Ζω ύφεση στο πλ. β´ ειρμολογικό

Shota

Παλαιό Μέλος
Απορία• πως πρέπει να ψάλλεται αυτή η γραμμή; Με ποια διαστήματα;
 

Attachments

  • CBBB977D-2D6D-49A0-B76E-0649875AE2B6.jpeg
    CBBB977D-2D6D-49A0-B76E-0649875AE2B6.jpeg
    488.4 KB · Views: 89
  • 8E2EB49F-DEA9-4DD8-9D36-905AB3C321E4.jpeg
    8E2EB49F-DEA9-4DD8-9D36-905AB3C321E4.jpeg
    511.3 KB · Views: 88

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Απορία• πως πρέπει να ψάλλεται αυτή η γραμμή; Με ποια διαστήματα;
Σε μαλακό χρώμα, με ύφεση στον ζω (τον νη ως ζω, στο πρώτο), για την απόδοση του νοήματος κατά τον συνθέτη. Έχει κάτι περίεργο;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Σε μαλακό χρώμα, με ύφεση στον ζω (τον νη ως ζω, στο πρώτο), για την απόδοση του νοήματος κατά τον συνθέτη. Έχει κάτι περίεργο;

Ναι, το άκουσμα, για μένα τουλάχιστον. Υπάρχουν και κάπου άλλου τα Γα-Δι, Δι-Κε και Κε-Ζω όλα μικρά;
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Σε μαλακό χρώμα, με ύφεση στον ζω (...................................................................)
Χαίρετε!
Δεν συνηθίζουμε να θέτουμε στο μαλακό χρωματικό γένος, ύφεση στο φθόγγο ΖΩ, παρά μόνο στους ήχους του διατονικού γένους. Αν βρεθεί κάπου - παρακαλώ να παραθέσετε τη θέση - θα είναι σπάνια περίπτωση!
Έχει δίκιο, κατά τη γνώμη μου, ο συνάδελφος shota...
ΥΓ: Διάφορες "εξεζητημένες - παράδοξες μ. θέσεις", που υπάρχουν σε μ. βιβλία, τις θεωρώ τυπογραφικά λάθη!:oops:
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αν κάθε τι "εξεζητημένο" το θεωρούμε λάθος, μάλλον δεν το παιδεύουμε στο μυαλό μας αρκετά. Στην περίπτωση αυτή είναι τόσο προφανές γιατί έγινε η εξαίρεση, που περιττεύει να το αναλύσουμε. Ο συνθέτης για δώσει στη λέξη "δάκρυα" μια διαφορετική "ποιότητα" και "έκφραση" μουσική, καταφεύγει σ' αυτόν τον τονισμό. Κάθε πρόθεση βέβαια κρίνεται εκ του αποτελέσματος. Και ουδείς είναι υπεράνω κριτικής.
 
Και για εμένα είναι παράξενες τέτοιες γραμμές. Εγώ θα το πείραζα το κείμενο. Κάνοντάς το διατονικό, έχει εξήγηση. Πέφτουν οι αλλοιώσεις σε Ζω΄ υφ. και Γα δίεση. Ειδάλλως όπως είναι γραμμένο, μάλλον θα το ψάλλεις σαν κλιτόν ανάποδα, από τον Βου.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Από το Αναστασιματάριο του Ιωάννου (το άλλο κείμενο είναι του Φινέλη, μαθητή του Νικολάου Σμύρνης).
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Καμιά φορά νομίζω ότι άν πρόκειται για μια μόνο νότα, αποφεύγουν να θέσουν φθορά για πιο ευκολοανάγνωστο κείμενο (και στον τροχό μία νότα αλλάζει αλλά εκεί μπαίνει πάντα η φθρορά). Ωραίος πὰντως ο συνθέτης γιατὶ το δάκρυ θέτει την υπερηφὰνεια εν υφὲσει😏
 

Diogenes

Νέο μέλος
Οι φωτογραφία που ανεβάζω είναι από «Πέτρου Πελοποννησίου Αναστασιματάριο, αργό και σύντομο, έκδοση συμπληρωμένη και αναθεωρημένη, Ζεφύριον 2020», το οποίο εξέδωσε και επιμελήθηκε ο μουσικολογιώτατος κος. Μιχαήλ Μαμάης. (Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να απευθυνθεί στον ίδιο. Κινητό: +306973496730. E-mail: mmamaiszef@gmail.com), μάς δείχνουν πόσο απλά είχε τονίσει ο Πέτρος Πελοποννήσιος όλο το κομμάτι, αλλά και την επίμαχη θέση.
IMG_2822.jpeg

Από το Αναστασιματάριο του 1832 του Χουρμούζιου χαρτοφύλακα:
IMG_2823.jpeg
Και δείτε πόσο απλά το έχει ο Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ στο Αναστασιματάριό του του 1832.

Κατά την γνώμη μου η ύφεση στον Ιωάννη Πρωτοψάλτη αλλά και στον Φινέλη είναι καταγραφή προφορικής εκτέλεσης.

Καλό είναι όταν μαθαίνουμε το Αναστασιματάριο να μελετούμε και τις παλαιότερες εκδόσεις του.

😊
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
..............................................................1."όλο το κομμάτι..."

Από το Αναστασιματάριο του 1832 του Χουρμούζιου χαρτοφύλακα:
View attachment 119665
Και δείτε πόσο απλά το έχει ο Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ στο Αναστασιματάριό του του 1832.

2. Κατά την γνώμη μου η ύφεση στον Ιωάννη Πρωτοψάλτη αλλά και στον Φινέλη είναι καταγραφή προφορικής εκτέλεσης.


😊
Ευχαριστούμε για την σημαντική παράθεση των σχ. μελών.
Καλοπροαίρετα, θα διορθώσω ως προς την ορολογία: 1. Οι ύμνοι δεν λέγονται "κομμάτια", όπως τα μέρη των φρούτων ή των γλυκών...
Είναι πλούσιο το λεξιλόγιό μας με πιο δόκιμους όρους, όπως: ύμνοι, μαθήματα, μέλη, τροπάρια κ.ά. (y)
2. Υπάρχει και το ενδεχόμενο λάθους, για τους λόγους που ανέφερα στο προηγούμενο μήνυμά μου.
 
Top