Απήχημα με παραλλαγή

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Σε ηχογράφηση χερουβικού (εδώ) από τον πρωτοψάλτη Θ. Βασιλικό ακούγεται εισαγωγή εν είδει απηχήματος με νότες παραλλαγής (ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ...).

Θα μπορούσε να πεί κανείς οτι και τα παλαιά απηχήματα (ανανές, νεανές...) ήταν η παραλλαγή των παλαιών. Πάντως ήταν η πρώτη φορά που άκουσα παραλλαγή (με ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ) σε ώρα ακολουθίας (έχω ακούσει μετά το Δι'ευχών), εξαιρώντας περιπτώσεις που αναφέρθηκαν στα ευτράπελα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Ἀπαράδεκτο· ὄντως γιά τά εὐτράπελα.
Πρόκειται (μᾶλλον) γιά κούρδισμα τοῦ ἰσοκράτη.
Μοιάζει μέ τό παίξιμο μόνον τῆς ὀρχήστρας στήν εἰσαγωγή τῶν τραγουδιῶν χωρίς λόγια...


 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#3
Καλά, αυτό σε πείραξε;

Υ.Γ.
...αυτό που μ' αρέσει είναι ότι προσπαθείς να βρεις και θεωρητική εξήγηση για το είδος αυτό του απηχήματος!!! Μάλλον για ταξίμι (που λέει κι ο παπα-Μάξιμος) πηγαίνει...
 
#4

Ἀπαράδεκτο· ὄντως γιά τά εὐτράπελα.
Πρόκειται (μᾶλλον) γιά κούρδισμα τοῦ ἰσοκράτη.
Μοιάζει μέ τό παίξιμο μόνον τῆς ὀρχήστρας στήν εἰσαγωγή τῶν τραγουδιῶν χωρίς λόγια...


Παράδειγμα προς ... αποφυγήν
Κούρδισμα είναι, αλλά ποιους και .. πως τους κουρδίζει, θετικά ή αρνητικά;
Η ταπεινότης μου ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Παράδειγμα προς ... αποφυγήν
Κούρδισμα είναι, αλλά ποιους και .. πως τους κουρδίζει, θετικά ή αρνητικά;
Συμφωνώ απολύτως κ. Γιάννου. Προς στιγμήν αισθάνθηκα ότι βρίσκομαι στην αίθουσα διδασκαλίας... Που ξανακούστηκε ακόμη και σε συναυλία ευρωπαϊκής μουσικής με παιδικές χορωδίες να λένε σολφέζ και συγκεκριμένα ως ξεκίνημα;

Υ.Γ. πέρα πάντως από το "κούρδισμα" είναι κάτι τέτοιες εκτελέσεις, που ενώ είμαι αντίθετος με την αναγραφή διαστολών στα ψαλτικά κείμενα, με βάζουν σε σκέψεις μήπως είναι για μερικούς από εμάς απαραίτητες τελικά...
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#6
Να σας εξομολογηθώ μια παλιά αμαρτία μου; (Μην αρχίσετε να βαράτε όμως, έχω μετανοήσει).
Έψαλα σε κάποιο ναό και ήρθε η ώρα του κοινωνικού. Ο ήχος ήταν πλάγιος του δευτέρου. Οπότε θυμήθηκα τον Βασιλικό και άρχισα να αυτοσχεδιάζω πάνω στην κλίμακα, σαν εισαγωγή στον ήχο. Ό,τι θυμόμουνα. Κι από κάτω ένας παππούς "Τι λέει αυτός τώρα;".
Είπαμε όμως, παλιές αμαρτίες αυτές! "Αμαρτίας νεότητός μου και αγνοίας μου, μη μνησθής, Κύριε". (Δυστυχώς δεν μπορώ να το γράψω στο πολυτονικό).
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#7
Να σας εξομολογηθώ μια παλιά αμαρτία μου; (Μην αρχίσετε να βαράτε όμως, έχω μετανοήσει).
Έψαλα σε κάποιο ναό και ήρθε η ώρα του κοινωνικού. Ο ήχος ήταν πλάγιος του δευτέρου. Οπότε θυμήθηκα τον Βασιλικό και άρχισα να αυτοσχεδιάζω πάνω στην κλίμακα, σαν εισαγωγή στον ήχο. Ό,τι θυμόμουνα. Κι από κάτω ένας παππούς "Τι λέει αυτός τώρα;".
Είπαμε όμως, παλιές αμαρτίες αυτές! "Αμαρτίας νεότητός μου και αγνοίας μου, μη μνησθής, Κύριε". (Δυστυχώς δεν μπορώ να το γράψω στο πολυτονικό).
Χαλάρωσε, έχουν γίνει κ χειρότερα...
Μετά το πέρας του κοινωνικού (ήχος Β΄ ή πλ Β΄) ο Μεγάλος ψάλτης είπε τεριρέμ στη μελωδία του "Τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια" ...
Μόνο η καράφα έλειπε κ τα τσιπουροπότηρα...
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#8
Χαλάρωσε, έχουν γίνει κ χειρότερα...
Μετά το πέρας του κοινωνικού (ήχος Β΄ ή πλ Β΄) ο Μεγάλος ψάλτης είπε τεριρέμ στη μελωδία του "Τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια" ...
Μόνο η καράφα έλειπε κ τα τσιπουροπότηρα...
Τα πουλιά και τα χελιδόνια ήταν εκεί;:D
 
