«Αθωνιάς» Πέτρου Φιλανθίδη

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#21
Μονο που δεν ξέρω τελικά αν αυτές οι απαιτήσεις είναι όντως του εκκλησιάσματος...... δεν το νομίζω...


να μιλήσουμε και λίγο για Φιλανθίδη όμως παιδιά...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#22
Αγαπητέ, Χριστάκη χαίρομαι που σου αρέσει. Κι εμένα μου αρέσει ο γέροντας αλλά,
ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΤΙΚΑ.
Είχα βάλλει κάποια φορά σε κάποια φίλη που δεν είχε βυζαντινά ακούσματα ένα καλό κομμάτι του Στανίτσα και ένα του Φιρφιρή. Ο Στανίτσας δεν της άρεσε αλλά με τον Φιρφιρή τρελάθηκε. Το αντίστροφο συμβαίνει με τους περισσότερους.

Λένε οι παλαιοί στο όρος ότι σε ένα πανηγύρι ο Φιρφιρής νέος είχε σπάσει τζάμι με τη φωνή του. Εντάξει ίσως τα παραλένε. Αλλά πιστεύω ότι είχε πάντα αυτό το ύφος το Καρυώτικο που όσο και καλή φωνή να είχε δεν θα άρεσε σε όσους δεν αρέσει αυτό το ύφος.
Είναι λίγο θλιβερό, αργό και ρεμπετίζει κάπως.
Πιστεύω όμως ότι όλα έχουν σχέση με το χώρο και το εκκλησίασμα. Σε ένα σκοτεινό ναό του Αγίου Όρους είναι το ιδανικό ύφος ειδικά όταν το εκκλησίασμα είναι εξοικειωμένο με την αιωνιότητα και κάνει κομποσκοίνι σε αργούς ρυθμούς.
Αντίθετα στην σημερινή ενορία το εκκλησίασμα θέλει περισσότερα φώτα, γρηγορότερους ρυθμούς, φωνές χωρίς τρεμουλιάσματα και λυγίσματα, κι έναν ηλεκρτονικό ισοκράτη για πιο σταθερό κράτημα του ίσου.

Αν παρατηρήσουμε το Πατριαρχείο από τις παλαιότερες ερμηνείες που έχουμε του Ναυπλιώτη μέχρι σήμερα θα δούμε προοδευτικές αλλαγές.
Λένε ότι καλός ο Ναυπλιώτης και ο Πρίγγος αλλά ο Στανίτσας έβαλε ένα πετραδάκι παραπάνω. Αν ήταν καλύτερος ο Στανίτσας, ο Πρίγγος ή Ναυπλιώτης, αν έβαλαν πετραδάκι παραπάνω ή παρακάτω δεν το γνωρίζω. Απλά υποθέτω ότι οι ψάλτες προσαρμόζονται στις απαιτήσεις του εκκλησιάσματος και της εποχής. Η φωνή ισιώνει, η προφορά αλλάζει, τα ισοκρατήματα προσαρμόζονται.

