«Άξιόν εστιν» Νικολάου Χατζησταμάτη, ήχος μεικτός δευτερόπρωτος (αντιγραφή Μ. Στρουμπάκη)

xelwnas

Παλαιό Μέλος
#21
Παντως , ασχετο, δεν σας θυμιζει αρκετα και τον Μακαβο το στυλ του Χατζησταματη;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#22
Η Επιτροπή μάλλον δεν θα το θεωρούσε Παράδοση.
View attachment 69848
View attachment 69849

Ήθελα να το ανεβάσω και στο Άξιον Εστίν του Καραμάνη. Για υπενθύμιση.
Ἄστο συνάδελφε, μᾶλλον θὰ πρέπει νὰ «πετάξω» τὸν τόμο τὴς Λειτουργίας ἀπὸ τὴν Πανδέκτη καὶ τὶς ἄλλες Ἀνθολογίες τοῦ α' μισοῦ τοῦ 19ου αἰ.

Ἀφοῦ δὲν ἔχουν παρόμοια «παραδοσιακά» μέλη, τὶ νὰ τὰ κάνω ὅλα αὐτὰ τὰ βιβλία; Τζάμπα χῶρο πιάνουν καὶ στὴ βιβλιοθήκη καὶ στο σκληρό δίσκο.

Ὁ παραδοσιακὸς χαρακτήρας μᾶλλον καὶ ἀπ' ὅτι φαίνεται μέχρι τώρα προσδιορίζεται «ἀλλέως» καὶ ὄχι μὲ τὸ περιεχόμενο. Ἀρχαῖο ἀξιον ἐστί καὶ κουραφέξαλα, ποιός ἀσχολεῖται τώρα; Καὶ κάθε Κυριακὴ μάλιστα; Πφφφ ... :rolleyes:

Ἀσχολούμαστε καὶ ἐκθειάζουμε γενικὰ τὰ κλασικὰ μέλη τοῦ Πέτρου Λ. κλπ. κλπ., ἀλλὰ ὅταν φτάνουμε στὰ ψαλλόμενα τῆς Θείας Λειτουργίας καταπίνουμε καὶ τὴν καμήλα ὁλόκληρη μὲ τὶς καμπούρες καὶ τὸ κουνούπι ... ἐπιδόρπιο ...:rolleyes::mad:
 

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
#23
Ούτε τις οξείες; :rolleyes:
Αγαπητέ μου κ. Μακρή, μη ξεχνάτε ότι κάνω χειρόγραφο, και στο χειρόγραφο, όπως και σε πολλά των παλαιών, αλλά και στα έντυπα, όπως Βουκουρεστίου 1820 υπάρχει η οξεία. Σημασία έχει κατ' αρχάς να μην γράφεται αδιακρίτως αλλά πάντα στη σωστή θέση (όρα αίφνης εκδόσεις Βουκουρεστίου ως terminus technicus)και βέβαια να ερμηνεύεται σωστά, σύμφωνα με την προφορική παράδοση και όχι κατά το δοκούν. Τώρα, όσον αφορά το δικό μου χειρόγραφο, προσπαθούσα και προσπαθώ η γραφή μου να έχει κίνηση και ρυθμό, για να είναι ευχάριστη στο μάτι και ευκρινής (πρβλ. χφφ. Ματθαίου Βατοπαιδινού). Γι' αυτό και στο συγκεκριμένο κείμενο κάποια ολίγα ή και άλλα σημάδια είναι κάπως ανειμένα, χωρίς να είναι οξείες (κάποια είναι πράγματι, κατά μίμησιν των ως άνω χφφ. και εντύπων) ακόμα κι όταν χρησιμοποιώ απλό πενάκι και όχι κάλαμο. Πείτε το ως μια δική μου καλλιγραφική ιδιοτροπία (τέτοιες υπάρχουν πολλές στα χφφ., κι ελπίζω η δική μου να μην είναι ενοχλητική). Την ίδια πρακτική ακολουθώ και σήμερα, όπως θα διαπιστώσετε από το επισυναπτόμενο κείμενο! Αν αυτό είναι έγκλημα, τότε σταυρώστε με κατά το προσόμοιον γνωστής αοιδού...
Πάντοτε έρρωσθε!
 

