Παραδοσιακὴ σύνθεση λόγω παλαιότητας ἤ παραδοσιακὴ ὅτι ἀνήκει στὸ ὕφος καὶ τὴν παράδοση τοῦ ἀναλογίου τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας;
Ἡ χιώτικη εἶναι παράδοση ἢ ἁπλὰ ἐπιρροὴ καὶ διείσδυση κοσμικῶν στοιχείων (γιὰ διάφορους λόγους) ἐπὶ τῆς πατριαρχικῆς ψαλτικῆς παράδοσης;
Ἔχουμε κάποια ἠχογράφηση ἢ μαρτυρία πὼς ὁ Ἰάκωβος Ναυπλιώτης λ.χ. ἔψαλλε κάτι ἀνάλογο ἑντὸς τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας;
Ἄστο συνάδελφε, μᾶλλον θὰ πρέπει νὰ «πετάξω» τὸν τόμο τὴς Λειτουργίας ἀπὸ τὴν Πανδέκτη καὶ τὶς ἄλλες Ἀνθολογίες τοῦ α' μισοῦ τοῦ 19ου αἰ.
Ἀφοῦ δὲν ἔχουν παρόμοια «παραδοσιακά» μέλη, τὶ νὰ τὰ κάνω ὅλα αὐτὰ τὰ βιβλία; Τζάμπα χῶρο πιάνουν καὶ στὴ βιβλιοθήκη καὶ στο σκληρό δίσκο.
Ὁ παραδοσιακὸς χαρακτήρας μᾶλλον καὶ ἀπ' ὅτι φαίνεται μέχρι τώρα προσδιορίζεται «ἀλλέως» καὶ ὄχι μὲ τὸ περιεχόμενο. Ἀρχαῖο ἀξιον ἐστί καὶ κουραφέξαλα, ποιός ἀσχολεῖται τώρα; Καὶ κάθε Κυριακὴ μάλιστα; Πφφφ ... 
Ἀσχολούμαστε καὶ ἐκθειάζουμε γενικὰ τὰ κλασικὰ μέλη τοῦ Πέτρου Λ. κλπ. κλπ., ἀλλὰ ὅταν φτάνουμε στὰ ψαλλόμενα τῆς Θείας Λειτουργίας καταπίνουμε καὶ τὴν καμήλα ὁλόκληρη μὲ τὶς καμπούρες καὶ τὸ κουνούπι ... ἐπιδόρπιο ...
Αν και το "έργο" έχει ξαναπαιχτεί αρκετές φορές στο Ψ (με τους ίδιους πρωταγωνιστές), μερικά ερωτήματα αντί απαντήσεως:
-O Γ. Ραιδεστηνός υπήρξε ή όχι Πρωτοψάλτης, και μάλιστα διαπρεπής, της ΜΧΕ;
-Μερικά Άξιον εστί των Χουρμουζίου και Γρηγορίου Πρωτοψ. (επτάφωνα, ή σε μεικτούς ήχους) όπως και άλλες συνθέσεις τους (βλ. δοξολογίες κλπ.) πού εντάσσονται; Επίσης, ορισμένες "μακαμοειδείς" γραμμές ή (παπαδικές) συνθέσεις του Πέτρου Πελοππονησίου γιατί περιλαμβάνονται στην Πανδέκτη; ..
-Τί είδους Χερουβικό, Λειτουργικά και Άξιόν εστι ψάλλει ο Ι. Ναυπλιώτης στους δίσκους; Και τί έψαλλε (και) στον Πατριαρχικό Ναό;