Μια μαρτυρία, απορίες και τεκμηρίωση υπέρ της διατήρησης της παραδόσεως από τον Σ. Καρά.

Gant

Παλαιό Μέλος
Παρακαλώ, αυτά τα πράγματα είναι το... ψωμί μας και δεν μου προκαλούν εκνευρισμό. Εκνευρισμό μου προκαλεί η δική μου αναβλητικότητα, που δεν έχω κάνει αυτό το "αντι-καραϊκό FAQ", ας το πούμε, και αναγκάζομαι να λέω τα ίδια ξανά και ξανά... (να πληκτρολογώ, κατά κυριολεξία -ευτυχώς που υπάρχει και το τυφλό σύστημα...-) Άλλωστε δεν είσαι αναγκασμένη, όταν πρωτομπαίνεις στο Ψαλτολόγιο, να είσαι ενήμερη για όλες τις συζητήσεις που έχουν γίνει, προς Θεού (αυτό βέβαια είναι το μόνιμο σλόγκαν στα forums όλου του κόσμου: search before posting! :rolleyes:)
Αγαπητή φίλη, αυτό ψάχνουμε με το τουφέκι εδώ στο Ψαλτολόγιο: κάποιον που να μιλάει αφού μελετήσει αυτά που γράφουμε! Αν έχεις τη διάθεση και την υπομονή να μελετήσεις πρώτα όσα έχουμε γράψει και να εκφέρεις τεκμηριωμένα τις αντιρρήσεις σου επ' αυτών, μακάρι! Γιατί οι περισσότεροι εδώ μέσα λένε "Μη νομίζεις ότι δεν ξέρω τίποτα για τα όσα γράφεις, ξέρω και παραξέρω και διαφωνώ με αυτά που λες, αλλά δεν έχω όρεξη να διαβάζω και να σου απαντάω ένα-ένα"... Θα πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι, όπως ο Καράς, εκτός από σωστά πράγματα, έγραψε κι ένα σωρό ανακρίβειες σε δύο ολόκληρους τόμους του θεωρητικού του, μια τεκμηριωμένη απάντηση σ' αυτά δεν μπορεί να περιορίζεται σε πέντε γραμμές... Όποιος λοιπόν είχε την υπομονή να διαβάσει τον Καρά, ας έχει και την υπομονή να διαβάσει και τα αντίθετα προς αυτόν, αν θέλει να σχηματίσει πλήρη άποψη και όχι να βλέπει το θεωρητικό του ως θέσφατο, αποφαινόμενος ότι "δεν έχει ανάγκη καμίας υπεράσπισης", κατά τη φράση γνωστού υποστηρικτή του σε πρόσφατο συνέδριο...
Μπράβο κύριε Θεοτοκάτε,
τα λέτε όπως τα λέγατε! Παρακολουθώ το φόρουμ πολύ καιρό τώρα ασχέτως ότι τώρα είμαι και εγώ μέλος. Μακάρι να σας ακολουθούσαν και άλλοι σε αυτό που κάνετε και όχι να μας αλλάζουν τώρα τις θέσεις τους. Αλλά, στην πατρίδα μας σήμερα τι να περιμένει κανείς; όταν οι πολιτικοί μας αλλάζουν απόψεις τι θα κάνουμε όλοι οι υπόλοιποι;;;
Βέβαια, καλό θα ήταν άτομα τόσο γνώστες όπως εσείς, ο κ. Μακρής, ο κ. Αρβανίτης, να έγραφαν κάτι στο χαρτί και να μην περιοριζόταν σε έναν απλό σχολιασμό για τα του Καρά! Το θέμα θα χε καλυφθεί πλήρως εδώ και καιρό...
Το μόνο όμως που θέλω να καταθέσω είναι ότι τελικά στην πατρίδα μας είμαστε λόγια! και έργα τίποτε. Θεσούλες και αξιώματα και έργο με ερωτηματικό...δεν πάει όμως έτσι...για το λόγο αυτό φτάσαμε εδώ που φτάσαμε...Μετά από όσα κατατέθηκαν τι αποτέλεσμα έχουμε; Επί της ουσίας;
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Μπράβο κύριε Θεοτοκάτε,
τα λέτε όπως τα λέγατε! Παρακολουθώ το φόρουμ πολύ καιρό τώρα ασχέτως ότι τώρα είμαι και εγώ μέλος. Μακάρι να σας ακολουθούσαν και άλλοι σε αυτό που κάνετε και όχι να μας αλλάζουν τώρα τις θέσεις τους. Αλλά, στην πατρίδα μας σήμερα τι να περιμένει κανείς; όταν οι πολιτικοί μας αλλάζουν απόψεις τι θα κάνουμε όλοι οι υπόλοιποι;;;
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, προς στιγμήν βέβαια αναρωτήθηκα αν τα γράφετε στ' αλήθεια ή ειρωνικά, μ' αυτά που έχω δει εδώ μέσα έχω γίνει πλέον καχύποπτος... Μια αναζήτηση στα posts που έχετε κάνει ως τώρα μάλλον με πείθει για το πρώτο...
Βέβαια, καλό θα ήταν άτομα τόσο γνώστες όπως εσείς, ο κ. Μακρής, ο κ. Αρβανίτης, να έγραφαν κάτι στο χαρτί και να μην περιοριζόταν σε έναν απλό σχολιασμό για τα του Καρά! Το θέμα θα χε καλυφθεί πλήρως εδώ και καιρό...
Ο κ. Αρβανίτης, εκτός των όσων έχει αναφέρει εδώ και των τόσων εισηγήσεων και ανακοινώσεών του σε μουσικολογικά συνέδρια, έχει ήδη γράψει και μια ογκώδη και πληρέστατη διατριβή περί ρυθμού και παλαιοβυζαντινής σημειογραφίας, που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο και δίνει πολλές απαντήσεις. Ο κ. Μακρής έχει κι αυτός, εκτός της διατριβής του, και αρκετά άρθρα αλλά και ανακοινώσεις σε συνέδρια και φυσικά σημαντική παρουσία εδώ. Εγώ, προς το παρόν, εκτός της ανακοίνωσής μου για το β' ήχο κατά το Χρύσανθο στο Δ' συνέδριο του ΙΒΜ και τα του Ψαλτολογίου και του analogion.gr, δεν έχω γράψει κάτι άλλο (έχω αρκετά βέβαια στον υπολογιστή, που δουλεύονται κατά καιρούς, εάν προκύψει κάτι στο μέλλον, θα το μάθετε). Δεν πιστεύω πάντως ότι "θα είχε καλυφθεί πλήρως εδώ και καιρό" το θέμα με κάποια δημοσίευση στο χαρτί, όπως λέτε. Είναι πολύ πιο περίπλοκο για να λύνεται με απλές δημοσιεύσεις, θέλει πιο "χτυπητά" πράγματα, όπως αυτή η κίνηση του Πατριαρχείου (συμφωνώ όμως ότι θα ήταν καλύτερα να είχαμε και μια τεκμηρίωση, το ότι αυτή μπορεί να προκύψει από δω κι από κει δεν είναι αρκετό...)
 