Attachments

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#24
Παραδοσιακὴ σύνθεση λόγω παλαιότητας ἤ παραδοσιακὴ ὅτι ἀνήκει στὸ ὕφος καὶ τὴν παράδοση τοῦ ἀναλογίου τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας;

Ἡ χιώτικη εἶναι παράδοση ἢ ἁπλὰ ἐπιρροὴ καὶ διείσδυση κοσμικῶν στοιχείων (γιὰ διάφορους λόγους) ἐπὶ τῆς πατριαρχικῆς ψαλτικῆς παράδοσης;

Ἔχουμε κάποια ἠχογράφηση ἢ μαρτυρία πὼς ὁ Ἰάκωβος Ναυπλιώτης λ.χ. ἔψαλλε κάτι ἀνάλογο ἑντὸς τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας;


Ἄστο συνάδελφε, μᾶλλον θὰ πρέπει νὰ «πετάξω» τὸν τόμο τὴς Λειτουργίας ἀπὸ τὴν Πανδέκτη καὶ τὶς ἄλλες Ἀνθολογίες τοῦ α' μισοῦ τοῦ 19ου αἰ.

Ἀφοῦ δὲν ἔχουν παρόμοια «παραδοσιακά» μέλη, τὶ νὰ τὰ κάνω ὅλα αὐτὰ τὰ βιβλία; Τζάμπα χῶρο πιάνουν καὶ στὴ βιβλιοθήκη καὶ στο σκληρό δίσκο.

Ὁ παραδοσιακὸς χαρακτήρας μᾶλλον καὶ ἀπ' ὅτι φαίνεται μέχρι τώρα προσδιορίζεται «ἀλλέως» καὶ ὄχι μὲ τὸ περιεχόμενο. Ἀρχαῖο ἀξιον ἐστί καὶ κουραφέξαλα, ποιός ἀσχολεῖται τώρα; Καὶ κάθε Κυριακὴ μάλιστα; Πφφφ ... :rolleyes:

Ἀσχολούμαστε καὶ ἐκθειάζουμε γενικὰ τὰ κλασικὰ μέλη τοῦ Πέτρου Λ. κλπ. κλπ., ἀλλὰ ὅταν φτάνουμε στὰ ψαλλόμενα τῆς Θείας Λειτουργίας καταπίνουμε καὶ τὴν καμήλα ὁλόκληρη μὲ τὶς καμπούρες καὶ τὸ κουνούπι ... ἐπιδόρπιο ...:rolleyes::mad:
Αν και το "έργο" έχει ξαναπαιχτεί αρκετές φορές στο Ψ (με τους ίδιους πρωταγωνιστές), μερικά ερωτήματα αντί απαντήσεως:
-O Γ. Ραιδεστηνός υπήρξε ή όχι Πρωτοψάλτης, και μάλιστα διαπρεπής, της ΜΧΕ;
-Μερικά Άξιον εστί των Χουρμουζίου και Γρηγορίου Πρωτοψ. (επτάφωνα, ή σε μεικτούς ήχους) όπως και άλλες συνθέσεις τους (βλ. δοξολογίες κλπ.) πού εντάσσονται; Επίσης, ορισμένες "μακαμοειδείς" γραμμές ή (παπαδικές) συνθέσεις του Πέτρου Πελοππονησίου γιατί περιλαμβάνονται στην Πανδέκτη; ..
-Τί είδους Χερουβικό, Λειτουργικά και Άξιόν εστι ψάλλει ο Ι. Ναυπλιώτης στους δίσκους; Και τί έψαλλε (και) στον Πατριαρχικό Ναό;
 

