ἄκουε πολλά said:
Τότε αποφασίστε:
Έχει ή δεν έχει πατριαρχικό ύφος ο κ. Φλοίκος;
Άλλοι έγραψαν ότι έχει και το παρέλαβε από τον Αστέρη. Εσείς μας λέτε πως έχει Κωνσταντινουπολίτικο και μας παραθέτετε την άποψη του π. Σ. Φαράσογλου, που υποστηρίζει (με την μεγάλη εμπειρία του, πραγματικά, και την πολύ μεγαλύτερη μελέτη του από εσάς και από πολλούς) ότι πατριαρχικό ύφος δεν υφίσταται, αλλά υφίσταται Κωνσταντινουπολίτικο.
Έπειτα προσθέτετε πως, βεβαίως, στο παρελθόν υπήρξαν και άλλα ύφη εν Κωνσταντινουπόλει..., πράγμα που δεν είπε ο π. Σ. Φαράσογλου. Εσείς το λέτε!
Μα, ποιος το αντιλέγει για τον κ. Φλοίκο; Στο παρελθόν δεν αμφισβήτησα το ύφος του, για άλλα πράγματα εξέφρασα αμφιβολίες. Μην ξεχνάτε πως, στη δεδομένη χρονική στιγμή, είναι ο μόνος στο Πατριαρχείο με παράδοση.
Περί υφών κλπ, πρέπει να κατανοούμε το πνεύμα συνδυάζοντας τις διάφορες προσεγγίσεις. Ο κ. Παϊκόπουλος, για παράδειγμα, έλεγε σε ομιλία του ότι στην Κωνσταντινούπολη υπήρχε το Πατριαρχικό ύφος, το ύφος του Νηλέως και το ύφος του Παλάση. Αν, όμως, θεωρήσουμε πως όλοι οι εγγύς στο πατριαρχικό ύφος εμφορούνται από αυτό, τότε δεν έχουμε άλλο ορισμό για τη στενή έννοια του πατριαρχικού ύφους. Πιστεύω πως το παραδοσιακότερο ύφος της Κωνσταντινουπόλεως είναι αυτό και αποδίδω τα υπόλοιπα σε νεωτερισμούς, αφού ως τέτοιοι κατακρίθηκαν και στον καιρό τους.
ἄκουε πολλά said:
Και εγώ προσθέτω: γιατί να μην υπάρχουν και σήμερα και άλλα ύφη εν Κωνσταντινουπόλει; Όσα είναι οι πρωτοψάλτες της Πόλης. Γιατί και τότε, ο κάθε διακεκριμένος πολίτης πρωτοψάλτης είχε το ύφος του εν Κωνσταντινουπόλει. Γιατί όχι και σήμερα;
Δεν ισχύει αυτό που λέτε. Υπάρχει έντονη συγγένεια στο ύφος των παλαιών Πολιτών που ήταν εγγύς στο Πατριαρχείο.
ἄκουε πολλά said:
Κατά την γνώμη σας, υπάρχει ή δεν υπάρχει πατριαρχικό ύφος, λοιπόν;
Υπάρχει Κωνσταντινουπολίτικο παραδοσιακό ύφος και πατριαρχική παράδοση. Νομίζω πως από πριν έγινα σαφής. Μην προσπαθούμε να χαλαρώσουμε τους ορισμούς για να συμπεριλάβουμε πράγματα που κείνται μακράν.
ἄκουε πολλά said:
Και αν ναι, ο κ. Φλοίκος το κατέχει για όλα τα υπόλοιπα, ενώ το Δοξαστικό του Ιακώβου το έψαλε με ύφος Κωνσταντινουπολίτικο;
Ρωτώ πάλι, επομένως:
- Με τι ύφος έψαλε το αργό Δοξαστικό του Ιακώβου, εφ΄ όσον κανείς ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ δεν του το δίδαξε πώς ψάλλεται με πατριαρχικόν ύφος;
Σας απήντησα ήδη. Το Δοξαστικό του Ιακώβου δεν είναι στη ζώσα πατριαρχική παράδοση των μαθημάτων. Ο κ. Φλοίκος το έψαλε με το ύφος που έχει διαμορφώσει βάσει των ακουσμάτων του από το νυν Άρχοντα Πρωτοψάλτη.
