Ρε σεις, όταν λέμε ότι είναι πρώτος δίφωνος εννοούμε όχι τον τρόπο που ψάλλεται σήμερα από τους περισσότερους, αλλά τον τρόπο που ψαλλόταν κάποτε. Σήμερα σαφώς ακούμε δεύτερο ήχο και από αυτή την άποψη επήλθε "επεισαγωγή", γιατί μπερδεύτηκε η διφωνία του πρώτου με τη βάση του δευτέρου. Αν θες να τον ψάλεις πρώτο δίφωνο, θα πρέπει να μην πάρεις βάση το ΔΙ και να παραλαγίσεις "Τον-τα-φον-σου-Σω-τηρ" ως "ΓΑ-ΔΙ-ΚΕ-ΚΕ-ΔΙ-ΔΙ" αλλά να πάρεις βάση το ΠΑ και να παραλαγίσεις "ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ-ΔΙ-ΓΑ-ΓΑ". Αν όμως κάνεις ισοκράτημα ΓΑ στην περίπτωση αυτή και όχι ΠΑ, που είναι η βάση του πρώτου, η μόνη διαφορά τους πρακτικά είναι στην κάθοδο, όπως είπα, όπου το ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ του δευτέρου δεν συμπίπτει με το ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ του πρώτου, αφού ΔΙ-ΓΑ β΄= 12 τμ. ενώ ΓΑ-ΒΟΥ α΄= 8 τμ.
Το ότι δεν υπάρχουν επείσακτα μέλη ισχύει, ΜΕ ΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΟΜΩΣ ότι ψάλουμε τα μέλη στην αρχική τους μορφή και όχι όπως είναι σήμερα. Αν το ψάλουμε ως δεύτερο, φυσικά και πρόκειται για "μπέρδεμα", που το βαφτίζουμε επιστημονικά "επεισαγωγή". Επομένως είναι άσκοπο να ερίζουμε για τα λεγόμενα "επείσακτα" μέλη: δεν υπάρχουν από καθαρά επιστημονική άποψη, στην πράξη όμως έχει προκύψει ένα μπέρδεμα στις συγγενείς φράσεις 2 ήχων, με αποτέλεσμα ο πρωτότυπος ήχος να έχει δώσει τη θέση του στον "μπερδεμένο". Ε, αυτό εννοούμε όταν λέμε "επείσακτα". Δεν χρησιμοποιούμε τον όρο με θεωρητικές βάσεις, αλλά με γνώμονα την σημερινή πράξη.
Κι όπως έγραψα κι αλλού, για καθίστε ρε παιδιά, αστήριχτος ο Φιλανθίδης, αστήριχτος ο Καράς, αστήριχτος ο Ευθυμιάδης, ε ποιος είναι στηριγμένος τότε;;; Οι άνθρωποι αυτοί, με βάση και το σκεπτικό του Αγγελίδη που εκτέθηκε σε προηγούμενο post, κατέληξαν στο λογικό αυτό συμπέρασμα. Ειδικά ο Καράς μίλησε και για τη λειτουργία του έσω θεματισμού στο μέλος αυτό και κατέληξε ότι ήταν νάος. Πάρτε ρε σεις ένα οποιοδήποτε παραδοσιακό όργανο και παίξτε ΡΕ σαμπάχ με επιμονή της φράσης στο ΦΑ και μετά αρχίστε ΦΑ χουζάμ και φτάστε και στις δύο περιπτώσεις μέχρι το ΣΙ ύφεση. Θα δείτε πόσο εύκολα μπερδεύονται τα δυο ακούσματα στην πάνω περιοχή και ότι η μόνο διαφορά τους είναι στην κάθοδο, όπως περιγράψαμε. Δεν καταλαβαίνω δηλαδή τι άλλο πρέπει να γράψει κανείς για να μην είναι αστήριχτος...
Δεν είπα να μην ερευνήσουμε τα παλαιά χειρόγραφα και να προσπαθήσουμε να βρούμε γιατί ήταν έτσι, αλλά άλλο αυτό και άλλο να φτιάχνουμε δικούς μας "πρώτους" ήχους, προσπαθώντας στην ουσία να βρούμε φαντάσματα, τη στιγμή που οι προαναφερόμενοι θεωρητικοί έχουν λύσει το θέμα εδώ και πολλά χρόνια. Ας ξεκινήσουμε από εκεί και με γνώμονα αυτό ας δούμε και τα χειρόγραφα. Αλλά να διϋλίζουμε τον κώνωπα ρε παιδιά τόσο πολύ χωρίς να έχουμε πλήρη στοιχεία, δεν ξέρω πόσο σκόπιμο είναι και, συν τοις άλλοις, μας κάνει να μη βλέπουμε άλλα ουσιαστικότερα θέματα για μας τους ψάλτες. Εν πάση περιπτώσει, αν κάποιος έχει κάτι καινούργιο από τις απόψεις των μεγάλων αυτών θεωρητικών, με νέα χειρόγραφα και ντοκουμέντα που δείχνουν κάτι διαφορετικό, ας το αναφέρει, προς Θεού όμως, όχι άλλες υποθέσεις επί υποθέσεων, καταντά κουραστικό...
Συγνώμη αν το παράκανα.