«Συνεπτυγμένος ρυθμός» και ψαλμωδία

dimitris

Παλαιό Μέλος
#21
Πρέπει ο άνθρωπος να προσπαθεί για το καλύτερο.
Ο ψάλτης πρέπει να είναι και μουσικός γενικά.
Μπορεί να τελειώσει σε άριστο ψάλτη π.χ. στον Πρίγγο και να τα μάθει άριστα, αλλά καλό είναι να πάει μετά στο ωδείο να πάρει πτυχίο, να προχωρήσει σε μαθήματα αρμονίας. Φυσικά θα ψέλνει όπως έμαθε απ΄τον Πρίγγο αλλά δεν θα υστερεί σε γνώσεις από μουσικούς της ευρωπαϊκής.
Καλό είναι από μικρός να μαθαίνει και κάποιο όργανο. Μπορεί να του χρειαστεί ή όχι αλλά εξασκούνται χιλιάδες νευρώνες του εγκεφάλου.
Οι γονείς επιβάλλουν τη μάθηση περισσοτέρων ξένων γλωσσών και άλλων εξωσχολικών μαθημάτων και αδιαφορούν για τη μουσική παιδεία.
Οι αρχαίοι την είχαν μαζί με τα μαθηματικά στα πρωτεύοντα μαθήματα.
Γιαυτό και τα παιδιά σήμερα αρχίζουν μουσική ή όργανο και μετά τα παρατάνε.
Όλα αρπακόλλα χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Παλαιότερα έδιναν σημασία στο παραμικρό.
Μου έχει τύχει δύο φορές σε αναλόγια μεγάλων ψαλτών να ξεφύγουν λίγο (όλοι το παθαίνουν) σε φθορά τη μία και χρόα την άλλη και να τα ακούσουν από γεροντότερους μουσικούς που καθόντουσαν συνήθως πίσω από το ψαλτήρι.
Τα παιδιά έχουν τεράστιες δυνάμεις αλλά χρειάζονται και λίγο ενδιαφέρον και ενθάρρυνση ή και σπρώξιμο.
Σε μεγαλύτερες ηλικίες εάν κάποιος εκδηλώσει το ενδιαφέρον να μάθει βυζαντινή μουσική τα πράγματα δυσκολεύουν και φυσικά δεν μιλάμε και για παράλληλη ευρωπαϊκή.
 
#22
Ἀναρωτιεμαι, ἐὰν στὰ παλαίοτερα καὶ πιὸ ἔντεχνα μελη, δὲν εἶναι ad libitum, δηλαδὴ στὴν διάκριση τοῦ ἑρμηνευτῆ, ἀλλὰ κάτι σὰν αὐτὸ περίπου ποῦ σπᾶνε τὸ κεφάλι τους στην Δύση νὰ κάνουν τὸν 20ὸ αἰῶνα, ἐπηρεασμένοι βέβαια ἀπὸ τὶς ἔντεχνες ἀνατολικὲς καὶ ἄπωανατολικὲς μουσικές: συνθέσεις "καταγεγραμμένου αὑτοσχεδιασμοῦ" ὅπου ὅχι μόνο ὁ ῥυθμὸς ἀλλὰ καὶ τὸ μέτρο ἀλλάζουν 1) "ἀπρόβλεπτα" 2) σὰν τὸ μέτρο νὰ εἶναι... μικροτονικό, δηλ. πολὺ πιὸ εὔκαμπτο ἀπὸ τὰ 3/4 ἢ τὰ 9/8 λ.χ. καὶ "τέταρτη διάσταση" τῆς μουσικῆς.
 
#23
Δεν εχει σημασια το πού θα το χρησιμοποιήσετε ή το τι θα κάνετε, αλλά ποιες ειναι οι προυποθεσεις για την απόκτησή του.

Να δωσω ενα αντιστοιχο παραδειγμα: εαν καποιος θελει να παρει πτυχιο στην κλασική φιλολογια, θα πρεπει να εξεταστει, μεταξυ αλλων, σε λατινικά, σε ιστορια, σε φιλοσοφια, σε ψυχολογια, σε παιδαγωγικα κλπ. Δεν μπορει να πει "Εγω φιλολογος για να κανω ιδιαιτερα στο γυμνασιο θελω να γινω, τι να την κανω την ψυχολογια;;".

