Tι είναι μετάθεση και τι παραχορδή;

#1
Ο Α.Ευθυμιάδης στο θεωρητικό του γράφει, ότι η τοποθέτηση της φθοράς του Δι του β' ήχου στον Κε της διατονικής κλίμακος π.χ ( Τον τάφον σου Σωτήρ), δεν είναι ακριβώς παραχορδή, αλλά την ορίζει σαν μετάθεση.
Ωστόσο, άλλα θεωρητικά όπως αυτά των Παναγιωτόπουλου, Μαργαρζιώτη και άλλων το έχουν σαν παραχορδή. Τελικά τι είναι μετάθεση και τι παραχορδή;
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Ο Α.Ευθυμιάδης στο θεωρητικό του γράφει, ότι η τοποθέτηση της φθοράς του Δι του β' ήχου στον Κε της διατονικής κλίμακος π.χ ( Τον τάφον σου Σωτήρ), δεν είναι ακριβώς παραχορδή, αλλά την ορίζει σαν μετάθεση.
Ωστόσο, άλλα θεωρητικά όπως αυτά των Παναγιωτόπουλου, Μαργαρζιώτη και άλλων το έχουν σαν παραχορδή. Τελικά τι είναι μετάθεση και τι παραχορδή;
Συγχαρητήρια κ. Παπαπέτρου για το ερώτημά σας.

Νομίζω... ότι ο μακαρίτης Αβραάμ Ευθυμιάδης έχει δίκαιο.
Εφόσον τα άκρα των τετραχόρδων που μεταβάλονται συμπίπτουν έχουμε μετάθεση.
[και εξηγούμε στους μαθητές τί ακριβώς αλλάζει, τους δείχνουμε εστώτες φθόγγους- σταθερούς και φερόμενους]

Αλλιώς - πιο σπάνια περίπτωση - μιλάμε για παραχορδή.

Ρίξτε μια ματιά και στα θεωρητικά Χρυσάνθου ή Χουρμουζίου για να δούμε τί γράφουν και οι "μεταρυθμιστές" εκείνη την εποχή.
[Είμαι στην Θεσσαλονίκη και δεν έχω κάποιο βιβλίο εδώ μαζί μου]
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#3
Ρίξτε μια ματιά και στα θεωρητικά Χρυσάνθου ή Χουρμουζίου για να δούμε τί γράφουν και οι "μεταρυθμιστές" εκείνη την εποχή.
Ο Χρύσανθος ορίζει ως "μετάθεση" την αλλαγή από την βάση του ήχου της κλίμακάς του με κάποιαν άλλη, πράγμα που γίνεται με φθορά. Π.χ ως παράδειγμα ο πλ.Δ' τρίφωνος όπου πάνω στον Γα μπαίνει η φθορά του Νη. (άρα αναλόγως και το "Τον τάφον σου Σωτήρ"-όταν ψάλλεται σε δεύτερο)

Πάντως ο όρος "παραχορδή" δεν συναντάται στον Χρύσανθο, απ' όσο θυμάμαι. Οτιδήποτε άλλη φθορά την ονομάζει απλά "φθορά" (είτε μπαίνει στην θέση της είτε αλλού). Και το σχετικό απόσπασμα:
View attachment Xrysanthos.pdf
Ο Χουρμούζιος πάλι τον ίδιο όρο (μετάθεση) χρησιμοποιεί στην εισαγωγή του.
 
Last edited:
#4
Ο Χρύσανθος ορίζει ως "μετάθεση" την αλλαγή από την βάση του ήχου της κλίμακάς του με κάποιαν άλλη, πράγμα που γίνεται με φθορά. Π.χ ως παράδειγμα ο πλ.Δ' τρίφωνος όπου πάνω στον Γα μπαίνει η φθορά του Νη. (άρα αναλόγως και το "Τον τάφον σου Σωτήρ"-όταν ψάλλεται σε δεύτερο)