Gant

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, προς στιγμήν βέβαια αναρωτήθηκα αν τα γράφετε στ' αλήθεια ή ειρωνικά, μ' αυτά που έχω δει εδώ μέσα έχω γίνει πλέον καχύποπτος... Μια αναζήτηση στα posts που έχετε κάνει ως τώρα μάλλον με πείθει για το πρώτο...
Ο κ. Αρβανίτης, εκτός των όσων έχει αναφέρει εδώ και των τόσων εισηγήσεων και ανακοινώσεών του σε μουσικολογικά συνέδρια, έχει ήδη γράψει και μια ογκώδη και πληρέστατη διατριβή περί ρυθμού και παλαιοβυζαντινής σημειογραφίας, που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο και δίνει πολλές απαντήσεις. Ο κ. Μακρής έχει κι αυτός, εκτός της διατριβής του, και αρκετά άρθρα αλλά και ανακοινώσεις σε συνέδρια και φυσικά σημαντική παρουσία εδώ. Εγώ, προς το παρόν, εκτός της ανακοίνωσής μου για το β' ήχο κατά το Χρύσανθο στο Δ' συνέδριο του ΙΒΜ και τα του Ψαλτολογίου και του analogion.gr, δεν έχω γράψει κάτι άλλο (έχω αρκετά βέβαια στον υπολογιστή, που δουλεύονται κατά καιρούς, εάν προκύψει κάτι στο μέλλον, θα το μάθετε). Δεν πιστεύω πάντως ότι "θα είχε καλυφθεί πλήρως εδώ και καιρό" το θέμα με κάποια δημοσίευση στο χαρτί, όπως λέτε. Είναι πολύ πιο περίπλοκο για να λύνεται με απλές δημοσιεύσεις, θέλει πιο "χτυπητά" πράγματα, όπως αυτή η κίνηση του Πατριαρχείου (συμφωνώ όμως ότι θα ήταν καλύτερα να είχαμε και μια τεκμηρίωση, το ότι αυτή μπορεί να προκύψει από δω κι από κει δεν είναι αρκετό...)
Δεν έχω λόγο να χάσω το χρόνο μου κ. Θεοτοκάτε. Αυτά που γράφω αυτά εννοώ. Ως ψάλτης με μαθητές καταθέτω την αγωνία μου. Απλά και καθαρά. Ας βγουν οι ειδικοί να μιλήσουν. Έχω άδικο; 10 ειδικοί να τα κουβεντιάσουν και να μας πουν τελικά τι πρέπει να ακολουθήσουμε.
Δύο απορίες: Τελικά τι ακολουθούμε; Βγήκε η ανακοίνωση. Από κει και πέρα τι θα πράξουμε; Πήγα μίλησα με τον κ. Αγγελόπουλο. Σε πολλά με κατατόπισε ο άνθρωπος. Σε πολλά είπα ότι πρέπει να ψάξω να βρω την ανταπάντηση σε ότι μου ανέφερε. Εκεί σταμάτησα. Τα υπόλοιπα εκ του πονηρού.
Καλά να στε
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δεν έχω λόγο να χάσω το χρόνο μου κ. Θεοτοκάτε. Αυτά που γράφω αυτά εννοώ. Ως ψάλτης με μαθητές καταθέτω την αγωνία μου. Απλά και καθαρά. Ας βγουν οι ειδικοί να μιλήσουν. Έχω άδικο; 10 ειδικοί να τα κουβεντιάσουν και να μας πουν τελικά τι πρέπει να ακολουθήσουμε.
Ας πούμε ότι καλόπιστα σας πιστεύω. Όμως μετά απ' αυτό...
Πήγα μίλησα με τον κ. Αγγελόπουλο.
...και κάποια άλλα που είδα, μάλλον θα πρέπει να πάρω πίσω το...
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, προς στιγμήν βέβαια αναρωτήθηκα αν τα γράφετε στ' αλήθεια ή ειρωνικά, μ' αυτά που έχω δει εδώ μέσα έχω γίνει πλέον καχύποπτος... Μια αναζήτηση στα posts που έχετε κάνει ως τώρα μάλλον με πείθει για το πρώτο...
...και να ξανατηρήσω τις επιφυλάξεις μου... Επί τη ευκαιρία, να ρωτήσω ποια η θέση σας στο τελευταίο θέμα που ανέκυψε με τα περί επιστημονικής τεκμηρίωσης του συναδέλφου;
 
E

emakris

Guest
Μάλλον νηφαλιότερη, συστηματικότερη και απροκατάληπτη μελέτη και αξιοποίηση όλων των θεωρητικών χρειάζεται και όχι άνευ μελέτης καταδίκες.
Αυτή είναι δουλειά των μουσικολόγων και όχι του Πατριαρχείου. Προφανώς δεν έχει γίνει κατανοητή μια πολύ βασική αλήθεια: η αποδοκιμασία της συγκεκριμένης "μεθόδου" δεν έγινε βάσει των λεπτών διαφοροποιήσεων εννοιών και πρακτικών που (ορθώς) επιχειρούμε εδώ και στα συνέδρια, αλλά βάσει του αποτελέσματος. Η πατριαρχική επιτροπή έκρινε πως το αποτέλεσμα που παράγεται από το σύστημα αυτό διδασκαλίας είναι "ξένον άκουσμα". Αυτή είναι τουλάχιστον η δική μου αίσθηση. Ποιος μπορεί να τους κατηγορήσει για αυτό και να απαιτεί περισπούδαστες μουσικολογικές μελέτες για την τεκμηρίωση της άποψής τους;;; Και μη μου αντιτείνει κάποιος ότι υπάρχουν και άλλοι αντιπαραδοσιακοί τρόποι ψαλσίματος, γιατί αυτοί δεν βασίζονται ούτε σε σύστημα διδασκαλίας, ούτε σε τροποποιημένη σημειογραφία. Άρα δεν δημιουργούν σοβαρή παράδοση. Τόσο απλά.
Εσύ τώρα προτείνεις μια διαφοροποιημένη μορφή αυτής της μεθόδου (το τι ποσοστό μένει από την αρχική, μόνο εσύ μπορείς να μας το πεις), η οποία θα παράγει όντως παραδοσιακό άκουσμα (και δεν αμφιβάλλω καθόλου ότι το κάνει). Με γεια σου με χαρά σου. Το μεγαλύτερο μέρος της ψαλτικής κοινότητας πιστεύω πως σε επαινεί για αυτό. Δεν δικαιολογείται, όμως, το μένος σου, ούτε για την πατριαρχική απόφαση, ούτε για τους συναδέλφους και φίλους σου που εκφράζουν (με αιχμηρό πολλές φορές τρόπο, λόγω χαρακτήρος) την άποψή τους. Σε καλώ να αναθεωρήσεις τη στάση σου.
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
υγ. Φαίνεται πως κάποιοι επιμένουν να αποστηθίζουν πληροφορίες από δεύτερο και τρίτο χέρι..