Μην κοιτατε το εαν θα σας χρειαστει, αλλα το οτι ειναι υποχρεωτικο σαν μαθημα για την αποκτηση του πτυχιου.
Ειναι σαν να λεει καποιος: "Εγω αριστερος ψαλτης ειμαι, δεν εξεταζομαι σε χερουβικα, δεν μου χρειαζονται."
ναι συμφωνω ομως πρεπει να σε κοβουν εντελως αν δεν τον ξερεις η απλα να παιρνεις ενα λιαν καλος αντι για αριστα?
 
#24
Μήπως ἐν τέλει ἡ δυτικὴ ("κλασσικὴ") μουσικὴ παίρνει τὴν θέση τῆς κοσμικῆς ("ἐξωτερικῆς") μουσικῆς; Προσθ. ἐξ οὖ καὶ τὰ περὶ μέτρων. Ἁπὸ τὸν καιρὸ τοῦ Ἀριστόξενου, σύμφωνα τουλάχιστον μὲ τὸν Μπώντ-Μποβύ, κάποια μέτρα, λ.χ. ὁ τρίσημος ("συρτός, καλαματιανός") ἀπορριπτονται ὡς χορευτικὰ καὶ μὴ ἁρμόζοντα στὴν ἀπόδοση ποιητικοῦ κειμένου - εἶναι σὰν νὰ λέμε ὅτι τὸ μπουζοῦκι καὶ ὁ ζουρνᾶς δὲν ταιριάζουν στὶς συναυλίες. Οκ; Δηλ. ἡ ἔντεχνη μουσικὴ ἔχει πιὸ λεπταίθητη κατανομὴ τοῦ χρόνου, καὶ κυρίως ὄχι χορευτική. Αὐτὸ ὅμως δὲν εἶναι τελείως ἀλήθεια!!!!!!!! Τώρα:: τὰ μέτρα τῆς Δύσης εἶναι κατὰ βάσιν χορευτικά. Ὁπότε λέω, τὸ βασικὸ πρόβλημα εἶναι ἡ σχέση ἐκκλησιαστικῆς καὶ κοσμικῆς μουσικῆς. Ἐπειδὴ ὑπάρχει μιὰ κάποια δυσκολία σὲ αὐτὴν τὴν σχέση, ἐκεῖ ἔρχεται τὸ θέμα τῆς δυτικῆς ἁρμονίας. Τὸ ὅτι ζοῦμε σὲ ἐποχὲς παντοκρατορίας τῆς Δύσης εἶναι δευτερεῦον. Τὰ παραπάνω εἶναι μιὰ ὑπόθεση. Δηλ: ἂν ἦταν ἁρμονικὴ ἡ σχέση κοσμικῆς καὶ ἐκκλησιατικῆς μουσικῆς, δὲν θὰ ὑπῆρχε πρόβλημα μὲ τὴν σχέση ἀνατολικῆς καὶ δυτ. μουσικῆς.
Νὰ δωσω ἕνα παραδειγμα. Ἂς ποῦμε ὑπάρχει σχολὴ ψαλτῶν στὸ Βυζάντιο, στὴν Κωνσταντινούπολη, ἐπὶ Βασιλείου τοῦ Βουλγαροκτόνου (+- 1000 μ.Χ. ). Λένε στὸν μαθητή: "γιὰ νὰ συμπληρώσῃς τὴν ἐκπαίδευσή σου θὰ μάθῃς ὑποχρεωτικὰ καὶ ἕνα ὄργανο, καὶ ἂς μὴν περιλαμβάνεται στὰ μελλοντικά σου καθήκοντα. Ὅμως θὰ πᾷς ἀπέναντι στὴν φράγκικη συνοικία τοῦ Γαλατᾶ νὰ τὸ μάθῃς, ὄχι ἀλλοῦ". Ῥωτάει αὐτός: "γιατὶ στὸν Γαλατᾶ δάσκαλε, καὶ ὄχι στὸ χωριό μου ποὺ παίζουνε γκάιντα ἢ στὴν Πόλη ποὺ παίζουνε τὸν ταμπουράν"; -"Γιατὶ ἐσὺ σὰν ψάλτης δὲν πρέπει, θεωρητικά, νὰ ἀκουμπᾷς ὄργανα. Τὸ μὴ χεῖρον βέλτιστον εἶναι νὰ μαθῃς λοιπὸν ἕνα ὄργανο ποὺ ἀποκλείεται νὰ μπῆ στὴν ἐκκλησία, λ.χ. φαγκότο".
 
