[Ερώτηση] Βαρύς εναρμόνιος εκ του Γα-φθορά

helperkonos

Νέο μέλος
#1
Καλησπέρα σας. Είμαι νέος μαθητευόμενος ψάλτης!! Θα ήθελα να σας ρωτήσω για τον βαρύ εναρμόνιο ήχο εκ του Γα!!!! Η θεωρία αναφέρει ότι ο βαρύς εναρμόνιος ήχος εκ του Γα χρησιμοποιεί την εναρμόνιο κλίμακα του τρίτου ήχου.... Αυτή η κλίμακα όπως ξέρουμε απαιτεί το Ζω εν διαρκεί υφέση!! Γιατί τότε χρησιμοποιείται στα ειρμολογικά η φθορά του βαρέος ήχου πάνω ή κάτω από το Ζω;;;; Δεν εννοείται ότι είναι σε ύφεση εφόσον χρησιμοποιεί την εναρμόνιο κλίμακα(σύμφωνα με τη θεωρία);;; Παραδειγμα: Αναστασιματάριον Ιωάννου Πρωτοψάλτου σελ. 463 "Κύριε εκέκραξα" στην πρώτη σειρά το Ζω δεν είναι σε ύφεση;; Και γιατί στη δεύτερη έχει τη φθορά;; Δεν εννοείται η ύφεση;; Και στην τρίτη σειρά γιατί έχει και το σήμα της ύφεσης πάλι;; Δεν εννοείται εφόσον χρησιμοποιώ εναρμόνιο κλίμακα;; Μπέρδεμα........ Ευχαριστώ εκ των προτέρων!!
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#2
Καλησπέρα σας. Είμαι νέος μαθητευόμενος ψάλτης!! Θα ήθελα να σας ρωτήσω για τον βαρύ εναρμόνιο ήχο εκ του Γα!!!! Η θεωρία αναφέρει ότι ο βαρύς εναρμόνιος ήχος εκ του Γα χρησιμοποιεί την εναρμόνιο κλίμακα του τρίτου ήχου.... Αυτή η κλίμακα όπως ξέρουμε απαιτεί το Ζω εν διαρκεί υφέση!! Γιατί τότε χρησιμοποιείται στα ειρμολογικά η φθορά του βαρέος ήχου πάνω ή κάτω από το Ζω;;;; Δεν εννοείται ότι είναι σε ύφεση εφόσον χρησιμοποιεί την εναρμόνιο κλίμακα(σύμφωνα με τη θεωρία);;; Παραδειγμα: Αναστασιματάριον Ιωάννου Πρωτοψάλτου σελ. 463 "Κύριε εκέκραξα" στην πρώτη σειρά το Ζω δεν είναι σε ύφεση;; Και γιατί στη δεύτερη έχει τη φθορά;; Δεν εννοείται η ύφεση;; Και στην τρίτη σειρά γιατί έχει και το σήμα της ύφεσης πάλι;; Δεν εννοείται εφόσον χρησιμοποιώ εναρμόνιο κλίμακα;; Μπέρδεμα........ Ευχαριστώ εκ των προτέρων!!
Ευχομαι καποιος να σου δωσει την απαντηση....
 

