Γιατί όχι; Στα παπαδικά μέλη υπάρχουν και τα ν (γορθμικόν & πελασγικόν), υπάρχουν και τα χ, υπάρχουν σπανίως και τα ενδόφωνα. Επίσης, τα ενδιάμεσα μ μπαίνουν πολλές φορές για να χωρίσουν γειτονικές λέξεις που απαντώνται τα ίδια φωνήεντα, πχ «Κύριε ελέησον», μετά το «Κύριε» κλείνει ελαφρώς το στόμα, χωρίς απαραίτητα να ακουμπάει, προκειμένου να ξεχωρίσουν οι λέξεις. Στην άρθρωση που αναφέρω παραπάνω, πάντως, εννοώ κυρίως τη διάκριση των φωνηέντων, που πρέπει να είναι αισθητή (αν και όχι τόσο στημμένη όπως πχ στον Περιστέρη).Θα ήθελα να ρωτήσω τα αγαπητά μέλη κι εγώ με τη σειρά μου αν η καθαρή άρθρωση συνδυάζεται με τα μ (π.χ. Αι νει (μ) ει ει τε ε(μ) ε) που ακούμε πολύ συχνά από τους μεγάλους πατριαρχικούς Ψάλτες
Μιλάμε για άλλο πράγμα. Εν προκειμένω αναφέρθηκα στην άρθρωση, που πρέπει να είναι καθαρή προκειμένου να γίνεται σαφής ο λόγος. Πάντως, επί της συγκεκριμένης παρατηρήσεως, και το παπαδικό μέλος διάλογος μουσικών φράσεων είναι και δεν πρέπει να χάνεται η αίσθηση αυτή.Αὐτὸ ἰσχύει καὶ γιὰ τὰ παπαδικὰ μέλη ἢ ἀναφέρονται πρωτίστως στὰ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ μέλη, ὅπου ὑπάρχει λόγος ὀργανωμένος καὶ ὄχι 8-9 λέξεις μιᾶς ἀράδας ἑνὸς ψαλμικοῦ στίχου; Ἑκτὸς κι ἄν πρόκειται νὰ καθιερωθεῖ ἡ ἀντιφωνικὴ μετὰ στίχων σύντομη ψαλμώδηση τοῦ κοινωνικοῦ στίχου ὡς διάψαλμα.
Γιατί όχι; Στα παπαδικά μέλη υπάρχουν και τα ν (γορθμικόν & πελασγικόν), υπάρχουν και τα χ, υπάρχουν σπανίως και τα ενδόφωνα. Επίσης, τα ενδιάμεσα μ μπαίνουν πολλές φορές για να χωρίσουν γειτονικές λέξεις που απαντώνται τα ίδια φωνήεντα, πχ «Κύριε ελέησον», μετά το «Κύριε» κλείνει ελαφρώς το στόμα, χωρίς απαραίτητα να ακουμπάει, προκειμένου να ξεχωρίσουν οι λέξεις. Στην άρθρωση που αναφέρω παραπάνω, πάντως, εννοώ κυρίως τη διάκριση των φωνηέντων, που πρέπει να είναι αισθητή (αν και όχι τόσο στημμένη όπως πχ στον Περιστέρη).
Μιλάμε για άλλο πράγμα. Εν προκειμένω αναφέρθηκα στην άρθρωση, που πρέπει να είναι καθαρή προκειμένου να γίνεται σαφής ο λόγος. Πάντως, επί της συγκεκριμένης παρατηρήσεως, και το παπαδικό μέλος διάλογος μουσικών φράσεων είναι και δεν πρέπει να χάνεται η αίσθηση αυτή.
Μουσικὲς φράσεις μακρὲς ὅμως ποὺ ἀφοροῦν σὲ λίγες λέξεις, μὲ τὴν ἐπανάληψη τῶν ἰδίων φωνηέντων συνεχὴ, ὁπότε ἡ διάκρισή τους μὲ τὸν τρόπο, ποὺ ἡ συνάδελφος μᾶλλον ἀναρωτήθηκε, δὲν εἶναι ἀπαραίτητη.
