[ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τα παρακάτω είναι χρήσιμα για όποιον θέλει να καταλάβει γιατί ονομάστηκαν εναρμόνιοι οι ήχοι τρίτος και βαρύς, παρά τη διαφορά τους από το εναρμόνιο γένος των αρχαίων Ελλήνων. Απαντώ επίσης και στη -βάσιμη- παρατήρηση του κ. Αρβανίτη περί ομοιότητας της θεώρησης Καρά-Χατζηαθανασίου για τον Γ'ήχο.]
Είδα πρόσφατα το θεωρητικό του Χατζηαθανασίου, του οποίου ο τίτλος ("Αι βάσεις της Βυζαντινής μουσικής") δεν είναι τυχαίος, καθώς το σύγγραμμα αυτό δεν πραγματεύεται τη θεωρία της μουσικής μας στο σύνολό της, αλλά την προέλευση των βάσεων και των κλιμάκων των ήχων. Ομιλεί με λόγους και μήκη χορδών και όχι με μόρια επί κλίμακος, αρχίζει από... το μηδέν, τον ορισμό δηλ. του τόνου ως 9/8 (ή ως λόγου 8/9 των τμημάτων της χορδής) και από κει και πέρα προχωράει ορίζοντας της φυσική κλίμακα της βυζαντινής μουσικής με μείζονα τόνο 9/8, ελάσσονα 10/9 και ελάχιστο 16/15 (οι γνωστές αναλογίες των Διδύμου - Zarlino) και μετά φθόγγο φθόγγο όλες τις υπόλοιπες κλίμακες (μία από το ΠΑ, μία από το ΒΟΥ κλπ.), λέγοντάς μας στο τέλος κάθε κλίμακας και τον ήχο στον οποίο αυτή η κλίμακα βρίσκει εφαρμογή στη βυζαντινή μουσική. Νομίζω ότι είναι πραγματικά μοναδική μελέτη στο είδος της. Ας τα πάρουμε λοιπόν με τη σειρά:
Η πρώτη κλίμακα που πραγματεύεται ο Χατζηαθανασίου είναι η φυσική κλίμακα της βυζαντινής μουσικής (μαλακή διατονική). Αρχίζει από το ΝΗ και εκφράζεται, όπως είπαμε, με τους λόγους 9/8, 10/9 και 16/15, δηλ. μείζονα, ελάσσονα και ελάχιστο τόνο, και χρησιμοποιείται από τον πλ. δ'. Ο Χατζηαθανασίου θεωρεί όμως ότι ανάλογα με το σύστημα του ήχου -πεντάχορδο ή διαπασών- η κλίμακα μεταβάλλεται, γι' αυτό και την ονομάζει "διγενή". Το δεύτερο γένος χρησιμοποιεί την κλίμακα που εμείς γνωρίζουμε ως "σκληρή διατονική" και εκφράζεται με τους λόγους 9/8 και 256/243, δηλ. με τόνους και λείμματα (ημιτόνια στην κλίμακα των 72):
Η ΠΡΩΤΗ -ΦΥΣΙΚΗ- ΚΛΙΜΑΚΑ (ΜΑΛΑΚΗ)
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΓΕΝΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ (ΣΚΛΗΡΟ)
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΣΤΟΝ ΠΛ. Δ'
Η δεύτερη κλίμακα αρχίζει από τον επόμενο φθόγγο, τον ΠΑ και χρησιμοποιείται από τους ήχουν Α' και πλ. Α'. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η κλίμακα αυτή, κατά τον Χατζηαθανασίου, δεν είναι μαλακή διατονική αλλά μόνο σκληρή με τόνους και λείμματα! Οι δύο δε αυτοί ήχοι θεωρείται από τον Χατζηαθανασίου ότι ανήκουν στο δεύτερο διατονικό γένος:
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΛΙΜΑΚΑ (ΣΚΛΗΡΗ)
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΣΤΟΥΣ Α' ΚΑΙ ΠΛ. Α'
Ο Χατζηαθανασίου επομένως, όπως και ο Σίμων Καράς και όλοι όσοι αναφέρονται στους λόγους των κλιμάκων με βάση την αρχαία Ελληνική μουσική, ονομάζει τη κλίμακα με τόνους και λείμματα (σκληρή) διατονική και όχι εναρμόνια. Και λογικά, καθότι το εναρμόνιο γένος στους αρχαίους ήταν κάτι το τελείως διαφορετικό. Η διαφορά με τον Καρά είναι φραστική: ο Χατζηαθανασίου ονομάζει τη "μαλακή διατονική" ως κλίμακα του "πρώτου γένους της φυσικής κλίμακας" και τη "σκληρή διατονική" ως κλίμακα του "δευτέρου γένους της φυσικής κλίμακας". Σε αυτό το σημείο βέβαια, δηλ. το ποια είναι διατονική κλίμακα κατά τους αρχαίους, δεν διαφωνεί κανείς.
