Πέμπτη τοῦ Μεγάλου Κανόνος

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ὁ μεγάλος κανόνας συντάχθηκε μᾶλλον κατὰ τὸ ἔτος 713

(Ἀρχιμ. Π. Τσορμπατζόγλου Ὁ Ἀνδρέας Κρήτης καὶ ὁ πιθανὸς χρόνος συγγραφῆς τοῦ Μεγάλου Κανόνος (Βυζαντινὰ τ. 24 (2004) σ. 41)).

«Εἶναι ἡ ἐκτενέστερη ἀκολουθία τοῦ λειτουργικοῦ ἔτους»

(Ἰ. Φουντούλη Λειτουργικὴ Α’ 1993 σ. 89).


Ἀπουσιάζει ἀπὸ τὸ κοσμικὸ-ᾀσματικὸ τυπικό.



Ψάλλεται μὲ τὴ στιχολογία τῶν ᾠδῶν τοῦ Ὡρολογίου

(χφφ. τριῴδια Σινὰ 755 ι’ αἰ. φ. 93v, Reg. gr. Pio. II. 30 ια’ αἰ. φ. 111v, Vat. gr. 2118 ια’ αἰ. φ. 72v, Σινὰ Μ 1 ια’-ιβ’ αἰ. φ. 77v, Μ. Λαύρας Δ-45 ια’-ιβ’ αἰ. φ. 259v, Βατοπαιδίου 1190 ιβ’ αἰ. φ. 46v, Σινὰ 737 ιβ’ αἰ. φ. 243r, Paris. gr. 244 ιβ’ αἰ. φ. 53r, Τ. Σταυροῦ 15 ιβ’ αἰ. φ. 79r κ.ἄ.).


«Λέγομεν δὲ Τῷ Κυρίῳ ᾄσωμεν καὶ εὐθὺς ἱστῶμεν καὶ ψάλλομεν τὰ τροπάρια ὅλα πρὸς μίαν, ὁμοίως καὶ εἰς πάσας τὰς ᾠδὰς προαρχόμεθα τῆς ᾠδῆς, καὶ ὅσαι μὲν ᾠδαὶ οὐ σώζουσι, μετὰ τὸ πληρῶσαι πάλιν ἀναλαμβάνομεν στίχους πρὸς τὰ λείποντα τροπάρια καὶ δευτεροῦμεν αὐτούς, τὴν δὲ β’ ᾠδὴν καὶ τὴν δ’ καὶ τὴν ζ’ στιχολογοῦμεν ἕως οὗ στῆσαι θέλομεν. Ποιοῦμεν δὲ μετανοίας ὁ καθεὶς χορὸς κατὰ τροπάριον ἀνὰ γ’ ψάλλοντος τοῦ ἑτέρου χοροῦ»

(τυπικὸ Εὐεργέτιδος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1098-1118 σ. 536, ὁμοίως τυπικὸ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 222).


Στὰ τριῴδια δὲν γίνονται μετάνοιες

(χφ. Φλωρεντίας Conv. Soppr. 24 (a.k.a. 2742; Plut. 42) ἐκλογάδιο ια’ αἰ. φ. 90r, τυπικὸ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 222, χφφ. ΤΑΣ Μ. Λαύρας Γ-5 ιβ’ αἰ. φ. 123v, Σινὰ 1094 ιβ’ αἰ. φ. 81v, Σινὰ 1096 ιβ’ αἰ. φ. 172r, Σινὰ 1097 τυπικὸ Συμεὼν ἀρχιεπισκόπου Σινὰ τοῦ ἔτους 1214 φ. 40v),

ὁμοίως καὶ στὰ τὰ τριαδικὰ καὶ τὰ θεοτοκία (τυπικὸ Εὐεργέτιδος σ. 536), στὰ τροπάρια τῆς ὁσίας Μαρίας (Dmitrievskij τ. 3 σ. 449) καὶ τοῦ ἁγίου Ἀνδρέα.


Στὰ ἔντυπα Τριῴδια μέχρι καὶ τὸ ἔτος 1738 δὲν ὑπάρχει ἡ ὁδηγία γιὰ τὸ προΰμνιο «Ἐλέησόν με ὁ Θεός, ἐλέησόν με», τὸ ὁποῖο ἀπὸ τὴ διάταξη τοῦ ἀποδείπνου τῆς καθαρᾶς Δευτέρας (Τριῴδιον ἔκδ. 1554) ἀργότερα πέρασε στὴν Πέμπτη τοῦ μεγάλου κανόνα (Τριῴδιον ἔκδ. 1850).



Στὸν βαθὺ ὄρθρο τοῦ μεγάλου κανόνα τὰ τυπικὰ ὁρίζουν νὰ ἀναγινώσκεται ὁ βίος τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας σὲ δύο δόσεις, ψάλλονται δέ, κατὰ τὴν ἀρχικὴ τάξη, καὶ ὅλοι οἱ οἶκοι τοῦ κοντακίου τοῦ Ῥωμανοῦ τοῦ μελωδοῦ καὶ τέλος ἐπαναλαμβάνεται τὸ κουκούλιο «Ψυχή μου, ψυχή μου...».
 

Attachments

  • Extracted pages from χφ. Vat. gr. 2118.pdf
    3.6 MB · Views: 16
  • Extracted pages from χφ. Reg. gr. Pio. II. 30.pdf
    10.7 MB · Views: 13
  • Extracted pages from χφ. Σινὰ 755.pdf
    85.9 MB · Views: 7
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Θέματα στήν ἑνότητα τῶν Ἑρμηνευτικῶν - Ἱστορικῶν τῆς Ὑμνολογίας:

Περὶ τοῦ Μεγάλου Κανόνος

Πρῶτο τριαδικὸ τροπάριο β' ᾠδῆς μεγάλου κανόνα

Τροπάριο Ἁγίου Ἀνδρέα στήν θ΄ τοῦ Μ. Κανόνος

Καί αὐτό τό θέμα ἐκεῖ ἔπρεπε, ἀλλά ἀφοῦ τέθηκε στό Τυπικό, πρέπει νά ποῦμε ὅτι ἀφενός δέν γίνεται ἀναφορά στό ΤΑΣ καί ἀφετέρου ἐμεῖς τηροῦμε τό ΤΜΕ.

Τό ΤΜΕ ἔχει δύο διατάξεις γιά τόν Μ. Κανόνα. α) μετά τοῦ μικροῦ Ἀποδείπνου καί β) μετά τοῦ Ὄρθρου. Τά αὐτά προβλέπουν καί τά ΔΕΕ.

1) Σαφῶς στή διάταξη μετά τοῦ μικροῦ Ἀποδείπνου στά τροπάρια τοῦ Μ. Κανόνος προτάσσεται ὁ στίχος «Ἐλέησόν με ὁ Θεός, ἐλέησόν με», κατά τήν τάξη τῶν 4 ἡμερῶν τῆς Α΄ Ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν.

2) Στή διάταξη μετά τοῦ Ὄρθρου, ἡ στιχολογία τῶν ᾨδῶν ἀφορᾶ μόνον στά Τριῴδια (ΤΜΕ, Τριῴδιον § 46) καί πρό-ἀναγινώσκονται κατά τήν τάξιν τῆς Πέμπτης (ΤΜΕ, Τριῴδιον §18). Ἀλλά λόγω τοῦ μακροῦ τῆς ἀκολουθίας δέν προβλέπεται ἡ προανάγνωση (ΤΜΕ, Τριῴδιον §48 & στά ΔΕΕ ἐντός [ ] ). Σαφῶς στά τροπάρια τοῦ Μ. Κανόνος προτάσσεται ὁ στίχος «Ἐλέησόν με ὁ Θεός, ἐλέησόν με».
 
Top