ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ
Παλαιό Μέλος
Σας παρακαλώ ποιός μπορεί να μου δώσει τον κατάλογο της παραδόσεως που αναφέρει σε κάθε Μεγάλη Εορτή ότι υπάρχει και ο τάδε ήχος ;
Ευχαριστώ .
Ευχαριστώ .
...από τα βιβλία του Ιεροθέου.Επισυνάπτω τα καθιερωμένα μαθήματα από το άγραφο τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας όπως υπάρχει στην ιστοσελίδα της Πατμιάδος Εκκλησιαστικής Σχολής. Σχετική αναφορά υπάρχει και εδώ:http://analogion.com/forum/attachment.php?attachmentid=29627&d=1277757757
Τα περί λειτουργικών εικάζω πως είναι αυθαιρεσία του Ιεροθέου. Και εξηγούμαι:β'. γνωρίζουμε ότι στον Πατριαρχικό Ναό (επί εποχής Ναυπλιώτη και πίσω; δεν έψαλλαν -παρά σπάνια- μελοποιημένα ή τουλάχιστον "κατ' ήχον" λειτουργικά.
Κάποιες σκέψεις:
Πως είναι δυνατόν να ονομάζονται "πατριαρχικές παραδόσεις" ιδίως με απόλυτο τρόπο όταν...
α'. έχουμε κι άλλες διαφορετικές μαρτυρίες (π.χ. Άγγελος Βουδούρης)
β'. γνωρίζουμε ότι στον Πατριαρχικό Ναό (επί εποχής Ναυπλιώτη και πίσω; δεν έψαλλαν -παρά σπάνια- μελοποιημένα ή τουλάχιστον "κατ' ήχον" λειτουργικά.
γ'. δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει "δε και καλά" να ψάλω σύντομη δοξολογία τα Χριστούγεννα. (παρότι ψάλλω συνήθως σύντομες).
Θεωρώ πως πρέπει να υπάρχει (γενικότερα) μεγαλύτερη υπευθυνότητα όταν αυτά διδάσκονται σε σχολές και θεωρούνται "δεδομένα".
Τα περί λειτουργικών εικάζω πως είναι αυθαιρεσία του Ιεροθέου. Και εξηγούμαι:
-μέχρι τον Ναυπλιώτη έλεγαν τα χύμα
-ο Βιγγόπουλος έφερε τα «Πατριαρχικά» και επικράτησε να ψάλλονται από τους δύο χορούς μαζί
-επί Στανίτσα ακούμε στις ηχογραφήσεις τα «Πατριαρχικά»
-στον καιρό του Νικολαΐδη, παρ' όλο που υπήρχε μια χαλάρωση στο τι ψάλλεται, για Λειτουργικά έλεγαν τα «Πατριαρχικά» και αυτά του πλ. δ', τα οποία λέει και ο Ναυπλιώτης στους δίσκους του.
Προφανώς το «Λειτουργικά» το κόλλησε ο Ιερόθεος για να ταιριάζουν με το Χερουβικό, αλλά δεν φαίνεται να εφαρμόζεται, τουλάχιστον στο Πατριαρχείο.
Λειτουργικών επιτρέπεται η χρήσις κατά τους οκτώ ήχους, ψαλλομένων όμως μετά μέλους σοβαρού, εν τη ιερά Λειτουργία Ιωάν. του Χρυσοστόμου (...) Το αυτό ρητέον και περί του Κύριε ελέησον, Παράσχου Κύριε, Σοι Κύριε και περί του Άξιόν εστι.
Αγαπητέ, εγώ αυτό ακριβώς αμφισβήτησα. Δεν νομίζω πριν τον Ιερόθεο να υπήρχε καταγεγραμμένη κάποια τάξη για τα Λειτουργικά! Για τα λοιπά, οι ήχοι θαρρώ πως είναι ακριβώς όπως τους λέει. Νομίζω πως το βιβλίο του π. Σεραφείμ Σαράφογλου αναφέρεται στο άγραφο τυπικό εκτενέστερα, όμως δεν έχει πέσει στα χέρια μου.Άρα λοιπόν αφού είχαν μελοποιήσει και άλλα λειτουργικά και μάλιστα τα λέγανε εντός του πατριαρχικού Ναού άρα ποια η ουσία του Άγραφου Τυπικού που αναγράφει ότι είναι σύμφωνα με την Πατριαρχική παράδοση.
Στό θέμα τῆς πρώτης παραπομπῆς τοῦ μηνύματός μου #3 ἀπό τόν μακαριστό κυρ-Βαγγέλη, δηλ. ἐδῶ.Νομίζω πως το βιβλίο του π. Σεραφείμ Φαράσογλου αναφέρεται στο άγραφο τυπικό εκτενέστερα, όμως δεν έχει πέσει στα χέρια μου.
τα ασπάζομαι κατά το ήμισι... δεν μπορεί να βασίζεται μια μακρόχρονη παράδοση στην ..... παραφωνία των πατριαρχών ....
Αυτό ήταν εκτίμηση του κ. Μαφίδη. Ήταν η γέφυρα για την κουβέντα αυτή.τα ασπάζομαι κατά το ήμισι... δεν μπορεί να βασίζεται μια μακρόχρονη παράδοση στην ..... παραφωνία των πατριαρχών ....
Αυτό ήταν εκτίμηση του κ. Μαφίδη. Ήταν η γέφυρα για την κουβέντα αυτή.
Κι εγώ δεν ασπάζομαι την εκτίμηση αυτή, αλλά την ιστορική αναφορά αυτών που αναφέρει, τα οποία έζησε. Το παρέθεσα για να δείξω τι ψαλλόταν στην αναφορά και πότε.