ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ
Παλαιό Μέλος
Είναι λάθος να ψάλλουμε τις μελωδίες όπως "βολεύει στον καθένα", διότι διαιωνίζεται η απαξίωση, η υποτονικότητα, "ο αρπακολισμός" και κάθετι πρόχειρο & επιδερμικό!Το βασανίζουμε γιατί υπάρχει και μια παράδοση ψαλσίματος του συγκεκριμένου "Δύναμις" που κρατάει δεκαετίες, την οποία δεν μπορούμε να διαγράψουμε αβασάνιστα, με το αιτιολογικό ότι αυθαιρετεί πάνω στο αρχικό κείμενο. .......................... Όταν μάθουμε (κυρίως για μένα μιλάω) τι μεσολάβησε και αυτό που βλέπουμε έτσι , ψάλλεται αλλιώς, θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε πιο υπεύθυνα. Μέχρι τότε ο καθείς μπορεί να το ψάλλει όπως βολεύεται.
Οι περισσότεροι εξ' ημών, έχουμε ηλικίαν, γνώσεις, μνήμη & κρίση ώστε να συγκρίνουμε την απλή, αρχική μορφή, του εν λόγω Δύναμις και τις μετέπειτα προσθέσεις - Αναλύσεις του.
"Οι Πατριαρχικοί", δάσκαλοι, Πρωτοψάλτες, Άρχοντες, ανάλυσαν την πρωταρχική "απλή γραμμή" μ' όσο πιο πολλά δ'ίγοργα, τρίγοργα & άλλα "στολίδια" μπορούσαν!
Αυτό το σεβόμαστε!
Επίσης, με τις παραπάνω αναλύσεις, μεγάλωσαν το βαθμό δυσκολίας της εκτέλεσης του μαθήματος. Έτσι, εξηγείται το γεγονός, ότι δεν μπορούμε να το ψάλλουμε εύκολα, έγχρονα.
Αυτό το πέτυχε, απ' τις ηχογραφήσεις που άκουσα, μόνο "ο Άρχοντας των Αρχόντων των Αναλογίων" (προσωπικός μου χαρακτηρισμός), αείμνηστος Ιάκ. Ναυπλιώτης.
Από τα μηνύματα που έχω καταθέσει μέχρι τώρα, μπορείτε να δείτε πόσο σέβομαι, εκτιμώ και υποκλίνομαι "στο Μουσικό ύψος & βάθος" όλων των δασκάλων.
Παρ' όλα αυτά, πιστεύω ότι οι κλασσικές γραμμές των μελωδιών δεν θα πρέπει να πειραχτούν.
Μίλησα για νεωτερισμούς, "κενά δαιμόνια", αμανέδες, "κλαψουρίσματα" και μια "πανσπερμία" απόψεων, εκδοχών & εκτελέσεων.
Όλες οι κλασσικές μελωδίες και το εν λόγω Δύναμις, έχουν στοιχεία ανωτερότητας, σοφίας, Θεοπνευστίας! δεν θα πρέπει με τις αναλύσεις μας να τις κάνουμε αγνώριστες!
Δεν θα ήταν πιο κλασσικό να ψάλλαμε όλοι την αρχική γραμμή, τηρώντας αυστηρά τα βασικά στοιχεία της Μουσικής μας? (έκφραση, χρόνο, ήθος, μεγαλοπρέπεια κ.λ.π.).
Όταν, κατά τη γνώμη μου, θα συμφωνήσουμε, στις κλασσικές αναφορές των μαθημάτων, τότε θα έλθει η ανάκαμψη!
Έως τότε, έρρωσθε & γρηγορείτε!