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
#25
Παραδοσιακὴ σύνθεση λόγω παλαιότητας ἤ παραδοσιακὴ ὅτι ἀνήκει στὸ ὕφος καὶ τὴν παράδοση τοῦ ἀναλογίου τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας;

Ἡ χιώτικη εἶναι παράδοση ἢ ἁπλὰ ἐπιρροὴ καὶ διείσδυση κοσμικῶν στοιχείων (γιὰ διάφορους λόγους) ἐπὶ τῆς πατριαρχικῆς ψαλτικῆς παράδοσης;

Ἔχουμε κάποια ἠχογράφηση ἢ μαρτυρία πὼς ὁ Ἰάκωβος Ναυπλιώτης λ.χ. ἔψαλλε κάτι ἀνάλογο ἑντὸς τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας;
Εδώ αγαπητέ συνάδελφε θα σε παραπέμψω στην εισήγηση του Άρχοντος Δομεστίκου κ. Παππά που παρουσιάστηκε στο Συνέδριο, όπου με σαφήνεια διατύπωσε και παρέθεσε τους όρους Πατριαρχικό, Κωνσταντινοπολίτικο κλπ κλπ. Και ο γράφων στην ανακοίνωσή του δεν μίλησε για επιροή της Πατριαρχικής παράδοσης στη Χίο αλλά της Κωνσταντινουπολίτικης. Εξάλλου ο Βινάκης ήταν ψάλτης του Αγίου Ιωάννου Γαλατά των Χίων. Από κει έφυγε και ανέλαβε υπηρεσία στη Χίο. Μια ερώτηση: τα χουζάμ λειτουργικά του Πρίγγου ή τα μαχούρ σε ποιά παράδοση ανήκουν και πού ψαλλόταν;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#28
Αν και το "έργο" έχει ξαναπαιχτεί αρκετές φορές στο Ψ (με τους ίδιους πρωταγωνιστές), μερικά ερωτήματα αντί απαντήσεως:
-O Γ. Ραιδεστηνός υπήρξε ή όχι Πρωτοψάλτης, και μάλιστα διαπρεπής, της ΜΧΕ;
Καμία ἀντίρρηση, παρακάτω ... Κάτι θέλεις νὰ πεῖς ἀλλὰ δὲν ἔχω πολλὲς ... ροπὲς ...
Ἄλλωστε πάντα μοῦ ἄρεσε ἡ ... ἡθοποιία στὸ ... στασίδι, οὔπσ! ἐννοοῦσα σανίδι ... :eek:

-Μερικά
Άξιον εστί των Χουρμουζίου και Γρηγορίου Πρωτοψ. (επτάφωνα, ή σε μεικτούς ήχους) όπως και άλλες συνθέσεις τους (βλ. δοξολογίες κλπ.) πού εντάσσονται; Επίσης, ορισμένες "μακαμοειδείς" γραμμές ή (παπαδικές) συνθέσεις του Πέτρου Πελοππονησίου γιατί περιλαμβάνονται στην Πανδέκτη; ..
Μερικὰ, δὲν εἶναι ὁ ... κανόνας οὕτε ἡ νόρμα.

-Τί είδους Χερουβικό, Λειτουργικά και Άξιόν εστι ψάλλει ο Ι. Ναυπλιώτης στους δίσκους; Και τί έψαλλε (και) στον Πατριαρχικό Ναό;
Τί ἄραγε; Νὰ τὸ πάρει ὁ ... ποταμός ...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#29
Εδώ αγαπητέ συνάδελφε θα σε παραπέμψω στην εισήγηση του Άρχοντος Δομεστίκου κ. Παππά που παρουσιάστηκε στο Συνέδριο, όπου με σαφήνεια διατύπωσε και παρέθεσε τους όρους Πατριαρχικό, Κωνσταντινοπολίτικο κλπ κλπ. Και ο γράφων στην ανακοίνωσή του δεν μίλησε για επιροή της Πατριαρχικής παράδοσης στη Χίο αλλά της Κωνσταντινουπολίτικης. Εξάλλου ο Βινάκης ήταν ψάλτης του Αγίου Ιωάννου Γαλατά των Χίων. Από κει έφυγε και ανέλαβε υπηρεσία στη Χίο.
Καμία ἀντίρρηση, οὕτε ἔγραψα κάτι ποὺ δὲν εἴπατε.