Στὰ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ φυσικὰ ἡ διακριτὴ ἄρθρωση εἶναι βασική, χωρὶς φυσικὰ τὴν ἐπιτήδευση τῶν ὡδειοθρεμμένων.
Και που την μάθανε την άρθρωση αδελφέ πολύ μου αγαπητέ;υπάρχει λ παχύ και σ παχύ στην επίσημη ελληνική γλώσσα όπως τα προφέρουνε κατά πόλη και σαλανίκη μεριά ,που μάθανε την σωστή -διαφραγματική αναπνοή ,που ψάλλουν πολλοί με την μύτη ;εμείς οι <<ωδειοθρεμμένοι>>που είχαμε όμως και μεγάλους δασκάλους όπως εγώ τον Θ.Χατζηθεοδώρου που με είχε επαινέσει που έκανα κλασσικό τραγούδι και μάθαμε πέντε πράγματα για την λειτουργία της φωνής και ξεστραβωθήκαμε ,και έρχεστε τώρα όλοι εσείς και :τυφλός τυφλόν οδηγεί αμφότεροι εις λάκον πεσούνται!!!
Και που την μάθανε την άρθρωση αδελφέ πολύ μου αγαπητέ;υπάρχει λ παχύ και σ παχύ στην επίσημη ελληνική γλώσσα όπως τα προφέρουνε κατά πόλη και σαλανίκη μεριά ,που μάθανε την σωστή -διαφραγματική αναπνοή ,που ψάλλουν πολλοί με την μύτη ;εμείς οι <<ωδειοθρεμμένοι>>που είχαμε όμως και μεγάλους δασκάλους όπως εγώ τον Θ.Χατζηθεοδώρου που με είχε επαινέσει που έκανα κλασσικό τραγούδι και μάθαμε πέντε πράγματα για την λειτουργία της φωνής και ξεστραβωθήκαμε ,και έρχεστε τώρα όλοι εσείς και :τυφλός τυφλόν οδηγεί αμφότεροι εις λάκον πεσούνται!!!
Φυσικά και είναι απαραίτητη η διάκριση των φωνηέντων! Από σημερινή ανάρτηση εδώ βλέπουμε το Ναυπλιώτη να εφαρμόζει πολύ μελετημένες πρακτικές στη χρήση των φωνηέντων. Ο Παναγιωτίδης επίσης, κατά το Δεβρελή, είχε πολύ πιο άνετο το φωνήεν ι στα ψηλά, γι' αυτό και στα «Τριάδι» ανέβαινε με το ι και μετά έβαζε το α, που σημαίνει ότι επεμελείτο με λεπτομέρεια το ψάλσιμό του.Μουσικὲς φράσεις μακρὲς ὅμως ποὺ ἀφοροῦν σὲ λίγες λέξεις, μὲ τὴν ἐπανάληψη τῶν ἰδίων φωνηέντων συνεχὴ, ὁπότε ἡ διάκρισή τους μὲ τὸν τρόπο, ποὺ ἡ συνάδελφος μᾶλλον ἀναρωτήθηκε, δὲν εἶναι ἀπαραίτητη.
Στὰ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ φυσικὰ ἡ διακριτὴ ἄρθρωση εἶναι βασική, χωρὶς φυσικὰ τὴν ἐπιτήδευση τῶν ὡδειοθρεμμένων.
Γιατί όχι; Στα παπαδικά μέλη υπάρχουν και τα ν (γορθμικόν & πελασγικόν), υπάρχουν και τα χ, υπάρχουν σπανίως και τα ενδόφωνα. Επίσης, τα ενδιάμεσα μ μπαίνουν πολλές φορές για να χωρίσουν γειτονικές λέξεις που απαντώνται τα ίδια φωνήεντα, πχ «Κύριε ελέησον», μετά το «Κύριε» κλείνει ελαφρώς το στόμα, χωρίς απαραίτητα να ακουμπάει, προκειμένου να ξεχωρίσουν οι λέξεις. Στην άρθρωση που αναφέρω παραπάνω, πάντως, εννοώ κυρίως τη διάκριση των φωνηέντων, που πρέπει να είναι αισθητή (αν και όχι τόσο στημμένη όπως πχ στον Περιστέρη).