Όσο περισσότερα χέρια περάσουν πριν έρθει η σειρά σου να μελετήσεις, αν μη τι άλλο, φανερώνει την προσπάθεια εξήγησης κ κατανόησης... αλλά κ το ορθόν του πράγματος.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αρχικό μήνυμα απο Laosynaktis
Μάλλον νηφαλιότερη, συστηματικότερη και απροκατάληπτη μελέτη και αξιοποίηση όλων των θωρητικών χρειάζεται και όχι άνευ μελέτης καταδίκες.

Αυτή είναι δουλειά των μουσικολόγων και όχι του Πατριαρχείου.

Μπορείς να κάνεις μια υπόδειξη προς αυτή την κατεύθυνση αρμοδίως.
Τη διεύθυνση τη είχε αναρτήσει κάποιος σε προηγούμενο θέμα...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μπορείς να κάνεις μια υπόδειξη προς αυτή την κατεύθυνση αρμοδίως.
Τη διεύθυνση τη είχε αναρτήσει κάποιος σε προηγούμενο θέμα...

Μελέτη γίνεται, ἀλλὰ ἐπειδὴ τὸ πρόβλημα παραμένει ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία πῆρε θέση, ἀρέσει δὲν ἀρέσει. Ἄλλωστε πολλὰ δὲν ἄρεσαν σὲ πολλοὺς ἐδῶ καὶ χρόνια ἀλλὰ τὸ ἔκαναν γαργάρα, τώρα ὁ τροχὸς γύρισε ...

Ἄμποτες βέβαια νὰ λυθεῖ τὸ πρόβλημα καὶ ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία θὰ δείξει τὴν δέουσα φροντίδα.

Ἄλλωστε πέραν τοῦ μουσικολογικοῦ προβήματος ποὺ πλέον ἔχει γίνει καὶ ψαλτικὸ πρόβλημα, ὑπάρχουν καὶ ἄλλες παράμετροι ποὺ μόλις τώρα ἀρχιζουμε νὰ καταλαβαίνουμε οἱ λοιποὶ θνητοὶ ἀπέναντι στοὺς ὄψιμους ... ἡμιθέους:rolleyes:.

Τελικὰ ἡ κρίση δημιουργεῖ καὶ εὐκαιρίες γιὰ πολλὰ καὶ διάφορα πράγματα ἤ ξεκαθαρίζει ἄλλα ... Καλὰ εἶχε κάποιος έδῶ μέσα ὡς ὑπογραφή τὸ ρητὸ τοῦ Ἡράκλειτου: «Πόλεμος πάντων πατήρ ἐστί, πάντων δὲ βασιλεύς, καὶ τοὺς μὲν θεούς ἔδειξε τοὺς δὲ ἀνθρώπους, τοὺς μὲν δούλους ἐποίησε τοὺς δὲ ἐλευθέρους»*. Καιρὸς ὑτπάρχει γιὰ ὅλα καὶ καιρὸς γιὰ ξεκαθάρισμα, ποιοὶ εἶναι δοῦλοι καὶ ποιοὶ ἐλεύθεροι ...:rolleyes:



*Μετὰ τὸ ἄλλαξε κι ἔγινε bad to the bone :cool:
 

Gant

Παλαιό Μέλος
Μελέτη γίνεται, ἀλλὰ ἐπειδὴ τὸ πρόβλημα παραμένει ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία πῆρε θέση, ἀρέσει δὲν ἀρέσει. Ἄλλωστε πολλὰ δὲν ἄρεσαν σὲ πολλοὺς ἐδῶ καὶ χρόνια ἀλλὰ τὸ ἔκαναν γαργάρα, τώρα ὁ τροχὸς γύρισε ...

Ἄμποτες βέβαια νὰ λυθεῖ τὸ πρόβλημα καὶ ἡ Μεγάλη Ἐκκλησία θὰ δείξει τὴν δέουσα φροντίδα.

Ἄλλωστε πέραν τοῦ μουσικολογικοῦ προβήματος ποὺ πλέον ἔχει γίνει καὶ ψαλτικὸ πρόβλημα, ὑπάρχουν καὶ ἄλλες παράμετροι ποὺ μόλις τώρα ἀρχιζουμε νὰ καταλαβαίνουμε οἱ λοιποὶ θνητοὶ ἀπέναντι στοὺς ὄψιμους ... ἡμιθέους:rolleyes:.

Τελικὰ ἡ κρίση δημιουργεῖ καὶ εὐκαιρίες γιὰ πολλὰ καὶ διάφορα πράγματα ἤ ξεκαθαρίζει ἄλλα ... Καλὰ εἶχε κάποιος έδῶ μέσα ὡς ὑπογραφή τὸ ρητὸ τοῦ Ἡράκλειτου: «Πόλεμος πάντων πατήρ ἐστί, πάντων δὲ βασιλεύς, καὶ τοὺς μὲν θεούς ἔδειξε τοὺς δὲ ἀνθρώπους, τοὺς μὲν δούλους ἐποίησε τοὺς δὲ ἐλευθέρους»*. Καιρὸς ὑτπάρχει γιὰ ὅλα καὶ καιρὸς γιὰ ξεκαθάρισμα, ποιοὶ εἶναι δοῦλοι καὶ ποιοὶ ἐλεύθεροι ...:rolleyes:



*Μετὰ τὸ ἄλλαξε κι ἔγινε bad to the bone :cool:
Συμπαθητικέ Δομέστικε,
αξιολόγησε αυτά που θα διαβάσεις με τη σκέψη ότι είμαι δάσκαλος ψαλτικής και παραδοσιακού τραγουδιού και απαντώ σε μαθητές που με ρωτούν για το γεγονός. Εάν δεν δούμε την όλη διαδικασία με την τεκμηρίωση, τι να πούμε; Απλά θα έρπεπε μαζί με την ανακοίνωση να έβγαινε και η ερευνητική διαδικασία. Δεν είμαστε στη γειτονιά. Και εγώ σου λέω τώρα, τι θα γίνει εάν δεν έγινε σχετική έρευνα από την επιτροπή; Ο καθηγητής Αθηνών κ. Στάθης, ο πατέρας της ελληνικής βυζαντινής επιστήμης, κατέθεσε την τοποθέτησή του για το Θεωρητικό. Τώρα όμως τι θα πούμε στους μαθητές μας;;;
 
E

emakris

Guest
Τώρα όμως τι θα πούμε στους μαθητές μας;;;
Δεν θα τους πείτε τίποτα. Θα τους δώσετε ένα κλασικό Θεωρητικό (π.χ. Ευθυμιάδη) και θα τους διδάσκετε κλασικά μουσικά κείμενα. Εάν σας είναι δύσκολο, ξεκινήστε σιγά-σιγά, διαβάζοντας μια σελίδα την ημέρα. Κατά προτίμησιν προ φαγητού. Σιγά-σιγά θα αποτοξινωθείτε.

ΥΓ Μη μου πείτε ότι περιμένατε πιο σοβαρή απάντηση σε ένα τέτοιο ερώτημα...
 

Gant

Παλαιό Μέλος
Δεν θα τους πείτε τίποτα. Θα τους δώσετε ένα κλασικό Θεωρητικό (π.χ. Ευθυμιάδη) και θα τους διδάσκετε κλασικά μουσικά κείμενα. Εάν σας είναι δύσκολο, ξεκινήστε σιγά-σιγά, διαβάζοντας μια σελίδα την ημέρα. Κατά προτίμησιν προ φαγητού. Σιγά-σιγά θα αποτοξινωθείτε.

ΥΓ Μη μου πείτε ότι περιμένατε πιο σοβαρή απάντηση σε ένα τέτοιο ερώτημα...
Άλλο το διδάσκω σε ένα ωδείο και άλλο το διδάσκω σε ένα Πανεπιστήμιο. Υπάρχει τεράστια διαφορά.
Το ύφος των γραφομένων σας είναι αρκετά...σκληρό. Δεν τσακωνόμαστε, γράφουμε...

Και στο τέλος τέλος αφήστε να γράψει και κανας δάσκαλος ωδειακός. Το θέμα βλέπω είναι περίεργο. Υπάρχουν άνθρωποι στο ψαλτολόγιο που ναι και ωδειακοί δάσκαλοι. Ας απαντήσουν και αυτοί. Η οπτική τους γωνία είναι διαφορετική απο τη δική σας.Το προ φαγητού γράφτε το σε μαθητές σας και φίλους σας. Παρακαλώ πολύ κ. Μακρή
 
Last edited by a moderator:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Συμπαθητικέ Δομέστικε,
αξιολόγησε αυτά που θα διαβάσεις με τη σκέψη ότι είμαι δάσκαλος ψαλτικής και παραδοσιακού τραγουδιού και απαντώ σε μαθητές που με ρωτούν για το γεγονός. Εάν δεν δούμε την όλη διαδικασία με την τεκμηρίωση, τι να πούμε; Απλά θα έρπεπε μαζί με την ανακοίνωση να έβγαινε και η ερευνητική διαδικασία. Δεν είμαστε στη γειτονιά. Και εγώ σου λέω τώρα, τι θα γίνει εάν δεν έγινε σχετική έρευνα από την επιτροπή; Ο καθηγητής Αθηνών κ. Στάθης, ο πατέρας της ελληνικής βυζαντινής επιστήμης, κατέθεσε την τοποθέτησή του για το Θεωρητικό. Τώρα όμως τι θα πούμε στους μαθητές μας;;;

Συνήθως οίος ο δάσκαλος, οίοι και οι μαθηταί....Τί τους λέγατε τόσο καιρό;;
 

Gant

Παλαιό Μέλος
Συνήθως οίος ο δάσκαλος, οίοι και οι μαθηταί....Τί τους λέγατε τόσο καιρό;;

Από όλα αγαπητέ. Και τον Παναγιωτόπουλο και τον Καρά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συμπαθητικέ Δομέστικε,
αξιολόγησε αυτά που θα διαβάσεις με τη σκέψη ότι είμαι δάσκαλος ψαλτικής και παραδοσιακού τραγουδιού και απαντώ σε μαθητές που με ρωτούν για το γεγονός. Εάν δεν δούμε την όλη διαδικασία με την τεκμηρίωση, τι να πούμε; Απλά θα έρπεπε μαζί με την ανακοίνωση να έβγαινε και η ερευνητική διαδικασία. Δεν είμαστε στη γειτονιά. Και εγώ σου λέω τώρα, τι θα γίνει εάν δεν έγινε σχετική έρευνα από την επιτροπή; Ο καθηγητής Αθηνών κ. Στάθης, ο πατέρας της ελληνικής βυζαντινής επιστήμης, κατέθεσε την τοποθέτησή του για το Θεωρητικό. Τώρα όμως τι θα πούμε στους μαθητές μας;;;

Ὁ κ. Στάθης δὲν εἶναι ὁ πατέρας τῆς «ελληνικῆς βυζαντινῆς ἐπιστήμης» γενικά.

Τῆς μουσικολογίας μπορεῖ ...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ.] Όπως είχα γράψει κι εδώ το «θέμα» αυτό είχε ήδη πολλά διαγραμμένα μηνύματα. Διαγράφηκαν και άλλα, και μάλιστα εκείνα που άφηναν υπονοούμενα για ταύτιση μέλους με αποσυρθέν. Δεν ισχύει.
 
P

PANROUST

Guest
Το ύφος των γραφομένων σας είναι αρκετά...σκληρό. Δεν τσακωνόμαστε, γράφουμε...

