Αλλοίωση (δίεση/ύφεση) της βάσης του ήχου;

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Από το αλληλουιάριον του Αποστόλου το τρίτο Αλληλούια σε ήχο πλάγιο του πρώτου και σε σύντομο μέλος.
........

Μόλις ανέβηκε και σε οπτικοακουστικό αρχείο εδώ:

http://www.youtube.com/watch?v=uNLk2nS_ADU

Από πότε η βάση του Α/πλ.Α (πα) επιδέχεται δίεσης ;; :eek:
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Από πότε η βάση του Α/πλ.Α (πα) επιδέχεται δίεσης ;; :eek:

Το διάστημα ΝΗ-ΠΑ στον Α/πλ. Α σωστά λες δεν επιδέχεται αλλοίωση καθώς είναι πάντα τόνος όταν καταλήγει στη βάση του. Εδώ όμως έχουμε κατάληξη στο ΝΗ και μάλιστα βλέπουμε και το ισοκράτημα από πάνω από την απόστροφο με την δίεση να γράφει ΝΗ.
Επομένως είναι φανερό πως δε μιλάμε για πλάγιο του πρώτου με ισοκράτημα και βάση το ΠΑ.
Αφού υπάρχει αυτή η αλλοίωση στη βάση του ψαλλόμενου κομματιού, επέρχεται επίσης φυσική αλλοίωση και στα διαστήματα. Έτσι ισχύει ότι και στον πλάγιο του τετάρτου όπου ο ΠΑ έλκεται από τον ΒΟΥ εν αναβάσει και περιφορά.

Η αλήθεια είναι πως το χειρόγραφο αυτό του άρχοντος κυρ Λυκούργου Αγγελόπουλου δεν το είχα σε καθαρή μορφή, και ίσως να έχουν σβηστεί και τίποτα άλλα σημαδάκια. Ωστόσο δε βλέπω κάποιο λόγο για εξονυχιστικό έλεγχο. Είναι όπως είπε και Ο Δημήτρης εδώ, για άλλο θέμα, over engineering (υπερβολικής ανάλυσης) ή και analysis paralysis που περιπλέκει παρά διευκολύνει την εκτέλεση.
Νομίζω πως αν αφήνει ο άνθρωπος ελεύθερη τη φωνή του αυτές τις μικροέλξεις και σε τέτοιες περιπτώσεις που αλλάζει η βάση, τις κάνει ακόμα κι αν δεν τις έχει διδαχτεί και ίσως και χωρίς να δει αν υπάρχει σημαδάκι που να μας δείχνει την αλλαγή η μη του ήχου.
Είναι κρίμα τώρα να χαραμίζομαι χρόνο και κόπο και να συζητάμε αν πρέπει να πάει η φωνή μας τρία μόρια επάνω ή κάτω. Και να πάει και να μη πάει στο κάτω κάτω δε χάθηκε ο κόσμος. Εννοείται πως δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια αντίληψη και πόσο μάλλον ακουστική αντίληψη όπως στο συγκεκριμένο θέμα.

Τα στοιχεία που ζήτησες Δημήτρη Σκρέκα, δεν είχαν αναγραφεί καθώς δεν έχω πάντα την πολυτέλεια να γράφω με άνεση χρόνου. Κάποιες φορές βρίσκω αρκετό χρόνο και διαβάζω και πολλά μηνύματα. Όμως τις περισσότερες φορές τα γράφω κλεφτά και συμβαίνει για ένα μήνυμα να χρειαστώ σαν και αυτό μαζί με το οπτικοακουστικό του υλικό, να χρειαστώ μέχρι και πέντε για παράδειγμα διαφορετικές στιγμές, από λίγο χρόνο την κάθε φορά. Να φανταστείς έχω αρχίσει από την προηγούμενη εβδομάδα ένα οπτικοακουστικό αρχείο βοηθητικό για αρχάριους στο Ψαλτολόγιον, πως να δημιουργούν λογαριασμό, πως να ανεβάζουν κατεβάζουν αρχεία κ.λ.π. διότι οι περισσότεροι που ασχολούνται με ψαλτική δυσκολεύονται εξαιρετικά ακόμα και με πολύ απλά πράγματα, όμως ακόμα το έχω αφήσει στη μέση. Θέλω να απαντήσω επίσης σε αυτό το θέμα, θέλω να προσθέσω ακόμα κάποια στοιχεία εδώ, θέλω να ανεβάσω κάποιο μικρό υλικό για τον άγιο Δημήτριο, και ακόμα άλλα πολλά, που ουσιαστικά γίνονται και σε μια μέρα μόνο, αν κάποιος δεν έχει άλλες ασχολίες.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Από πότε η βάση του Α/πλ.Α (πα) επιδέχεται δίεσης ;; :eek:

Στο Τριώδιο του Άρχοντος κ. Αθ. Καραμάνη το "Μη προσευξώμεθα" έχει τον Πα με δίεση. Επίσης σε "Μακάριος ανήρ" σε Α΄ Ήχο του Άρχοντος κ. Δημ. Ιωαννίδη σελ. 143 της Μελιρρύτου Κυψέλης Τόμος Α΄ Εσπερινός. Κανείς δεν είδα να γράψει κάτι γιαυτό το φαινόμενο τότε...

