T
Tzanakos_B
Guest
To θέμα δεν είναι τόσο απλό...
Την ίδια μελωδία (κάτι σε ματζόρε) χρησιμοποιούν και οι Ορθόδοξοι Σέρβοι, Βούλγαροι και Ρουμάνοι.
Οι Σέρβοι την επιγράφουν "ήχος 6ος" (οι Σλάβοι και οι Ρουμάνοι αριθμούν τους ήχους 1-8), ωστόσο το άκουσμα είναι 3ου ήχου, με παράξενες κάπως καταλήξεις (τελική στον Κε ).
Οι Βούλγαροι, καίτοι τα παλαιότερα βιβλία έχουν την μελωδία σε νενανώ, εν τούτοις χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά πλ. δ΄ ειρμολογικό από Γα. Έχω καταγραφή σε πεντάγραμμο του Ντίνεφ τη δεκαετία του 40-ίσως την έχω και σε ψαλτική.
Οι Ρουμάνοι την επιγράφουν "ήχος 7ος" (δηλ. βαρύς). Η μελωδία αυτή υπάρχει στις γνωστές ως uniformizat εκδόσεις ψαλτικών βιβλίων του Πατριαρχείου. Σε βαρύ ήχο επίσης επιγράφεται στα Ρουμανικά Ωρολόγια το "Μεθ' ημών ο Θεός".
Για τις ομοιότητες μεταξύ Σερβικής και Ρουμανικής παραδόσεως υπάρχει μια λογικοφανής εξήγηση: οι Ρουμάνοι ψάλτες του 19ου αιώνα κατέγραψαν λαϊκές μελωδίες με ματζόρε άκουσμα στη Σλαβονική, (η οποία μαζί με την ελληνική ήταν οι λειτουργικές γλώσσες ως τότε), οι οποίες είχες επιρροές από μελωδίες προερχόμενες είτε από Σερβία είτε από Ρωσία. Βέβαια, εκείνοι ως ψάλτες "τακτοποίησαν" τις μελωδίες που κατέγραψαν με ψαλτική στον πλησιέστερο ήχο.
Θα μου πείτε "Μας μπέρδεψες περισσότερο!" Το έγραψα από την αρχή: το θέμα δεν είναι απλό. Ο Σακελλαρίδης δεν νομίζω να είναι ο συνθέτης, είναι μάλλον ο καταγραφέας της μελωδίας. Πιθανόν στα στόματα των απλών πιστών η μελωδία να υπέστη παραμόρφωση από νενανώ σε ματζόρε και εκείνος να την κατέγραψε και να την τακτοποίησε μουσικώς. Και ο γεννημένος στο νομό Καστοριάς Ντίνεφ έμαθε ψαλτική στην Κων/πολη όχι στην Αθήνα με το Σακελλαρἰδη...
Η επίμαχη μελωδία (σε γ΄ ήχο) υπάρχει στον τόμο εκδόσεων Σιμωνόπετρας που έχει τα του εσπερινού και αποδείπνου. Και στην Ελλάδα σίγουρα η χρήση της μελωδίας νενανώ ξενίζει-στη Ρουμανία ακόμη περισσότερο και μάλιστα δίνει αφορμή σε αυτούς που ψάχνουν αφορμή να μιλήσουν περί ελληνοποιήσεως της ρουμανικής ψαλτικής κλπ.
Κύριε Παναγιώτη, το μικρό αυτό μέλος , ως κλασσικό είναι μελοποιημένο στο πλ. β` ήχο , αυτό είναι βέβαιο. Υπάρχει και σε ήχο ΠΛ. Δ`. , εκ του ΓΑ , και όχι σε ήχο Τρίτο όπως γραφετε. [ υπάρχει διαφορά μεταξύ τους .. ] Αναφέρεστε σε βουλγάρους , ρουμάνους σέρβους ... Αυτοί μπορούν να ψάλλουν όπως θέλουν... Εμείς ακολουθούμε την Παράδοσή μας !!! Δυστυχώς , όμως , και στην Παράδοσή μας έχουν εισαχθεί πολλες καινοτομίες , τη ανοχή κληρικών και ψαλτών , δήθεν χάριν του εκκλησιάσματος... Όργανα , τριφωνίες και τετραφωνιες [ κοσμική μουσική ] κ.τ.λ. Να μην τα ρίχνουμε όλα στον Σακκελαρίδη... άλλοι προχώρησαν πολύ πιό πέρα !!! Και μία ερώτηση. Πόσοι ψάλτες πάμε στο Μ. Απόδειπνον ??? Ελάχιστοι !!! Συνήθως ο ιερέας με μερικές γυναίκες το ψάλλουν.... Β. ΤΖΑΝ.