«Χριστὸς γὰρ ἔνδον, ᾧ ταπεινὸς δεκτέον» (επίγραμμα Συναξαρίου Κυρ. Τελώνου και Φαρισαίου)

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Το (πρώτο) επίγραμμα του Συναξαρίου της Κυριακής του Τελώνου και Φαρισαίου έχει ως εξής

Φαρισαΐζων, Ἱεροῦ μακρὰν γίνου,
Χριστὸς γὰρ ἔνδον, ᾧ ταπεινὸς δεκτέον.


Πώς κατανοείτε την αναφορική πρόταση: ᾧ ταπεινὸς δεκτέον;

Κατά τη γνώμη μου, ο μόνος τρόπος ερμηνείας είναι να θεωρήσουμε το δεκτέον ως απρόσωπη έκφραση (δεκτέον ἐστί), οπότε το είναι δοτική ποιητικού αιτίου αναφερόμενη στον Χριστό: από Αυτόν ( = τον Χριστό) μπορεί / πρέπει να γίνει δεκτός ο ταπεινός.

Αλλά δεν δικαιολογείται συντακτικά η ονομαστική. Θα έπρεπε να ήταν αιτιατική (ταπεινόν ή ταπεινούς) ως αντικείμενο του δεκτέον. Αλλιώς θα εξυπηρετούσε να έχουμε προσωπική σύνταξη: ᾧ ταπεινὸς δεκτέος (το οποίο είναι εφάμιλλο μετρικώς). Θα με ενδιέφερε η γνώμη σας.

ΥΓ Δεν εισηγούμαι διόρθωση του στίχου, ειδικά αν δεν υποστηρίζεται από την παράδοση. Κατανοώ πως εύκολα μπορεί να αλλοιωθεί η συντακτική ακρίβεια, είτε για λόγους μετρικούς είτε λόγω εξασθενημένης γλωσσικής αίσθησης του ποιητή (αλλά και του ακροατή-πιστού), πολλώ μάλλον μέσα στην ποιητική πυκνότητα ενός στίχου. Απλώς προσπαθώ να τον καταλάβω. Ευχαριστώ!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Βλ. σελ. 24

tapeinoi.jpg

ὅπου στό

ᾧ ταπεινοὶ δεκτέοι.
______________________________

Σημ. Κάποτε οἱ Ναοί ἄς προμηθευτοῦν τό Νέο Τριῴδιο...
______________________________

Ἐνῶ ὁ μακαριστός π. Παῦλος

ᾧ ταπεινούς δεκτέον.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Βλ. σελ. 24

View attachment 122127

ὅπου στό

ᾧ ταπεινοὶ δεκτέοι.
______________________________

Σημ. Κάποτε οἱ Ναοί ἄς προμηθευτοῦν τό Νέο Τριῴδιο...
______________________________

Ἐνῶ ὁ μακαριστός π. Παῦλος

ᾧ ταπεινούς δεκτέον.
Ευχαριστώ πολύ!
 
Top