Μια ερώτηση: τα χουζάμ λειτουργικά του Πρίγγου ή τα μαχούρ σε ποιά παράδοση ανήκουν και πού ψαλλόταν;
Πεῖτε αὐτὸ ποὺ θέλετε νὰ πεῖτε, ἀφοῦ ἄλλωστε γνωρίζετε τὶς ἀπαντήσεις ἐνημερῶστε καὶ μένα. Ἄν ἔχετε καὶ κάποια παραπομπὴ καλὸ θὰ ἦταν σὲ μένα τὸν ἀνειδίκευτο ἐργάτη τοῦ ἀμπελῶνος.
 

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
#30
Πεῖτε αὐτὸ ποὺ θέλετε νὰ πεῖτε, ἀφοῦ ἄλλωστε γνωρίζετε τὶς ἀπαντήσεις ἐνημερῶστε καὶ μένα. Ἄν ἔχετε καὶ κάποια παραπομπὴ καλὸ θὰ ἦταν σὲ μένα τὸν ἀνειδίκευτο ἐργάτη τοῦ ἀμπελῶνος.
Καταλαβαίνετε πολύ καλά ότι είμαστε στο ίδιο στρατόπεδο! Ωστόσο, δεν θα αφήσω αναπάντητο το ερώτημά σας! Ήκιστα πατριαρχικά θα λεγόταν, Κωνσταντινουπολίτικα μάλλον, αν και στα χφ του ο Γ. Βινάκης (Κων/πολίτικη παράδοση) καταγράφει απλούστατα λειτουργικά, περίπου σαν αυτά που δημοσιεύει ο μαθητής του Δ. Κουτσαρδάκης στη Θ. Λειτουργία του. Όσον αφορά την ηχογράφηση δεν έχω κάποια που να πιστοποιεί ότι τα ως άνω λειτουργικά ψαλλόταν από τον Πρίγγο στον Πατριαρχικό Ναό!
 
Last edited by a moderator:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#31
Καταλαβαίνετε πολύ καλά ότι είμαστε στο ίδιο στρατόπεδο!
Πές το βρε άνθρωπέ μου ότι αυτό είναι το θέμα!!!
Και καθόμαστε και χαλάμε την ζαχαρένια μας!
Υπάρχει κανείς στο "άλλο" στρατόπεδο; και ποιο είναι αυτό;
 
Last edited:

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
#32
Πές το βρε άνθρωπέ μου ότι αυτό είναι το θέμα!!!
Και καθόμαστε και χαλάμε την ζαχαρένια μας!
Υπάρχει κανείς στο "άλλο" στρατόπεδο; και ποιο είναι αυτό;
Κ. Καλπακίδη εννοώ ότι υπάρχει ταύτιση απόψεων! Συνεκδοχικά αναφέρθηκε το στρατόπεδο! εξάλλου, δεν ασχολούμαι ούτε συντάσσομαι με στρατόπεδα, όπως εννοούνται από πολλούς!
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#33
"...αυτα, Αβρααμ, ειναι για να τα 'κον...με στα πανηγυρια".

Καμία ἀντίρρηση, παρακάτω ... Κάτι θέλεις νὰ πεῖς ἀλλὰ δὲν ἔχω πολλὲς ... ροπὲς ...
Ἄλλωστε πάντα μοῦ ἄρεσε ἡ ... ἡθοποιία στὸ ... στασίδι, οὔπσ! ἐννοοῦσα σανίδι ... :eek:

Μερικὰ, δὲν εἶναι ὁ ... κανόνας οὕτε ἡ νόρμα.

Τί ἄραγε; Νὰ τὸ πάρει ὁ ... ποταμός ...
Σε επαναλήψεις..
 
Top