Μουσικὲς φράσεις μακρὲς ὅμως ποὺ ἀφοροῦν σὲ λίγες λέξεις, μὲ τὴν ἐπανάληψη τῶν ἰδίων φωνηέντων συνεχὴ, ὁπότε ἡ διάκρισή τους μὲ τὸν τρόπο, ποὺ ἡ συνάδελφος μᾶλλον ἀναρωτήθηκε, δὲν εἶναι ἀπαραίτητη.
Στὰ εἱρμολογικὰ καὶ στιχηραρικὰ φυσικὰ ἡ διακριτὴ ἄρθρωση εἶναι βασική, χωρὶς φυσικὰ τὴν ἐπιτήδευση τῶν ὡδειοθρεμμένων.
Ξέρω κι εγώ; Δεν υπάρχουνε; Οι ντοπιολαλιές όλης της Βορείου Ελλάδος δεν περιλαμβάνουν τα σύμφωνα αυτά παχιά; Πώς ορίζεται η «επίσημη ελληνική γλώσσα», θεωρητικά και εργαστηριακά; Η δημοτική, για παράδειγμα, δεν προσπάθησε να συστηματοποιήσει την ήδη υπαρκτή απλοποίηση της γλώσσας; Ακόμη, υποστηρίζετε ότι ο Ναυπλιώτης δεν ήτανε διαφραγματικός; Ξανακούστε τον.Και που την μάθανε την άρθρωση αδελφέ πολύ μου αγαπητέ;υπάρχει λ παχύ και σ παχύ στην επίσημη ελληνική γλώσσα όπως τα προφέρουνε κατά πόλη και σαλανίκη μεριά ,που μάθανε την σωστή -διαφραγματική αναπνοή ,που ψάλλουν πολλοί με την μύτη ;εμείς οι <<ωδειοθρεμμένοι>>που είχαμε όμως και μεγάλους δασκάλους όπως εγώ τον Θ.Χατζηθεοδώρου που με είχε επαινέσει που έκανα κλασσικό τραγούδι και μάθαμε πέντε πράγματα για την λειτουργία της φωνής και ξεστραβωθήκαμε ,και έρχεστε τώρα όλοι εσείς και :τυφλός τυφλόν οδηγεί αμφότεροι εις λάκον πεσούνται!!!
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=28422&page=8Και που την μάθανε την άρθρωση αδελφέ πολύ μου αγαπητέ; ...που μάθανε την σωστή -διαφραγματική αναπνοή ,που ψάλλουν πολλοί με την μύτη;
Ενα μεγάλο ευχαριστώ γι'αυτο το λινκ! Δεν τον ήξερα κ' πραγματικά είναι φοβερός! Υπάρχουν άλλες ηχογραφήσεις του κ' βιογραφικά στοιχεία?
Ενα μεγάλο ευχαριστώ γι'αυτο το λινκ! Δεν τον ήξερα κ' πραγματικά είναι φοβερός! Υπάρχουν άλλες ηχογραφήσεις του κ' βιογραφικά στοιχεία?
Θαυμάσιος!!
Να'στε καλα για τα λινκ κ. Χριστίνα, αλλα αναφερόμουν στον π. Νικόλαο Μαυρόπουλο, ο Λ.Σφήκας είναι γνωστός.
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=28422&page=8
Ενα μεγάλο ευχαριστώ γι'αυτο το λινκ! Δεν τον ήξερα κ' πραγματικά είναι φοβερός! Υπάρχουν άλλες ηχογραφήσεις του κ' βιογραφικά στοιχεία?
