Κι από το χερουβικό μέχρι την 9η κι από την 9η μέχρι το κοινωνικό τι ήχο έψαλαν σήμερα στο πατριαρχείο;
Μπορεί να μην είναι δόγμα, όμως σε μια λατρεία με τόση οργάνωση, το συγκεκριμένο θέμα δεν μπορεί να είχε αφεθεί τόσους αιώνες στην τύχη και ξαφνικά να προέκυψε η γενιά μας τόσο διαφορετική από τις προηγούμενες και να αναζητά τόσο επίμονα τον ήχο, όταν αυτός δεν ορίζεται και να μην καλύπτεται με τις οδηγίες του άγραφου τυπικού. Σίγουρα συμβαίνει και κάτι άλλο.
Όταν βγήκε το άγραφο τυπικό, 9η ωδή αντί του άξιον εστί μπορεί ακόμα να μην υπήρχε, ούτε λειτουργικά σε ήχο. Οπότε δεν υπήρχε ακόμα και η ανάγκη να ταιριάξουν οι ήχοι..
Ποια η προέλευση του λεγόμενου άγραφου τυπικού; Σε ποιο βιβλίο αναφέρεται για πρώτη φορά;
Η ουσιαστική οδηγία του άγραφου αυτού τυπικού είναι στο ότι πρέπει να λέμε χερουβικό πάντα στον ήχο του κοινωνικού. Διότι κοινωνικό είναι δεδομένο σε τι ήχο θα το πούμε αφού τα μέλη που διαθέτουμε είναι συγκεκριμένα. Αυτό που θα θέλαμε να ξέραμε είναι αν το αυγό έκανε την κότα, δηλαδή αν τα μέλη γράφτηκαν βάσει αυτού του άγραφου τυπικού ή το τυπικό κάποιος το έγραψε βλέποντας τα μέλη..
Η διαφορετικότητα μελών ανά εποχή και ανά συνθέτη μπορεί να σημαίνει και αντίστοιχο τυπικό στην εποχή ή την περιοχή του και όχι ότι γενικά έγραφε καθένας ότι ήθελε. Αυτό θα το πούμε όταν στην ίδια εποχή συνυπάρχουν μέλη σε πολλούς ήχους χωρίς να υπάρχει μια συγκεκριμένη χρήση για το καθένα. Επίσης κάποιες αλλαγές ήχων μπορεί να γίνονται μαζί με εξελίξεις στους ίδιους τους ήχους. Για παράδειγμα όταν περνάμε από τον α τετράφωνο του επεφάνης στον βαρύ, ο τετράφωνος παύει γενικώς να χρησιμοποιείται στα κοινωνικά. Κι ο βαρύς όμως μια παραλλαγή του πρώτου είναι..
Σε δεσποτική εορτή στην οποία η αναστάσιμη ακολουθία καταλιμπάνεται γιατί να χρησιμοποιηθεί ο ήχος εβδομάδας; Επίσης μου κάνει εντύπωση στο άγραφο τυπικό που σε εορτή αγίου λέει να ακολουθούμε τον ήχο ημέρας, ενώ δεν ψάλλεται τίποτα σχετικό με αυτήν.