Προτιμώ παλαιές ηχογραφήσεις με φάλτσα ισοκρατήματα παρά αυτό που γίνεται σήμερα δηλ. εγγραφή σε στούντιο με ισοκράτη και ηχητικά εφέ, χορωδίες με ισοκρατήματα να εναλλάσσουν συνεχώς τον ΝΗ-ΠΑ ακαριαία με τη νότα κάτι που θυμίζει ευρωπαϊκή μπάντα.
Οι ευρωπαίοι χρησιμοποιούν αρμονίες 7ης που συμψάλλεται ο Νη με τον Πα κι εμείς τις καταργήσαμε για λίγα εφέ.
Πιστεύω ότι αυτή η απαίτηση του εκκλησιάσματος είναι η μεγάλη αλλοτρίωση της εκκλησιαστικής μουσικής από την εξωτερική και όχι οι δρόμοι (μακάμια).
Οι δρόμοι εξάλλου μας λένε πως να πηγαίνουμε από τον ένα ήχο στον άλλο κάτι που μας δίδασκε και ο Κουκουζέλης.
Θα ήθελα να συζητήσουμε διάφορα περί Φιρφιρή αλλά θα αλλάξουμε το θέμα...γι αυτό καλύτερα ας ανοίξουμε άλλο θέμα...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#23
Ο Πέτρος κάνει τον γα εναρμόνιο στο κοινωνικό του Λαζάρου στη λέξη "νηπίων".
Δημήτρη, άνοιξε νέο θέμα αν θές για το ΓΑ εναρμόνιο στο σχετικό υποφόρουμ. Έχει ενδιαφέρον.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#24
Απαντώ εν συντομία:
1. Όχι
2. Όχι
3. Δες 1. και 2.
:)
Μου φαίνεται περίεργο να μην αρέσουν αισθητικά σε κάποιο μουσικό οι γραμμές του Φιλανθίδη... Ίσως έχεις συνηθίσει στα κλασικά ακούσματα κ σε ξενίζει, έτσι μόνο το δικαιολογώ... Αλλά δε θα έλεγα ότι οι γραμμες ειναι τελειως δικές του. Το παρακάνει μερικές φορές αλλά σε γενικές γραμμές χρησιμοποιεί παραδοσιακές θέσεις -είτε του Ιακώβου είτε συντομότερες- τις οποίες συνδέει κ χρησιμοποιεί με το δικό του γνώριμο τρόπο. ακόμα κ οι συνεχείς εναλλαγές ήχων κτλ γίνονται με τρόπο που δεν κουράζουν ούτε κάνουν το κομμάτι να φαίνεται υπερβολικο (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων).
Κατανοώ το να μην ψάλλεις επειδή δεν είναι καθαρά "παραδοσιακός" όπως το εννοείς αλλά μου φαίνεται περίεργο το να μου λες ότι δε σ αρέσει κιόλας...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#25
Κοίτα. Είναι ίσως κι όπως συνηθίσει κανείς. Εννοώ ακούσματα, αισθητική κ.α.
Για να μην παρεξηγηθώ...
Προσωπικά θεωρώ ότι ο διακο- Διονύσιος ήταν μεγάλη ψαλτική μορφή.
Κι ο "φίλος" μου ο κ. Γιάννης Χασανίδης (αν παρακολουθεί το ΑΝΑΛΟΓΙΟΝ χαιρετίσματα!!!) του φέρνει λίγο :)
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#27
Απ ότι γνωρίζω η "Αθωνιάς" του Φιλανθίδη ηχογραφείται από τον Χ"γιακουμή με ψάλτες τον π.Δανιήλ και τον π.Κυπριανό...
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#28
δεν το γνωρίζω, αλλά νομίζω οτι ο π Κυπριανός πέθανε προσφατα. Έτσι άκουσα, δεν είμαι σίγουρος. Πριν κανα μήνα.. Ισχύει?
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#29
εγω νομίζω ότι είναι το καλύτερο δοξαστάριο απ το οποιο μπορείς να ψάλλεις σε έκτακτες περιπτώσεις όπως πανηγύρεις ναών ή αγρυπνίες... Για την πόλη... Αφού του Ιακώβου είναι μεγάλα. Βέβαια ο Φιλανθίδης χρειάζεται κ ισοκράτημα καθώς κ 2-3 άτομα τουλάχιστον, για να ακουστεί ωραία.

Οι γραμμές του μου αρέσουν πολύ, γιατί συνδυάζουν την τέχνη με την απλότητα. Παρόλο που πολλές φορες η γραφή είναι πολύπλοκη... Τα δοξαστικά του, εκτος λίγων εξαιρέσεων, τα βρίσκω πολύ μελωδικά και κατανυκτικά
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#30
Ενα κομμάτι που μου αρέσει και λέω κάθε χρόνο είναι το παρακάτω.
Η φθορά του εναρμονίου στον γα είναι αρχαία συνήθεια. Κάτι είχε μελετήσει ο Φιλανθίδης που δεν το συναντάμε σε άλλους.
Ψάλλει ο Φιρφιρής και θαυμάστε απόδοση των ήχων.
Μεγάλος δάσκαλος!
Παραθέτω μέλος και κείμενο για όσους δεν έχουν τα βιβλία Φιλανθίδη.
Πραγματικά πολύ όμορφη και... πώς να το πω... βαθειά και ζώσα ευσεβής εκτέλεση...
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
#31
kostaeri δεν το γνωρίζω, αλλά νομίζω οτι ο π Κυπριανός πέθανε προσφατα. Έτσι άκουσα, δεν είμαι σίγουρος. Πριν κανα μήνα.. Ισχύει?

Ισχύει...

Hristakis Απ ότι γνωρίζω η "Αθωνιάς" του Φιλανθίδη ηχογραφείται από τον Χ"γιακουμή με ψάλτες τον π.Δανιήλ και τον π.Κυπριανό..


Άκυρο....Ο πρώτος δεν έχει ευλογία απτον γερο-Γρηγόριο και ο δευτερος απεβίωσε...Εχει προταθεί στο π.Σπυρίδων Αγιαννανίτη.
Πάντως πρίν χρόνια την έχει ηχογραφήσει μελος και παραλλαγή ο π.Πανάρετος Φιλοθεϊτης.

Και κάτι για την ιστορία ...ο Φιλανθίδης μόνον στις Καρυές έγινε αποδεκτός...πουθενά αλλου στο Άγιον Όρος..αργότερα βέβαια επικράτησε στην ανατολική πλευρά...ακομα και τώρα στην δυτική πλευρά του Όρους δεν ψέλνετε ή σπάνια.
Όσο για τα εκ νεότητος μου του Συνεσίου τα είχε συμπεριλάβει ο γερο-Μελέτιος Καρυώτης στα βιβλία του.
Φοβερός ο π.Συνέσιος μεχρι και ο Πρίγγος είχε ενδιαφερθει να βρεί χειρόγραφα του.
(Τότε δεν μπορούσε να χε βγει αυτό το ρημάδι το κασετοφωνο.?.)
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#32
σαν άκουσμα, σαν μουσικές θέσεις κ γραμμές, σαν μουσική γενικότερα σας αρέσει? θα μπορούσατε να το ακούσετε ή να το ψάλλετε στη λατρεία ή σας φαίνεται υπερβολικό? αυτό ρωτάω εγώ...
 