'Οταν τώρα ο Χατζηαθανασίου φτάνει να πραγματευτεί την
τέταρτη κλίμακα που αρχίζει από το ΓΑ και εκφράζεται με τον Γ' ήχο, δεν αναφέρει καθαρά σε ποιο γένος θεωρεί ότι ανήκει (διατονικό ή εναρμόνιο):
Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΚΑΙ Ο Γ' ΗΧΟΣ
Βάσιμα όμως υποθέτει κανείς ότι, αφού χαρακτήρισε τη διαδοχή διαστημάτων τόνου και λείμματος (9/8 και 256/243) ως ανήκουσα στο “δεύτερο διατονικό γένος”, δηλ. το “σκληρό διατονικό” του Καρά, σε αυτό κατατάσσει και τον Γ' ήχο. Την "απορία" μάς τη λύνει στο Βαρύ ήχο εκ του ΖΩ ύφεση, για τον οποίο μας κάνει λόγο όταν μιλάει για την
έβδομη κλίμακα:
Η ΕΒΔΟΜΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΚΑΙ Ο ΒΑΡΥΣ ΕΚ ΤΟΥ ΖΩ
Εδώ λοιπόν βλέπουμε, για την έβδομη κλίμακα, με την ίδια ακολουθία διαστημάτων του Γ' ήχου, που ανήκει και αυτή στο “δεύτερο διατονικό γένος”, να μας λέει ότι “εν τη Βυζαντινή ονομάζεται εναρμόνιος” και να δέχεται και τον όρο για την “εναρμόνια” φθορά του ΖΩ. Ο Καράς αυτά τα ονομάζει σκληρά διατονικά. Και πράγματι: η ακολουθία τόνου-τόνου-λείμματος είναι η κλασσική ακολουθία της διατονικής πυθαγόρειας κλίμακας. Το ότι αυτό είναι το σκληρό διατονικό γένος των αρχαίων Ελλήνων, δεν χωρά αμφιβολία. Γιατί λοιπόν εδώ ο Χατζηαθανασίου δέχεται και τον όρο "εναρμόνια";
Το θέμα είναι απλό:
από την αρχή -ας το πούμε έτσι- των θεωρητικών πραγματειών του 19ου αιώνα, δηλ. από το θεωρητικό του Χρυσάνθου, η κλίμακα του Γ' ήχου αναφέρεται ως περιέχουσα τεταρτημόριο του μείζονος τόνου στο διάστημα ΒΟΥ-ΓΑ. Έτσι διαχωρίστηκε από το (μαλακό) διατονικό γένος και ονομάστηκε (αρκετά λογικά) “εναρμόνια”: μπορεί το τετράχορδό της να μην περιείχε τα διαστήματα του τετραχόρδου που ξέρουμε από τους αρχαίους, δηλ. δύο εναρμόνιες διέσεις και ένα δίτονο (διαστήματα 3-3-24),
περιείχε όμως διάστημα που δεν ανήκε στη διατονική κλίμακα (το τεταρτημόριο, δηλ. 3άρι), αλλά στην εναρμόνια των αρχαίων. Τα τεταρτημόρια τώρα του Χρυσάνθου, του Χουρμουζίου και του Φωκαέα έγιναν τριτημόρια στον Φιλοξένη κι αυτά με τη σειρά τους ημίτονα στη Πατριαρχική Επιτροπή. Τα άκουσμα όμως του ήχου παρέμεινε το ίδιο (η Επιτροπή π.χ. δέχεται στην άνοδο διάστημα ΒΟΥ-ΓΑ τριτημόριο). Γι' αυτό λοιπόν το λόγο εκ παραδόσεως επικράτησε να ονομάζουμε τον Γ' ήχο ως “εναρμόνιο”.