ἄκουε πολλά said:
Μάλιστα!
Και πού διδάσκεται το Κωνσταντινουπολίτικο ύφος, στον Πατριαρχικό Ναό ή στους Ναούς της Πόλης;
Δεν μιλώ για τα μαθήματα και τις τεχνικές λεπτομέρειες.
Μιλώ για το Κωνσταντινουπολίτικο ύφος, όπως το ορίζει ο π. Σ. Φαράσογλου. Διδάσκεται στην α΄ εκκλησία από τον τάδε, στην β΄ εκκλησία από τον δείνα, ή στο Πατριαρχείο από τον Πρωτοψάλτη;
Εφόσον μιλάμε για το ίδιο ύφος, προφανώς η παράδοση είναι πολυπρόσωπη και αφομοιώνουμε το ύφος μέσα από ακούσματα και μελέτη ανθρώπων που θεωρούμε ότι τη φέρουν.
ἄκουε πολλά said:
Είναι τόσο συγκεκριμένα τα ψαλλόμενα μέσα στον Πατριαρχικό Ναό, που ο κάθε πρωτοψάλτης αυτού προ του κ΄ αιώνος συνέθετε και έψαλε τα δικά του μαθήματα!
Όταν δε γινόταν και διευθυντής του Πατριαρχικού Τυπογραφείου, τα τύπωνε κιόλας, πάντα μαζί με πολλά των παλαιοτέρων! Για να έρθουν μετά οι επόμενοι αυτών και να τα άλλάξουν πάλι. Και όταν έρθει ο Νεοχωρίτης να ψάλει το σχετικά παλαιό μουσικό κείμενο του Ιωάννου, δυσεβεί! Πρωτάκουστα πράγματα.
Το ότι τα εξέδιδαν, δε σημαίνει α) ότι τα χρησιμοποιούσαν απαραιτήτως μέσα στο Πατριαρχείο (πχ ο Βουδούρης αμφιβάλλει εντόνως επ' αυτού) και β) ότι εξέκλιναν της προφορικής παραδόσεως της εποχής τους. Ο μέγας Πρίγγος, προκειμένου να ψάλλει τα Χερουβικά του και τα Εωθινά του, τα κατέθεσε προς έγκρισιν, η οποία ήρθε μετά από πολύ καιρό και όχι αδιακρίτως για κάθε μάθημα.
ἄκουε πολλά said:
Ελάχιστη απόκλιση λέτε εσείς ότι υπάρχει μεταξύ της ψαλτικής του Λ. Αστέρη και του Ι. Ναυπλιώτου;
Συγκεκριμένα για αυτούς τους δύο, ναι! Και όχι μόνο εγώ. Και ο Τσατσαρώνης αυτό αναγνώριζε ακούγοντας τον Αστέρη, το έχει γράψει. Έχει παρόμοια δωρικότητα, έχει παρόμοια γεμάτη φωνή κλπ. Προκειμένου να το κατανοήσω, με βοήθησαν δύο ψάλτες - θιασώτες του Ναυπλιώτη που μου θυμίζουν πολύ Αστέρη σε πολλά σημεία τους, ο Αβραμίδης και ο Δάφφας.
ἄκουε πολλά said:
Α! Δεν το ήξερα έτσι! Εγώ νόμιζα πως ο κ. Παϊκόπουλος, ας πούμε, ψάλλει πατριαρχικά και δεν λέει ό,τι θέλει! Εσείς μας λέτε δηλαδή, πως όταν θήτευε στο Πατριαρχείο, έψαλλε συγκεκριμένα πράγματα και τώρα λέει ό,τι θέλει;
Και αυτοί που μαθητεύουν με σεβασμό κοντά του τι κοινωνούν; Ό,τι θέλει ο δάσκαλος;
Σοβαρολογείτε τώρα; Ειλικρινά.