Last edited:
#25
........................................................... Ἁπὸ τὸν καιρὸ τοῦ Ἀριστόξενου, σύμφωνα τουλάχιστον μὲ τὸν Μπώντ-Μποβύ, κάποια μέτρα, λ.χ. ὁ τρίσημος ("συρτός, καλαματιανός") ................................................................".
Καλημέρα!
κ. Κωσταντή, με τρίσιμο ρυθμό μετράμε "τα Κλέφτικα" ενώ "ο Καλαματιανός είναι 7σημος"!
 
#26
Καλημέρα!
κ. Κωσταντή, με τρίσιμο ρυθμό μετράμε "τα Κλέφτικα" ενώ "ο Καλαματιανός είναι 7σημος"!
Συγγνώμη, ἔχετε δίκιο, μέρδεψα τὸν ἀρχ. "πίτριτο" μὲ τὸν τρίσημο καὶ τἄκανα θάλασσα. Τέλος πάντων ὁ κ. Μπωβὺ (+) λέει
ὅτι καὶ στὴν ἀρχαιότητα ὑπῆρχαν ῥυθμοὶ σὰν τοὺς δημοτικούς μας χορευτικοὺς σὲ περιττὰ μέτρα καὶ ὅτι ἄρεσαν στὸν Πίνδαρο.
Προσθήκη: https://naxioimelistes.blogspot.com/2019/02/blog-post_ https://www.academia.edu/38546079/Η...μού_στην_Εκκλησιαστική_Βυζαντινή_Μουσική_v1_3
[...] ἐπίτριτος, δηλ. ὁ ἔχων λόγο 4/3, τουτέστιν ἑπτάσημος, ὃς εἶναι συνηθέστατος
ἐν τῇ δημώδει ποιήσει, ἀλλὰ ἐντελῶς ξένος εἰς τὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσική [Δ. Ἀνδριώτης].
 
Last edited:

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
#27
ἕνα ὄργανο ποὺ ἀποκλείεται νὰ μπῆ στὴν ἐκκλησία, λ.χ. φαγκότο
Το φαγκοτο και ολα τα ευρωπαικα οργανα ειναι πολυ μεταγενεστερα, δημιουργηθηκαν γυρω στον 16ο αιωνα... Αυτο που σκεφτεσαι σαν "δυτικη μουσικη" αναπτυσεται μετα το 1700, η δυτικη μεσαιωνικη μουσικη μεχρι τοτε δεν διαφερει πολυ απο τα καθ ημας, τοσο σε οργανα οσο και σε ρυθμους... Η μεν εκκλησιαστικη με το αυστηρο γρηγοριανο μελος η δε κοσμικη με τους τροβαδουρους και την Αρς Νοβα, με ελαχιστα οργανα και φωνες, ειναι βιοι παραλληλοι με την ανατολικη μουσικη...
 
#28
Μπράβο! Αὐτὸ λέω (ὑποψιάζομαι) καὶ ἐγὼ τόσον καιρό... ὅτι ἡ ἐκκλησιαστική μας μουσικὴ εἶναι μεσαιωνική, καὶ αὐτὸ βέβαια περιλαμβάνει καὶ τὴν ἀρχαία! Ἀλλά, σὲ μᾶς ἐκκλησιαστικὸ ὄργανο λ. χ. (ἡ ὕδραυλις καὶ τὰ παρεπομενά της) δὲν ὑπῆρχε, στὴν Ἁγιὰ Σοφιὰ καὶ τοὺς ναούς. 'Υπῆρχε κατὰ κόρον στὸ Παλάτι. Στὴν Δύση ὅμως φαίνεται (ἴσως ἀπὸ κάποιον ἐπαρχιωτισμὸ καὶ νεοπλουτισμὸ) δὲ κράτησαν αὐτὴν τὴν αὐστηρὴ ἀπαγόρευση ποὺ κρατήσαμε ἐμεῖς. Τώρα γιὰ τον ῥυθμὸ ποὺ εἶναι τὸ θέμα μας: μοὔρχεται στὸν νοῦ τὸ ἑξῆς πασίγνωστο ἀπὸ τὴν Ποιητικὴ https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=76&page=3 τοῦ Ἀριστοτέλη.

