Γιατί νὰ παραλείπεται τὸ ἑωθινὸ τῆς σειρᾶς σὲ Κυριακὴ μὲ δεσποτικὴ ἑορτή;

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#1


Γιατί νὰ παραλείπεται τὸ ἑωθινὸ τῆς σειρᾶς σὲ Κυριακὴ μὲ δεσποτικὴ ἑορτή καὶ στὴν ἑπόμενη Κυριακὴ νὰ ἀναγινώσκεται τὸ ἑπόμενο;
 

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
#2
Εχω την εντυπωση οτι σε αυτες τις περιπτωσεις φιλε μου οπως η σημερινη το εωθινο δοξαστικο διαβαζεται χυμα σε καποιο σημειο της Α ωρας....Βεβαια τις ωρες τις διαβαζουν συνηθως μονο στα μοναστηρια ενω στις ενοριες δεν τις διαβαζουμε....Στο Αγιο Ορος μαλιστα μια φορα ειχε πεσει Κυριακη κ αποδοση καποια γιορτης ....εψαλλαν στον ορθρο το δοξαστικο της εορτης αργα κ με μεγαλοπρεπεια κ οταν διαβασαν την ωρα σε καποιο εψαλλαν κ το εωθινο της ημερας απο το Αναστασιματαριο αλλα σε χρονο πιο συντομο .....Σημερα ειχαμε το δ εωθινο δοξαστικό αντ αυτου ειπαμε το δοξαστικο του Σταυρου αν εκανες στο ναο την πρωτη ωρα θα διαβαζες εκει το δ εωθινο οποτε την επομενη Κυριακη πας κανονικά στο επομενο Ε Εωθινο Ω των σοφων σου κριματων.....
 
Last edited:
#3


Γιατί νὰ παραλείπεται τὸ ἑωθινὸ τῆς σειρᾶς σὲ Κυριακὴ μὲ δεσποτικὴ ἑορτή καὶ στὴν ἑπόμενη Κυριακὴ νὰ ἀναγινώσκεται τὸ ἑπόμενο;
Στην Κυριακή του Αντιπάσχα όμως, αν και δεσποτική, λέγεται το α΄ εωθινό δεξιά από την αγία τράπεζα, κάτι που δεν συμβαίνει στις υπόλοιπες δεσποτικές αφού το ευαγγέλιο είναι της εορτής και λέγεται από την ωραία πύλη.
Μήπως ο τύπος «όρθρος εορτής» χωρίς αναστάσιμα, έχει δικό του ορθρινό ευαγγέλιο, όπως και οι υπόλοιπες εορτές;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#4


Ἀναφέρομαι σὲ μεγάλες δεσποτικές ἑορτές, δηλαδὴ Ὑψωση, Χριστούγεννα, Φῶτα καὶ Μεταμόρφωση, ὁπότε τὰ ἀρχαία τυπικὰ δὲν προβλέπουν ἀνάγνωση ἀναστάσιμου ἑωθινοῦ Εὐαγγελίου, οὔ τε ψαλμωδία τοῦ ἑωθινοῦ δοξαστικοῦ στὴ λιτὴ μετὰ τὸν ὄρθρο. Γιαυτό, νομίζω, αὐτὰ πρέπει νὰ λεχθοῦν τὴν ἑπόμενη Κυριακή.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5

... ὁπότε τὰ ἀρχαία τυπικὰ δὲν προβλέπουν ἀνάγνωση ἀναστάσιμου ἑωθινοῦ Εὐαγγελίου, ...
Μανόλη, γνωρίζεις ὅτι προβλέπεται ὅμως προσκύνηση εὐαγγελίου (καί ψαλμωδία τοῦ ν΄ ψαλμοῦ).
Ἐνδεχομένως διασώζεται καί ἀρχαία τάξη πού γνωρίζεις «...εὐαγγέλιον ἀναστάσιμον, ὅτι ἡ Ἁγία Ἀνάστασις οὐ λείπει Κυριακή νὰ μὴ τὸ λέγῃ, ἀλλὰ πάντα λέγει», δηλ. διπλό εὐαγγέλιο καί στόν ὄρθρο.
Πάντως, ὅπως καταργηθέντων τῶν διπλῶν ἀναγνωσμάτων τῆς λειτουργίας, τά ἀναγνώσματα τῆς σειρᾶς θεωροῦνται ἀναλωθέντα, τό αὐτό συμβαίνει καί μέ τίς δεσποτικές σέ Κυριακή, ἀναφορικά μέ τό ἑωθινό καί τόν ἦχο.
Σχετικά ἐδῶ (καί ἀπό σένα).

 
#6
Η απάντηση στο ερώτημα είναι ίσως απλή (ή υπεραπλουστευμένη;): Καταλιμπανομένου του αναστασίμου χαρακτήρος της Κυριακής λόγω του ισοβαρούς και ισοδυνάμου της συμπιπτούσης δεσποτικής εορτής ,φυσικώ τω λόγω, καταλιμπάνεται και η ανάγνωση του εωθινού-αναστασίμου ευαγγελίου. Δεν αναγινώσκεται δε την επομένη Κυριακή ,όπως και τα της σειράς αναγνώσματα της θείας Λειτουργίας, ως δυνάμει αναλωθέντα.
Για ποιους λόγους όμως, καταλιμπάνεται το εωθινό-αναστάσιμο Ευαγγέλιο της σειράς, τουτέστιν ο βασικός πυλών και άξων των αναστασίμων, συμπιπτούσης θεομητορικής εορτής, ενώ τηρείται αλώβητος ο αναστάσιμος χαρακτήρας της Κυριακής ,καθώς ψάλλονται άπαντα τα προβλεπόμενα αναστάσιμα;
Οι ειδήμονες έχουν το λόγο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#7
Για ποιους λόγους όμως, καταλιμπάνεται το εωθινό-αναστάσιμο Ευαγγέλιο της σειράς, τουτέστιν ο βασικός πυλών και άξων των αναστασίμων, συμπιπτούσης θεομητορικής εορτής, ενώ τηρείται αλώβητος ο αναστάσιμος χαρακτήρας της Κυριακής ,καθώς ψάλλονται άπαντα τα προβλεπόμενα αναστάσιμα;
Καλή ἡ ἐπισήμανση. Σταδιακά φαίνεται νά ὑπάρχει τάση ἐξομοιώσεως τῶν θεομητορικῶν μέ τίς δεσποτικές σέ κάποια σημεῖα, ὅπως τό συγκεκριμένο. Διάβασε ἐδῶ κι ἐδῶ καθώς κι ἐδῶ.


 
Top