Απολύτως! Λέτε να έψαλλε Λειτουργικά σε βαρύ εναρμόνιο μέσα στο Φανάρι; Ή δικά του Χερουβικά; Ή με τις εναλλαγές αυτές των ισοκρατημάτων; Μα, είχε και άλλο ψάλσιμο, πιο στιβαρό, το οποίο ακούμε σε ηχογραφήσεις προ του '90. Ο άνθρωπος αυτή τη στιγμή δεν έχει τον περιορισμό του Πατριαρχικού Ναού και κάνει τις επιλογές του, καθ' όλα σεβαστές από έναν άνθρωπο με τη δική του εμπειρία. Όσο ήταν μέσα, όχι μόνο δεν έβαζε την κρίση του πχ στη μελοποίηση ενός μαθήματος, αλλά ακόμη και για Δοξαστικά καθημερινών που έπρεπε να ψάλλει ο ίδιος, απόντων των κορυφαίων των χορών, πήγαινε με το Μηναίο στον Πρίγγο να του το υπαγορεύσει και κρατούσε εκεί επάνω σημειώσεις!
ἄκουε πολλά said:
Ακούστε τι μας λέτε σήμερα:
Πως αν ένας πατριαρχικός ψάλτης κληθεί να ψάλει εκτός Πατριαρχικού Ναού το Σήμερον κρεμάται του Ιακώβου, μπορεί να το πράξει (αλλά θα το κάνει με Κωνσταντινουπολίτικο ύφος γιατί δεν το έχει διδαχθεί διά ζώσης ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ!), αλλά μέσα στον Πατριαρχικό Ναό δεν μπορεί να το πράξει,
- ακόμη κι αν υπάρχει ο χρόνος,
- ακόμη κι αν το διδάχθηκε κατ΄ οίκον από πατριαρχικό ψάλτη,
- ακόμη κι αν ο Ιάκωβος υπήρξε ο πιο λαμπρός των πατριαρχικών με έργο-τομή στην ψαλτική τέχνη.
Για ποιο λόγο;
Επειδή δεν το διδάχθηκε διά ζώσης από πατριαρχικό ψάλτη!
Καλά, είμαστε σοβαροί; Τέτοια σμίκρυνση δεν κάνουν ούτε τα επαγγελματικά φωτοτυπικά μηχανήματα και την καταφέρατε εσείς για τον πιο πολύτιμο θησαυρό που έχει η εκκλησιαστική παράδοση: την βυζαντινή μουσική!
Είπαμε, ένα είναι το ύφος. Μέσα στον Πατριαρχικό Ναό υπάρχει καθορισμένο ρεπερτόριο. Ο Πρίγγος για τις ενορίες έγραψε τα Λειτουργικά του, μέσα στο Πατριαρχείο ουδέποτε τα έψαλε! Δείτε τι λέει στον πρόλογο των CD του στα Σύμμεικτα ο π. Γεώργιος Τσέτσης επ' αυτού. Δεν έχει σχέση η ευρυμάθεια και το τι θα ψάλλεις σε ένα Ναό που δεν έχει αυστηρή παράδοση. Στον Πατριαρχικό Ναό υπάρχει συγκεκριμένο ρεπερτόριο αυστηρώς καθορισμένο και, μέχρι πριν λίγα χρόνια, όταν έλεγε μια μικρή γραμμή διαφορετική ένας ψάλτης, όλο το εκκλησίασμα τον κοιτούσε περίεργα. Τον δε Στανίτσα τον έκανε παρατηρήσεις μέχρι και ο κανδηλάπτης στα πρώτα του χρόνια υποδεικνύοντάς του τις πατριαρχικές γραμμές. Είναι Ναός με παράδοση και κανείς δεν μπορεί να λέει ό,τι του κατεβεί εκεί μέσα. Εσείς το αντιλαμβάνεστε ως σμίκρυνση, εντούτοις αποτελεί Ναό πρωτοκόλλου και πρότυπο για την παράδοσή του, κατά την οποία πρέπει να βγαίνουν μεγάλες Ακολουθίες, με πολυαρχιερατικές χοροστασίες, χωρίς να στερούνται της λαμπρότητός τους και συνάμα χωρίς να κουράζουν το εκκλησίασμα.