τό τε μέτρον ἐκ τετραμέτρου ἰαμβεῖον ἐγένετο. τὸ μὲν γὰρ πρῶτον τετραμέτρῳ ἐχρῶντο διὰ τὸ σατυρικὴν καὶ ὀρχηστικωτέραν εἶναι τὴν ποίησιν, λέξεως δὲ γενομένης αὐτὴ ἡ φύσις τὸ οἰκεῖον μέτρον εὗρε· μάλιστα γὰρ λεκτικὸν τῶν μέτρων τὸ ἰαμβεῖόν ἐστιν· σημεῖον δὲ τούτου, πλεῖστα γὰρ ἰαμβεῖα λέγομεν ἐν τῇ διαλέκτῳ τῇ πρὸς ἀλλήλους, ἑξάμετρα δὲ ὀλιγάκις καὶ ἐκβαίνοντες τῆς λεκτικῆς ἁρμονίας.

Τὸ ἰαμβικὸ μέτρο εἶναι ἂν δὲν ἀπατῶμαι ζυγὸ πουμ-πάμ, πουμ-πάμ... ὁπότε τί γίνεται, παραδόξως στὴν Δύση ἔχουν κυρίως ζυγὰ μέτρα, καὶ αὐτὸ θὰ ταιριαζε μὲ τὴν ἰδέα: -Κοίταξε μάστορα, ἐδῷ εἶναι ἐκκλησία ὅπότε δὲν θὰ μοῦ βάλεις ὄργανα, οὔτε χορευτικοὺς ῥυθμοὺς οὔτε... ζεϊμπέκικα καὶ καλαματιανούς. Θὰ ἔχεις ἕνα ἁπλὸ μέτρο καὶ ἡ μουσικὴ νὰ εἶναι ἀνεπαίσθητη.... ὁπότε ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἄποψη ταυτίζεται ἡ δυτικὴ αἴσθηση τοῦ μέτρου μὲ τὴν ἡμετέρα ἐκκλησιαστικὴ παραδόξως, ἢ μὴ παραδόξως. προσθ. Δηλ. νὰ εἶναι τόπον τινὰ κυρίως βάδην.
 
Last edited:
#29
Το φαγκοτο και ολα τα ευρωπαικα οργανα ειναι πολυ μεταγενεστερα, δημιουργηθηκαν γυρω στον 16ο αιωνα... Αυτο που σκεφτεσαι σαν "δυτικη μουσικη" αναπτυσεται μετα το 1700, η δυτικη μεσαιωνικη μουσικη μεχρι τοτε δεν διαφερει πολυ απο τα καθ ημας, τοσο σε οργανα οσο και σε ρυθμους... Η μεν εκκλησιαστικη με το αυστηρο γρηγοριανο μελος η δε κοσμικη με τους τροβαδουρους και την Αρς Νοβα, με ελαχιστα οργανα και φωνες, ειναι βιοι παραλληλοι με την ανατολικη μουσικη...
υγ. Γιὰ τὸ φαγκότο: ὑπῆρχαν οἱ πρόδρομοί του προσθ. ΙΣΩΣ.
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#30
Λίαν καλώς θα πάρεις αν τον ξέρεις λίαν καλώς, και καλώς αν τον κουτσοπείς για να πάρεις ένα πενταράκι χαριστικώς. Αλλά δεν μπορεί να μη τον ξέρεις καθόλου. Τότε δυστυχώς παίρνεις μηδέν και ξαναεξετάζεσαι. Βασικά δε φτάνεις καν στην τελική εξέταση γιατί δεν έχεις περάσει την τάξη..

Αν θεωρείτε ότι το δίπλωμα απευθύνεται σε χοράρχες και καθηγητές, τι σας κάνει να πιστεύετε ότι το πτυχίο είναι για όλους τους υπόλοιπους; Για όλους τους υπόλοιπους υπάρχει και το τίποτα, γι' αυτό άλλωστε δεν ζητιέται κανένας τίτλος αν είναι απλά για να πας να ψάλεις.
 