Και στο τέλος τέλος αφήστε να γράψει και κανας δάσκαλος ωδειακός. Το θέμα βλέπω είναι περίεργο. Υπάρχουν άνθρωποι στο ψαλτολόγιο που ναι και ωδειακοί δάσκαλοι. Ας απαντήσουν και αυτοί.
Χωρίς να κάνω τον δικηγόρο του κ.Μακρή,το ύφος του κ.Μακρή δεν ήταν σκληρός.Απλώς σε μία αν μου επιτρέπετε "βλακώδες" ερώτηση,θα παίρναμε και μία "βλακώδες απάντηση.Δεν τσακώνετε κανείς και όλοι μας έχουμε το δικαίωμα να γράψουμε,από επιπέδου μορφώσεως πανεπιστημίου μέχρι νηπιαγωγείου.Δεν σας απαγόρευσε κανείς.Αλίμονο να απαγορεύουμε ο ένας τον άλλον και με βάση του επιπέδου μορφώσεως μας.
 

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Αξιότιμε κύριε Νίκο

Ήθελα να σας ευχαριστήσω ξανά για το υλικό και τις παραπομπές που προσφέρατε καθώς και για τον κόπο και το χρονο που αφιερώσατε.
Είναι πολλά τα θέματα που θέτετε, δεν έχω άποψη για όλα, καθότι είμαι σχετικά αδαής, τόσο θεωρητικά όσο και βιωματικά/ακουστικά. Ωστόσο, έχω μεγάλο ενδιαφέρον να μάθω και να συζητήσω μαζί σας. Διάβασα τις παραπομπές σας και επιτρέψατέ μου να σχολιάσω, δοθέντος της λιγοστής μου γνώσης και αντιληπτικής ικανότητας.
Γράψατε:
έχουμε και γνώμες αγιορειτών πατέρων για τη σχολή Καρά (και ηχογραφημένες κιόλας), οι οποίοι μάλιστα είναι και δεινοί μουσικοί.
Και γώ όμως έχω διαφορετική εμπειρία, διότι ο δάσκαλός μου μαθήτευσε στην Αθωνιάδα και όταν τελείωσε τη σχολή, ο αγιορείτης δάσκαλός του (π. Ευθύμιος αν θυμάμαι καλά, στις Καρυές αν δεν κάνω λάθος), του πρότεινε τον Καρά για ολοκλήρωση των μουσικών του σπουδών (καθώς και κάποιον άλλον δάσκαλο από την Πάτρα, το όνομα του οποίου δεν συγκράτησα).

Να σε διορθώσουμε λοιπόν καταρχήν: όχι, τα σημάδια αυτά δεν καταργήθηκαν χάριν ευκολίας εκμάθησης, αλλά ως περιττά. Όλες οι ενέργειές τους καταγράφονται με βάση τα υπόλοιπα γνωστά σημάδια.
Την εποχή που καταργήθηκαν πιθανώς να ήταν περιττά, εφόσον οι ενέργειές τους ήταν πολύ οικείες ακουστικά σε όλους. Για εμένα όμως, που έχω τουλάχιστον κατά 90% ακούσματα ευρωπαϊκά (και το 10% το έχω επειδή ασχολούμαι τα τελευταία 6 χρόνια με την βυζαντινή) και από την δική μου μαθητική εμπειρία δεν μου φαίνονται καθόλου περιττά, καθώς υπάρχουν ενέργειες που ενώ εκτελούνται παραδοσιακά από παραδοσιακούς ψάλτες (ακολουθεί τεκμητίωση εν συνεχεία) δεν είναι καταγεγραμμένες πουθενά στο κείμενο ("τρεμούλιασμα"(ενέργεια τρομικού), "γύρισμα" (ενέργεια στρεπτού) και όξυνση της φωνής πάνω από την οξύτητα του φθόγγου (ενέργεια οξείας), "σπάσιμο" του κλάσματος και των απλών (τζάκισμα), ανάλυση κλάσματος με ίσο και γοργό (ισάκι)). Αρχικά δηλαδή, μέχρι να γίνουν βίωμα οι αναλύσεις των θέσεων (πού, πότε, γιατί και πως κάνω τί), άλλο διαβάζεις και άλλο ακούς. Η επισήμανση της ενέργειας επάνω στο κείμενο είναι εξαιρετικό βοήθημα στον μαθητευόμενο προκειμένου να εμπεδώσει και να κατανοήσει τις ενέργειες αυτές, καθώς τις ακούει από τους παραδοσιακούς ψάλτες. Αλλά και ακόμα και όταν τις μάθει, ούτε και τότε θα είναι περιττή, διότι scripta manet.. Άλλωστε ότι γνωρίζουμε σήμερα για τη μουσική των αρχαίων προγόνων μας, τα γνωρίζουμε από διασωθέντα τμήματα χειρογράφων..

Ωσότου γίνει αυτό, ας τα ξαναγράψουμε λοιπόν: λες ότι με τα σημεία αυτά ο Καράς υποδηλώνει "το παραδοσιακό άκουσμα". Θα ήθελα να σε ρωτήσω δύο πράγματα:
α. Ποιο συγκεκριμένα παραδοσιακό άκουσμα υποδηλώνουν τα σημάδια του Καρά; Ανάφερέ μου συγκεκριμένο ψάλτη, θεωρούμενο στο σύνολό του,
Οι ενέργειες που αναφέρθηκαν παραπάνω είναι στην προφορική μας παράδοση και αυτό αποδεικνύεται ακούγοντας τον διακο-Διονύση Φιρφιρή http://analogion.com/forum/showthread.php?t=12723. Ότι άκουσα από τον μακαριστό περιείχε τουλάχιστον δύο εκ των προαναφερθέντων "αφανών" ενεργειών (μάλιστα μπορεί κάλλιστα κάποιος να τον φέρει ως παράδειγμα υπέρ του Καρά, σχετικά με τις έλξεις (το Κεκραγάριο του Ιακώβου στον Δ' που ψάλλει είναι χαρακτηριστικότατο παράδειγμα), καθώς σε κάποια σημεία κάνει πολύ έντονες τις έλξεις, πατώντας εξ αρχής πάνω σε έναν αλλοιωμένο από την φυσική του θέση δευτερεύοντα Γα για να δώσει έμφαση στη βαση Δι. Χωρίς την παραμικρή διάθεση προβολής του, ο δάσκαλός μου μεταφέρει στους μαθητές του την αγιορείτικη παράδοση, χωρίς να τον εμποδίζει η μετέπειτα μαθητεία του στον Καρά.

