Έψαλε ποτέ το τρισάγιο του «Καλογήρου» ο Στανίτσας; Ποιά τρισάγια έψαλλε;

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#21
Γράφεις...
Το λένε (όλοι οι ψάλτες)...
Λέω...
Εγώ "πιάνομαι" από κάτι άλλο και τέτοιου είδους γενικεύσεις με "στεναχωρούν".
Όταν λέτε το λένε "όλοι οι ψάλτες" τί εννοείτε;
και λές πάλι...
Όταν έγραψα ότι ο τρισάγιον του καλογήρου σε πλ.α το λένε όλοι οι ψάλτες αλλά δεν το έχω ακούσει από τον Στανίτσα -εννοώ πως τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον είναι αρκετά γνωστό σαν μάθημα κ το ψάλλουν αν όχι ΌΛΟΙ! -τουλάχιστον οι περισσότεροι ψάλτες .....Έίτε σε πανηγύρια είτε σε μία αγρυπνία είτε σε μία Κυριακή του πλ.α θα το ακούσεις......Αυτό εννοούσα !
και μετά...
Έχετε απόλυτο δίκιο δεν ψάλλετε από όλους του ψάλτες -ήμουν υπερβολικός και σας ζητώ συγνώμη ....Αλλά από εκεί κ πέρα μην μας μαλώνετε όμως κιόλας επειδή ρωτήσαμε αν υπάρχει ένα συγκεκριμένο μάθημα από τον Στανίτσα ... Αν απαγορεύεται να μην ξαναζητήσει κανείς τίποτα εδώ μέσα...εμένα μου γεννήθηκε η επιθυμία να ρωτήσω για το συγκεκριμένο μάθημα κ για τον συγκεκριμένο ψάλτη και ρώτησα....τίποτε παραπάνω και τίποτα λιγότερο
Σταματάμε εδώ ...κ ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας :)
Που είδατε να σας "μαλώνουμε" που ρωτάτε; Απλά διαφώνησα με την γενίκευση και την εμμονή. Άλλο το να ρωτήσει κάποιος αν υπάρχει μια ηχογράφηση κι άλλο να γενικεύει ότι το ψάλλουν όλοι ή να έχει εμμονή γιατί δεν το έψαλλε ο Στανίτσας.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#22
Γράφεις...

Λέω...

και λές πάλι...
και μετά...

Που είδατε να σας "μαλώνουμε" που ρωτάτε; Απλά διαφώνησα με την γενίκευση και την εμμονή. Άλλο το να ρωτήσει κάποιος αν υπάρχει μια ηχογράφηση κι άλλο να γενικεύει ότι το ψάλλουν όλοι ή να έχει εμμονή γιατί δεν το έψαλλε ο Στανίτσας.
O Στανιτσας ηξερε τι ελεγε, σε αντιθεση με εμας....επραξε αριστα που δεν εψαλλε το συγκεκριμενο τρισαγιο. Η συνθεση αυτη ειναι ακαταλληλη για τη λατρεια.
 

vaiacum

η ταλαιπωρία σε όλο της το μεγαλείο...
#23
O Στανιτσας ηξερε τι ελεγε, σε αντιθεση με εμας....επραξε αριστα που δεν εψαλλε το συγκεκριμενο τρισαγιο. Η συνθεση αυτη ειναι ακαταλληλη για τη λατρεια.
Συμφωνώ, ανήκω και γω σ' αυτούς που δεν το ψέλνουνε σχεδόν ποτέ (το "σχεδόν" το βάζω για τις περιπτώσεις που φιλοξενώ συναδέλφους στο αναλόγιο, οι οποίοι μού ζητάνε να το πούμε, και δεν μπορώ να τους το αρνηθώ)