#31
Γιὰ τοὺς ὑποψηφίους πτυχιούχους λοιπόν: θὰ μποροῦσε νὰ λεχθῇ ὅτι στὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ καὶ ὅπου δὲν σημειώνεται ἀλλιῶς ἡ ῥυθμικὴ ἀγωγὴ εἶναι andante;
 
#34
οκ. Λοιπόν: ἀπὸ ὅ,τι ξεφυλλίζω, τὰ παλαιότερα κείμενα ἐπιμένουν ὅτι ἡ ἐκκλ. μουσικὴ βεβαίως ἔχει μέτρο. Ποιό εἶναι αὐτό; Ἁπάντηση, ἂν κατάλαβα καλά: ὁ χρόνος ποὺ μεσολαβεῖ ἀνάμεσα στὴν ἄρση καὶ τὴν θέση τοῦ χεριοῦ. Αὑτὸ δείχνει κάπως παράξενο. Ὅμως, σὲ ἕνα ἀρχαῖο κείμενο ποὺ δὲν κατονομάζω, περιγράφεται κάποιος ποὺ βαδίζει κρατῶντας ἕνα ῥαβδὶ καὶ σηκώνοντας καὶ κατεβάζοντάς το ἀκολουθῶντας μὲ τὸ χέρι ἀκριβῶς καὶ ἐκ παραλλήλου τὴν κίνηση τοῦ ἑνὸς ποδιοῦ καθῶς βαδίζει. Ἂν τὸν φανταστοῦμε νὰ δίνει τὴν ἄρση καὶ τὴν θέση μὲ τὸ ῥαβδὶ προπορευόμενος, ἐνῷ πίσω του ἀκολουθεῖ ὁ χορός, βαδίζοντας στὰ βήματά του, τότε ἔχουμε μεγάλη ἀκρίβεια σὲ αὐτὸν τὸν παράξενο ὁρισμό. Δὲν λέω ὅτι εἶναι ἀπὸ κεῖ (τὶς ἐξωτερικὲς πομπὲς) ποὺ προέρχεται ὁπωσδήποτε τὸ ἐκκλ. μέτρο, λέω ἁπλῶς ὅτι ὑπὸ προϋποθέσεις αὐτοἰ οἰ σωματικοὶ ὁρισμοὶ δύνανται νὰ ἔχουν ἀκρίβεια.
 
#35
Λίαν καλώς θα πάρεις αν τον ξέρεις λίαν καλώς, και καλώς αν τον κουτσοπείς για να πάρεις ένα πενταράκι χαριστικώς. Αλλά δεν μπορεί να μη τον ξέρεις καθόλου. Τότε δυστυχώς παίρνεις μηδέν και ξαναεξετάζεσαι. Βασικά δε φτάνεις καν στην τελική εξέταση γιατί δεν έχεις περάσει την τάξη..

Αν θεωρείτε ότι το δίπλωμα απευθύνεται σε χοράρχες και καθηγητές, τι σας κάνει να πιστεύετε ότι το πτυχίο είναι για όλους τους υπόλοιπους; Για όλους τους υπόλοιπους υπάρχει και το τίποτα, γι' αυτό άλλωστε δεν ζητιέται κανένας τίτλος αν είναι απλά για να πας να ψάλεις.
μηπως υπερβαλεις φιλε μου?αν εχεις τον θεο σου βρες μου εναν στο παρακατω βιντεο ο οποιος μετραει.ειτε απλο ειτε συνεπτυγμενο!και νομιζω οτι ολοι πηραν πτυχιο.
 
#36
μηπως υπερβαλεις φιλε μου?αν εχεις τον θεο σου βρες μου εναν στο παρακατω βιντεο ο οποιος μετραει.ειτε απλο ειτε συνεπτυγμενο!και νομιζω οτι ολοι πηραν πτυχιο.
και σημειοτεον στην επιτροπη κεσετζης και ντραβανογλου.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#37
τι σημασία έχει το πώς διεξήχθη μια εξέταση; με τους άλλους συγκρινόμαστε ή με κάποια διαχρονικά στάνταρτς;

υπερβολή εγώ θεωρώ το να θεωρούμε υπερβολή το μέτρημα και να το καταργούμε!
 
#38
Δὲν ὑπάρχει ἕνα κάποιο ἔλλειμμα στὶς ψηλὲς συχνότητες στοὺς ψάλλοντες στὸ βίντεο; Φυσικὰ αὐτὸ σχετίζεται (καὶ εἶναι κατανοητὸ αὐτὸ) μὲ τὶς συγκυρίες.
 