Διότι ο Καράς δεν συνεργάστηκε με κανέναν παραδοσιακό ψάλτη του καιρού του, τουναντίον στα γραφόμενά του μάλλον κατέκρινε πρακτικές των παραδοσιακών ψαλτών, θεωρώντας τις "ωδειακές"
Έχω την πληροφορία ότι ο Καράς αναζήτησε και μελέτησε παλαιά χειρόγραφα από μονες του Αγίου Όρους που επισκέφτηκε (υποθέτω ότι θα έλαβε και ακούσματα από τους πατέρες). Κατακρίνει δε τους ωδειακούς καθηγητές εν Αθήναις, οι οποίοι επέκριναν "τας θέσεις και τας χειρονομίας" των μετέπειτα του Κωνσταντίνου Πατριαρχικών ψαλτών.

β. Εάν υποθέσουμε ότι τα σημάδια του Καρά οδηγούν στην πρακτική των παραδοσιακών ψαλτών, τότε γιατί οι παραδοσιακοί ψάλτες απορρίπτουν το άκουσμα του Καρά, έτσι όπως ο ίδιος ο Καράς το εξέφρασε μέσα από τις ηχογραφήσεις της χορωδίας του; Γιατί ο Καράς, αυτό που ήθελε να εκφράσει μέσα από τα σημάδια, μάς το έδωσε στις ηχογραφήσεις της χορωδίας του.
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=864 Αυτή η εκτέλεση θεωρείται μη παραδοσιακή;

Σε σχέση με τα σημάδια, να ξαναπούμε ότι η ερμηνεία που δίνει ο Καράς ΔΕΝ είναι αυτή που είχαν παλιά, αλλά είτε απλώς έχει μια σχέση με αυτό που είχε παλιά (κοντινή ή μακρινή ή... πολύ μακρινή!) ή σε ορισμένα (όπως το ισάκι) δεν έχει καμία σχέση. Είναι γνωστό ότι ο Καράς εξέφρασε με παλαιά ορολογία κάποια σύγχρονα πράγματα
Μπορεί να είναι όπως το λέτε, ωστόσο δεν το τεκμηριώνετε, μιλάτε γενικά (π.χ. δεν αντιπαραβάλλετε το πως το ερμηνεύει ο Καρά με το πως ήταν παλιά). Επίσης δεν αναφέρετε ποιά είναι τα σύγχρονα πράγματα που εξέφρασε ο Καράς με παλαιά ορολογία.

Να σε διορθώσουμε ξανά: δεν νοείται "ξεχνάω τις φυσικές έλξεις". Ο Γερμανός Αφθονίδης σημειώνει ότι η εκτέλεση των έλξεων πρέπει να είναι τόσο φυσική που να μην τη σκέφτεται καν ο εκτελεστής, η δε Επιτροπή σημειώνει ότι αποτελούν νόμο "υπ' αυτής της φύσεως επιβαλλόμενο".
Όντως, έτσι θα πρέπει. Δυστυχώς όμως, η πραγματικότητα, πολλάκις, δεν είναι όπως θα έπρεπε. Όταν π.χ. οι 2 τελευταίες γενιές γαλουχούνται σχεδόν αποκλειστικά με ευρωπαϊκά ακουσματα καθώς "βομβαρδίζονται" συνεχώς και καθημερινώς σε αυτά (από τα μμε, στη δουλειά, στη διασκέδαση κλπ. Άλλωστε, αυτή η ιστορία έχει ξεκινήσει από την εποχή του Όθωνα http://videosmusicview.blogspot.gr/2012/01/blog-post.html) δεν είναι φυσικό να επέλθει και ο ανάλογος "εκφυλισμός" της φυσικότητας στη ροή και διαδοχή των ηχητικών φθόγγων; Να αναφέρω χαρακτηριστικά ότι πριν ασχοληθώ με την βυζαντινή γνώριζα το τί είναι η φούγκα, αλλά το ότι κάποιοι φθόγγοι έχουν μεταξύ τους φυσική έλξη, ούτε που μπορούσε να μου περάσει ποτέ από το μυαλό!! (και για πόσα άλλα δεν αγνοούμε τελείως τη φυσικότητα..). Εξάλλου, η επισήμανση της φυσικής κατάστασης των πραγμάτων δεν έχει κάτι το βλαπτικό.

Οι διέσεις και οι υφέσεις σημειώνονται προς διευκόλυνση της εκτέλεσης: όταν ψέλνεις γρήγορα και δεις ένα διατονικό ΖΩ, κάποιες φορές δεν μπορείς να καταλάβεις αμέσως εάν είναι σε ανοδική πορεία και θα το πεις φυσικό ή εάν είναι σε καθοδική και το πεις με ύφεση. Γι' αυτό γίνεται επισήμανση (αυτό που θα πρέπει όμως να διευκρινιστεί επιπλέον, είναι ότι άλλο το απευθείας πάτημα στον αλλοιωμένο φθόγγο = δίεση, ύφεση και άλλη η σταδιακή κίνηση προς αυτόν = έλξη
Συμφωνούμε. Ωστόσο, έχουμε παραδείγματα όπου η έλξη γίνεται με απευθείας πάτημα στον αλλοιωμένο φθόγγο (π.χ. στον κατιόντα Ζω της διατονικής κλίμακας, όπως πολύ εύστοχα επεσήμανε και ο Λαοσυνάκτης..)

Επίσης, για την έννοια του νάου (που δεν είναι καθόλου αποδεδειγμένο ότι σημαίνει "ΔΙ ύφεση" έτσι απλά...), καθώς και για τον ήχο του "Τον τάφον σου Σωτήρ" (που δεν είναι "πρώτος δίφωνος", όπως απλουστευμένα τον είπε ο Καράς και επικαλείσαι κι εσύ σε άλλο post σου) διάβασε αυτή τη μελέτη του π. Νικολάου Μέζη.
Διαβασα τη μελέτη, ευχαριστώ ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Ωστόσο, αφήνει αναπάντητο το ερώτημα σχετικά με τις μαρτυρίες (γιατί, αφού ο ήχος μεταβαίνει στον β' λόγω της φθοράς, οι μαρτυρίες είναι του α' ήχου;). Ο Καράς δίνει μια λογική εξήγηση πάντως, λέγοντας ότι το κάθισμα "τον τάφον σου Σωτήρ" είναι ήχος Νάος, καθώς αυτό σημαίνει ότι ο ήχος ήταν και παραμένει ήχος α' (εξ ού και οι μαρτυρίες), όχι όμως διατονικός, αλλά χρωματικός (εξ ού η φθορά του δευτέρου).