#10
Χαλάρωσε, έχουν γίνει κ χειρότερα...
Μετά το πέρας του κοινωνικού (ήχος Β΄ ή πλ Β΄) ο Μεγάλος ψάλτης είπε τεριρέμ στη μελωδία του "Τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια" ...
Μόνο η καράφα έλειπε κ τα τσιπουροπότηρα...
Φίλοι μου, ίσως γνωρίζετε ότι στη συναυλία του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας που έψαλε χορός υπό τη δ/νση του αειμνήστου Θρ. Στανίτσα μέλη Γρηγορίου Πρωτοψάλτου, εψάλησαν και κοσμικά τραγούδια, προ εκάστου των οποίων ο αείμνηστος αυτοσχεδίασε επί της κλίμακος του ήχου του τραγουδιού με βυζαντινές νότες. Ίσως απ' αυτό το γεγονός μερικοί θεώρησαν (κακώς) ότι μπορούν να κάνουν ταξίμια και μέσα στον Ιερό Ναό.
Περιττό να πω ότι στην ηχογράφηση του σχετικού δίσκου ο αυτοσχεδιασμός περιορίστηκε σε ένα μόνο τραγούδι, το "Δεύτε Έλληνες γενναίοι" και μάλιστα ήταν σε ήχο πλ. του β'.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11
Χαλάρωσε, έχουν γίνει κ χειρότερα...
Μετά το πέρας του κοινωνικού (ήχος Β΄ ή πλ Β΄) ο Μεγάλος ψάλτης είπε τεριρέμ στη μελωδία του "Τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια" ...
Μόνο η καράφα έλειπε κ τα τσιπουροπότηρα...
Ἀφοῦ τό πήγαμε στά εὐτράπελα, ἄκουσα ἀπό καψούρη ψάλτη στό ἀντίδωρο κράτημα μέ τήν μελωδία αὐτοῦ (ἀπό τή δεύτερη στροφή).

Ἔχω στό ἀρχεῖο μου ἠχογράφηση μεγάλου ψάλτη, πού ὅταν θά τήν ἀνεβάσω θά ἔχω καί σχόλια ἀρνητικά πρός ἀποφυγήν. Ὄχι τέτοιου βαθμοῦ βέβαια. Πρός Θεοῦ. Παρά τόν σεβασμό μου θά τά γράψω, γιατί νομίζω ὅτι τώρα πλέον δέν τά υἱοθετεῖ. «Ἁμαρτίες νεότητος καί ἀγνοίας» πού λέει καί ὁ Λεωνίδας. Ἀλλά μετά τό Πάσχα.


 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#12
Κάλα το Πάτερ ημών ασχολίαστο....

αλλά η παραλλαγή στην αρχή μια χαρά δηλαδή με το νεχεανες καταλαβαίνετε περισσότερα... τι 'νε' τι 'πα' τι 'χε' τι 'βου'.... Το ίδιο πράμα είναι!!! Δεν κάνει ακραία πράγματα τον ήχο εισάγει..... Πολύ θεματοφύλακες γίναμε.....

Προφανώς και εγώ θα θεματοφυλάξω (ποιητή διόρθωσε το) όταν διακεκριμένος ψαλτης της Μητροπόλεως Πειραιώς ψάλλει όλο το Άξιον εστίν σε παραλλαγή (ποιός άραγε;;;;;;) εκεί το χάσαμε το παιχνίδι..... αλλά εδώ ο ΘΒ υποπίπτει σε πταίσμα και πέσαμε όλη πάνω του άδικα....