Πάντως ο όρος "παραχορδή" δεν συναντάται στον Χρύσανθο, απ' όσο θυμάμαι. Οτιδήποτε άλλη φθορά την ονομάζει απλά "φθορά" (είτε μπαίνει στην θέση της είτε αλλού). Και το σχετικό απόσπασμα:
View attachment 3349
Ο Χουρμούζιος πάλι τον ίδιο όρο (μετάθεση) χρησιμοποιεί στην εισαγωγή του.
Άρα τι είναι τελικά μετάθεση και τι παραχορδή ; ποιος τελικά έχει δίκαιο; Μπλέχτηκα:confused:
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#5
Ο Α.Ευθυμιάδης στο θεωρητικό του γράφει, ότι η τοποθέτηση της φθοράς του Δι του β' ήχου στον Κε της διατονικής κλίμακος π.χ ( Τον τάφον σου Σωτήρ), δεν είναι ακριβώς παραχορδή, αλλά την ορίζει σαν μετάθεση.
Ωστόσο, άλλα θεωρητικά όπως αυτά των Παναγιωτόπουλου, Μαργαρζιώτη και άλλων το έχουν σαν παραχορδή. Τελικά τι είναι μετάθεση και τι παραχορδή;
Αγαπητοί φίλοι, ρίξτε μια ματιά στην "περί μεταθέσεως και παραχορδής" αναφορά (απόσπασμα) από το θεωρητικό (ανέκδοτο) του αείμνηστου μουσικοδιδασκάλου Μιχαήλ Περπινιά (1903-1975).
"Η μετάθεσις ή μεταβολή κατά τόνον συντελείται όταν δια φθοράς τινος μεταβαίνομεν από ενός τόνου εις έτερον της κλίμακος ενός και του αυτού γένους, της φθοράς τιθεμένης όχι εις τον φυσικόν αυτής φθόγγον αλλά εις άλλον τινα…. Την δια της φθοράς μεταβολήν των τονιαίων διαστημάτων ως άνω, ακολουθεί, κατά φυσικόν λόγον και ανάλογος μεταβολή των αντιστοίχων μαρτυριών…
Η δε μεταβολή κατά γένος, ήτις καλείται και παραχορδή, είναι η μετάβασις, του μέλους από ενός γένους εις άλλο, ήτις και συντελείται πάλιν δια των φθορών…
Επί του φθόγγου (ή μαρτυρίας) επί του οποίου ετέθη η αλλογενής φθορά, γίνεται, τρόπον τινά, όπως λέγεται υπό των παλαιών, δέσις, και εξακολουθεί το μέλος φυλάττειν τα υπό της αλλογενούς φθοράς επιβαλλόμενα τονιαία διαστήματα της κλίμακος του ετέρου γένους, τόσον επί το βαρύ όσον και επί το οξύ, μέχρις ότου άλλη φθορά κατάλληλος επαναφέρει αυτό εις το αρχικόν αυτού γένος (ή εις άλλο τοιούτο (διπλή δέσις) οπότε και γίνεται η λεγομένη λύσις, η οποία και γίνεται με φθοράν του αρχικού γένους…
Επίσης είναι δυνατή ταυτόχρονος μεταβολή κατά τόνον και κατά γένος. ...."
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#7
Παλιότερα το είχα ψάξει λίγο το θέμα αλλά δεν έχω τώρα τις σημειώσεις μου...Τις λέξεις αυτές δεν τις συναντούμε πολύ στις παλιές θεωρητικές πραγματείες (παλιές εννοώ τις βυζαντινές και μεταβυζαντινές και όχι τις αρχαιοελληνικές)...η λέξη μετάθεση υπάρχει φυσικά στον Χρύσανθο αλλά η λέξη παραχορδή και μεταβολή μάλλον όχι όπως πολύ σωστά ανέφερε ο φίλος Βασίλης ο "Γλυκής"...στα μετέπειτα χρόνια στα θεωρητικά (ειδικά στου κυρ-Αβραάμ Ευθυμιάδη) βλέπουμε ότι αυτές οι τρεις λέξεις έχουν "παγιωθεί" πλέον μάλλον λόγω της τάσης της μουσικής μας προς μία πιο λόγια και Ελληνική θεώρηση-σύνδεση-έκφραση...άρα δεν θα πρέπει να μας απασχολούν ερωτήματα του τύπου "τι είναι το πιο σωστό" η "τι είναι το πιο παλιό" γιατί οι ορολογίες αυτές είναι μάλλον νεώτερες (με εξαίρεση την λέξη μετάθεση που απαντάται στον Χρύσανθο)...αυτό που θα πρέπει να μας απασχολήσει είναι το αν εξυπηρετούν μια θεώρηση της ψαλτικής με σκοπό την παιδαγωγικότητα και την μεθοδικότητα...
Υ.Γ.πάντως στους παλαιούς αυτές οι "παραχορδές" ονομαζόντουσαν απλά "φθορές" επειδή ακριβώς "φθείρουν το μέλος"...ίσως εξαίρεση αποτελεί ο Απόστολος Κώνστας όπου στο θεωρητικό του (δεν είμαι σίγουρος) αναφέρει κάποια από αυτά τα ονόματα...επίσης ο Μανουήλ Χρυσάφης ο παλαιός έχει ολόκληρη πραγματεία για τον ρόλο των φθορών αλλά δεν θυμάμαι αν έχει κάποια διαφορετική ορολογία εκτός της απλής λέξης "φθορά"...όταν θα έχω χρόνο θα το κοιτάξω γιατί με ενδιαφέρει το θέμα...
 