Το πρώτο που θέλω να σας ρωτήσω εσάς προσωπικά είναι άν έχετε παρακολουθήσει μαθήματα κλασσικού τραγουδιού ή ορθοφωνίας ;εάν δεν έχετε στοιχεία της γνώσεως αυτής λυπάμαι αλλά δεν μπορούμε να διαλεχθούμε σοβαρά επί του θέματος ,σας ενημερώνω δε ότι η σπουδή της μονωδίας κατά το πρόγραμμα του υπουργείου απο το 1935 και 1955 (φεκ) αντιστοίχως είναι 10 έτη για την απόκτηση πτυχίου και 12 για το δίπλωμα εγώ δέ έκανα μεταπτυχιακό στην ακαδημία της santa cecilia di roma με ειδίκευση στην μουσική baroc και σας πληροφορώ γνωρίζω πολύ καλά την τεχνική της φωνής,τώρα γαι τις ντοπολαλιές όντως χρησιμοποιούν και παχιά σύμφωνα αλλά η επίσημος ελληνική προφορά είτε μας αρέσει είτε όχι είναι αυτή που ομιλείται στην Αθήνα και έτσι προφέρονται και τα αρχαία κείμενα ,τι να κανουμε τώρα !!Ο Ιάκωβος ο Ναυπλιώτης που τον αναφέρατε και τοοοσο έχει <<θεοποιηθεί>>όταν άκουσα τις πρωτόγονες ηχογραφήσεις του ειλικρινά μου ήρθε να κάνω εμετό!!!!αυτό είναι το περίφημο πατριαρχικόν ύφος;Θεε και κύριε !!οι χοτζάδες στην πόλη που τους άκουσα προσφάτως άδουν πολύ καλύτερα από πολλούς ψαλτάδες <<πατριαρχικούς >>και μή!!αυτή είναι η γνώμη μου και δεν την αλλάζω,ο καθένας βεβαίως έχει απόλυτο δικαίωμα να του αρεσει οτιδήποτε.Ξέρω κι εγώ; Δεν υπάρχουνε; Οι ντοπιολαλιές όλης της Βορείου Ελλάδος δεν περιλαμβάνουν τα σύμφωνα αυτά παχιά; Πώς ορίζεται η «επίσημη ελληνική γλώσσα», θεωρητικά και εργαστηριακά; Η δημοτική, για παράδειγμα, δεν προσπάθησε να συστηματοποιήσει την ήδη υπαρκτή απλοποίηση της γλώσσας; Ακόμη, υποστηρίζετε ότι ο Ναυπλιώτης δεν ήτανε διαφραγματικός; Ξανακούστε τον.
Αν είδατε, υποστήριξα τη διάκριση των φωνηέντων. Αυτό γίνεται και χωρίς τον τελείως ανοιχτό τρόπο που τα προφέρετε στην Αθήνα, το οποίο κατ' εμέ (που σημαίνει ότι εκφράζω καθαρά προσωπική άποψη) δίνει μια προκλητική χροιά στο ψάλσιμο. Και, επειδή ο λόγος είναι περί Πατριαρχείου και όχι γενικά περί του τι θεωρούμε ιδανική ψαλτική, γι' αυτό και προσπάθησα να περιγράψω το έθος εκεί. Δηλαδή, ο Χρύσανθος, που είχε παρακολουθήσει και μαθήματα φωνητικής και ορθοφωνίας, και που όταν έψαλλε δεν άνοιγε το στόμα του παραπάνω από ένα δάκτυλο (όπως κάνουν και όλοι οι παλαιοί ψάλτες), ήτανε λάθος για σας;
Αγαπητέ μου για πείτε μου πόσες περιπτώσεις ψαλτών υπάρχουν που έκαναν πραγματικά ολοκληρωμένες σπουδές στην δυτική ή ευρωπαϊκή μουσική όπως την αποκαλείται (εγώ την λέω παγκόσμια);οι περισσότεροι είναι ημιμαθείς με κάποια πασαλείμματα σολφέζ και λίγης φωνητικής άντε και λίγο πιανάκι!!