Σεβασμός, θα πει κανείς. Σύμφωνοι. Σεβασμός σε όλους τότε. :wink:
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Στο Τριώδιο του Άρχοντος κ. Αθ. Καραμάνη το "Μη προσευξώμεθα" έχει τον Πα με δίεση. Επίσης σε "Μακάριος ανήρ" σε Α΄ Ήχο του Άρχοντος κ. Δημ. Ιωαννίδη σελ. 143 της Μελιρρύτου Κυψέλης Τόμος Α΄ Εσπερινός. Κανείς δεν είδα να γράψει κάτι γιαυτό το φαινόμενο τότε...

Σεβασμός, θα πει κανείς. Σύμφωνοι. Σεβασμός σε όλους τότε. :wink:

Αντίγραψε λίγο τις φράσεις που επικαλείσαι Χρήστο, και ανάρτησέ τες...

Δ
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Στο Τριώδιο του Άρχοντος κ. Αθ. Καραμάνη το "Μη προσευξώμεθα" έχει τον Πα με δίεση. Επίσης σε "Μακάριος ανήρ" σε Α΄ Ήχο του Άρχοντος κ. Δημ. Ιωαννίδη σελ. 143 της Μελιρρύτου Κυψέλης Τόμος Α΄ Εσπερινός. Κανείς δεν είδα να γράψει κάτι γιαυτό το φαινόμενο τότε...

Σεβασμός, θα πει κανείς. Σύμφωνοι. Σεβασμός σε όλους τότε. :wink:

''Η γαρ λαλια σου...δηλον σε ποιει''...!!!
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Από το χερουβικό του καθηγητή κ. Ι. Αρβανίτη που έχουμε την τιμή να τον έχουμε μαζί μας, σε ανάλογη περίπτωση νομίζω με ισοκράτημα Νη και όπου στο ΠΑ του πρώτου ήχου τοποθετείται δίεση (συνημμένο).

Έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε και την ανάλογη θέση. Ψάλλει ένας εκ των πλέον χαρισματικών ιεροψαλτών της εποχής μας, ο πρωτοψάλτης κύριος Δανιήλ. Καραμπάσης, εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=dACLTZC7o8c

Ο σύνδεσμος του χερουβικού ολόκληρου εδώ: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=7109
 

Attachments

  • deigmaAliosisPA.jpg
    deigmaAliosisPA.jpg
    43.4 KB · Views: 26
Δὲν θὰ ὑπεισέλθω στὰ ὑπόλοιπα, ἄλλωστε δὲν εἶμαι καὶ ὁ πλέον εἰδικός. Ἡ ἀπορία μου, ὅμως, εἶναι ἡ ἑξῆς: Οἱ ἑλξεις ἐξαρτῶνται ἀπὸ τὸ ἰσοκράτημα; Ἐὰν δηλαδὴ ἔψαλλα τὸ συγκεκριμένο χερουβικὸ ἢ τὴν συγκεκριμένη θέση σὲ ἄλλο μάθημα, ἀλλὰ δὲν εἶχα κάποιον νὰ μοῦ ἰσοκρατεῖ, τότε θὰ ἔψαλλα τὸν Πα φυσικό;
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Δὲν θὰ ὑπεισέλθω στὰ ὑπόλοιπα, ἄλλωστε δὲν εἶμαι καὶ ὁ πλέον εἰδικός. Ἡ ἀπορία μου, ὅμως, εἶναι ἡ ἑξῆς: Οἱ ἑλξεις ἐξαρτῶνται ἀπὸ τὸ ἰσοκράτημα; Ἐὰν δηλαδὴ ἔψαλλα τὸ συγκεκριμένο χερουβικὸ ἢ τὴν συγκεκριμένη θέση σὲ ἄλλο μάθημα, ἀλλὰ δὲν εἶχα κάποιον νὰ μοῦ ἰσοκρατεῖ, τότε θὰ ἔψαλλα τὸν Πα φυσικό;

Οι έλξεις ΚΑΙ τα ισοκρατήματα εξαρτώνται από τον ήχο. Έχεις δεν έχεις ισοκράτημα κάθε φράση ανήκει σε κάποιο ήχο που έχει κάποια βάση και κάποια ιδιώματα. Το ίσο είναι η βάση του και στα ιδιώματα συμπεριλαμβάνονται και οι όποιες έλξεις. (Το που, πως, πότε, [ποιός], και γιατί, άλλο θέμα.)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αντίγραψε λίγο τις φράσεις που επικαλείσαι Χρήστο, και ανάρτησέ τες...
Επισυνάπτονται μετά από σάρωση (sorry για την "πλαγιολίσθηση"). Λόγω του ότι περιμένω την απάντηση, θυμίζω το ερώτημα στο οποίο απάντησα...
Από πότε η βάση του Α/πλ.Α (πα) επιδέχεται δίεσης ;; :eek:
...χωρίς να παίρνω θέση αν συμφωνώ ή όχι με αυτή τη λογική, όπως μπορεί να διαβάσει κανείς στο μήνυμά μου:
Στο Τριώδιο του Άρχοντος κ. Αθ. Καραμάνη το "Μη προσευξώμεθα" έχει τον Πα με δίεση. Επίσης σε "Μακάριος ανήρ" σε Α΄ Ήχο του Άρχοντος κ. Δημ. Ιωαννίδη σελ. 143 της Μελιρρύτου Κυψέλης Τόμος Α΄ Εσπερινός. Κανείς δεν είδα να γράψει κάτι γιαυτό το φαινόμενο τότε...