Κι ο Χατζηαθανασίου δεν είναι τόσο αυστηρός στο χαρακτηρισμό των ήχων, αφού δεν απορρίπτει τον όρο “εναρμόνιος” για τη φθορά του ΖΩ και την κλίμακα του “εναρμονίου” ΖΩ, όπως κάνει ο Καράς. Ο τρόπος που ονοματίζει τις δύο φυσικές κλίμακες (“πρώτου και δεύτερου διατονικού γένους” αντί “μαλακή και σκληρή”) μπορεί εν πρώτοις να μη φαίνεται τόσο εύστοχος, καθώς μετά ονομάζει την κλίμακα του Α' ήχου (σκληρή διατονική κατ' αυτόν) ως
"δεύτερη κλίμαξ ή πρώτη φυσική του δευτέρου διατονικού γένους" και μέχρι να καταλάβεις ποια είναι η πρώτη, ποια η δεύτερη, ποιο το πρώτο γένος και ποιο το δεύτερο και τι εννοεί αυτός κάθε φορά λέγοντας πρώτο και δεύτερο, κοντεύεις να τρελαθείς... Όμως οι ονομασίες αυτές είναι πιο κοντά στη θεωρία των αρχαίων Ελλήνων από τις ονομασίες “σκληρό” και “μαλακό” διατονικό γένος. Κι αυτό γιατί με την ονομασία “σύντονο διατονικό” (από την οποία προήλθε το “σκληρό διατονικό”) δεν εννοούταν υποχρεωτικά στους αρχαίους η ακολουθία τόνου και λείμματος, όπως γίνεται σήμερα.
Ο Χατζηαθανασίου λοιπόν -έστω και για λόγους παραδόσεως- δε φαίνεται να έχει αντίρρηση στο να χαρακτηρίζονται στη Βυζαντινή ως “εναρμόνιοι” ήχοι που η κλίμακά τους περιέχει τόνους και λείμματα, παρά το ότι δέχεται ότι ανήκουν στο “δεύτερο διατονικό γένος”. Ούτε αρνείται τον όρο “εναρμόνια φθορά” για τη φθορά του ΖΩ (όπως και ο Οικονόμος). Αυτός που αρνείται τελείως τον χαρακτηρισμό αυτό είναι ο Καράς.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Η άρνηση αυτή του Καρά κάθε άλλο παρά αβάσιμη είναι, καθώς συνηγορεί υπέρ της το γεγονός ότι το εναρμόνιο γένος των αρχαίων Ελλήνων ήταν όντως διαφορετικό από το ονομαζόμενο εναρμόνιο της βυζαντινής.
Όμως διαφορετικό από αυτό των αρχαίων είναι και το γένος το οποίο δέχεται ο Καράς ως εναρμόνιο (δηλ. αυτό που αποτελείται από κλίμακες με τριτημόρια, δηλ. 4άρια), ενώ απορρίπτει τον όρο “εναρμόνια” και για τη φθορά του ΖΩ, πράγμα που δεν το κάνουν οι Χατζηαναθασίου και Οικονόμου, έστω κι αν ο πρώτος δέχεται ταυτόχρονα ότι η κλίμακα με τόνους και λείμματα είναι πρωτοτύπως διατονική (κανείς δεν διαφωνεί σ' αυτό). Την -έστω και κατά συνθήκη- άρνηση ονομασίας των ήχων Γ' και βαρέως εκ του ΖΩ ως εναρμονίων, όπως και της ανάλογης φθοράς, μόνο στη θεωρητικό του Καρά την συναντάμε, τη στιγμή που όλα τα προγενέστερα θεωρητικά δέχονται αυτή την πρακτική.
Γι' αυτό λοιπόν εξακολουθώ να θεωρώ μοναδικότητα του Καρά και αυτό το σημείο:
αναγνωρίζω την ορθότητα της σκέψης από την οποία προέρχεται, δεν κατανοώ όμως την άρνηση μιας πρακτικής που κρατάει εδώ και κάμποσους αιώνες στη θεωρία της μουσικής μας, με την οποία πρακτική συνεννοούμασταν μια χαρά ως προς το χαρακτηρισμό των γενών, χωρίς κανένα πρόβλημα, μέχρι την έκδοση του θεωρητικού του Καρά. Του αναγνωρίζω εν τούτοις το θετικό του γεγονότος ότι μας υποχρέωσε να ψάξουμε το θέμα και να δούμε την πορεία και το ιστορικό της επικράτησης του όρου "εναρμόνιο γένος". Δεν προσφέρει όμως τίποτα σε έναν αρχάριο σπουδαστή ο διαχωρισμός αυτός, μάλλον σύγχυση επιφέρει σε ένα σημείο της θεωρίας καθαρό κατά πάντα (περί του εάν δηλ. το σύγχρονο εναρμόνιο γένος ήταν το ίδιο με αυτό των αρχαίων, απάντηση σαφώς αρνητική, τη στιγμή που και άλλα πράγματα είναι διαφορετικά σήμερα, έχουν επικρατήσει όμως κατά συνθήκη).
[ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ: Αρκετά από τα θέματα της παρούσας συζήτησης θα μεταφερθούν (ή θα αντιγραφούν) σε ειδικότερα θέματα, όπως ο Γ' ήχος ή το εναρμόνιο γένος.]