ἄκουε πολλά said:
Αλήθεια;
Υποδείξτε μου ένα ηχητικό (όχι δύο ή τρία), που μόνο δύο πατριαρχικοί, το ψάλλουν ΑΚΡΙΒΩΣ στην ίδια χρονική αγωγή, και κάνουν ΑΚΡΙΒΩΣ τις ίδιες αναλύσεις, και το ψάλλουν ΑΚΡΙΒΩΣ στην ίδια βάση, με την ίδια ΑΚΡΙΒΩΣ εκφορά.
Ανοίξτε τις ηχογραφήσεις που έχουμε από Μεγάλες Εβδομάδες με Πρίγγο-Στανίτσα και με Στανίτσα-Δανιηλίδη. Θα βρείτε πάμπολλες ομοιότητες. Ακόμη, σας έχω απαντήσει για τις αναλύσεις και τα άλλα τεχνικά στοιχεία, δεν τα κάνουν όλοι στον ίδιο βαθμό, αλλά πρέπει να καταλαβαίνουμε το μέτρο βάσει των πατριαρχικών ακουσμάτων μας και να μην παίρνουμε ένα άκρο και το απολυτοποιούμε, πηγαίνοντας ακόμη παραπέρα.
ἄκουε πολλά said:
Καρατόμηση μακροσκελών άσκοπων (φοβερό! δεν το έχω ξανακούσει ποτέ!) θέσεων από την μία και κράτηση του παραληφθέντος από την άλλη;
Κάτι δεν πάει μου φαίνεται!
Μα, ακούστε Καταβασίες πχ από Πρίγγο ή Στανίτσα εν Κων/πόλει. Ρέει το μέλος. Αν δεν το καταλαβαίνετε, τι να πω! Δεν είναι τέχνη για την τέχνη αλλά μουσική στην υπηρεσία του λόγου, ακόμη και σε αργότερα μέλη.
ἄκουε πολλά said:
Και κάποιοι άλλοι κάποτε πίστευαν τα αντίθετα από εσάς. Αλλιώς θα έγραφαν την Δοξολογία όπως την έψαλε ο Στανίτσας και εγώ στην εκκλησία μου. Και δύο μαζί να υποδείξουμε στον Ιωάννη το λάθος του. Και ποια να άρουμε υψηλότερα; την τελική εκδοχή της δοξολογίας, αυτήν του Αστέρη, ή την εκδοχή των Στανίτσα - Δανιηλίδη; Όποια κι αν προτιμάτε, ένα είναι σίγουρο: πως του Ιωάννη δεν έχει χάρη, είναι μονότονη και παρατονισμένη και ο Νεοχωρίτης που την έψαλε, δεν σέβεται το πατριαρχικόν ύφος!
Μονότονη όχι! Απλά η δωρικότητα της νεότερης προσδίδει άλλη χάρη και παραπέμπει σε έτη προ του Ιωάννου. Το ίδιο κάνει και το Αναστασιματάριο του Πρίγγου... Και έπειτα, το περί παρατονισμών εν προκειμένω το είπα για την καταγεγραμμένη εκτέλεση και συγκεκριμένα για κάποια σημεία του Δανιηλίδη. Πάντως, όποια μορφή από τις νεότερες και να κρατήσετε, είναι το ίδιο. Έχετε σωστή αναφορά ζώσης πατριαρχικής παραδόσεως.
ἄκουε πολλά said:
Σας ξαναλέω. Δεν είναι δυνατόν να είσαι 30 ετών και να έχεις διαμορφωμένο ύφος.
Εσείς τι στοιχεία του εν Αγίω Γεωργίω Στανίτσα ακούτε στους Αστέρη - Φλοίκο;
Σας είπα τι ακούω στον Αστέρη. Στανίτσα δεν ακούω. Πρίγγο και Ναυπλιώτη, όμως, ακούω. Όχι 100%. Ο Αστέρης είχε και κατ' οίκον ηχογραφήσεις του Μιχαηλίδη, που του έκανε μαθήματα. Και του Συμεωνίδη. Και άλλων πολλών του κλίματος. Έχει πολλά κοινά, και ας μην το καταλαβαίνετε.