Δημήτρης Καταραχιάς
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#24
Θα πρότεινα ως μόνη επικρατούσα γενίκευση να μείνει ότι δεν υπάρχει τίποτα γενικευμένο ιδιαιτέρως όσον αφορά στις συνθέσεις που επιλέγει ο καθένας για το αναλόγιο. Αυτά διαφέρουν ανάλογα τον δάσκαλο, την πορεία μετά τον δάσκαλο κ.α. Για παράδειγμα, κάποιο μέλος του forum που συμψάλλαμε Κυριακή βλέποντας τις επιλογές μου, σχολίασε ότι δεν θα τις έψαλλε ούτε σε ψιλή καθημερινή. Αυτά είναι τα επακόλουθα (ευτυχώς ή δυστυχώς) του πλουραλισμού και στην εκκλησιαστική σύνθεση και στις κατά τόπους παραδόσεις και κυρίως στην διαφορετικότητα της ψαλτικής εκμάθησης. Δεν υπάρχει λόγος να παρεξηγούμαστε για τέτοια πράγματα εφόσον οι ίδιοι βλέπουμε μέσα από το υπάρχον υλικό αυτή την διαφορετικότητα.

Όσον αφορά στο θέμα, νομίζω ότι οι πάμπολες ηχογραφήσεις του αείμνηστου άρχοντα απαντούν στο ποια τρισάγια επέλεγε. Εάν κάποιος θέλει μέσω του άρχοντα να νομιμοποιήσει συνθέσεις, μάλλον θα αποβεί άκαρπη η προσπάθεια. Π.χ. και εγώ συμφωνώ ότι το τρισάγιο του Καλογήρου δεν είναι κατάλληλο για τη λατρεία, όπως όμως και το φεραχνάκ. Δεν συγκρίνω, υπάρχει η (προσωπική πάντα) άποψη για το μεν, υπάρχει όμως και για το δε.
 
Last edited:
#25
Θα πρότεινα ως μόνη επικρατούσα γενίκευση να μείνει ότι δεν υπάρχει τίποτα γενικευμένο ιδιαιτέρως όσον αφορά στις συνθέσεις που επιλέγει ο καθένας για το αναλόγιο. Αυτά διαφέρουν ανάλογα τον δάσκαλο, την πορεία μετά τον δάσκαλο κ.α. Για παράδειγμα, κάποιο μέλος του forum που συμψάλλαμε Κυριακή βλέποντας τις επιλογές μου, σχολίασε ότι δεν θα τις έψαλλε ούτε σε ψιλή καθημερινή. Αυτά είναι τα επακόλουθα (ευτυχώς ή δυστυχώς) του πλουραλισμού και στην εκκλησιαστική σύνθεση και στις κατά τόπους παραδόσεις και κυρίως στην διαφορετικότητα της ψαλτικής εκμάθησης. Δεν υπάρχει λόγος να παρεξηγούμαστε για τέτοια πράγματα εφόσον οι ίδιοι βλέπουμε μέσα από το υπάρχον υλικό αυτή την διαφορετικότητα.

Όσον αφορά στο θέμα, νομίζω ότι οι πάμπολες ηχογραφήσεις του αείμνηστου άρχοντα απαντούν στο ποια τρισάγια επέλεγε. Εάν κάποιος θέλει μέσω του άρχοντα να νομιμοποιήσει συνθέσεις, μάλλον θα αποβεί άκαρπη η προσπάθεια. Π.χ. και εγώ συμφωνώ ότι το τρισάγιο του Καλογήρου δεν είναι κατάλληλο για τη λατρεία, όπως όμως και το φεραχνάκ. Δεν συγκρίνω, υπάρχει η (προσωπική πάντα) άποψη για το μεν, υπάρχει όμως και για το δε.
Τι ακριβως εννοειτε με αυτο?
"Θα πρότεινα ως μόνη επικρατούσα γενίκευση να μείνει ότι δεν υπάρχει τίποτα γενικευμένο ιδιαιτέρως όσον αφορά στις συνθέσεις που επιλέγει ο καθένας για το αναλόγιο".
ευχαριστω.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#26
Τι ακριβως εννοειτε με αυτο?
"Θα πρότεινα ως μόνη επικρατούσα γενίκευση να μείνει ότι δεν υπάρχει τίποτα γενικευμένο ιδιαιτέρως όσον αφορά στις συνθέσεις που επιλέγει ο καθένας για το αναλόγιο".
ευχαριστω.
Εννοώ ότι το να πιστεύει κάποιος ότι η τάδε σύνθεση ψάλλεται από όλους, δεν μπορεί να ισχύει. Το συγκεκριμένο τρισάγιο που κουβεντιάζουμε ενώ το έχω μελετήσει (δεν αγνοώ λοιπόν την ύπαρξή του), δεν το ψάλλω (συνειδητά και από επιλογή) ποτέ στο Ναό, οπότε ακόμη κι αν όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοι το επιλέγουν, εγώ από μόνος μου φτάνω ώστε να μην θεωρείται ακριβές ότι το ψάλουν όλοι.
 