#8
στην παρασημαντική του Ψάχου: σελ 70, υποσ 41, αναφέρεται σε ένα εγχειρίδιο για τις φθορές, του Χαλάντζογλου... γνωρίζει κανείς κάτι?
 
Last edited:

chriskont

Παλαιό Μέλος
#9
στο θεωρητικό του Αβραάμ Ευθυμιάδη αναφέρονται ποια είναι τα τέλεια τετράχορδα δηλαδη τα διατονικά διαστήματα τετάρτης που αποτελούν τέλεια δια τεσσάρων συμφωνία χορδής ή 30 τμήματα(παραγρ 247 σελ 224 σε συνδυασμό με 163 σελ 93). Επίσης αναφέρονται και τα τέλεια τετράχορδα στο μαλακο, σκληρο και εναρμόνιο γένος. Ο ορος μετάθεση χρησιμοποιείται, όπως αντιλαμβάνομαι,από τον Αβραάμ Ευθυμιάδη και γενικά και ειδικά σύμφωνα με τα περί τελείων τετραχόρδων γραφόμενα. Μετάθεση είναι και η παραχορδή. Όμως καθαρή μετάθεση σαν όρος ειναι η μεταβολή κατά τόνον ή κατά τόνο και γένος που μ αυτήν η βάση οποιουδήποτε τέλειου τετραχόρδου γίνεται βάση οποιουδήποτε άλλου τέλειου τετραχόρδου οπότε συμπίπτουν και οι κορυφές τους. Κάθε άλλη μεταβολή κατά τόνον ή κατά τόνον και γένος που δεν είναι μετάθεση(εννοεί τον παραπάνω όρο καθαρή μετάθεση), όπου δηλαδή ο φθόγγος που είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ σε φθόγγο που δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και αντίστροφα ο φθόγγος που δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ σε φθόγγο που είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και τέλος ο φθόγγος που δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ σε φθόγγο που κι αυτός δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου
ονομάζεται ΠΑΡΑΧΟΡΔΗ.όπου τα άκρα του τετραχόρδου της αρχικής κλίμακος που ανήκει ο φθόγγος που δέχεται τη φθορά δεν συμπίπτουν με τα άκρα του τετραχόρδου που ανήκει ο φθόγγος της φθοράς.(παραγρ.247). Τοσο λοιπον η μετάθεση(καθαρή) όσο και η παραχορδή συναποτελούν γενικότερα τις μεταθέσεις. Επομένως αφού στην παραγρ 310 σελ 362 αναφέρεται σε παρείσακτον ή επεισακτον μέλος και αναλύει το πώς "τον τάφον σου Σωτήρ"αλλοιώνεται σε μαλακού χρωματικού γένους με τις μελωδικές έλξεις των υπερβάσιμων από τους δεσπόζοντες φθόγγους(και παραγρ 309), εξηγεί ύστερα ότι αυτή η αλλοίωση παρασημαινεται απλούστερα με τη ΜΕΤΑΘΕΣΗ του Δι χρωματικού στον Κε διατονικο. Η μετάθεση σ αυτη την περίπτωση δεν ειναι καθαρή μεταθεση φθόγγου απο τέλειο σε τέλειο τετραχορδο αλλα μετάθεση φθόγγου ως βάση τελειου τετραχόρδου χρωματικό μέσης σε μή τέλειο τετράχορδο, άρα παραχορδή.
Μάλιστα στην παραγρ 247 υποσημειώνει ότι στους ήχους μετάθεση επίσης ονομάζεται και η λήψη άλλου τόνου αντί εκείνου που είναι η φυσική τονική βάση ενός ήχου και όπου διατηρείται συνάμα και η αναλογία των διαστημάτων πχ. όταν στην όξύτητα του Γα μετατίθεται ο τόνος του Νη με απότέλεσμα η φυσική διατονική κλίμακα Νη-Νη΄να ακούεται σε υψηλότερο ακουστικό επίπεδο κατά ενα τετράχορδο.
Επομένως στο αρχικό ερώτημα σας περί μετάθεσης στο "τον τάφον σου Σωτήρ η έννοια της μετάθεσης αφορά την παραχορδή σαν μετάθεση φθόγγου ως βάση τελείου τετραχόρδου σε φθόγγο ως βάση μη τέλειου τετραχορδου.
 