ἄκουε πολλά said:
Τι κακό έχει ο Ναυπλιώτης; Πείτε μας πού χωλαίνει;
Εκτός, αν θέλετε να εξαιρεθεί ο Ναυπλιώτης από αυτό που είπατε. Ζητήστε το και θα τον εξαιρέσουμε.
Και τότε θα σας ζητήσω να μου πείτε πού χωλαίνει ο Πρίγγος!
Μην τον εξαιρέσετε κι αυτόν όμως, γιατί θα πάμε στον Στανίτσα εν Αγίω Γεωργίω, μετά!
Να σας πω για όλους! Ο Ναυπλιώτης είναι η παλαιότερη αναφορά μας και ήταν τεράστιος ψάλτης. Χαίρει ευρυτάτου αποδοχής. Είναι παροιμιώδης σε πολλά στοιχεία. Ίσως κάποιες ελάχιστες αναλύσεις του να θεωρηθούν πως γίνονται σε σημεία που με τον τρόπο του παρατονίζονται. Κάποιοι (Σεφεριάδης) τον μέμφονταν για τον τρόπο χειρισμού της φωνής του, ότι έδινε ένταση στα μπάσα και μετά κοβόταν στις ψηλές νότες. Άλλοι τον μέμφονταν και για μια δόση ρινοφωνίας, κάτι που, όταν κάποιοι το μιμούνται στις μέρες μας, ακούγεται φαιδρό, εντούτοις στην εποχή του ήταν συνηθέστερο. Πάντως, είμαστε τουλάχιστον νάνοι μπροστά του και έχουμε άπειρα στοιχεία να αποκομίσουμε (διαστήματα, αναπνοές, αναλύσεις, γεμάτη εκτέλεση, θέσεις κλπ). Ακόμη, κάποιοι στην εποχή του τον αμφισβήτησαν έχοντας σαν αναφορά ίσως τον Βιολάκη, οι οποίοι βέβαια δεν είχαν τα πατριαρχικά ακούσματα και τα βιώματα του Ναυπλιώτη. Δεν έχουμε, πάντως, παλαιότερες ηχογραφήσεις για τις απαραίτητες συγκρίσεις.
Ο Πρίγγος ήταν τενόρος και, τουλάχιστον στα χρόνια που έχουμε εγγραφές του, ξέφευγε η βάση συνεχώς επί το οξύ. Πολυάριθμες οι συνθέσεις του, τις οποίες προοδευτικά αναθεωρούσε. Μάλιστα, τα παλαιότερα μαθήματά του τα θεωρούσε άξια πυράς. Στοιχεία που θέλουν διάκριση είναι οι άπειρες συνθέσεις του, τις οποίες μοίραζε σε θιασώτες του (Χερουβικά, Λειτουργικά κλπ), και τις οποίες ο ίδιος δεν έψαλλε στο Πατριαρχείο πλην ελαχίστων και κατόπιν ειδικής εγκρίσεως από επιτροπή. Επιδιδόταν, ίσως για λόγους άμιλλας, σε φωνητικές ακρότητες, κάτι που κληροδότησε και στο Λαμπαδάριο Στανίτσα.
Ο Στανίτσας ήταν της σχολής Νηλέως και μετά αριστερός στον Παλάση. Δεν έφερε εξ αρχής το ίδιο ύφος. Αναγνωρίζουμε, εντούτοις, πολλές ομοιότητες υφολογικές με το Μαγούρη, έτερο αριστερό του Παλάση. Έκανε μεγάλη προσπάθεια να προσαρμοστεί και τα κατάφερε κατά ένα 95%, όπως λέει και ο Παπαμανωλάκης. Δεν είχε τη δωρικότητα του Πρίγγου, εντούτοις ελάχιστα διέφερε απ' αυτόν στα χρόνια που έψαλλε απέναντί του. Εκτελούσε τα σημεία ποιότητος περισσότερο ποσοτικά παρά ποιοτικά. Φεύγοντας από το Πατριαρχείο, εισήγαγε αρμονικά ισοκρατήματα, εντονότατες ως υπερβολικές κάποιες φορές αναλύσεις (σε σχέση με την ιδιότητά του ως πατριαρχικός), νέες ευφάνταστες θέσεις σε Χερουβικά κλπ, ακόμη και στην απαγγελία του Αποστόλου.