#27
Εννοώ ότι το να πιστεύει κάποιος ότι η τάδε σύνθεση ψάλλεται από όλους, δεν μπορεί να ισχύει. Το συγκεκριμένο τρισάγιο που κουβεντιάζουμε ενώ το έχω μελετήσει (δεν αγνοώ λοιπόν την ύπαρξή του), δεν το ψάλλω (συνειδητά και από επιλογή) ποτέ στο Ναό, οπότε ακόμη κι αν όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοι το επιλέγουν, εγώ από μόνος μου φτάνω ώστε να μην θεωρείται ακριβές ότι το ψάλουν όλοι.
Εχετε δικιο.Το ιδιο ισχυει και για την επιλογη της οκτωηχιας στα λειτουργικα και το αξιον εστι.Το θεωρουμε δεδομενο,ενω υπαρχουν συναδελφοι που δε τα λενε για να ειναι συνεπεις με το τυπικο.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#29
O Στανιτσας ηξερε τι ελεγε, σε αντιθεση με εμας....επραξε αριστα που δεν εψαλλε το συγκεκριμενο τρισαγιο. Η συνθεση αυτη ειναι ακαταλληλη για τη λατρεια.
Γιατί δογματίζουμε τόσο εύκολα τι είναι και τι δεν είναι κατάλληλο για τη λατρεία; Ποια είναι τα κριτήρια; Στο άγιον Όρος που το ψάλλουν έχουν εσφαλμένα κριτήρια;

Το ότι η συζήτηση για το αν έψαλε ο Στανίτσας αυτό το μέλος κατέληξε στο ότι αυτό το μέλος είναι "των καλογέρων", "ακατάλληλο για λατρεία" κ.λπ. υπονοεί ένα ενδιάμεσο βήμα: πως ό,τι έψαλε ή δεν έψαλε ο Στανίτσας είναι το μέτρο και ο κανόνας της εκκλησιαστικότητας. Με αυτό όμως θα διαφωνήσουν πολλοί - ακόμα κι από αυτούς που στο παρόν thread ήταν επιφυλακτικοί προς το τρισάγιο αυτό. Ας μείνουμε στην πραγματική και εντός των ανθρωπίνων ορίων αξία αυτού του υπερμέγιστου ψάλτη και ας μην τον φορτώνουμε με βάρη και ευθύνες που δεν του αναλογούν.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#30
Γιατί δογματίζουμε τόσο εύκολα τι είναι και τι δεν είναι κατάλληλο για τη λατρεία; Ποια είναι τα κριτήρια; Στο άγιον Όρος που το ψάλλουν έχουν εσφαλμένα κριτήρια;