Σεβασμός, θα πει κανείς. Σύμφωνοι. Σεβασμός σε όλους τότε.
Ο Δημήτρης δεν αναφέρεται στο αν στο συγκεκριμένο σημείο μπορεί να μπει δίεση ή όχι, αλλά το γενικεύει. Πάνω σε αυτό απαντούν οι συγγραφείς στις κάτωθι εικόνες. Εάν το θέμα είναι ο ήχος στον οποίο εισαγώμεθα, ο οποίος κατά περιπτώσεις μπορεί να μην είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο πλάγιός του, αυτό είναι άλλο θέμα. Ο EIRYK αναφέρει ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει στην εν λόγω φράση. Δεν λέω ότι συμφωνώ, αλλά ας συζητηθεί αν στο συγκεκριμένο σημείο έχουμε πλάγιο του Α΄ ή κάτι άλλο, χωρίς φωτοβολίδες τέτοιου είδους.
''Η γαρ λαλια σου...δηλον σε ποιει''...!!!
Προσωπικά δεν ξέρω τι δηλώνει η λαλιά μου, ποσώς με ενδιαφέρει προσωπικά γιατί ξέρω ποιος είμαι, αλλά πιστεύω ότι θα ενδιέφερε ένα μέρος της κοινότητας ή έστω την ορθή ροή της συζήτησης να το αναγράψετε.
 

Attachments

  • Μη προσευξώμεθα.jpg
    191.2 KB · Views: 24
  • Μακάριος ανήρ.jpg
    133 KB · Views: 8

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Επισυνάπτονται μετά από σάρωση (sorry για την "πλαγιολίσθηση"). Λόγω του ότι περιμένω την απάντηση, θυμίζω το ερώτημα στο οποίο απάντησα...

...χωρίς να παίρνω θέση αν συμφωνώ ή όχι με αυτή τη λογική, όπως μπορεί να διαβάσει κανείς στο μήνυμά μου:
Ο Δημήτρης δεν αναφέρεται στο αν στο συγκεκριμένο σημείο μπορεί να μπει δίεση ή όχι, αλλά το γενικεύει. Πάνω σε αυτό απαντούν οι συγγραφείς στις κάτωθι εικόνες. Εάν το θέμα είναι ο ήχος στον οποίο εισαγώμεθα, ο οποίος κατά περιπτώσεις μπορεί να μην είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο πλάγιός του, αυτό είναι άλλο θέμα. Ο EIRYK αναφέρει ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει στην εν λόγω φράση. Δεν λέω ότι συμφωνώ, αλλά ας συζητηθεί αν στο συγκεκριμένο σημείο έχουμε πλάγιο του Α΄ ή κάτι άλλο, χωρίς φωτοβολίδες τέτοιου είδους.

Προσωπικά δεν ξέρω τι δηλώνει η λαλιά μου, ποσώς με ενδιαφέρει προσωπικά γιατί ξέρω ποιος είμαι, αλλά πιστεύω ότι θα ενδιέφερε ένα μέρος της κοινότητας ή έστω την ορθή ροή της συζήτησης να το αναγράψετε.

Ευχαριστως να σας εξηγησω! Λοιπον...η λαλια σας δηλωνει οτι δεν εχετε την αναλογη μουσικη καταρτιση για να καταπιανεστε και να γνωμοδοτειτε για τετοιου ειδους λεπτα μουσικα θεματα. Αν προσπαθησετε να μελετησετε και οχι απλα να διαβασετε τις γραμμες των δυο διδασκαλων που φερατε σαν παραδειγμα πιστευω οτι θα καταλαβετε πως οτι γραψατε, αναιρουνται αυθωρει και παραχρημα.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Από πότε η βάση του Α/πλ.Α (πα) επιδέχεται δίεσης ;; :eek:

Μια νότα από μόνη της στη μέση ενός κομματιού δεν αρκεί για να βγάλει κανείς συμπεράσματα. Θα πρέπει να παρατηρήσετε πως χρησιμοποιείται μέσα στη μουσική φράση, όπως για παράδειγμα σε ποιον ήχο ανήκει το συγκεκριμένο σημείο του μέλους, τι γένος είναι, ποια νότα ακολουθεί, κλπ. Οι εναλλαγές μεταξύ Α/πλ. Α και πλ.Δ είναι σχετικά συνηθισμένες.
 
Top