Όλοι είχαν την αξία τους, μήτηρ πασών των αρετών η διάκρισις. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ήταν μεγαθήρια! Εντούτοις η αδιάκριτη μίμησή τους είναι κακή, όπως και η παραθεώρηση της ενιαίας τους παραδόσεως.
ἄκουε πολλά said:
Α! τώρα έγινε ενιαία η παράδοση;
Πάντα ήταν!
ἄκουε πολλά said:
Για πάμε στο παρασύνθημα!!
Και ιδού η απόκλιση!
1) Έψαλε Δοξολογία Ιωάννου!
2) Έψαλε Δοξαστικό Ιακώβου!
3) Έψαλε κατά 6-7 κτύπους Μέλτσελ συντομότερα το Ερχόμενος ο Κύριος!
4) Έψαλε με περισσότερες αναλύσεις από τον Αστέρη!
Και φυσικά, αυτά δεν είναι τίποτες!
Πού να τον βάλουμε και στον φασματογράφο!
Δεν τον συγκρίνω με τον Αστέρη συγκεκριμένα, αλλά με το γενικότερο άκουσμα του Πατριαρχικού Ναού. Ναι, είναι αποκλίσεις αυτά.
ἄκουε πολλά said:
Αυτά που αναφέρετε είναι το το πρώτο σκαλί μόνο. Έχετε να ανέβετε στον ουρανό. Εκεί βρίσκεται η αληθινή ψαλτική...
Εδώ καλείται να υπηρετήσει την ψαλτική του Πατριαρχείου. Αν είναι το πρώτο σκαλί, ας το κάνει! Κατά τα άλλα, οι απόψεις του καθενός περί αληθινής ψαλτικής, όταν δε σέβονται την παράδοση του συγκεκριμένο χώρου, δε θα έπρεπε να έχουν θέση σε αυτόν.
ἄκουε πολλά said:
Αληθώς ανέστη!
ἄκουε πολλά said:
Από την αρχή μέχρι το τέλος ειρωνεύεστε. Δεν με ξέρετε, ούτε την άποψή μου για το συγκεκριμένο άνθρωπο. Εδώ σχολιάζουμε το αν φέρει το ύφος και την παράδοση του Πατριαρχείου ώστε να μπορεί να την εκπροσωπήσει επαξίως. Δε σχολιάζουμε γενικά την ψαλτική του, η οποία όντως μου αρέσει, όπως μου αρέσει η ψαλτική τόσων και τόσων εξωπατριαρχικών ψαλτών. Επίσης, φαίνεται από τα γραφόμενά σας ότι δεν είστε θιασώτης της πατριαρχικής παραδόσεως όπως διασώζεται στις ηχογραφήσεις και όπως μας τη διδάσκουνε οι μέχρι τώρα πατριαρχικοί ψάλτες, αλλά εμφορείστε με ιδέες σαν του Ψάχου, περί επιστροφής στα μέλη προ των μεταγραφών ως τα μόνα γνήσια. Πίστευα πως έχω να κάνω με άνθρωπο που έχει μια κάποια επαφή με το χώρο. Αν θέλετε να έχετε άποψη, καθίστε, μελετήστε τα ψαλλόμενα από τον Πρίγγο, ακούστε πώς τα έλεγε και ο Στανίτσας, ψάξτε πώς λένε τα ίδια μέλη οι μεταγενέστεροι, καταγράψτε τα κιόλας ώστε να έχετε μέτρο συγκρίσεως, δείτε και τι αναλύσεις κάνουν πχ ο Στανίτσας στα Κοινωνικά που εξέδωσε ο Παϊκόπουλος σε σχέση με τα πρωτότυπα του Ιωάννου (διότι περί διασκευών πρόκειται), κάνετε όλη αυτή τη δουλειά και ύστερα γνωμοδοτήστε περί ενιαίου παραδόσεως ή όχι.