Το ότι η συζήτηση για το αν έψαλε ο Στανίτσας αυτό το μέλος κατέληξε στο ότι αυτό το μέλος είναι "των καλογέρων", "ακατάλληλο για λατρεία" κ.λπ. υπονοεί ένα ενδιάμεσο βήμα: πως ό,τι έψαλε ή δεν έψαλε ο Στανίτσας είναι το μέτρο και ο κανόνας της εκκλησιαστικότητας. Με αυτό όμως θα διαφωνήσουν πολλοί - ακόμα κι από αυτούς που στο παρόν thread ήταν επιφυλακτικοί προς το τρισάγιο αυτό. Ας μείνουμε στην πραγματική και εντός των ανθρωπίνων ορίων αξία αυτού του υπερμέγιστου ψάλτη και ας μην τον φορτώνουμε με βάρη και ευθύνες που δεν του αναλογούν.
Το οτι ''Δογματιζουμε'' ειναι δικη σας και μονο γνωμη. Απλα τις αποψεις μας καταθετουμε, οπως κι εσεις τις δικες σας. Σε οτι αφορα το Αγιο Ορος αρμοδιοι να σας απαντησουν , νομιζω οτι ειναι οι εγκαταβιουντες εν αυτω.
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#31
Έχει σημασία ο τρόπος. Δογματίζω σημαίνει εκφράζω κάτι με απόλυτο τρόπο. Κατά τ' άλλα, ασφαλώς και τις απόψεις μας εκφράζουμε ο καθένας.

Επίσης, άσχετα με το τι λένε οι εν Άθω, εγώ ρώτησα τη δική σου γνώμη, επειδή εσύ υποστηρίζεις ότι το μέλος αυτό είναι ακατάλληλο για τη λατρεία.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#32
Έχει σημασία ο τρόπος. Δογματίζω σημαίνει εκφράζω κάτι με απόλυτο τρόπο. Κατά τ' άλλα, ασφαλώς και τις απόψεις μας εκφράζουμε ο καθένας.

Επίσης, άσχετα με το τι λένε οι εν Άθω, εγώ ρώτησα τη δική σου γνώμη, επειδή εσύ υποστηρίζεις ότι το μέλος αυτό είναι ακατάλληλο για τη λατρεία.
Ναι το υποστηριζω και το πιστευω, ειναι η προσωπικη μου αποψη και το αυτι μου, συνεπως και το μουσικο μου αισθητηριο δεν μπορει να δεχτει με τιποτε αυτο το κατασκευασμα!
 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#33
Ναι το υποστηριζω και το πιστευω, ειναι η προσωπικη μου αποψη και το αυτι μου, συνεπως και το μουσικο μου αισθητηριο δεν μπορει να δεχτει με τιποτε αυτο το κατασκευασμα!
Έτσι όπως το θέτεις τώρα το σέβομαι και δεν έχω κανένα λόγο να πω κάτι επ' αυτού.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#34
Γιατί δογματίζουμε τόσο εύκολα τι είναι και τι δεν είναι κατάλληλο για τη λατρεία; Ποια είναι τα κριτήρια; Στο άγιον Όρος που το ψάλλουν έχουν εσφαλμένα κριτήρια;

Το ότι η συζήτηση για το αν έψαλε ο Στανίτσας αυτό το μέλος κατέληξε στο ότι αυτό το μέλος είναι "των καλογέρων", "ακατάλληλο για λατρεία" κ.λπ. υπονοεί ένα ενδιάμεσο βήμα: πως ό,τι έψαλε ή δεν έψαλε ο Στανίτσας είναι το μέτρο και ο κανόνας της εκκλησιαστικότητας. Με αυτό όμως θα διαφωνήσουν πολλοί - ακόμα κι από αυτούς που στο παρόν thread ήταν επιφυλακτικοί προς το τρισάγιο αυτό. Ας μείνουμε στην πραγματική και εντός των ανθρωπίνων ορίων αξία αυτού του υπερμέγιστου ψάλτη και ας μην τον φορτώνουμε με βάρη και ευθύνες που δεν του αναλογούν.
Το συγκεκριμένο τρισάγιο δεν το ψάλλω ούτε εγώ, για λόγους παραδόσεως. Από την άλλη γιατί αυτό το τρισάγιο είναι ακατάλληλο, ενώ το Δύναμις του Καμαράδου είναι κατάλληλο, δεν το καταλαβαίνω. Από άλλη (ξανά), ούτε από μόνος του ο [όποιος] ψάλτης -ας είναι και Ο ψάλτης- δεν αποτελεί κριτήριο εκκλησιαστικότητας, ούτε απροϋπόθετα οι όποιοι καλόγεροι -ας είναι και ΟΙ καλόγεροι. Στο κάτω κάτω, η εκκλησιαστική ιστορία γνωρίζει πως καλόγεροι υπερασπίστηκαν την ορθοδοξία σε δύσκολους καιρούς, αλλά και από καλογέρους εμπεδώθηκαν "κακές συνήθειες" (και σε ιερείς και σε λαϊκούς).
 