#10
στο θεωρητικό του Αβραάμ Ευθυμιάδη αναφέρονται ποια είναι τα τέλεια τετράχορδα δηλαδη τα διατονικά διαστήματα τετάρτης που αποτελούν τέλεια δια τεσσάρων συμφωνία χορδής ή 30 τμήματα(παραγρ 247 σελ 224 σε συνδυασμό με 163 σελ 93). Επίσης αναφέρονται και τα τέλεια τετράχορδα στο μαλακο, σκληρο και εναρμόνιο γένος. Ο ορος μετάθεση χρησιμοποιείται, όπως αντιλαμβάνομαι,από τον Αβραάμ Ευθυμιάδη και γενικά και ειδικά σύμφωνα με τα περί τελείων τετραχόρδων γραφόμενα. Μετάθεση είναι και η παραχορδή. Όμως καθαρή μετάθεση σαν όρος ειναι η μεταβολή κατά τόνον ή κατά τόνο και γένος που μ αυτήν η βάση οποιουδήποτε τέλειου τετραχόρδου γίνεται βάση οποιουδήποτε άλλου τέλειου τετραχόρδου οπότε συμπίπτουν και οι κορυφές τους. Κάθε άλλη μεταβολή κατά τόνον ή κατά τόνον και γένος που δεν είναι μετάθεση(εννοεί τον παραπάνω όρο καθαρή μετάθεση), όπου δηλαδή ο φθόγγος που είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ σε φθόγγο που δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και αντίστροφα ο φθόγγος που δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ σε φθόγγο που είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και τέλος ο φθόγγος που δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου και ΜΕΤΑΤΙΘΕΤΑΙ σε φθόγγο που κι αυτός δεν είναι βάση τέλειου τετραχόρδου
ονομάζεται ΠΑΡΑΧΟΡΔΗ.όπου τα άκρα του τετραχόρδου της αρχικής κλίμακος που ανήκει ο φθόγγος που δέχεται τη φθορά δεν συμπίπτουν με τα άκρα του τετραχόρδου που ανήκει ο φθόγγος της φθοράς.(παραγρ.247). Τοσο λοιπον η μετάθεση(καθαρή) όσο και η παραχορδή συναποτελούν γενικότερα τις μεταθέσεις. Επομένως αφού στην παραγρ 310 σελ 362 αναφέρεται σε παρείσακτον ή επεισακτον μέλος και αναλύει το πώς "τον τάφον σου Σωτήρ"αλλοιώνεται σε μαλακού χρωματικού γένους με τις μελωδικές έλξεις των υπερβάσιμων από τους δεσπόζοντες φθόγγους(και παραγρ 309), εξηγεί ύστερα ότι αυτή η αλλοίωση παρασημαινεται απλούστερα με τη ΜΕΤΑΘΕΣΗ του Δι χρωματικού στον Κε διατονικο. Η μετάθεση σ αυτη την περίπτωση δεν ειναι καθαρή μεταθεση φθόγγου απο τέλειο σε τέλειο τετραχορδο αλλα μετάθεση φθόγγου ως βάση τελειου τετραχόρδου χρωματικό μέσης σε μή τέλειο τετράχορδο, άρα παραχορδή.
Μάλιστα στην παραγρ 247 υποσημειώνει ότι στους ήχους μετάθεση επίσης ονομάζεται και η λήψη άλλου τόνου αντί εκείνου που είναι η φυσική τονική βάση ενός ήχου και όπου διατηρείται συνάμα και η αναλογία των διαστημάτων πχ. όταν στην όξύτητα του Γα μετατίθεται ο τόνος του Νη με απότέλεσμα η φυσική διατονική κλίμακα Νη-Νη΄να ακούεται σε υψηλότερο ακουστικό επίπεδο κατά ενα τετράχορδο.
Επομένως στο αρχικό ερώτημα σας περί μετάθεσης στο "τον τάφον σου Σωτήρ η έννοια της μετάθεσης αφορά την παραχορδή σαν μετάθεση φθόγγου ως βάση τελείου τετραχόρδου σε φθόγγο ως βάση μη τέλειου τετραχορδου.
Δηλαδή εσείς λέτε ότι το διατονικό τετράχορδο Κε-Πα στο οποίο μετατίθεται το Δι-Νη δεν είναι τέλειο; Μα πως γίνεται αυτό ; Το Κε-Πα είναι 30 τμήματα
έτσι δεν είναι;
 
