Makam Acem - Πλάγιος του πρώτου πεντάφωνος φθορικός

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Το μέλος του Ατζέμ χρησιμοποιήθηκε σαν αυτούσιος ήχος στον Πατριαρχικό Ναό καί από τον Ιάκωβο Ναυπλιώτη όπως χαρακτηριστικά καταγράφει ο δομέστικός του εκείνη την εποχή Άγγελος Βουδούρης (Τυπικόν, τόμος 13, σελ. 65).

Εορτή Αγ. Ανδρέου, 30 Νοεμβρίου 1924

"... εις τον αδελφικόν ασπασμόν ο πρωτοψάλτης ψάλλει εις ήχος Βαρύν Γα αργώς και μετα μέλους το "Αγαπήσω Σε Κύριε η ισχύς μου, Κύριος στερέωμά μου και καταφυγή μου και ρύστης μου", ψάλλονται τα λειτουργικά αργώς, εις το Εξαιρέτως, το Άξιον Εστίν, εις ήχον μικτόν με Ζω [με φθορά ατζέμ από πάνω] εναρμόνιον καταλήγοντα εις τον Πα το μέλος τούτο εις την εξωτερική ασιατική μουσική καλείται Ατζέμ Ντουκιαχή. είναι μέλος νεώτερον εκκλησιαστικόν."
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
#2
Επισυνάπτω τις σχετικές σελίδες με τις δυνατές χρόες επί της διατονικής κλίμακας,όπου σποραδικά αναφέρονται σχόλια σχετικά με την κλίμακα που μας ενδιαφέρει (αλλά και για άλλες).Είναι από το βιβλίο "Θεωρητικό Μέγα"του Χρυσάνθου,αυτόγραφο και έντυπο που εξέδωσε η Βατοπ.Μουσική Βίβλος.
 

Attachments

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#3
Ο Βασίλης (Ζάχαρης) μου υπενθύμισε επίσης τη Δοξολογία του Μπαλασίου σε πλάγιο του πρώτου πενταφωνούντα [1] και το κράτημα του Χαλάτζογλου στον ίδιο ήχο.

Πολύ γνωστή είναι και η δοξολογία του Βιολάκη όπου εκεί ο ήχος ονομάζεται Πλάγιος του Πρώτου Εναρμόνιος (αν δεν κάνω λάθος, από τους νεωτέρους τουλάχιστον έτσι το έχω ακούσει).

[1] το ελληνικό όνομα του Ατζέμ μακάμ
 
Top