθητης του ο Νικος Γιαννου. Σε ευχαριστω γιατι τα λογια σου μου εφεραν στο μυαλο μου Ωραιες Αναμνησεις.. !!!!! να εισαι καλα !!!! ΒΑΣ. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
#59
Ωραία παρατήρηση..!
Ο Στανίτσας ήρθε εμπερίστατος στην Ελλάδα. Για μεγάλο χρονικό διάστημα ΔΕΝ υπήρχε θέση για αυτόν στην Αθήνα. Για αρκετούς μήνες δεν έβρισκε αναλόγιο στη ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ Αθήνα(σέβομαι απεριόριστα τον Σακελλαρίδη, τον θεωρώ εκπρόσωπο του Νεοελληνικού διαφωτισμού). Αρκετοί αρχικά θεώρησαν ότι μπορούν να τον ανταγωνιστούν -και στη Χίο. Ο αδαής απλώς θα πάει τις βάσεις στον...ουρανό. Υπάρχουν ανεκδοτολογικές μαρτυρίες αυτόχθονων ψαλτών που απεχώρησαν νευριασμένοι απ' το αναλόγιο.. Σε κάθε περίπτωση ο Στανίτσας έπρεπε να απαντήσει κάνοντας χρήση "αντιποίνων":D
ΜΗ συγχέετε τον Στανίτσα με τον σπουδαιότατο Νεοχωρίτη, ή τον αγαπημένο μου Χάρη Σ. Οι τελευταίοι είναι επιστήμονες του 21ου αιώνα. Είναι αναχρονισμός να βάζουμε τη δεκαετία του '60 να προσπαθεί να απαντήσει στους θεωρητικούς και ιδεολογικούς προβληματισμούς που έχουμε σήμερα. Ο Στανίτσας ήταν ένα μεγάλο σοκ, μια γροθιά στο στομάχι όταν ήλθε. Άργησαν να τον μάθουν και μαθεύτηκε από τον Χατζηγιακουμή και (γιατί όχι:p) από το Ψαλτολόγιο. Οι κλίκες βέβαια πάντα τον ήξεραν έχοντας προκατειλημένη θετική ή αρνητική κρίση..
Υ.Γ Είναι αξιοσημείωτη η συνέντευξη του Χατζηγιακουμή, ειδικά το σημείο που περιγράφει "τι τραλαλα έπαθε" όταν στη δεκαετία του '70:rolleyes: άκουσε τους καλοφωνικούς του Μπερεκέτη από τον Άρχοντα..(Ήταν τελείως εξωτικό το άκουσμα για αυτόν)
Αγαπητε συναδελφε , διαβασα τα οσα γραφεις για τον αειμνηστο Στανιτσα και το ψαλτικο κλιμα που επικρατουσε οταν ηλθε αναγκαστικα στην ελλαδα. οι ελληνες τοτε αλλα και σημερα προτιμουσαν το Αθηνα ι κο στυλ κυριως τον αειμνηστο Περιστερη, γι αυτο βγηκαν και πολλα '' Περιστερακια'' και βεβαια οι εραστες της τριφωνιας [ Σακελλαριδης]. οΣτανιτσας ηταν νεος, γυρω στα 55 ? , επρεπε να ζησει. Εχω ακουσει οτι οταν περασε απο καποια Επιτροπη ακροασεως, καποιο μελος του ειπε. Δασκαλε μας τα λες διαφορετικα ... [ τι θρασος] !! Εψαλλε και στη ΧΙΟ η οποια εχει ψαλτικη παραδοση. Δεν καταλαβαινω τη φραση.. '' Ενας αδαης θα ανεβαζε τις βασεις στον ουρανο.. !! και πολλοι αποχωρουσαν νευριασμενοι.... Ο Στανιτσας δεν το συνηθιζε αυτο αλλωστε ειχε και πολυ χαμηλους τονους. Μονο ο Πριγγος το συνηθιζε να ταλαιπωρει τους αριστερους... Μια φορα ο Παναγιωτιδης αριστερα του, νευριασε και οπως ηταν και αθυροστομος τον ευρισε [ τον ΠΡΙΓΓΟ] και αποχωρησε. Ο Στανιτσας σεβοταν τον αριστερο , απ οτι ξερω παντα. Σιγα σιγα ομως , γιατι πολλλοι τον κατηγορουσαν οτι δεν εψαλλε οπως ο Πριγγος, καταφερε να '' επιβαλλει'' το δικο του στυλ το οποιο εξαπλωθηκε σε ολη την Ελλαδα. Ετσι, πιστευν οτι αποφασισε να γραψει και δικα του μελωδηματα κυριως Λειτουργικα , ολα χειρογραφα που θεωρουνται σπανια. Τυπωμενο, εχουμε μονο ΤΟ ΤΡΙΩΔΙΟ ΤΟΥ το οποιο δεν ειχε γραψει Ο ΠΡΙΓΓΟΣ. Αυτο πιστευω δειχνει σεβασμο στους προκατοχους του ΝΑΥΠΛΙΩΤΗ ΚΑΙ ΠΡΙΓΓΟ , στους οποιους και το αφιερωσε !!!! Εχω ηχογραφημενη την Δοξολογια του Ιακωβου σε ηχο βαρυ διατονικο. ΤΙ Διαστηματα !!!! την εχω μαθει σχεδον απεξω.. Στα διαστηματα , η ταπεινοτητα μου θεωρει κορυφαιους τους ΚΑΡΑΜΑΝΗ και ΣΤΑΝΙΤΣΑ. χΑΙΡΕΤΩ. Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#60
Υ.Γ Είναι αξιοσημείωτη η συνέντευξη του Χατζηγιακουμή, ειδικά το σημείο που περιγράφει "τι τραλαλα έπαθε" όταν στη δεκαετία του '70:rolleyes: άκουσε τους καλοφωνικούς του Μπερεκέτη από τον Άρχοντα..(Ήταν τελείως εξωτικό το άκουσμα για αυτόν)
Πού μπορεί να βρει κανείς την εν λόγω συνέντευξη; Με ενδιαφέρει πολύ!
 
Top