23. Ἁγίου Ἀποστόλου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου

Γεώργιος Αθ. Κουνής

Ἀγαπήσω σε, Κύριε, ἡ ἰσχύς μου.
Μπορεί κάποιος να εξηγήσει γιατί στη ΦΥΛΛΑΔΑ στο θεοτοκίο του δοξαστικού των στιχηρών προσόμοιων προτείνεται το
"Τις μη μακαρίσειν..."
Αντί του "Την πάσαν ελπίδα εις σε, Παρθένε..."

Όπως αναφέρεται στο Μηναίο και προτείνεται από το Βιολακη και το Ρήγα στο τυπικό;
 

Γεώργιος Αθ. Κουνής

Ἀγαπήσω σε, Κύριε, ἡ ἰσχύς μου.
Επίσης, αν μπει κάποιος στο κόπο, ας εξηγήσει επίσης, γιατί στο απολυτίκιο του Αγίου στο τέλος δ' ήχου το θεοτοκίο είναι:
Το απ' αιώνος απόκρυφο...
θεοτοκίου δ ήχου για Παρασκευή εσπέρας και Σάββατο πρωί,

και όχι το ομόηχο της Κυριακής Εσπέρας:
Τη ανατραφείση εν τω ναω...
Εδώ ο Βιολάκης και ο Παπαγιάννης δε λέει τι να πούμε και ο Ρήγας αναφέρει το πρώτο.

Η συζήτηση εδώ είναι περί του τυπικού που αναφέρει ομόηχο της ημέρας.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Υποθέτω ο συντάκτης της φυλλάδας είχε κατά νου ότι θα εορταστεί "πλήρως" ο Άγιος Ιάκωβος, δηλαδή άνευ παρακλητικής, με καθίσματα στον όρθρο, μεγάλη δοξολογία, κτλ.

Νομίζω προβλέπεται αυτή η περίπτωση, τουλάχιστον στο "Μικρόν Τυπικόν Κατά το Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας" που τυχαίνει να χρησιμοποιούμε στο ναό, προβλέπει αυτή τη περίπτωση και παραθέτει τα καθίσματα του όρθρου (δε ξέρω που τα βρήκε).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πρέπει νά μπορεῖς @Georgios A Kounis νά διαβάζεις καί νά κατανοεῖς τί περιλαμβάνει ἡ συντεταγμένη φυλλάδα (πού γιά δεύτερη φορά -σέ ἄλλο θέμα- ἐλέγχεις), ἡ ὁποία συντάσσεται ἑορτάσιμος καί μέ ἀναγνώσματα ἑσπερινοῦ.
Αὐτά ὑπάρχουν καί ἐξηγοῦνται στό θέμα 23. Ἀκολουθία Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου.
Ὁ Βιολάκης δέν γνωρίζουμε ποῖο Μηναῖο ἔβλεπε (ἤ ἑορτάσιμη φυλλάδα) ἀφοῦ τό ΤΜΕ (σελ. 88) προβλέπει ἀναγνώσματα τοῦ ἀποστόλου στόν ἑσπερινό, ἐνῶ δέν ὑπάρχουν στά ἐν χρήσει Μηναῖα.
Δέν ἀντιλαμβάνομαι τί ἐννοεῖς μέ τό "Παπαγιάννης", ἀλλά τό ΣΤ προβλέπει καί ἑορτάσιμη ἀκολουθία.
Δές καί τόν χθεσινό ἑσπερινό ὑπό τοῦ Παναγιωτάτου Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου.

ΥΓ. Βέβαια γιά τήν τέλεση ἑνός ἁπλοῦ ἑσπερινοῦ τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς 22/10/2023 σέ μιά ἐνορία, ἀκολουθοῦμε τό Μηναῖο καί δέν ἀντικαθιστοῦμε τό Μηναῖο μέ τόν "Μελωδό"... Ἐπίσης τό προβλεπόμενο ἀπό τήν ἀκολουθία τοῦ Μηναίου θεοτοκίον τοῦ ἀπολυτικίου εἶναι τό "Τὸ ἀπ' αἰῶνος ἀπόκρυφον".
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὁ ἦχος τοῦ ἀπολυτικίου εἶναι ὁ β'. Εἶναι προσόμοιο τοῦ ἀπολυτικίου τῆς Κυριακῆς μετὰ τὴν Χριστοῦ Γέννησιν.