#39
...ὑπάρχει στὴν φυσικὴ τὸ λεγόμενο φαινόμενο Ντόπλερ. Ὅταν ἕνα σῶμα ἀπομακρύνεται ἀπὸ τὸν ἀκροατή, ὅσο πιὸ γρήγορα ἀπομακρύνεται, τόσο ὀξύτερος εἶναι ὁ ἦχος. Τί γίνεται λοιπόν: ἂς ποῦμε ὅτι ψέλνουν δύο, ὁ ἕνας ἱσοκρατεῖ καὶ ὁ ἄλλος πιάνει πολὺ ψηλότερους φθόγγους. Ὁ δεύτερος ἔχει καὶ γρηγορότερο ῥυθμὸ ἀπὸ τὸν πρῶτο. Τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ στὴν δυτ. μουσικὴ καὶ ὅλες, ἂς ποῦμε ὁ πρῶτος παίζει... φαγκότο καὶ πάλι, ὁ δεύτερος πίκκολο φλάουτο. Τὸ φλάουτο σὰν πιὸ ὀξὺ ἀκούγεται καὶ πιὸ ταχύ, ὅμως πᾶμε τώρα στὸ βασικό. Ἂν ὁ δυτ. μαέστρος εἶναι ἀτζαμής, βλέπει στὸ χαρτὶ δύο παράλληλες μελῳδικὲς γραμμὲς ποὺ ἔχουν τὸ ἴδιο μέτρο, λ.χ. 4/4, καὶ τοὺς βάζει νὰ παίζουν τελείως ἱσόχρονα. Δὲν εἶναι ἔτσι ὅμως. Τὸ φαγκότο καὶ τὸ φλάουτο εἶναι σὰν ἕνας χονδρὸς κύριος ποὺ περπατᾷ μὲ ἕνα ζωηρὸ παιδί, γιὰ νὰ συμπέσουν τὸ παιδί κάνει ἔως καὶ κύκλους γύρω ἀπὸ τὸν κύριο. Μὲ ἄλλα λόγια, ὁ ῥυθμὸς εἶναι καὶ μιὰ παράμετρος τοῦ ἤχου, συνυφασμένη μὲ τὸ ὕψος.

Ἅν τώρα ὁ ἀτζαμὴς μαέστρος ποὺ θέλει νὰ τοὺς βάλῃ νὰ συμπέσουν βῆμα-βῆμα μὲ τὸ ζόρι, ἔρθῃ καὶ κάνει βυζαντινὴ μουσική, θὰ ἔχει καὶ πάλι τὴν τάση νὰ βάλῃ τοὺς ψάλτες νὰ ψέλνουν "ὅπως λέει τὸ χαρτί". Ἁλλὰ ἀπὸ τὰ διαστήματα ποὺ προτείνει ὁ Χρύσανθος, καὶ παλαιότερες ἡχογραφήσεις λ.χ. Στανίτσα, Πρίγγου, ἐγὼ τουλάχιστον νομίζω πὼς ἀκούω αὐτὴν τὴν σύναψη ὕψους καὶ ῥυθμοῦ, θὰ ἔλεγα μάλιστα πὼς τὰ διαστήματα τοῦ Χρύσανθου τὴν προβλέπουν. Γιατὶ ὁ Χρύσανθος λέει: ὅταν βάζουμε μπρὸς τὸ μηχάνημα πιάνουμε πρώτη (Δι) μετὰ δευτέρα (Κε=9/8 Δι) καὶ μετὰ τρίτη ὄχι ὅπως οἱ δυτικοὶ (αὐτὸ γράφει - 10/9 Κε) ἀλλὰ πιὸ μαλακά, Ζω=12/11 Κε. Σὰν νὰ λέει ὅτι τὸ ὕψος ἀνεβαίνοντας εἶναι ἕνα δεύτερο μοτὲρ ποὺ πρέπει νὰ λαμβάνεται ὑπόψιν, διότι συμπληρώνει τὸ μοτὲρ τῆς διαδοχῆς τῶν φθόγγων καὶ πρέπει τὰ δύο νὰ συμπίπτουν.
 
Last edited:
Top