Εγώ με πτυχίο ,δίπλωμα και μεταπτυχιακό στη Ρώμη στην μονωδία έχετε την εντύπωση πως δεν αντιλαμβάνομαι τα φωνητικά λάθη των ψαλτάδων που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ούτε να αναπνέουν σωστά και μου λέτε τώρα για <ύφος>>και διαστηματάκια κλπ όταν είναι (κάποιοι)ανυπόφοροι στα ώτα των δυστυχισμένων χριστιανών που τους ακούν ;που κακοποιούν κατ ΄έξιν και κατ επανάληψιν την δυσμοιρη Β.Μ.;το στόμα όταν δεν το ανοίξουμε αγαπητέ δεν βγαίνει η φωνή ,την πόρτα αν δεν την ανοίξουμε δεν μπαίνουμε μέσα ,το πόσο θα ανοίξει το στόμα εξαρτάται από την κατασκευή του κάθε ανθρώπου και απαιτεί πεπειραμένο δάσκαλο της μονωδίας ,όλα τα άλλα είναι ανεύθυνα τελεία και παύλα.http://analogion.com/forum/showthread.php?t=28422&page=8
Διαβάστε το μνμ 79, πρόκειται για δική μου αναφορά στα λεγόμενα του κ. Μαφίδη. Θα τη βρείτε ιδιαιτέρως διαφωτιστική καθότι ο λόγος σας είναι αφοριστικός κ' ελπίζω να σας βοηθήσει ν'αναθεωρήσετε κάποια πράγματα. Απ'οτι εχω αντιληφθεί κ' έχει πολλάκις συζητηθεί κ' εξαντληθεί ως θέμα, οι παλαιοί είχαν ως επι το πλείστον ολοκληρωμένες μουσικές σπουδές! Ομως -για να συμπλήρώσω και τα λεγόμενα του κ. Μπουλμπουτζή- διέκριναν ποιά στοιχεία έπρεπε να κρατήσουν κ' ποιά αφορούσαν καθαρά το λυρικό τραγούδι, π.χ. ανοίγω το στόμα σαν "χάνος". Απο την άλλη, εμείς σήμερα έχουμε χάσει τη μπάλα τόσο ως προς κάποια βασικά στοιχεία τα οποία πρέπει να γνωρίζουμε, αλλά κ' ως προς κάποια άλλα τα οποία έχουμε λάθος κατανοήσει.
Ενα μεγάλο ευχαριστώ γι'αυτο το λινκ! Δεν τον ήξερα κ' πραγματικά είναι φοβερός! Υπάρχουν άλλες ηχογραφήσεις του κ' βιογραφικά στοιχεία?
Το πρώτο που θέλω να σας ρωτήσω εσάς προσωπικά είναι άν έχετε παρακολουθήσει μαθήματα κλασσικού τραγουδιού ή ορθοφωνίας ;εάν δεν έχετε στοιχεία της γνώσεως αυτής λυπάμαι αλλά δεν μπορούμε να διαλεχθούμε σοβαρά επί του θέματος ,σας ενημερώνω δε ότι η σπουδή της μονωδίας κατά το πρόγραμμα του υπουργείου απο το 1935 και 1955 (φεκ) αντιστοίχως είναι 10 έτη για την απόκτηση πτυχίου και 12 για το δίπλωμα εγώ δέ έκανα μεταπτυχιακό στην ακαδημία της santa cecilia di roma με ειδίκευση στην μουσική baroc και σας πληροφορώ γνωρίζω πολύ καλά την τεχνική της φωνής,τώρα γαι τις ντοπολαλιές όντως χρησιμοποιούν και παχιά σύμφωνα αλλά η επίσημος ελληνική προφορά είτε μας αρέσει είτε όχι είναι αυτή που ομιλείται στην Αθήνα και έτσι προφέρονται και τα αρχαία κείμενα ,τι να κανουμε τώρα !!Ο Ιάκωβος ο Ναυπλιώτης που τον αναφέρατε και τοοοσο έχει <<θεοποιηθεί>>όταν άκουσα τις πρωτόγονες ηχογραφήσεις του ειλικρινά μου ήρθε να κάνω εμετό!!!!αυτό είναι το περίφημο πατριαρχικόν ύφος;Θεε και κύριε !!οι χοτζάδες στην πόλη που τους άκουσα προσφάτως άδουν πολύ καλύτερα από πολλούς ψαλτάδες <<πατριαρχικούς >>και μή!!αυτή είναι η γνώμη μου και δεν την αλλάζω,ο καθένας βεβαίως έχει απόλυτο δικαίωμα να του αρεσει οτιδήποτε.
Βασίλειος Γεωργούδης πρωτοψάλτης -μουσουργός