#33
κωσταντινε πιστεύω οτι το δοξαστικό του φιλανθιδη και για να το ψαλλεισ αλλά και για να το ακούσεις πρέπει να εισαι πιο καλλιεργημένος και σαν ψάλτης και σε αυτί.Αμφιβαλλω αν το μεγαλυτερο ποσοστο των ψαλτων μπορουν να βγαλουν καποιο δοξαστικο του Φιλανθιδη με την μια. Ειδικά με τις παραχορδές του είναι δύσκολος αλλα και συνάμα εντυπωσιακός.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
#34
Εχω και εκτέλεση των αντιφώνων του Συνεσίου από Φιρφιρή αλλά λίγο παλαιά η εγραφή και έχει ψιλοθόρυβο.
Αν θέλετε την ανεβάζω
Θελουμε!!!:) Εστω και λιγο αργα...
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#36
Δύσκολο βιβλίο και όχι ιδιαίτερα παραδοσιακό κατά την άποψή μου. Και η ερμηνεία των μελών παρουσιάζει τεράστιες διαφορές από λαρύγγι σε λαρύγγι, περισσότερο από ότι γίνεται σε άλλα βιβλία. Ακούστε, πχ, το «Σταυρέ του Χριστού» και το «Παναγία Δέσποινα» πώς τα λέει ο π. Ακάκιος Δανιηλίδης στην πρώτη ηχογράφησή του που ανέβηκε (από εμένα, πρόπερσυ τέτοιον καιρό) στο forum. Επίσης, ο Φιρφιρής ψάλλει μέλη του στον Χατζηγιακουμή, αυτά που εξέδωσε ο Αγγελόπουλος σε κασέτες και τώρα σε CD. Και από τους δύο πατέρες τα μέλη εκφέρονται με αρκετά ησυχαστικό τρόπο, παρ' ότι διαφέρει το ύφος τους. Σε πιο σύγχρονες κυρίως εκτελέσεις, των εναπομεινάντων Δανιηλαίων και των Θωμάδων, η ένταση και η ταχύτητα αυξάνονται και εκφέρονται τα μέλη με έντονους λαρυγγισμούς και απότομους, άκουσμα αρκετά σκληρό. Προσωπικά πιστεύω πως είναι μέλη που, αν κάποιος κρίνει σκόπιμο να τα ψάλλει, πρέπει να τα μελετήσει ιδιαιτέρως και να τα ψάλλει ήρεμα, σε χρόνο αργό, με τις όποιες καταγραφόμενες αναλύσεις να αποτελούν διακοσμητικά στοιχεία και όχι αυτοσκοπός του μέλους. Αυτό προφανώς μπορεί να γίνει μόνο σε μοναστήρια, που δεν έχουν χρονικό όριο στην ακολουθία. Αλλιώς, αν ψαλλούν σε σύντομο χρόνο, χάνεται από το μυαλό η βάση της μελωδίας και μένουν οι έντονοι λαρυγγισμοί.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#39
Ακούστε, πχ, το «Σταυρέ του Χριστού» και το «Παναγία Δέσποινα» πώς τα λέει ο π. Ακάκιος Δανιηλίδης στην πρώτη ηχογράφησή του που ανέβηκε (από εμένα, πρόπερσυ τέτοιον καιρό) στο forum. Επίσης, ο Φιρφιρής ψάλλει μέλη του στον Χατζηγιακουμή, αυτά που εξέδωσε ο Αγγελόπουλος σε κασέτες και τώρα σε CD. Και από τους δύο πατέρες τα μέλη εκφέρονται με αρκετά ησυχαστικό τρόπο, παρ' ότι διαφέρει το ύφος τους.
Υπάρχει η άποψη πως "μόνο οι Καρυές ξέρουν να πουν Φιλανθίδη, η έρημος δεν μπορεί, τον λένε σαν μετροφωνία, αγνοώντας και κάποιες φθορές".
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#40
Υπάρχει η άποψη πως "μόνο οι Καρυές ξέρουν να πουν Φιλανθίδη, η έρημος δεν μπορεί, τον λένε σαν μετροφωνία, αγνοώντας και κάποιες φθορές".
Το θέμα είναι από πού εκπορεύονται τέτοιες απόψεις, ποιοί τις εκφράζουν, και τί απόψεις απηχούν. Ότι μουσικολογικά έχουν ελλ(ε)ιπή ερείσματα είναι μάλλον βέβαιο...

Δ.
 
Top