helperkonos

Νέο μέλος
#4
Ναι φαντάζομαι είναι λίγο λεπτομέρεια.... Η αλήθεια είναι ότι έχω κασέτες ενός δασκάλου που ψέλνει τόσο παραλαγή αλλά και μέλος!! Όλα τα Ζω τα εκτελεί ως ύφεση ανεξάρτητα αν φέρουν φθορά, δίεση ή τίποτα.... Ευχαριστώ πολύ για την "συμπαράσταση" στο ερωτηματικό μου. :) Αν έχετε κάποια νεότερη άποψη από κάποιον έμπειρο ευπρόσδεκτη!! Στην πράξη όλα με ύφεση θα τα θεωρώ.... Απλά για να μην τα μάθω στραβά τα ψιρίζω λίγο!! :wink: Καλή συνέχεια!!!!
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#5
Καλησπέρα σας. Είμαι νέος μαθητευόμενος ψάλτης!! Θα ήθελα να σας ρωτήσω για τον βαρύ εναρμόνιο ήχο εκ του Γα!!!! Η θεωρία αναφέρει ότι ο βαρύς εναρμόνιος ήχος εκ του Γα χρησιμοποιεί την εναρμόνιο κλίμακα του τρίτου ήχου.... Αυτή η κλίμακα όπως ξέρουμε απαιτεί το Ζω εν διαρκεί υφέση!! Γιατί τότε χρησιμοποιείται στα ειρμολογικά η φθορά του βαρέος ήχου πάνω ή κάτω από το Ζω;;;; Δεν εννοείται ότι είναι σε ύφεση εφόσον χρησιμοποιεί την εναρμόνιο κλίμακα(σύμφωνα με τη θεωρία);;; Παραδειγμα: Αναστασιματάριον Ιωάννου Πρωτοψάλτου σελ. 463 "Κύριε εκέκραξα" στην πρώτη σειρά το Ζω δεν είναι σε ύφεση;; Και γιατί στη δεύτερη έχει τη φθορά;; Δεν εννοείται η ύφεση;; Και στην τρίτη σειρά γιατί έχει και το σήμα της ύφεσης πάλι;; Δεν εννοείται εφόσον χρησιμοποιώ εναρμόνιο κλίμακα;; Μπέρδεμα........ Ευχαριστώ εκ των προτέρων!!
Σίγουρα ο ΖΩ στον Βαρύ εναρμόνιο (εκ του ΓΑ) είναι σε ύφεση ως κορυφή του τετραχόρδου (ΓΑ -ΔΙ 12,ΔΙ-ΚΕ-12,ΚΕ-ΖΩ 6) οπότε εννοείται πως βρίσκεται σε θέση ύφεσης ή αυτό σημειώνεται ή όχι.Τώρα στις διάφορες εκδόσεις του Ανασατσιματαρίου,βλέπουμε αλλού να σημειώνεται και αλλού όχι.Πρόκειται σφαλώς για αβλεψία τυπογραφική και τιίποτα άλλο.Λογικά θα έπρεπε ή όλα τα ΖΩ να συνοδέυονται με το σημείο της ύφεσης (όμως αυτό θα ήταν πλεονασμός αφού πρόκειται για κάτι το γνωστό θεωρητικά) η και καθόλου (προϋπόθεση εδώ η σωστή γνώση της θεωρίας και της πράξης) εφ' όσον είναι απόλυτα γνωστή θεωρητικώς η θέση του.Γνώμη μου;Μην προβληματίζεσαι...κάνε εσύ τον ΖΩ σε ύφεση ή το γράφουν τα βιβλία ή όχι και θα είσαι εντάξει (εκτός βέβαια αν υπάρξουν ενδιάμεσα στο μέλος τίποτα άλλες φθορές οπότε ενεργείς σύφωνα με τις υποδέιξεις τους)
 

helperkonos

Νέο μέλος
#6
Ναι και γω έτσι το σκέφτομαι ακριβώς!! Δηλ. ή όλα να έχουν ύφεση ή κανένα όπως είπες.... Αυτό το διάσπαρτο με προβλημάτιζε!! Επίσης μέσα στο ίδιο μέλος βλέπω 2 φορές τη φθορά του εναρμόνιου χωρίς ανάμεσα στα δύο αυτά σημεία να παρεμβάλλεται φθορά άλλου ήχου... Και λέω γιατί πάλι μου βάζει φθορά ενώ δεν έχει αλλάξει τίποτα κατά τη διάρκεια του μέλους όσον αφορά τον ήχο που εκτελώ;; Έγινε έγινε ευχαριστώ πολύ για τις διευκρινίσεις!! Καλά διαβάσματά μας!!
 