#11
Δηλαδή εσείς λέτε ότι το διατονικό τετράχορδο Κε-Πα στο οποίο μετατίθεται το Δι-Νη δεν είναι τέλειο; Μα πως γίνεται αυτό ; Το Κε-Πα είναι 30 τμήματα
έτσι δεν είναι;
 

chriskont

Παλαιό Μέλος
#12
Θα πρεπει να δειτε, αν εχετε το βιβλιο του Ευθυμιαδη, τα παραδειγματα παραχορδων στην παραγρ 247. Στη συγκεκριμένη περίπτωση " Τον τάφον σου Σωτὴρ" ο φθόγγος Δι χρωματικός που ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου (μαλακου χρωματικού γένους)μετατίθεται στον φθόγγο κε. Ο κε ειναι βάση τέλειου διατονικού τετραχόρδου αλλά όχι μαλακου χρωματικού γένους. Εν προκειμένω σ αυτό που ρωτάτε όταν έχουμε τετράχορδο κε --πα διατονικό θεωρείται τέλειο όταν όμως θέσουμε τη φθορά του Δι που ειναι βάση τέλειου χρωματικού τετραχόρδου επάνω στον κε πλέον το τετράχορδο με βάση κε μαλακού χρωματικού γένους δεν θεωρείται ότι είναι τέλειο(δεν πληροι την τέλεια δια τεσσάρων συμφωνία) δεν υπάρχει δηλαδή τετράχορδο (σύμφωνα και με την παράγραφο 247 πάλι σελ 225) μαλακού χρωματικού γένους που να είναι τελειο (δια τεσσάρων συμφωνια) και να αρχίζει απο κε. Το κε-πα μαλακού χρωματικού σχηματίζει 34 τμήματα και όχι 30 για να είναι τελειο( δέστε και απεικόνιση κλίμακας μαλακού χρωματικού παραγρ. 240 σελ 214).
Επομένως γενικά πρόκειται για την πρώτη περίπτωση παραχορδής στο Θεωρητικό του Ευθυμιάδη όπου ο φθόγγος που ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου μετατίθεται σε φθόγγο που δεν ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου.
 