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
#35
Καλημέρα -ρε παιδιά έλεος πια ....ΕΚΑΝΑ ΛΑΘΟΣ κύριε ΚΑΛΠΑΚΙΔΗ ...έγραψα κατά λάθος το λένε όλοι οι ψάλτες ...ΔΕΝ ΤΟ ΛΕΝΕ ΟΛΟΙ ....ίσως το λένε λίγοι ή ελάχιστοι .....Θέλω να παρακαλέσω κάποιον διαχειριστή να σβήσει το σχόλιο μου (το λένε όλοι οι ψάλτες) στο πρώτο μνμ να ησυχάσουμε ....ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΛΑΘΟΣ ΣΧΟΛΙΟ ΗΤΑΝ! άντε ντε...............
 

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
#37
O Στανιτσας ηξερε τι ελεγε, σε αντιθεση με εμας....επραξε αριστα που δεν εψαλλε το συγκεκριμενο τρισαγιο. Η συνθεση αυτη ειναι ακαταλληλη για τη λατρεια.
Αυτο παλι απο που προεκυψε; Καλα να καταθετουμε τις αποψεις μας, δεν χρειαζεται και μια καποια τεκμηριωση ομως;
Και τι παει να πει 'ακαταλληλο'; Δεν πιανει τοσο καλα οσο τα αλλα τρισαγια;
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#38
Αυτο παλι απο που προεκυψε; Καλα να καταθετουμε τις αποψεις μας, δεν χρειαζεται και μια καποια τεκμηριωση ομως;
Και τι παει να πει 'ακαταλληλο'; Δεν πιανει τοσο καλα οσο τα αλλα τρισαγια;
Εδώ θα συμφωνήσω με τον αγαπητό Χρήστο.

Γιατί είναι ακατάλληλο για τη λατρεία; Μια χαρά τρισάγιο είναι.

Και τι έγινε που δεν το έψαλλε ο Στανίτσας; Με γεια του, με χαρά του...
 
#39
Εδώ θα συμφωνήσω με τον αγαπητό Χρήστο.

Γιατί είναι ακατάλληλο για τη λατρεία; Μια χαρά τρισάγιο είναι.

Και τι έγινε που δεν το έψαλλε ο Στανίτσας; Με γεια του, με χαρά του...
Για όσους έχετε την πεποίθηση πως πρέπει να ψάλλεται αλλά και την χρονική άνεση (πολυτέλεια θα έλεγα στις μέρες μας ) , φίλε Παναγιώτη μια χαρά τραγουδάκι είναι ...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#40
Βλέποντας (διαβάζοντας) τις διάφορες γνώμες, και από που (τοπικά) προέρχονται, να πω ότι ίσως για τους διαμένοντες στη Θεσσαλονίκη και τα πέριξ της Β. Ελλάδος, να είναι κάπως (έως αρκετά) πιο συνηθισμένο και οικείο στο αυτί, λόγω του ότι στο Άγιο Όρος είναι κάτι περισσότερο από σύνηθες σε διάφορες ευκαιρίες. Όσο για την χρονική άνεση, όπου αναφέρθηκε ο φίλος Απόστολος, να πω ότι επειδή κι εμείς το λέμε συχνά κατά τις Κυριακές του πλ. α΄ήχου, φυσικά και δεν λέμε τα τεριρέμ, ούτε τη διπλή επανάληψη του "ο Θεός" και "Ισχυρός" μετά το τεριρέμ ή του "λέγε Δύναμις" στο τέλος. Πολλές δε φορές λέμε μόνο το τρισάγιο αυτό χωρίς το Δύναμις, για λόγους συντομίας.
 
Top