E

emakris

Guest
#8
Σίγουρα ο ΖΩ στον Βαρύ εναρμόνιο (εκ του ΓΑ) είναι σε ύφεση ως κορυφή του τετραχόρδου (ΓΑ -ΔΙ 12,ΔΙ-ΚΕ-12,ΚΕ-ΖΩ 6) οπότε εννοείται πως βρίσκεται σε θέση ύφεσης ή αυτό σημειώνεται ή όχι.Τώρα στις διάφορες εκδόσεις του Ανασατσιματαρίου,βλέπουμε αλλού να σημειώνεται και αλλού όχι.Πρόκειται σφαλώς για αβλεψία τυπογραφική και τιίποτα άλλο.Λογικά θα έπρεπε ή όλα τα ΖΩ να συνοδέυονται με το σημείο της ύφεσης (όμως αυτό θα ήταν πλεονασμός αφού πρόκειται για κάτι το γνωστό θεωρητικά) η και καθόλου (προϋπόθεση εδώ η σωστή γνώση της θεωρίας και της πράξης) εφ' όσον είναι απόλυτα γνωστή θεωρητικώς η θέση του.Γνώμη μου;Μην προβληματίζεσαι...κάνε εσύ τον ΖΩ σε ύφεση ή το γράφουν τα βιβλία ή όχι και θα είσαι εντάξει (εκτός βέβαια αν υπάρξουν ενδιάμεσα στο μέλος τίποτα άλλες φθορές οπότε ενεργείς σύφωνα με τις υποδέιξεις τους)
Σωστά τα λέει ο δάσκαλος (δυστυχώς όχι δικός μου, αλλά πολλών άλλων και ο νοών νοείτω...). Εάν θέλουμε μια εξήγηση του φαινομένου, θα πρέπει να το συνδυάσουμε και με τις διατονικές μαρτυρίες που χρησιμοποιούνται στα μουσικά κείμενα για το τετράχορδο Νη-Γα, τόσο στον γ΄ ήχο, όσο και στον βαρύ, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με τη θεωρία των εναρμονίων τετραχόρδων (βλ. σχετική αναφορά εδώ, ιδίως μηνύματα 5 και 6). Γενικά το εναρμόνιο γένος είναι ένας θεωρητικός νεωτερισμός του Χρυσάνθου που δεν είχε προηγούμενο στην παλαιά πρακτική, οπότε οι καταγραφές στη Νέα Μέθοδο βασίζονται στη φυσική διατονική κλίμακα, όπως ακριβώς στους διατονικούς ήχους. Ως εκ τούτου απαιτείται η προσθήκη του ατζέμ (ή μόνιμης ύφεσης, ή απλής ύφεσης) στον Ζω [και αντίστοιχης διέσεως στον κάτω Βου], η οποία όμως γίνεται περιστασιακά και χωρίς σύστημα. Είναι μια ατέλεια του συστήματος, η οποία αντιμετωπίζεται με τη γνώση της ιστορίας.
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#9
Σωστά τα λέει ο δάσκαλος (δυστυχώς όχι δικός μου, αλλά πολλών άλλων και ο νοών νοείτω...). Εάν θέλουμε μια εξήγηση του φαινομένου, θα πρέπει να το συνδυάσουμε και με τις διατονικές μαρτυρίες που χρησιμοποιούνται στα μουσικά κείμενα για το τετράχορδο Νη-Γα, τόσο στον γ΄ ήχο, όσο και στον βαρύ, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με τη θεωρία των εναρμονίων τετραχόρδων (βλ. σχετική αναφορά εδώ, ιδίως μηνύματα 5 και 6). Γενικά το εναρμόνιο γένος είναι ένας θεωρητικός νεωτερισμός του Χρυσάνθου που δεν είχε προηγούμενο στην παλαιά πρακτική, οπότε οι καταγραφές στη Νέα Μέθοδο βασίζονται στη φυσική διατονική κλίμακα, όπως ακριβώς στους διατονικούς ήχους. Ως εκ τούτου απαιτείται η προσθήκη του ατζέμ (ή μόνιμης ύφεσης, ή απλής ύφεσης) στον Ζω [και αντίστοιχης διέσεως στον κάτω Βου], η οποία όμως γίνεται περιστασιακά και χωρίς σύστημα. Είναι μια ατέλεια του συστήματος, η οποία αντιμετωπίζεται με τη γνώση της ιστορίας.
Ευχαριστώ για την κρίση.Συμπλέουμε...
 
Top