#13
Θα πρεπει να δειτε, αν εχετε το βιβλιο του Ευθυμιαδη, τα παραδειγματα παραχορδων στην παραγρ 247. Στη συγκεκριμένη περίπτωση " Τον τάφον σου Σωτὴρ" ο φθόγγος Δι χρωματικός που ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου (μαλακου χρωματικού γένους)μετατίθεται στον φθόγγο κε. Ο κε ειναι βάση τέλειου διατονικού τετραχόρδου αλλά όχι μαλακου χρωματικού γένους. Εν προκειμένω σ αυτό που ρωτάτε όταν έχουμε τετράχορδο κε --πα διατονικό θεωρείται τέλειο όταν όμως θέσουμε τη φθορά του Δι που ειναι βάση τέλειου χρωματικού τετραχόρδου επάνω στον κε πλέον το τετράχορδο με βάση κε μαλακού χρωματικού γένους δεν θεωρείται ότι είναι τέλειο(δεν πληροι την τέλεια δια τεσσάρων συμφωνία) δεν υπάρχει δηλαδή τετράχορδο (σύμφωνα και με την παράγραφο 247 πάλι σελ 225) μαλακού χρωματικού γένους που να είναι τελειο (δια τεσσάρων συμφωνια) και να αρχίζει απο κε. Το κε-πα μαλακού χρωματικού σχηματίζει 34 τμήματα και όχι 30 για να είναι τελειο( δέστε και απεικόνιση κλίμακας μαλακού χρωματικού παραγρ. 240 σελ 214).
Επομένως γενικά πρόκειται για την πρώτη περίπτωση παραχορδής στο Θεωρητικό του Ευθυμιάδη όπου ο φθόγγος που ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου μετατίθεται σε φθόγγο που δεν ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου.
Αγαπητέ μου, και βεβαίως έχω το βιβλίο του μακαριστού Α.Ευθυμιάδη. Νομίζω αν κοιτάξεις σελ.227 στο μέσο της σελίδος, υπάρχει η παράγραφος που λέει
" Έτσι, θα μπορούσαμε να πουμε πως,παραχορδή είναι ........... της φθοράς''.
Εκσάλλου, πιο εύκολα σελίδα 302 δες το παράδειγμα 430. Μετάθεση το ορίζει καθαρά και όχι παραχορδή.
Άρα για τον Α.Ευθυμιάδη και η περίπτωση του καθίσματος ''Τον Τάφον Σου Σωτήρ'' πρόκειτε για μετάθεση και όχι παραχορδή όπως άλλοι θεωρητικοί λένε.
 
Last edited:

chriskont

Παλαιό Μέλος
#14
ακριβως το δι-νη ως μαλακου χρωματικού γένους είναι τέλειο τετράχορδο αλλά η μετάθεση στο τετράχορδο κε-πα (του δι ως βάση τέλειου τετραχόρδου στον κε που δεν ειναι βάση τέλειου τετραχόρδου μαλακού χρωματικού γένους(όχι διατονικού) είναι παραχορδή.Η πρώτη περίπτωση παραχορδής της παραγρ. 247 του θεωρητικού Αβρααμ Ευθυμιάδη
 
#15
Κοιτάξετε τις θεωρητικές σημειώσεις του Α.Δεβρελή στο θέμα αυτό
στο Ιδου Σκοτία που ανέβασε ο φίλος Νικόλαος Ξαφής περί Παραχορδής
φαίνεται καθαρά αντίθεση με αυτά του Α.Ευθυμιάδη αν κοιτάξετε τα παραδείγματα.
 
#16
Εκ του μη όντως γεννώνται θέματα που μπορεί να οδηγήσουν, αν δεν έχουν ήδη, σε αιρετικές μουσικές θεωρίες, ο νοών νοείτω.

Ο Χρύσανθος το αναφέρει ξεκάθαρα στην παράγραφο 377, τι άλλο θέλουμε;
Υπάρχει η φθορά όταν έχουμε μετάβαση από γένος σε γένος ή από ήχο σε ήχο. Όταν αυτή γίνεται από τόνου (βλ. Παράγραφο 370), Μετάθεσις καλείται.

Τι παραχορδή και παρακιθάρα λέμε; Καινά δαιμόνια στην Ιερά Ημών Μουσική δεν επιτρέπονται.
 
#17
Εκ του μη όντως γεννώνται θέματα που μπορεί να οδηγήσουν, αν δεν έχουν ήδη, σε αιρετικές μουσικές θεωρίες, ο νοών νοείτω.

Ο Χρύσανθος το αναφέρει ξεκάθαρα στην παράγραφο 377, τι άλλο θέλουμε;
Υπάρχει η φθορά όταν έχουμε μετάβαση από γένος σε γένος ή από ήχο σε ήχο. Όταν αυτή γίνεται από τόνου (βλ. Παράγραφο 370), Μετάθεσις καλείται.

