Συγνώμη για την παρέμβαση. Το αντίθετο συμβαίνει. Ο ήχος που αντιλαμβάνεται ακίνητος ακροατής είναι τόσο οξύτερος, του πραγματικά παραγομένου απο κάποιο αντικείμενο,όσο μεγαλύτερη η ταχύτητα του αντικειμένου πού πλησιάζει πρός αυτόν και αντίστροφα είναι βαθύτερος οταν απομακρύνεται από αυτόν το αντικείμενο....ὑπάρχει στὴν φυσικὴ τὸ λεγόμενο φαινόμενο Ντόπλερ. Ὅταν ἕνα σῶμα ἀπομακρύνεται ἀπὸ τὸν ἀκροατή, ὅσο πιὸ γρήγορα ἀπομακρύνεται, τόσο ὀξύτερος εἶναι ὁ ἦχος. Τί γίνεται λοιπόν: ἂς ποῦμε ὅτι ψέλνουν δύο, ὁ ἕνας ἱσοκρατεῖ καὶ ὁ ἄλλος πιάνει πολὺ ψηλότερους φθόγγους. Ὁ δεύτερος ἔχει καὶ γρηγορότερο ῥυθμὸ ἀπὸ τὸν πρῶτο. Τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ στὴν δυτ. μουσικὴ καὶ ὅλες, ἂς ποῦμε ὁ πρῶτος παίζει... φαγκότο καὶ πάλι, ὁ δεύτερος πίκκολο φλάουτο. Τὸ φλάουτο σὰν πιὸ ὀξὺ ἀκούγεται καὶ πιὸ ταχύ, ὅμως πᾶμε τώρα στὸ βασικό. Ἂν ὁ δυτ. μαέστρος εἶναι ἀτζαμής, βλέπει στὸ χαρτὶ δύο παράλληλες μελῳδικὲς γραμμὲς ποὺ ἔχουν τὸ ἴδιο μέτρο, λ.χ. 4/4, καὶ τοὺς βάζει νὰ παίζουν τελείως ἱσόχρονα. Δὲν εἶναι ἔτσι ὅμως. Τὸ φαγκότο καὶ τὸ φλάουτο εἶναι σὰν ἕνας χονδρὸς κύριος ποὺ περπατᾷ μὲ ἕνα ζωηρὸ παιδί, γιὰ νὰ συμπέσουν τὸ παιδί κάνει ἔως καὶ κύκλους γύρω ἀπὸ τὸν κύριο. Μὲ ἄλλα λόγια, ὁ ῥυθμὸς εἶναι καὶ μιὰ παράμετρος τοῦ ἤχου, συνυφασμένη μὲ τὸ ὕψος.
Ἅν τώρα ὁ ἀτζαμὴς μαέστρος ποὺ θέλει νὰ τοὺς βάλῃ νὰ συμπέσουν βῆμα-βῆμα μὲ τὸ ζόρι, ἔρθῃ καὶ κάνει βυζαντινὴ μουσική, θὰ ἔχει καὶ πάλι τὴν τάση νὰ βάλῃ τοὺς ψάλτες νὰ ψέλνουν "ὅπως λέει τὸ χαρτί". Ἁλλὰ ἀπὸ τὰ διαστήματα ποὺ προτείνει ὁ Χρύσανθος, καὶ παλαιότερες ἡχογραφήσεις λ.χ. Στανίτσα, Πρίγγου, ἐγὼ τουλάχιστον νομίζω πὼς ἀκούω αὐτὴν τὴν σύναψη ὕψους καὶ ῥυθμοῦ, θὰ ἔλεγα μάλιστα πὼς τὰ διαστήματα τοῦ Χρύσανθου τὴν προβλέπουν. Γιατὶ ὁ Χρύσανθος λέει: ὅταν βάζουμε μπρὸς τὸ μηχάνημα πιάνουμε πρώτη (Δι) μετὰ δευτέρα (Κε=9/8 Δι) καὶ μετὰ τρίτη ὄχι ὅπως οἱ δυτικοὶ (αὐτὸ γράφει - 10/9 Κε) ἀλλὰ πιὸ μαλακά, Ζω=12/11 Κε. Σὰν νὰ λέει ὅτι τὸ ὕψος ἀνεβαίνοντας εἶναι ἕνα δεύτερο μοτὲρ ποὺ πρέπει νὰ λαμβάνεται ὑπόψιν, διότι συμπληρώνει τὸ μοτὲρ τῆς διαδοχῆς τῶν φθόγγων καὶ πρέπει τὰ δύο νὰ συμπίπτουν.
Ετσι λειτουργούν και τα ραντάρ της τροχαίας και μάς γράφουν. Στέλνουν εναν ηχο μιας συχνόυητας αυτός αντανακλάται στο αυτοκίνητο και όσο πιο γρηγορα παμε τόσο πιο οξύς ο ηχος πού λαμβάνεται και την παθαινουμε.
Last edited: