dimitris_29
dimitris_29
Καλησπέρα σας θα ήθελα την βοήθεια σάς ποία είναι διάφορα στα δύο κείμενα βάση φθορών και μαρτυριών και αν υπάρχει διαφορά στα διαστήματα και στην εκτέλεση του μουσικού κειμένου.ευχαριστω
Εξαιρετική απορία!Καλησπέρα σας θα ήθελα την βοήθεια σάς ποία είναι διάφορα στα δύο κείμενα βάση φθορών και μαρτυριών και αν υπάρχει διαφορά στα διαστήματα και στην εκτέλεση του μουσικού κειμένου.ευχαριστω
Εξαιρετική απορία!
Θα ήταν ευχής έργον να τοποθετηθούν αξιολογότατοι θεωρητικοί στο ερώτημά σας! Όπως και οι διάφοροι χρήστες φασματογράφων.
Από τα λίγα που ξέρω, θεωρώ πιο "ακριβή" βάση "ορθογραφίας" την γραφή της Σιμωνόπετρας και όχι του Χατζηαθανασίου...! Όταν το ψάλλω, κατ' ουσίαν το λέω με τις φθορές της Σιμωνόπετρας.
Γεννώνται τα εξής ερωτήματα:
1) τί συμβαίνει πάνω από τον άνω ΠΑ, όταν το μέλος χτυπάει τον άνω Βου (την αειμακάριστον); Έχουμε διάστημα 12αρι ή 10άρι; Είναι αντιληπτό όταν έχουμε ένα τόσο... φευγαλέο πέρασμα;
2) τί συμβαίνει όταν πέφτει από τον άνω ΠΑ στον δι και ξαναγυρνάει (ως αληθώς); Έχουμε ύφεση στον άνω ζω;
(Έχω την εντύπωση πως εδώ δεν υπάρχει διχογνωμία, καθώς ίσως να υπονοείται άγια από τον Χατζηαθανάσιο και άρα ψηλός ζω).
3) οι ηχογραφήσεις ανθρώπων της σχολής του Χατζηαθανασίου τί παραδίδουν (πχ, Στανίτσα);
Καλησπέρα σας!Όλες οι απορίες υπάρχουν γιατί έχει λησμονηθεί εδώ και πάνω από αιώνα η αιτία κίνησης των ήχων καθώς και οι πραγματικές-φυσικές τους θέσεις. Έχω κάνει ανάλυση του θέματος στο άρθρο μου πάνω σε όλα τα θεωρητικά ζητήματα που υπάρχει σύγχυση σήμερα, διασαφηνίζοντας όσο μπορώ τις ρίζες του προβλήματος πρώτα μέσα από την προφορική παράδοση και πως τεκμηριώνεται στις αρχαίες θεωρητικές πηγές. Ίσως δεν γινόντουσαν καθόλου οι ερωτήσεις αυτές αν είχαμε ακούσει πολλές φορές το συγκεκριμένο άξιον εστίν από έγκυρες ηχογραφήσεις και ψάλτες.
Απαντώ λοιπόν για την ώρα στα τρία ερωτήματα που έθεσε ο κ Παΐσιος Χρυσανθόπουλος.
1)Στο "την αειμακάριστον" ο άνω βου πρέπει να είναι ψηλά γιατί το μέλος από τον βου έχει αναφορά και κατάληξη στον κε (διά πέντε σύστημα) άρα πρέπει να είναι σε αρμονία-συμφωνία ο βου με τον κε(κε βου=42 μόρια τελειο πεντάχορδο). Εκεί που καταλήγει στον άνω ή κάτω πα ο βου επιστρέφει στην θέση του δηλαδή ημιτόνιο από τον πα καθώς και ο γα χαμηλώνει επίσης. [Βου και γα πυκνώνουν στον πα].
2) Ο ζω μπορεί να κινείται στην επιστροφή του μέλους ελάχιστα μια ύφεση(3 μόρια) -να χαμηλώσει από την φυσική του θέση- η οποία όμως είναι ούτως ή άλλως ένα δίτονο κάτω του πα(επειδή χαμηλώνει ο νη φαίνεται ψηλά ο ζω αλλά δεν είναι). Ο νη λοιπόν είναι αυτός που χαμηλώνει κυρίως στην επιστροφή. Επίσης ο Κε είναι ψηλά και από φύση του είναι ένα ημιτόνιο από τον ζω, όπως κι ο βου το ίδιο, ένα ημιτόνιο από τον πα. Αν δεν κάνεις μεγάλο δι κε ανεβαίνοντας και πά-νη επιστρέφοντας τότε ο ζω θα σου βγει σε λάθος θέση και μεγαλώνει η απροσδιοριστία του. Θέλει μεγάνο νη-πα και δι κε αλλιώς θα φαλτσάρεις.
3) Πρώτα το άκουσμα
Καλησπέρα σας!
Χαίρομαι πάρα πολύ για την απάντησή σας, καθώς είστε από τα άτομα που, σε θεωρητικά θέματα, αρέσκομαι να διαβάζω, άσχετα αν συμφωνώ (εμπειρικά, όχι γνωσιολογικά) με τις εκάστοτε απόψεις σας! Σας ευχαριστώ!
Άρα, υποθέτω ότι κι εσείς λέτε πως ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ είναι πιό σωστή η γραφή της Σιμωνόπετρας; Αν ναι, θεωρείτε υποχρεωτική την καταγραφή του μέλους με αυτές τις φθορές;
Για το 2ο ερώτημα: δεν μπορούμε να θεωρήσουμε αυτή την πορεία ως άγια;
Το κεντρικό νόημα όσων έγραψα πιο πάνω δεν είναι να ασχοληθούμε με την θεωρία αλλά με την πράξη.Καλά, σαφώς και έχετε....
Όμως, σε ένα γενικότερο προβληματισμό, θα σας πω τα εξής: στα θεωρητικά, ελάχιστοι ψάλτες ασχολούνται σε βάθος και ακόμα λιγότεροι ξεφεύγουν από το βάθος που υποδεικνύει ο εκάστοτε δάσκαλος μιας σχολής και ψάχνει ακόμα πιό μέσα. Το ότι ασχολούνται λίγοι άνθρωποι με την θεωρία της ΒΜ μπορεί....
Για αυτό το θέμα του πρώτου ήχου ο οποίος είναι και δεύτερος έχω σχόλιο εδώ :Παρόμοιο "πρόβλημα" συναντάται πολύ συχνά και στον άγια, αλλά κυρίως στον πλάγιο πρώτο, με τον ΖΩ. Τρανταχτό παράδειγμα η ενάτη "Σε την υπέρ νουν" που ένας μη καλά καταρτισμένος είναι σχεδόν απίθανο να την πει σωστά.