Τα εκτελεστικά αποσπάσματα πρέπει να χαρακτηρίζονται από διάκριση ειδάλλως θα καταντήσουμε μουσική δικτατορία.....

Καλό σας ΣΚ.....
 
#13
Να προσθέσω κι εγώ ότι ένας φίλος είχε πει την ώρα της θείας κοινωνίας ως κράτημα τεριρεμ το... (κρατηθείτε...) "Συννεφιασμένη Κυριακή"!!! (και είναι και μέλος του φόρουμ...) Για πλάκα φυσικά, αλλά... ο γέγονε γέγονε!!
Πάλι καλά που δεν είπε "Το παπόρι απ' τη Περσία".:D

Η νέα μέθοδος των τριών διδασκάλων έχει προβλέψει το μονοσύλλαβο "νε" απήχημα για όλους τους ήχους, ένα το κρατούμενο! Τώρα, καλό είναι να γνωρίζουμε τα πολυσύλλαβα και όποιοι αρχαιολάτρες θέλουν να τα χρησιμοποιούν, δεν κινδυνεύουν να κατηγορηθούν, θα έλεγα μάλιστα ότι στα παπαδικά μέλη ταιριάζει περισσότερο, για να μην πώ επιβάλλεται! Όμως πρέπει να εφαρμόζουμε το "παν μέτρον άριστον". Για παράδειγμα, αν σε έναν εσπερινό έχει δυο ετερόηχα προσόμοια δεν είναι δυνατόν να διακόπτεται η ροή της ακολουθίας για να ακουστεί το .. πολυσύλλαβο απήχημα του διαφορετικού ήχου. Σας βεβαιώ είμαι αυτήκοος μάρτυς και όταν το άκουσα είπα: "Τώρα τι θέλει να δείξει ο κύριος; τις γνώσεις του, με το ανεανες;"
Συμπέρασμα: ένα λιτό "Νε" αρκεί, και φυσικά παραλείπεται υπάρχοντος στίχου!
 
Last edited:
#14
...Για παράδειγμα, αν σε έναν εσπερινό έχει δυο ετερόηχα προσόμοια δεν είναι δυνατόν να διακόπτεται η ροή της ακολουθίας για να ακουστεί το .. πολυσύλλαβο απήχημα του διαφορετικού ήχου. Σας βεβαιώ είμαι αυτήκοος...
...Αφού είσαστε κ.Γιαννου τόσο τυχερός και ακούσατε τα απηχήματα σε ετερόηχα μέλη ....πάλι καλά... εγώ είχα την τύχη να ακούσω το ίδιο απήχημα σε ομόηχα....π.χ: ανανές...Πάσα πνοή, μετά.... ανανές...Δόξαστικό μετά και πάλι ανανες... Δοξολογία... ( θα μου πείτε παρεμβάλετε το Υπερευλογημένη ...) και χωρίς να αλάζει την βάση παρακαλώ...
...Τέλος παντων....και μεις μπορεί να έχουμε κάνει χειρότερα και να μην το γνωρίζουμε....
 

tb---

τσοπάνης
#15
δεν ξερω τι λέτε εσείς , αλλά εγώ κάθε φορά που διαβάζω ένα κείμενο , λέω πρώτα την αλφαβήτα για να μπορέσω να το διαβάζω σωστά :D
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#16
...Αφού είσαστε κ.Γιαννου τόσο τυχερός και ακούσατε τα απηχήματα σε ετερόηχα μέλη ....πάλι καλά... εγώ είχα την τύχη να ακούσω το ίδιο απήχημα σε ομόηχα....π.χ: ανανές...Πάσα πνοή, μετά.... ανανές...Δόξαστικό μετά και πάλι ανανες... Δοξολογία... ( θα μου πείτε παρεμβάλετε το Υπερευλογημένη ...) και χωρίς να αλάζει την βάση παρακαλώ...
...Τέλος παντων....
Μάλλον πρέπει να το βάλουμε στα ευτράπελα αυτό, Παναγιώτη. Ε, βρε, τι άλλο έχουμε να ακούσουμε. :)
Κάπου γράφει ο Παπαδιαμάντης για κάποιον πολυ-σπουδασμένο που του είχε σαλέψει... Πως τον περιγράφει!
 
Top