Ἀπὸ τὶς Ὑμνολογικὲς διερευνήσεις:

«Τῇ κυριακῇ μετὰ τὴν Γέννησιν... τροπάριον,

ἦχος β’ Εὐαγγελίζου, Ἰωσήφ, τῷ Δαυῒδ τὰ θαύματα τῷ θεοπάτορι· Παρθένον εἶδες κυοφορήσασαν, μετὰ ποιμένων ἐδοξολόγησας, μετὰ τῶν Μάγων προσεκύνησας, δι’ ἀγγέλου χρηματισθείς. Ἱκέτευε Χριστῷ τῷ Θεῷ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

Ὅμοιον· Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητὴς ἀνεδέξω, δίκαιε, τὸ εὐαγγέλιον, ὡς μάρτυς ἔχεις τὸ ἀπαράγραπτον, τὴν παῤῥησίαν ὡς ἀδελφόθεος, τὸ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς. Ἱκέτευε Χριστὸν τὸν Θεὸν σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(Τ Ι σσ. 160, 162· ὁμοίως Τ ΙΙ σ. 114 καὶ χφ. Πάτμου 266 τυπικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας θ’-ι’ αἰ. (D Ι σ. 142)).

«Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητὴς ἀνεδέξω, δίκαιε, τὸ Εὐαγγέλιον, ὡς μάρτυς ἔχεις τὸ ἀπαράγραπτον, τὴν παῤῥησίαν ὡς ἀδελφόθεος, τοῦ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς. Ἱκέτευε Χριστὸν τὸν Θεὸν σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(χφ. Πάτμου 266 τυπικὸ μεγάλης ἐκκλησίας μεταξὺ τῶν ἐτῶν 878-944 φφ. 66v, 227v «τὸ πρεσβεύειν»).

«ἀπολυτίκιον ἦχος β’ τὸ αὐτὸ καὶ εἰς τὸν ὄρθρον, Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητὴς ἀνεδέξω, δίκαιε, τὸ εὐαγγέλιον· ὡς μάρτυς ἔχεις τὸ ἀπαράτρεπτον,

τὴν παῤῥησίαν ὡς ἀδελφόθεος, τὸ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς. Ἱκέτευε Χριστῷ τῷ Θεῷ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(ΤΕ σ. 299).

«ἦχος β’...ἀπαράγραφον...ἱερεύς»

(P 1590 φ. 47v).

«ἦχος β’...ἀπαράγραπτον...ἱερεύς»

(χφ. Σινὰ 548 συναξάριο ια’ αἰ. φ. 86v, ΤΜ σ. 43, Σ5 φ. 41r, Σ6 φ. 44v, χφ. ΕΒΕ 2551 πραξαπόστολος ιβ’ αἰ. φφ. 191v-192r, P 1589 φ. 84r-v, ΚΣ σ. 42 («Διὸ πρέσβευε Χριστῷ...»), χφφ. μηναῖα Paris. gr. 332 ιβ' αἰ. φ. 204r, Paris. gr. 1571 τοῦ ἔτους 1253 φ. 120r).

«ἦχος β’...ἀπαράγραπτον... τοῦ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς»

(Φ 24 φ. 126r, P 319 φ. 225r, BL 24378 φ. 96v).

«ἦχος β’...ἀπαράγραπτον...ἱεράρχης»

(χφφ. Σινὰ Χ 363 ΤΑΣ ια’-ιβ’ αἰ. φ. 2r, Μ. Λαύρας Δ-55 μηναῖα ια’-ιβ’ αἰ. φ. 143r, Λ φ. 21v, Σ4 φ. 26v, R φ. 19r, P 928 σ. 129, Σ7 φ. 81r, ΕΒΒ 56 φ. 56r, ΛΜ 10 φ. 326r, BL 22507 ὡρολόγιο ιδ’ αἰ. φ. 75r, ΛΜ 134 φ. 37v, BL 9347 ὡρολόγιο ιε’ αἰ. φ. 14v, Ὡρολόγιον ἐκδ. 1509, 1563, 1604).

«ἦχος β’...ἀπαράτρεπτον...ἱεράρχης»

(Μουσικὴ Κυψέλη τ. 3 (1883) σσ. 60-61).
 

Γεώργιος Αθ. Κουνής

Ἀγαπήσω σε, Κύριε, ἡ ἰσχύς μου.
Το απ' αιώνος απόκρυφο

Ὁ ἦχος τοῦ ἀπολυτικίου εἶναι ὁ β'. Εἶναι προσόμοιο τοῦ ἀπολυτικίου τῆς Κυριακῆς μετὰ τὴν Χριστοῦ Γέννησιν.