Το θέμα όμως είναι ότι άλλο εννοεί ως παραδοσιακό άκουσμα η Επιτροπή του 1881 και άλλο ο Καράς. Αυτό που ο Καράς θεωρεί παράδοση, είναι οι τραβηγμένες εκτελέσεις της χορωδίας του. Αυτό που η Επιτροπή θεωρεί παράδοση, είναι το ψάλσιμο από παραδοσιακούς ψάλτες του καιρού της (του Ναυπλιώτη, του Βιολάκη, που ήταν και μέλος της κλπ.). Αλλιώς λοιπόν κάνουν τις έλξεις οι μεν (με απευθείας πάτημα στο φθόγγο, ως διέσεις) αλλιώς οι δε (με σύρσιμο της φωνής, όπως ο Ναυπλιώτης). Και φυσικά σε πολλά σημεία που συχνά κάνει ο Καράς, άλλοι δεν κάνουν καθόλου (π.χ. ΓΑ στον α' ήχο -η σημασία της δίεσης των 4 τμημάτων, που λέει η Επιτροπή, είναι αυτή που κάνει και ο Ναυπλιώτης, σέρνοντας τη φωνή του προς το ΔΙ..
Τα δύο ηχητικά που προηγήθηκαν, το μεν ένα από τον μακαριστό π. Φιρφιρή και το άλλο από τη χορωδία του Σ. Καρά νομίζω ότι δεν δείχνουν αυτό που ισχυρίζεστε.

Η "τεκμηρίωση" αυτή είναι του Σωτήρη Δεσπότη, τέως μέλους του forum και είναι εν πολλοίς ατεκμηρίωτη. Δεν αναφέρει συγκεκριμένα στοιχεία που να δικαιώνουν τον Καρά, παρά μόνο κάποια γενικά πράγματα περί του έργου του Ducoudray, καθώς και κάποιες προσωπικές του κρίσεις.... Αν έκανες μια αναζήτηση, θα έπεφτες οπωσδήποτε στο θέμα περί Ducoudray, καθώς και στη συζήτηση που είχα για το εν λόγω άρθρο με το συγγραφέα του εδώ. Εκεί θα δεις πώς o Ducoudray λέει τελείως άλλα πράγματα από τον Καρά στα διαστήματα αλλά και πώς υπεραπλουστεύει κάποια πράγματα, καθώς επίσης και την κριτική στο έργο του που ασκήθηκε επί Επιτροπής αλλά και μεταγενέστερα. Το συγκεκριμένο άρθρο που επικαλείσαι λοιπόν δεν αποδεικνύει τίποτα (επιφυλάσσομαι στο μέλλον και για άλλα περί Ducoudray, καθώς διάβασα τα συγγράμματά του στα γαλλικά).
Όντως, στο άρθρο του κ. Δεσπότη δεν γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στα τεκμήρια που στηρίζουν το συμπέρασμα. Δεν γνωρίζω, όμως αν υπάρχει εκτέστερο κείμενο στο οποίο παραθέτει τεκμήρια (συγχωρέστε με δεν κατάφερα να διαβασω όλη τη συζήτηση..)

Όχι, δεν είναι καθόλου ελάσσονος σημασίας το να σκοτώνει κάποιος μέλη κλασσικότατα και δημοφιλή στο εκκλησίασμα, όπως το Άγιος ο Θεός, τον πεντηκοστό ψαλμό, το Κύματι θαλάσσης και τόσα άλλα! Το θέμα στον Β' ήχο δεν είναι το μέγεθος του ελάσσονος τόνου ΔΙ-ΚΕ, αλλά το μέγεθος του χαρακτηριστικού διαστήματος ΚΕ-ΖΩ, που δίνει και το χρώμα του ήχου. Και δεν είναι το θέμα 14 ή 16, αλλά το πώς σκέφτεται αυτό ο εκτελεστής. Γιατί αν του πεις 14, το μυαλό του θα πάει ότι το διάστημα είναι λίγο μεγαλύτερο από τον τόνο, όπερ και αληθές. Αν όμως του πεις 16, θα πει ότι είναι σχεδόν τριημιτόνιο, όπερ και λανθασμένο (μιλάμε πάντα για τη γενική εικόνα, όπου ο ήχος διφωνεί). Επειδή φαίνεται ότι έχεις μια εικόνα των υπέρ του Καρά δημοσιευμάτων, αλλά αγνοείς τα υπόλοιπα, μελέτησε ενδεικτικά τα παρακάτω που έχω γράψει:
α. Την ανακοίνωσή μου "Ο β' ήχος κατά τον Χρύσανθο εκ Μαδύτων", όπου αναφέρω αναλυτικά στο τέλος γιατί η θεώρηση του Καρά για τον β' ήχο είναι εκτός παραδόσεως
β. Μια αναφορά μου στα διαστήματα του Καρά, περιληπτικά εδώ και αναλυτικά εδώ.
Θα συμφωνήσω μαζί σας. Όντως, τα διαστήματα του Καρά για τον Β' ήχο "τείνουν" προς τα σκληρά. Θα συμφωνήσω και με την πρόταση 8-14-8 για το τετράχορδο. Όμως, Βου-Γα-Δι αντί για το 7-12 του Χρυσάνθου, ο Καράς λέει 6.5-12, δεν είναι δα τα διαστήματα του Καρά τόσο διάφορα του διατόνου, όπως αναφέρετε στην ανακοίνωσή σας. Συμφωνώ περί πιθανής εμμονής του με τα .5, αλλά είναι ανακριβές αυτό που γράφετε στη σελ. 18 της ανακοίνωσής σας ότι ο Καράς είπε ότι δεν ακούγεται το 1/2 του τμήματος γιαυτό θέλει "πιανιστικο" το Ζω-Νη (από 6.5 σε 6). Αντιθέτως μάλιστα! Γράφει ότι αυτό το ισχυρίζονται κάποιοι "δυτικοσπουδασμένοι" (Ελλισαίος Γιαννίδης), ενώ οι Έλληνες και οι Ανατολικοί είναι σε θέση να ακούσουν τέτοιες μικρές διαφορές (τόμος Β'σελ. 186, παρ2, παρ3 και υποσημείωση) γεγονός που τεκμηριώνει και την εμμονή του στα 1/2 τμήματα.
Εφόσον ο Χρύσανθος θεωρεί απαραίτητη στην κλίμακα του Β' ήχου α) την ύπαρξη ελαχίστων τόνων (7) και β) της όμοιας διφωνίας => θα υπάρχει και υπερμείζον διάστημα, εκτός και άν η κλίμακα είναι λάθος!!! Εκτός και αν ελάχιστος τόνος=8. Όμως τα διαστήματα αυτά δεν παράγουν "χρώμα", όπως εγώ τουλάχιστον και μάλλον οι περισσότεροι το καταλαβαίνουν. Ο Καράς θεώρησε ως κλίμακα του Β' την διόλου κλίμακα του Β' : Νη Πα Βο-ύφεση Γα-δίεση Δι Κε-ύφεση Ζω-δίεση Νη, εππομένως δεν έρχεται σε αντίθεση με τον Χρύσανθο. Και όσον αφορά στην διατύπωση του Χρυσάνθου ότι αρκεί μία αλλοίωση στη διατονική κλίμακα για να δημιουργηθεί το "χρώμα", ήθελα να ρωτήσω, τότε άρα η εναρμόνιος φθορά παράγει "χρώμα"; Δηλ. στο χρωματικό γένος τοποθετεί και το εναρμόνιο;
Γιατί το επιχείρημα "εκείνος που το ισχυρίστηκε ήξερε περισσότερα από 'μένα!", είναι έωλο, όπως καταλαβαίνεις... Δηλαδή τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την ορθότητα των συμπερασμάτων του Καρά, όταν οι λόγοι που επικαλείται για τη θεμελίωση του πλέον βασικού στοιχείου της μουσικής μας, του διατονικού τετραχόρδου ("λόγοι" εννοώ κλάσματα που δηλώνουν την αναλογία δύο ήχων επί μήκους χορδής... βλ. αναλυτικά εδώ), δίνουν φάλτσο τετράχορδο;; Ε, επ' αυτών των λόγων βασίζεται το υποτιθέμενο 7.5 του ελαχίστου τόνου! (λέω "υποτιθέμενο", γιατί ακόμα κι ο μαθηματικός υπολογισμός για να εξαχθεί αυτό είναι λανθασμένος!! Γιατί ο λόγος που δίνει στο θεωρητικό του για τον ελάχιστο τόνο 15/14 δεν στρογγυλοποιείται στα 7.5 μόρια, όπως γράφει, αλλά στα 7, καθώς είναι 7.17 μόρια... Τί σημαίνει δηλαδή ότι ο Καράς "ήξερε κάτι παραπάνω", όταν επιστημονικά δεν ισχύει αυτό που λέει;;)
Συμφωνώ μαζί σας. Σας ευχαριστώ πολύ και για τα αρχεία. Έχετε δίκιο, απλά δήλωσα την άγνοιά μου επί του συγκεκριμένου, καθότι δεν έχω ασχοληθεί. Γιατί όμως λέτε ότι τα τετράχορδα είναι φάλτσα; 30τμ Βαρύ Τετράχορδο-12τμ Διαζευξη-30τμ Άνω Τετράχορδο. Συμφωνώ με την ορθή στογγυλοποίηση του 7.17 σε 7 αλλά το γιατί αυτή η διαστηματική ανακρίβεια δημιουργεί φάλτσα τετράχορδα δεν το κατάλαβα, δοθέντος ότι διορθώνει την πιθανή απόκλιση αυξομειώνοντας ανάλογα το διάστημα π.χ Βου-Γα σε 6.5 αντί σε 7..
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας, ελπίζω να μην σας κουράζω και εύχομαι ο διάλογος να οδηγήσει σε γόνιμα συμπεράσματα. :)
 