Τι παραχορδή και παρακιθάρα λέμε; Καινά δαιμόνια στην Ιερά Ημών Μουσική δεν επιτρέπονται.
Αγαπητέ μου δεν έχεις ποτέ σου ακούσει τον όρο Παραχορδή; Ναι, συμφωνώ είναι νέος όρος ο οποίος δεν αναφαίρεται στους παλαιούς, εσύ ποιαν άποψην έχεις περί αυτου του όρου τον οποίο χρησιμοποιούν άπαντες οι νέοι θεωρητικοί στα θεωρητικά τους βιβλία με διαφορετικό όμως τρόπο ο καθένας;
 
#18
Αγαπητέ μου δεν έχεις ποτέ σου ακούσει τον όρο Παραχορδή; Ναι, συμφωνώ είναι νέος όρος ο οποίος δεν αναφαίρεται στους παλαιούς, εσύ ποιαν άποψην έχεις περί αυτου του όρου τον οποίο χρησιμοποιούν άπαντες οι νέοι θεωρητικοί στα θεωρητικά τους βιβλία με διαφορετικό όμως τρόπο ο καθένας;
Τον όρο τον έχω ακούσει, αλλά και τις εξηγήσεις και θεωρίες του καθενός για τον όρο αυτόν.

Τι με ρωτάς λοιπόν, να σου πω την κάθε θεωρία του καθενός;

Αύριο κάποιος εισάγει έναν καινό όρο, όπως “Ήχος πλ.Α παθητικός" ή "Ήχος πλ. Α με ιδιωματισμό μινόρε” ή “καταχρηστικές φθορές” και καθένας το ερμηνεύει κατά το δοκούν, τι πρέπει να κάνουμε εμείς; Να μάθουμε τον νέο όρο και την ερμηνεία του απ' τον καθένα, όπως αυτός την καταλαβαίνει;

Κάποια πράγματα είναι τόσο ευτελή και ανοίκεια, όχι μόνο προς την Ιερά Ημών Μουσική, αλλά και προς την λογική μας.
Δεν επιτρέπεται περιττολογία στην μουσική, η περιττολογία είναι για αργόσχολους, δήθεν μουσικολόγους, που τους πληρώνει η πολιτεία στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, με σκοπό την κατακρεούργηση της μουσικής.
Να μνημονεύσω εδώ την συνέντευξη του Ψαραντώνη για τους μουσικολόγους, την οποία δεν έχω πρόχειρη, αλλά επιφυλάσσομαι στο μέλλον.


Κατά τη γνώμη μου, όλα αυτά τα καινά “ψιψιψίνια” που έχουν εισέλθει στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, οφείλονται σε θεωρητικούς και πρακτικούς μουσικούς, εγκρατείς της δυτικής μουσικής.

Επίσης, πολλοί μουσικοί της “εξωτερικής” μουσικής, η και λόγια καλλουμένη, είναι επηρεασμένοι απ' το δυτικό τρόπο εκτέλεσης της μουσικής, με αποτέλεσμα, στα παραδοσιακά τραγούδια του λαού μας, τα οποία με βάση τη μουσική μας, είναι μονοφωνικά, αυτοί να προσθέτουν συγχορδίες και αρμονίες.

Κατά τη γνώμη μου λοιπόν, και αφού με ρωτάς επί προσωπικού, θα σου πω ότι (απ' ότι έχω καταλάβει ότι μπορεί να εννοούν όσοι αναφέρονται σ' αυτήν) η παραχορδή είναι αυτό που αναφέρει ο Χρύσανθος σαν μετάθεση.

Τώρα, γιατί δεν μας αρέσει ο όρος μετάθεση και τον κάναμε παραχορδή, δεν μπορώ να καταλάβω. Ίσως η λέξη μετάθεση να ενοχλεί, ακόμα και στο άκουσμά της, τους μεγαλοδασκάλους των πόλεων, που τόσο πολύ, θέλουν να αποφύγουν μια μετάθεση στην επαρχία, αλλά κάθε σαββατοκύριακο την επισκέπτονται με τα πολυτελή jeep τους.
 
#20
Επισυναπτω και την εκδοχη του πρωτοψαλτη και μουσικοδιδασκαλου Αστεριου Δεβρελη .
Αυτό ειναι παραχορδή, τελείωσε το θέμα αυτό.


Δημήτρης Ανδριώτης
 
Last edited:
Top