Ἀπὸ τὶς Ὑμνολογικὲς διερευνήσεις:

«Τῇ κυριακῇ μετὰ τὴν Γέννησιν... τροπάριον,

ἦχος β’ Εὐαγγελίζου, Ἰωσήφ, τῷ Δαυῒδ τὰ θαύματα τῷ θεοπάτορι· Παρθένον εἶδες κυοφορήσασαν, μετὰ ποιμένων ἐδοξολόγησας, μετὰ τῶν Μάγων προσεκύνησας, δι’ ἀγγέλου χρηματισθείς. Ἱκέτευε Χριστῷ τῷ Θεῷ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

Ὅμοιον· Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητὴς ἀνεδέξω, δίκαιε, τὸ εὐαγγέλιον, ὡς μάρτυς ἔχεις τὸ ἀπαράγραπτον, τὴν παῤῥησίαν ὡς ἀδελφόθεος, τὸ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς. Ἱκέτευε Χριστὸν τὸν Θεὸν σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(Τ Ι σσ. 160, 162· ὁμοίως Τ ΙΙ σ. 114 καὶ χφ. Πάτμου 266 τυπικὸ Μεγάλης Ἐκκλησίας θ’-ι’ αἰ. (D Ι σ. 142)).

«Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητὴς ἀνεδέξω, δίκαιε, τὸ Εὐαγγέλιον, ὡς μάρτυς ἔχεις τὸ ἀπαράγραπτον, τὴν παῤῥησίαν ὡς ἀδελφόθεος, τοῦ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς. Ἱκέτευε Χριστὸν τὸν Θεὸν σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(χφ. Πάτμου 266 τυπικὸ μεγάλης ἐκκλησίας μεταξὺ τῶν ἐτῶν 878-944 φφ. 66v, 227v «τὸ πρεσβεύειν»).

«ἀπολυτίκιον ἦχος β’ τὸ αὐτὸ καὶ εἰς τὸν ὄρθρον, Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητὴς ἀνεδέξω, δίκαιε, τὸ εὐαγγέλιον· ὡς μάρτυς ἔχεις τὸ ἀπαράτρεπτον,

τὴν παῤῥησίαν ὡς ἀδελφόθεος, τὸ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς. Ἱκέτευε Χριστῷ τῷ Θεῷ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»

(ΤΕ σ. 299).

«ἦχος β’...ἀπαράγραφον...ἱερεύς»

(P 1590 φ. 47v).

«ἦχος β’...ἀπαράγραπτον...ἱερεύς»

(χφ. Σινὰ 548 συναξάριο ια’ αἰ. φ. 86v, ΤΜ σ. 43, Σ5 φ. 41r, Σ6 φ. 44v, χφ. ΕΒΕ 2551 πραξαπόστολος ιβ’ αἰ. φφ. 191v-192r, P 1589 φ. 84r-v, ΚΣ σ. 42 («Διὸ πρέσβευε Χριστῷ...»), χφφ. μηναῖα Paris. gr. 332 ιβ' αἰ. φ. 204r, Paris. gr. 1571 τοῦ ἔτους 1253 φ. 120r).

«ἦχος β’...ἀπαράγραπτον... τοῦ πρεσβεύειν ὡς ἱερεύς»

(Φ 24 φ. 126r, P 319 φ. 225r, BL 24378 φ. 96v).

«ἦχος β’...ἀπαράγραπτον...ἱεράρχης»

(χφφ. Σινὰ Χ 363 ΤΑΣ ια’-ιβ’ αἰ. φ. 2r, Μ. Λαύρας Δ-55 μηναῖα ια’-ιβ’ αἰ. φ. 143r, Λ φ. 21v, Σ4 φ. 26v, R φ. 19r, P 928 σ. 129, Σ7 φ. 81r, ΕΒΒ 56 φ. 56r, ΛΜ 10 φ. 326r, BL 22507 ὡρολόγιο ιδ’ αἰ. φ. 75r, ΛΜ 134 φ. 37v, BL 9347 ὡρολόγιο ιε’ αἰ. φ. 14v, Ὡρολόγιον ἐκδ. 1509, 1563, 1604).

«ἦχος β’...ἀπαράτρεπτον...ἱεράρχης»

(Μουσικὴ Κυψέλη τ. 3 (1883) σσ. 60-61).
Ηχος δ' στο Μηναίο της ΑΔ (αγορασμένα πριν από ένα μήνα σύγχρονη έκδοση) και στον Ενιαύσιο του Στέφανου επίσης αγορασμένο πολύ πρόσφατα.
Άλλωστε είναι άλλο Topic που υπάρχει ήδη...
Ο ήχος του απολυτικίου Ιακώβου Αδελφοθέου «Ὡς τοῦ Κυρίου μαθητής» (23 Οκτωβρίου)
 
Top