Last edited:
E

emakris

Guest
...και το 10% το έχω επειδή ασχολούμαι τα τελευταία 6 χρόνια με την βυζαντινή...
Έχετε μάθει καλά μουσική ανάγνωση; Μπορείτε να ψάλετε ένα κλασικό μουσικό κείμενο εκ πρώτης όψεως; Μπορείτε να αλλάζετε εύκολα τους ήχους και τις βάσεις χωρίς να χάνεστε; Γνωρίζετε από στήθους τις μελωδίες όλων των προλόγων και των κυριότερων ειρμών; Διότι εάν δεν τα κατέχετε ακόμη αυτά και ασχολείστε με τη συστηματοποίηση των "τρεμουλιασμάτων" και των "γυρισμάτων", κάτι δεν πάει καλά με τον δάσκαλό σας. Εάν, όπως λέτε, είστε "αδαής", μάθετε πρώτα καλά την θεωρία και την πράξη σε συνδυασμό με τα κατάλληλα ακούσματα και, εάν παράλληλα ασχοληθείτε και με την έρευνα, τότε θα μπορέσετε να αξιολογήσετε σωστά την καραϊκή διδασκαλία.
 
Last edited:

Μαρία Χριστίνα

Δόξα τω Θεώ
Έχετε μάθει καλά μουσική ανάγνωση; Μπορείτε να ψάλετε ένα κλασικό μουσικό κείμενο εκ πρώτης όψεως; Μπορείτε να αλλάζετε εύκολα τους ήχους και τις βάσεις χωρίς να χάνεστε; Γνωρίζετε από στήθους τις μελωδίες όλων των προσομοίων και των κυριότερων ειρμών; Διότι εάν δεν τα κατέχετε ακόμη αυτά και ασχολείστε με τη συστηματοποίηση των "τρεμουλιασμάτων" και των "γυρισμάτων", κάτι δεν πάει καλά με τον δάσκαλό σας. Εάν, όπως λέτε, είστε "αδαής", μάθετε πρώτα καλά την θεωρία και την πράξη σε συνδυασμό με τα κατάλληλα ακούσματα και, εάν παράλληλα ασχοληθείτε και με την έρευνα, τότε θα μπορέσετε να αξιολογήσετε σωστά την καραϊκή διδασκαλία.

Δυστυχώς, όπως και εσείς μπορείτε να γνωρίζετε, ο χρόνος είναι λίγος για να έχω κάποια επάρκεια, δοθέντος ότι μόλις πρόσφατως ψάλλω σε αναλόγιο.. Όμως δεν εστιάζω το ενδιαφέρον μου σε κάτι συγκεκριμένο, μελετάω και προσπαθώ να μάθω την "ολότητα" για να ψάλλω όσο το δυνατόν καλύτερα. Η αναφορά στα ποικίλματα έγινε στο πλαίσιο συγκεκριμένης ερωταπάντησης που αφορά στο θέμα της διατήρησης της παράδοσης από τον Σ. Καρά και δεν αποτελεί κάποια κύρια ασχολία μου.
Σας ευχαριστώ πάντως για τη πολύτιμη συμβουλή σας.
 
Top