Π. Δαβίδ
Γενικός συντονιστής
Κατόπιν προτροπής του σεβαστού π. Μαξίμου ανοίγω αυτό το θέμα, δεδομένης και της προϋπηρεσίας μου σε κοιμητηριακό ναό....
Η κατάσταση στις μεγαλουπόλεις μας είναι λίγο ως πολύ γνωστή, ιδίως στα κοιμητήρια Οι διοικούντες (εκ των οποίων δεν εξαιρούνται οι επίσκοποι οι οποίοι συχνά χοροστατούν- ή ακόμη χειρότερα στέλνουν άλλον σχολάζοντα ή εξωκλιματικό επίσκοπο να χοροστατήσει λαμβάνοντας ποσοστά ) γνωρίζουν την υφιστάμενη κατάσταση αλλά δεν βλέπω να κάνουν κάτι...
Θα αναφερθώ στη σύγχρονη λειτουργική πράξη των Ορθοδόξων Εκκλησιών Ρουμανίας και Βουλγαρίας.
Στη Ρουμανία τα μνημόσυνα τελούνται ΣΑΒΒΑΤΟ μετά το τέλος της Θ. Λειτουργίας. Γίνεται μια τελετή (αυτό που στα κοιμητήρια ονομάζουμε "ομαδικό μνημόσυνο"). Μεμονωμένα μνημόσυνα με ακριβούς στολισμούς κλπ. είναι άγνωστα εκεί. Εκτός από τα κόλλυβα και τη φωτογραφία του κεκοιμημένου υπάρχουν ίσως λουλούδια σε κάποιο βάζο. Η ακολουθία είναι όντως συντετμημένη, διασώζει όμως ικανά στοιχεία της αρχέγονης ακολουθίας (το αλληλούϊα με το απολυτίκιον και το θεοτοκίον στην αρχή, όλα τα ευλογητάρια, 2-3 ειρμούς του κανόνα κλπ.) Για ακριβές διάγραμμα των ψαλλομένων πρέπει να δω κάποιες σημειώσεις που έχω σπίτι...
Στη Βουλγαρία τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά: τα μνημόσυνα τελούνται μεμονωμένα την ημέρα και ώρα που διευκολύνει την οικογένεια (π.χ. Δευτέρα απόγευμα). Σχεδόν όλοι τελούν τα μνημόσυνα στο ναό (ακόμη και εξάμηνα, διετίας κλπ.) Εδώ υπάρχει μια κάποια εκκοσμίκευση: πόσοι ιερείς θα λάβουν μέρος, χορωδία (αλλού ευρωπαϊκή, αλλού βυζαντινή :wink Αυτά βεβαίως ισχύουν στη Σόφια και σε μικρότερο βαθμό σε άλλες πόλεις, στα χωριά της Ροδόπης και αλλού τα μνημόσυνα τελούνται όλα με θ. λειτουργία. Και εδώ η ακολουθία έχει περισσότερα τροπάρια και τελειώνει με αναγνώσματα- απόστολο και ευαγγέλιο εις κεκοιμημένους ανάλογα την ημέρα. Για ακριβές διάγραμμα των ψαλλομένων πρέπει να δω κάποιες σημειώσεις που έχω σπίτι...
Η κατάσταση στις μεγαλουπόλεις μας είναι λίγο ως πολύ γνωστή, ιδίως στα κοιμητήρια Οι διοικούντες (εκ των οποίων δεν εξαιρούνται οι επίσκοποι οι οποίοι συχνά χοροστατούν- ή ακόμη χειρότερα στέλνουν άλλον σχολάζοντα ή εξωκλιματικό επίσκοπο να χοροστατήσει λαμβάνοντας ποσοστά ) γνωρίζουν την υφιστάμενη κατάσταση αλλά δεν βλέπω να κάνουν κάτι...
Θα αναφερθώ στη σύγχρονη λειτουργική πράξη των Ορθοδόξων Εκκλησιών Ρουμανίας και Βουλγαρίας.
Στη Ρουμανία τα μνημόσυνα τελούνται ΣΑΒΒΑΤΟ μετά το τέλος της Θ. Λειτουργίας. Γίνεται μια τελετή (αυτό που στα κοιμητήρια ονομάζουμε "ομαδικό μνημόσυνο"). Μεμονωμένα μνημόσυνα με ακριβούς στολισμούς κλπ. είναι άγνωστα εκεί. Εκτός από τα κόλλυβα και τη φωτογραφία του κεκοιμημένου υπάρχουν ίσως λουλούδια σε κάποιο βάζο. Η ακολουθία είναι όντως συντετμημένη, διασώζει όμως ικανά στοιχεία της αρχέγονης ακολουθίας (το αλληλούϊα με το απολυτίκιον και το θεοτοκίον στην αρχή, όλα τα ευλογητάρια, 2-3 ειρμούς του κανόνα κλπ.) Για ακριβές διάγραμμα των ψαλλομένων πρέπει να δω κάποιες σημειώσεις που έχω σπίτι...
Στη Βουλγαρία τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά: τα μνημόσυνα τελούνται μεμονωμένα την ημέρα και ώρα που διευκολύνει την οικογένεια (π.χ. Δευτέρα απόγευμα). Σχεδόν όλοι τελούν τα μνημόσυνα στο ναό (ακόμη και εξάμηνα, διετίας κλπ.) Εδώ υπάρχει μια κάποια εκκοσμίκευση: πόσοι ιερείς θα λάβουν μέρος, χορωδία (αλλού ευρωπαϊκή, αλλού βυζαντινή :wink Αυτά βεβαίως ισχύουν στη Σόφια και σε μικρότερο βαθμό σε άλλες πόλεις, στα χωριά της Ροδόπης και αλλού τα μνημόσυνα τελούνται όλα με θ. λειτουργία. Και εδώ η ακολουθία έχει περισσότερα τροπάρια και τελειώνει με αναγνώσματα- απόστολο και ευαγγέλιο εις κεκοιμημένους ανάλογα την ημέρα. Για ακριβές διάγραμμα των ψαλλομένων πρέπει να δω κάποιες σημειώσεις που έχω σπίτι...